سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:38 - جمعه 08 آذر 1392

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور

یارانه نقدی تا پایان سال ادامه دارد

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به نرخ رسمی 2477 تومانی دلار و قیمت بازار آزاد و جایگاه واقعی آن، گفت: قیمت بازار آزاد غیرواقعی است و باید بازار خودش را متعادل کند.

image25840

به گزارش اصفهان شرق به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و ظارت راهبردی رئیس جمهور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، درباره پرداخت یارانه نقدی، اظهارداشت: تا پایان سال جاری به همین روش یارانه‌ها پرداخت خواهد شد اما برای استمرار این وضع در آینده با مشکلات و نواقصی در روش فعلی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه ما در خصوص منابع مازاد برای توزیع یارانه‌ میان خانوار‌ها و میزان قیمتی که برای انواع کالا‌ها و خدماتی که مشمول قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است، در حال تصمیم‌گیری هستیم، افزود: دولت کارگروه‌هایی را برای این موضوع در نظر گرفته است که هر کدام از منظری بحث یارانه‌ها را مورد پیگیری قرار می‌دهند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبری رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه یکی از کارگروه‌ها بر روی این موضوع متمرکز است که چگونه می‌توان از آسیب‌های احتمالی اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها مصون ماند، مشغول فعالیت است، اظهار داشت: بخش دیگری از کارگروه‌ها بر روی این موضوع متمرکز است که قرار است قیمت حامل‌های انرژی تعیین شود، این قیمت اولا در هر حالتی که یک قیمت را بخواهیم انتخاب کنیم چه مقدار می‌تواند ایجاد منبع درآمد کند و آن منابع میان خانوار‌ها تقسیم شود و یا اینکه برسر تعیین قیمت بر روی زندگی مردم چگونه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در میان گزینه‌های مختلفی که می‌توان آن را انتخاب کرد، گفت: گزینه‌ای از نظر دولت قابل اجرا است که کمترین آثار سوء را بر روی تورم و زندگی مردم داشته باشد، اگر در بخشی گزینه‌ای به شکل‌های مختلف اثر سوئی در میان مردم داشته باشد را بررسی خواهیم کرد.

*پرداخت ماهانه ۳۵۰۰میلیارد تومان یارانه نقدی

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبری رئیس جمهور با اشاره به اینکه در هر ماه بیش از سه هزار و 500 میلیارد تومان میان خانوار‌ها تقسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: این عدد رقم بسیار بالایی است که می‌تواند اقدامات بزرگی را برای کشور به ثمر برساند.

وی با اشاره به اینکه این رقم با توجه به تورم تأثیری در زندگی مردم نخواهد داشت، افزود: در کارگروه ویژه دیگری این موضوع مورد بحث قرار می‌گیرد که اگر این رقم به این شیوه پرداخت نشود به چه شکلی می‌توان آن را در سایر زمینه‌ها مورد پرداخت قرار داد.

نوبخت با اشاره به اینکه اگر قرار باشد این رقم به جای اینکه به طرف تقاضا برود، باید این پول را به سمت مصرف و توزیع هدایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه، متأسفانه در روش جاری تولید از توزیع یارانه‌ها سودی نمی‌برد، اظهار داشت: همه کارگروه‌های دولت فعال هستند به طوری که آثار آن را مورد مطالعه خود قرار می‌دهند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبری رئیس جمهور گفت: قطعا بخشی از این پول را باید در بودجه سال 93 و بخشی دیگر در برنامه‌ای که برای هدفمند کردن یارانه‌ها و همچنین استمرار آن درسال 93 صرف شود.

وی با اشاره به اینکه آنچه که در مرحله دوم یارانه‌ها پرداخت خواهد شد به مراتب در زندگی مردم و در تولید و عرضه کالا تاثیر بسزایی خواهد داشت، افزود: مرحله دوم یارانه‌ها از وضع موجود به مراتب بهتر است زیرا رئیس جمهور به شدت بر روی آن حساس است تا تصمیمی گرفته نشود که وضعیت موجود را بدتر کند.

نوبخت با اشاره به اینکه همه سیاست‌های دولت با تدبیر انجام می‌شود ادامه داد: انشاءالله امیدواریم آثار تدبیری که اتخاذ شده در اقتصاد مردم به مراتب بهتر از گذشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، خاطرنشان ساخت: انشاءالله مناسبترین گزینه را برای سال 93 در خصوص پرداخت یارانه‌ها انتخاب خواهیم کرد.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه قرار است دو بسته کالایی برای اقشار کم درآمد تا پایان سال ارائه شود گفت: دولت درجهت تقویت زیرساخت‌های اقتصادی در حال تلاش است. به طوری که به مباحث اساسی اقتصاد، تولید و صنعت توجه ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به اینکه دولت از گذران زندگی عادی مردم مغفول نخواهد ماند افزود: دولت همواره در تلاش است تا کارهای اساسی در کشور صورت گیرد، به طوری که به مسائل جزئی و مسائلی که در کوتاه مدت می‌تواند موثر باشد، توجه ویژه‌ای دارد.

