سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:08 - پنجشنبه 21 خرداد 1394

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان:

زنجیره تولید برای محصولات کشاورزی استان اصفهان ایجاد شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه باید برای محصولات تولیدی استان یک زنجیره تولید در نظر بگیریم، گفت: زنجیره تولید سبب کاهش وضعیت نابسامان فاصله میان قیمت تمام شده تولید کننده و مصرف کننده می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از تسنیم، قدرت‌الله قاسمی  با اشاره به اینکه هفته جهاد کشاورزی از 21 تا 27 خرداد ماه سال جاری است، اظهار داشت: بخش کشاورزی استان از دیرباز به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی مطرح بوده و در همین راستا با توجه به شرایط آب و هوایی و تفاوت اقیلمی در مناطق مختلف استان توانسته‌ایم نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کنیم.

وی با اشاره به کمبود آب در سال‌های اخیر افزود: شرایط به گونه‌ای رقم خورده که در 2 سال اخیر از 450 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی استان که بیشتر آنها به صورت کشت آبی بوده اکنون با کمبود آب نزدیک به 100 هزار اراضی از دایره کشت خارج شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به افزایش تولید در بخش دام و طیور سعی شده که کمبودهای موجود در بخش زراعی و باغی را جبران کنیم و با توجه به تولید 6 میلیون تن محصول در استان همین وضعیت ظرفیت را حفظ و به صورت جزئی افزایش دهیم.

وی پیرامون کاهش مصرف آب در واحد سطح خاطرنشان کرد: برای حفظ این سطح تولید باید فعالیت‌های سنگین زیربنایی انجام دهیم، تامین آب، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، کاهش مصرف آب در واحد سطح و غیره از جمله این موارد است.

استان اصفهان رتبه نخست تولید شیر کشور را دارد

قاسمی با بیان اینکه استان اصفهان رتبه نخست تولید شیر کشور را دارد، بیان کرد: تولید شیر در استان بالغ بر 3 هزار و 500 تن در روز بوده و با توجه به تولید 9 میلیون تن شیر کشور در حدود 12 درصد شیر کشور را استان اصفهان تامین می‌کند.

وی با اشاره به چالش‌های مربوط به تولید شیر مازاد افزود: اکنون استان با این چالش مواجه بوده و در حال حاضر بالغ بر 2 هزار و 500 تن شیر در صنابع تبدیلی استان و هزار تن شیر در خارج از استان استفاده می‌شود، برنامه‌ریزی‌هایی برای ایجاد صنایع تبدیلی در استان برای استفاده شیر مازاد در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه عمده چالش استان کمبود آب است، تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود باید با سیاست گذاری‌های‌ مناسب با حفظ این سطح تولید، اقدامات مناسب انجام شود.

وی با اشاره به اینکه عمده این مسائل مربوط به زیر ساخت‌ها است، خاطرنشان کرد: در همین راستا حفظ منابع خاک، افزایش راندمان آب در واحد سطح و تغییر الگوی کشت در استان باید انجام شود و تمام این موارد سبب می‌شود به جای زراعت‌های پر مصرف از زراعت‌ها و الگوی کشت با مصرف آب کمتر استفاده کنیم.

قاسمی با بیان اینکه باید در تولید برنج به عنوان یک محصول پر آب، تغییر و الگوی کشت ایجاد کنیم، بیان کرد: در همین راستا سال گذشته در جلسات متعدد راهکارهایی اندیشیده شد تا بتوانیم در یک برنامه 5 ساله با جایگزینی کشت‌های مناسب از نظر اقتصادی و کاهش مصرف آب، ظرفیت تولید را حفظ کنیم.

به مناسبت هفته جهاد کشاورزی 202 پروژه به بهره‌برداری می‌رسد

وی با اشاره به اینکه باید از شرایط و به نوعی تهدید موجود در استان به عنوان یک فرصت استفاده کنیم، افزود: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در استان بیش از 202 پروژه در بخش‌های مختلف کشاورزی با هزینه‌ای بالغ بر 112 میلیارد و 671 میلیون تومان به افتتاح و بهره برداری می‌رسد، در همین راستا بیش از 673 فرصت شغلی نیز ایجاد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: از این مبلغ بیش از 22 میلیارد و 749 میلیون تومان از اعتبارات دولتی، 71 میلیارد و 231 میلیون تومان آن آورده شخصی و 18 میلیارد و 317 میلیون تومان تسهیلات بانکی بوده است.

وی با بیان اینکه بخش آب و خاک با 112 پروژه و هزینه‌ای بالغ بر 30 میلیارد تومان رتبه نخست را در این پروژه‌ها دارد، خاطرنشان کرد: بهبود تولیدات گیاهی 25 پروژه، بهبود تولیدات دامی 22 پروژه، منابیع طبیعی و آبخیزداری 19 پروژه، امور عشایر 16 پروژه و مدیریت صنایع کشاورزی با 8 پروژه از جمله این 202 پروژه هستند.

قاسمی با اشاره به اینکه شهرستان شهرضا و فریدن با 22 پروژه رتبه نخست را در بهره برداری پروژه‌ها دارند، بیان کرد: شهرستان اصفهان با 19 پروژه، تیران و کرون 18 پروژه، کاشان 13 و سمیرم با 11 پروژه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای جذب حداقل هزار تن شیر در دستور کار قرار داده‌ایم و در آینده نه چندان دور در محور شهرضا پروژه‌ای را با ظرفیت حداقل 400 تن شیر در روز مورد استفاده قرار می‌دهیم و همین برنامه را نیز در علویجه با همین ظرفیت دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: برای هزار تن شیر مازاد استان در یک سال گذشته به دنبال عملیاتی کردن پروژه‌های لبنی، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بود‌ه‌ایم.

