سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:10 - چهارشنبه 20 خرداد 1394

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان:

تداوم خشکی زاینده‌رود سبب افزایش ریزگردهای کشور می‌شود

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان گفت: تداوم خشکی زاینده‌رود سبب افزایش ریزگردهای کشور می‌شود و مسئولان باید در این زمینه اقدامی اساسی صورت دهند.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از تسنیم، مهدی بصیری در نهمین نشست شهراندیشی در سالن اجلاس شورای شهر اصفهان درباره چالش‌های موجود در محیط زیست اصفهان اظهار داشت: چالش‌های محیط زیستی اصفهان در حال حاضر به چند دسته تقسیم می‌شوند که کمبود آب از آن موارد به شمار می‌رفته زیرا میزان آب موجود به یک سوم حداقل میزان آب رسیده است.

وی افزود: آلودگی هوا و گسترش صنایع نیز از دیگر مشکلات هستند که در حال حاضر سبب بروز مسائل بسیاری در سطح استان‌ها شده‌‌اند. شهر سازی را می‌توان به عنوان چهارمین معضل دانست به این دلیل که شهرسازی اصفهان با هیچکدام از بافت‌های سنتی و شهر سازی مدرن تناسبی ندارد و افزایش حاشیه شهرها فقط مشکلات مردم و مسئولان را افزایش داده است.

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان کرد: ترافیک شهری را می‌توانیم به عنوان چالش پنجم مورد توجه قرار دهیم و از بین رفتن آثار تاریخی ما به عنوان چالش ششم محسوب می‌شود که هم آلودگی هوا و هم نشست زمین این آثار را به خطر می‌اندازد. با شرایط فعلی اصفهان نمی‌تواند شهری پایدار باشد و قطعا اقتصاد این شهر بعنوان هفتمین معضل زیست محیطی مرد تهدید قرار خواهد گرفت.

وی درباره سیاست‌گذاری‌های کلان زیست محیطی در کشورهای پیشرفته بیان کرد: ما نمی‌توانیم شهر را از محیط اطرافش جدا کنیم زیرا شهر تحت تاثیر محیط پیرامون خود بوده و سیاست‌های کلان توسعه محیط زیستی در سطح کشور است که می‌تواند در سطح یک شهر تاثیر بگذارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه ما بایدها و نبایدها را در سطح توسعه زیست محیطی رعایت نکرده‌ایم، افزود: ما آمایش سرزمین ها در کشور نداشتیم و نمی‌دانستیم که کجا باید صنعت را توسعه دهیم و یا نباید این کار را انجام دهیم و یا اینکه چه جاهایی باید کشاورزی داشته باشیم یا خیر.

وی افزود: متأسفانه ما چیزی به عنوان کنترل جمعیت در مناطق مختلف نیز نداشته‌ایم و ظرفیت‌های اکولوژیک را در بخش‌های مختلف ارزیابی نکرده‌ایم. توسعه‌های ما غالبا با محیط های خود نامتناسب بوده‌اند و در حال حاضر در بیشتر بخش‌هایمان این توسعه خارج از ظرفیت آن محیط است.

بصیری با بیان اینکه نداشتن اتاق فکر در سطح کشور یک معضل بزرگ است، تصریح کرد: ما در بخش توسعه اتاق فکری در سطح کشور نداریم که هر وزارتخانه‌ای برای خودش یک برنامه توسعه ارائه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در این بخش به وزارت کشاورزی اشاره می‌کنم که در بخش انتقال آب زاینده‌رود از طریق لوله کشی‌ها پول‌های زیادی را صرف کرده اما در بخش اینکه نباید اجازه بدهند حتی یک وجب از زمین های منابع طبیعی از بین برود، مجوز صادر شده و مجوزها خشکی زاینده‌رود شده است و در دور دست‌ها سبب به وجود آمدن ریزگردها شده است.

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه خشکسالی در زاینده‌رود تحت تاثیر استان‌های مجاور نیز بوده، گفت: از نظر توسعه علاوه بر صنایع نامناسب، استان‌های مجاور مانند یزد نقش زیادی در خشکسالی زاینده‌رود داشته‌اند. چندین سال است که استان یزد در حال انتقال آب از اصفهان بوده که در این استان از این آب در صنایع فولاد و کاشی استفاده می‌شود.

وی افزود: استان یزد برای شرب آب کافی دارد و با بهره‌برداری از آب‌های زیر زمینی، از آب زاینده‌رود نیز استفاده می‌کنند که این عامل سبب شده تا آب‌های سطح آب‌های زیر زمینی ما کاهش پیدا کند.

بصیری با بیان اینکه رشد صنعت تاثیر مستقیم در افزایش آلودگی هوا و ترافیک و کاهش کشاورزی دارد، بیان کرد: رشد صنعت در استان تهران سبب شد جمعیت زیادی به این استان مهاجرت کنند که معضل بزرگی برای کشور شد و تاثیر زیادی در دیگر استانها گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: 5 منطقه اصلی کشاورزی اطرف تهران با رشد صنعت تعطیل شده و وقتی صنعت در یک استان رشد کند جمعیت نیز در آن استان افزایش پیدا می‌کند که این عامل سبب افزایش ترافیک و شهرسازی و کاهش زمین‌های کشاورزی می‌شود.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.