سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 09:09 - پنجشنبه 21 خرداد 1394

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان:

غبار‌های آلاینده سلامت مردم اصفهان را تهدید می‌کند / تصویب برنامه آمایش سرزمین اصفهان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: میزان غبار‌های آلاینده موجود در اصفهان به یکی از عوامل جدی تهدید‌کننده سلامت در استان تبدیل شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از فارس، حمید ظهرابی در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه زیست محیطی بین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش فنی و حرفه‌ای و حفاظت محیط زیست ضمن گرامیداشت هفته جهانی محیط زیست اظهار کرد: استان اصفهان از نظر مسائل و مشکلات زیست محیطی در شرایط ویژه‌ای قرار دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به این موضوع ما به دنبال استفاده از راهکاری برای خروج از این چالش‌ها بوده‌ایم، اضافه کرد: طی سال‌های گذشته توسعه و برنامه‌ریزی برای رشد شهر و استان اصفهان بدون توجه به ظرفیت‌های محیطی اصفهان صورت گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تاکید بر اینکه توسعه نا‌متوازن استان سبب ایجاد مشکلات و چالش‌های بسیاری شده است، تصریح کرد: آلودگی هوا، آلودگی آب، کم‌آبی، خشکی تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده‌رود و افت شدید آب‌های زیر‌زمینی از جمله مشکلات زیست محیطی ناشی از توسعه نا‌متوازن استان است.

وی با بیان اینکه همچنین توسعه نا‌متوازن استان سبب آلوده شدن خاک‌ها و آلوده شدن آب‌ها و منابع آب زیر‌زمینی و سطحی شده است، ادامه داد: طی سال‌های گذشته برنامه و نقشه راهی برای توسعه شهر و استان وجود نداشته است.

ظهرابی با اشاره به اینکه به دلیل نبود برنامه‌ای برای توسعه استان، این توسعه مبتنی بر تصمیم سرمایه‌گذار‌ها و صاحبان قدرت و ثروت بوده است، تاکید کرد: افراد متناسب با منافع خود متقاضی دنبال شدن رویکرد خود در این توسعه بودند و دستگاه‌های متولی امر نیز به ناچار به دنبال اجرای این خواسته حرکت کردند.

وی به وضعیت آلاینده‌های جوی غبار‌های آلاینده موجود در اصفهان اشاره کرد و افزود: میزان غبار‌های آلاینده موجود در اصفهان به یکی از عوامل جدی تهدید‌کننده سلامت در استان تبدیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به افت سریع منابع آب زیر‌زمینی گفت: در برخی از زمان‌ها سفره‌های آب زیر‌زمینی در استان به دلیل شدت افت فرو می‌نشیند و از هم می‌پاشد.

وی به لزوم چاره‌اندیشی برای رفع این مشکلات و معضلات اشاره و اظهار کرد: سند برنامه آمایش سرزمین برای توسعه استان تدوین و برنامه آمایش سرزمین استان نیز مصوب شده است.

ظهرابی ادامه داد: بر اساس برنامه آمایش سرزمین محور و رویکرد توسعه استان باید از سمت صنعت و کشاورزی به سوی توسعه مشاغل با آلایندگی کمتر برود و همچنین به سمت مشاغلی مانند گردشگری، اقتصاد دانش‌بنیان و طبیعت‌گردی برود.

وی با تاکید بر اینکه ما در راستای توسعه مشاغل متناسب با شاخصه‌های زیست محیطی نباید از رونق اقتصادی غافل شویم، یادآور شد: امید است با انعقاد این تفاهم‌نامه و با همکاری آموزش فنی و حرفه‌ای و اداره کار، تعاون و امور اجتماعی استان بتوانیم در راستای توسعه مشاغل پاک و فاقد آلایندگی تلاش کنیم.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.