سرویس: تولیدی » مقاله و یادداشت 16:51 - شنبه 09 آذر 1392

تکه های پازل خانواده ی منظم در دست زن

از آنجا که آدمی در مسیر تکامل است و برای رسیدن به کمال باید، در پرتو عقل از کوتاهترین راه بهره جوید تا به هدف خویش دست یابد، نظم و انضباط را به عنوان کوتاهترین راه می شود نام برد.

index

اصفهان شرق:

پژوهش راضیه زمانی

نظم یعنی تألیف کردن، ضمیمه نمودن و ایجاد مقارنه بین اشیای مختلف می باشد. زمانیکه چیزی را با چیزی جمع می کنیم، اذعان به وجود نظم داریم.

نظام هستی با همه بزرگی اش از نظم، انسجــام و ترکیب های حساب شده ایی مانند پیدایش شب و روز، رفت و آمد فصول چهارگانه بوجود آمده است. زنجیره ی حیات نشانه های آشکار نظم و انتظام عالم است. نظم طبیعت را می توان به دو قسم تقسیم کرد : قسم اول نظم به حسب غایت که آنرا می توان به سه قسم تقسیم کرد:

1- نظم استحســاسی یا زیبایی شناختی ،2- نظم علی و معلولی، 3- نظم هدفمند یا غایت مند .

قسم دوم به اعتبار این که پیوند و ارتباط بین اشیای مختلف لازمه و شرط پیدایش مفهــوم نظم است ، نظم را بــه سه قسم تقسیم می کنند :

1- نظم اعتباری ، 2- نظم صناعی ، 3- نظم طبیعی و تکوینی و مراد از نظم نظم تکوینی است.

خانواده به اهل بیت تلقی می شود، این نظام کوچک کارگاهی است که در آن خوییهای اصیل انسانی از محبت و رأفت، رقت، رعایت تعاون و تضاض می روید و نمو می کند.

دین مبین اسلام به تمامی جهات زندگی مادی و معنوی بشر توجه عمیق و دقیقی مبذول داشته است، از جمله به وجود خانواده به عنوان رکن اساسی جامعه بسیار اهتمام دارد، وجود زنان صالح و مدیر را منبع خیر، برکت و اصلاح جوامع معرفی می کند و آنان را الگوی مناسبی در برقراری نظم در خانواده برمی شمرد.

از آنجا که آدمی در مسیر تکامل است و برای رسیدن به کمال باید، در پرتو عقل از کوتاهترین راه بهره جوید تا به هدف خویش دست یابد. در این مسیر « نظم و انضباط» کوتاهترین و بی خطرترین راه است؛ زیرا نظم همردیف ارزش های والای اسلامی، رمز کامیابی انسان های بزرگ در راه غلبه بر سختی ها و یافتن کاستی ها است. عامل تأمین نیازهای مادی، معنوی، دست یابی سریع به اهداف، صرفه جویی در وقت، محکم کاری، استحکام عمل و مراعات حقوق انسان ها است. انسان منظم و منضبط زودتر به هدف می رسد، از نشاط و تحرکی بیش تر برخوردار و اسوه دیگران است . برنامه ریزی بهتری خواهد داشت، پیشرفت کار خود را احساس می کند و دوراندیش است.

یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده خانواده، زنان می باشند که برای اینکه بتوانند در بین دیگر عناصر این مجموعه ایجاد نظم و در نتیجه تکامل گروهی را انجام دهند می بایست خود نمونه ی بارزی از این صفت باشند و نظم فردی را در خود ایجاد کنند.

index

زن از منظر اسلام

دیدگاه اسلام درباره زن را می توان دیدگاهی مترقی و در عین حال متعادل دانست. انسان زن را همچون مرد انسان می داند که سه ویژگی مهم انسانی یعنی اختیار ، مسئولیت پذیری و توان ارتقاء و کمال را داراست و همانند مرد از امکانات رشد و کامیابی برخوردار است .

در میان زنان کسانی یافت می شوند که قرآن و حدیث آنان را هم صحبت فرشتگان ، مورد توجه انبیاء، مقدم بر بسیاری از پیامبران الهی و کوثری از ناحیه خداوند می داند . روشن ترین آیت کمال زن آن است که قرآن کریم مریم7 و آسیه7 نمونه ای نیک برای زنان و مردان قرار داده است .

« وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَکَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ  وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ»
« برای کسانی که ایمان آورده اند خدا همسر فرعون را مثل زده آنگاه گفت : [پروردگارا ، پیش خود در بهشت خانه ای برایم بساز و مرا از فرعون و کردارش نجات بده ، مرا از دست مردم ستمگر برهان.]

زن و اصول مدیریتی نظم در خانه

خانواده از منزلت والا برخوردار است همچنین مسئولیت و اداره آن نیز پراهمیت می باشد. هریک از زن و مرد باید در برابر وظایف و حقوقی که برعهده دارند کوشا باشند تا به کمک یکدیگر، خانواده را به سر منزل سعادت برسانند. برای تحقق این امر مهم، خداوندمتعال شریعت مقدس آسمانی و پیامبران پاک خود را به سوی آدمیان گسیل داشت تا راه و رسم زندگی را برای آنان ترسیم کنند و آن مردان آسمانی وظیفه خویش را به نیکی انجام دادند.

6873748508352708dd112929feaa6e05

نظم و فرزند

نظم و تربیت را باید از همان آغاز زندگی یعنی سه یا چهارماهگی به کودکان آموخت ؛ زیرا کودک بیشتر عادتهایش را در این سنین کسب می کند و شخصیتش شکل می گیرد . در این دوران انضباط برای کودک بسیار ضروری است ، او در آغاز زندگی می باشد ، نظم و تربیت سبب آرامش اعصاب و روانش می شود همچنین شخصیت را کامل می سازد.

تبیین و تحلیل مسایل و آگاه ساختن فرزندان ، برای بوجودآمدن انضباط در وجود آنان لازم است همچنین مادر در ارایه ی رفتار درست و مقررات نیز خود باید بهترین نمونه برای او باشند.

مقررات یا محدودیت بــرقرار شده ، نبایــد از روی هوس و سلیقــه شخصی باشــد بلکه باید بر اصول تربیتی و سازنده شخصیت فرزند مبتنی باشد.

باید فرزند را در رعایت قوانین چه از لحاظ عاطفی و چه از لحاظ احساسی یاری کرد.

در برقراری نظم و تعیین قوانین انضباطی ، حتما باید مراحل رشد ، توانایی جسمانی روانی و نیازهای او در نظر گرفته شود.

در اجرای انضباط همیشه باید علاقه و محبت نشان داده عملکرد زن در بوجود آمدن نظم خانه با بکارگیری بهترین روش های خانه داری، همسرداری و تربیت فرزند نشانگر این است که او فردی منضبط، مدیری با لیاقت همچنین یک همسر و مادر نمونه است. چنین بانویی کمک شایانی به افراد خانه برای رسیدن به آرامش روحی و سلطنت جسمی دارد.

بدین ترتیب اسلام، بهترین نوع مدیریت زنــدگی را فــراروی هر مرد و زن مسلمان قرار داده است و از لحاظ تربیتی، اقتصادی، اجتماعی، زناشوئی و سیاسی برنامه ی کاملی را برای او نهادینه نموده، همچنین نیکوترین روش راهیابی به کمال و رهایی از سقوط را به پیروان خود نشان داده است. حال وظیفه هر انسانی است که با درک صحیح نظام دینی  نسبت به شکل دهی زندگی خود اهتمام بورزد. کوتاهترین راه رسیدن به این مقصد مهم، الگو قرار دادن خانواده نمونه تاریخ – یعنی خانواده عصمت و طهارت، حضرت زهرا و علی است.

کتابنامه:
1.اکبرنیا  فرزانه، خانه داری و نکات ریز آن، چاپ دوم، قم ، انتشارات نیلوفرانه ، 1387.
2- پدرام ، احمد ، محسن معروفی ، رقیه بنی فردوس ، خوش بختی یافتنی نیست دریافتنی است ، چاپ اول ، اصفهان ، انتشارات کیاراد ، 1389.
3- جوادی آملی ، عبدالله ، زن در آیینه جلال و جمال ، چاپ اول ، قم ، انتشارات اسراء، 1375.
4- همایونی ، علویه ، زن مظهر خلاقیت الله ، ج 2 و1 ، چاپ اول ، بی جا ، انتشارات چاپخانه دفتر انتشارات اسلامی ، 1377.
5- مصطفوی ، جواد ، بهشت خانواده ، چاپ بیست و سوم ، مشهد ، انتشارات هاتف ، 1389.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.