وی با بیان اینکه باید برای محصولات تولیدی استان یک زنجیره تولید در نظر بگیریم، خاطرنشان کرد: زنجیره تولید سبب کاهش وضعیت نابسامان فاصله میان قیمت تمام شده تولید کننده و مصرف کننده می‌شود، موفقیت بخش‌های کشاورزی صرفا در ایجاد زنجیره‌های تولیدی در بخش‌های مختلف آن است که این موضوع از سیاست‌های وزارت کشاورزی نیز است.

قاسمی بیان کرد: مشکل در اینجا است که تولید انجام می‌شود و در زنجیره تبدیل هم هزینه می‌شود و هزینه به مصرف کننده تحمیل می‌شود ولی آثار قیمت آن را تولید کننده احساس نمی‌کند، زنجیره تولید باید در مرحله تولید، تبدیل و بازار قرار بگیرد تا این فاصله‌ها کاهش یابد.

ارزان بودن برخی قیمت‌ها همچون مرغ به ضرر تولید کننده است

وی افزود: در 3 سال پیش قیمت مرغ 7 هزار تومان بوده ولی اکنون 5 هزار و 600 تومان است و با توجه به شرایط امروز تولید کننده مرغ زیر قیمت تولید، مرغ را به فروش می‌رساند در حقیقت ارزان بودن برخی قیمت‌ها همچون مرغ به ضرر تولید کننده است و یک بخشی از جامعه را از تولید خارج می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان پیرامون تغییر کاربری اراضی کشاورزی تصریح کرد: این معضل سبب تشدید شدن مشکلات بخش کشاورزی علاوه بر کمبود آب شده و مشکلاتی را برای کشور به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه عمده اراضی کشاورزی که تغییر کاربری داده مربوط به باغات تفریحی و کارگاه‌های غیر مجاز است، خاطرنشان کرد: عمده این تغییرات در حاشیه رودخانه زاینده رود و اراضی شرق اصفهان روی داده است و شهرستان‌هایی هم‌چون اصفهان، خمینی شهر، نجف آباد، فلاورجان و شهرهای حاشیه زاینده رود در این زمینه بیشترین تغییر کاربری اراضی را داشته‌اند.

سرعت تغییر کاربری اراضی کشاورزی بسیار بیشتر از توان پیگیری جهاد کشاورزی است

قاسمی بیان کرد: سرعت تغییر کاربری اراضی کشاورزی بسیار بیشتر از توان پیگیری جهاد کشاورزی است، در همین راستا سال گذشته بالغ بر هزار پرونده تخلف به دادگستری ارجاع داده شد که از این تعداد بالغ بر 242 مورد آن رای به تخریب داده شد.

وی پیرامون آلوده بودن سبزی‌ که سبب شیوع بیماری شیگلوز شده بود، افزود: متاسفانه برخی مسئولین بدون مطالعه و با تصمیم  عجولانه سبب ضرر هنگفت به کشاورزان شدند این در حالی است که آلوده بودن سبزی‌ها صحت نداشت و مسئولان باید در این امور سعه صبر بیشتری به خرج دهند، جهاد کشاورزی به هیچ عنوان موافق استفاده از پساب فاضلاب آلوده در بخش کشاورزی نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: بیش از 50 هزار و 380 نفر در بخش ترویجی استان و 66 هزار و 539 نفر در دوره‌های مهارتی آموزش دیده‌اند و در همین راستا بالغ بر 56 مورد در انتقال یافته‌های تحقیقاتی و 42 مورد در سایت الگوی تولید تروجی در راستای آموزش الگوهای ترویجی فعالیت داشتند.

وی با بیان اینکه گلخانه‌ها به عنوان الگوی جایگزین در دستور کار این سازمان قرار دارد، خاطرنشان کرد: گلخانه‌ها سبب افزایش تولید محصول و کاهش مصرف آب می‌شوند در همین راستا به دنبال افزایش گلخانه‌ها در سطح استان در چند سال آینده هستیم.

قاسمی با بیان اینکه مرغ و گوشت قرمز به اندازه کافی برای ماه مبارک رمضان وجود دارد، بیان کرد: در حال حاضر مرغ گرم مازاد بر مصرف داریم و بیش از 10 هزار تن مرغ و 500 تن گوشت قرمز در استان ذخیره کرده‌ایم و در این راستا هیچ مشکلی برای مصرف کننده نداریم.

 

همچنین بخوانید:

3 نظر در مورد “زنجیره تولید برای محصولات کشاورزی استان اصفهان ایجاد شود”

  1. حاج ولی گفت:

    سلام
    هفته جهاد کشاورزی را به همه مسوولان و کارکنان صدیق و زحمت کش جهاد کشاورزی و همه کشاورزان پرتلاش که به فرموده مولای متقیان گنج های امت هستند تبریک عرض نموده و برای دست اندرکاران تمنای توفیق بیشتر و ارائه خدمات صادقانه و برای همه کشاورزان خیر و برکت درسایه پرداخت زکات مسالت می نمایم

  2. سید اسحاق حسینی گفت:

    باسلام وخداقوت گویی
    هفته جهاد کشاورزی بر تمام جهاد گران زحمتکش در بخش کشاورزی مبارک باد.
    با آرزوی سلامتی و تندرستی.

  3. میراحمدی گفت:

    با سلام و تبریک به کشاورزان و خادمان کشاورزان و همچنین تشکر از مهندس قاسمی که توانستند در این فرصت کوتاه ۱۰۰ هزار اراضی را از دایره کشت خارج کنند انشالله که تا پایان خدمتشان تمام اراضی را از دایره کشت خارج کنند و کشاورزان برای همیشه راحت شوند

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.