** دو بسته کالایی تا پایان سال برای اقشار کم درآمد در نظر گرفته شده

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، با بیان اینکه دولت درصدد کاهش فشارها و بار سنگینی را که بر دوش مردم به لحاظ معیشت اقتصادی گذاشته شده است، گفت: دولت تصمیم گرفته است تا پایان سال دو بسته کالایی را که عمدتا کالاها و مایحتاج زندگی مردم است را تدارک ببیند.

وی با اشاره به اینکه منابع لازم برای تخصیص این موضوع از الآن در اقتصاد کشور در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: دولت به دلیل کاهش منابع بودجه سقف بودجه را تقلیل داد.

نوبخت با اشاره به اینکه منابع ریالی که برای تامین این دو بسته از کالاها و مایحتاج غذایی مردم تهیه شده است، گفت: ارقام و اعداد آن با توجه به اینکه در یک طیف وسیعی توزیع می‌شود بسیار بالاست به طوریکه ما از اکنون تامین منابع کرده‌ایم و انشاءالله این دو وعده تا قبل از پایان سال میان مردم توزیع خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه از دیدگاه جنابعالی نرخ ارز تا چه میزان می‌تواند کاهش پیدا کند خاطرنشان ساخت: نرخ ارز مثل قیمت همه کالاها و خدمات تابع رعضه و تقاضا است به طوری که اگر تقاضا فزونی پیدا کند و عرضه متناسب نباشد، قطعا باید در انتظار افزایش قیمت‌ها باشیم.

نوبخت با اشاره به اینکه در سال گذشته تقاضای فزاینده‌ای به سمت بازار ارز پیش رفت ادامه داد: این تقاضای فزاینده زمانی صورت گرفت که عده ای که صاحب ریال بودند از داشتن منابع کافی ارزی در ترتیب قرار داشتند بنابراین برای اینکه ارزش پولشان را حفظ کنند به سمت بازار ارز سوق پیدا کردند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، با اشاره به اینکه هجوم تقاضای خرید ارز باعث افزایش قیمت شد، افزود: این موضوع سبب شد تا ارزش پول ملی به یک سوم تقلیل پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه آنچه که ما می‌توانیم برای آینده پیش بینی کنیم این است که ثبات نسبی در اقتصاد به وجود آید، افزود: بازارهای دیگری به ویژه بازار سرمایه و بورس نیز فعال شده به طوری که منابع ریالی که در اقتصاد کشورمان وجود دارد به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه بازار ارز دیگر برای مردم مطمئن نیست زیرا دارای ریسک فراوانی است خاطرنشان ساخت: دولت هر زمان که اراده کند بنابه ضرورت می‌تواند وارد بازار شود و کارها را به خوبی پیش ببرد.

نوبخت با بیان اینکه اکنون بخشی از تحریم‌ها متوقف شده و بخش دیگر در حال تقلیل است اظهار داشت: بدون تردید در طی ماه‌های آینده منابع قابل توجهی از ارز در کنترل دولت قرار خواهد گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، با تاکید بر اینکه بازار ارز به شدت می‌تواند تحت کنترل دولت قرار بگیرد گفت: دولت تصمیمی ندارد که بدون جهت و بدون دلیل در بازار مداخله کند.

نوبخت با اشاره به اینکه بازار باید در یک وضع مطلوب تنظیم کند افزود: دولت باید در این زمینه مراقبت‌های لازم را به عمل آورد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، با بیان اینکه تقاضا برای دریافت ارز در بازار در آینده کمتر خواهد شد، اضافه کرد: عرضه به حدکافی به صورت بالقوه بالاست.

نوبخت با اشاره به اینکه دولت نمی‌تواند بپذیرد که قیمت‌ها بی‌جهت در کشور بالا برود خاطرنشان ساخت: باید قیمت ارز در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد.

** نرخ رسمی ارز 2477 تومان است

وی با اشاره به اینکه نرخ ارز با توجه به نرخ رسمی 2477 تومان است، گفت: عدد دیگری در بازار غیر رسمی مبادله می‌شود که از این رقم بسیار بالا است.

نوبخت با بیان اینکه نرخ ارز غیررسمی در بازارها غیر واقعی است ادامه داد: این قیمت باید خودش را با سایر قیمت‌ها هماهنگ کند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، با اشاره به اینکه قیمت 2477 تومان را به عنوان یک نرخ محاسبه‌ای برای بانک مرکزی انتخاب کرده‌ایم اظهار داشت: دلاری که وارد اقتصاد کشور می‌شود، ناشی از نفت است، پس باید ریال آن را به اقتصاد وارد کرد.

وی با اشاره به اینکه نرخ رسمی نرخ غیر واقعی است، افزود: این نرخ به دلیل جو روانی حاکم در بازار صورت گرفته و نباید خودمان را تا به نرخ ارز واقعی کنیم.

*یکسان‌سازی نرخ ارز در سال 93

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، با شااره به اینکه اگر این نرخ به صورت شناور مدیریت شود می‌تواند اندکی بالاتر برود و یا حتی در پاره‌ای از موارد نیز پایین تر هم نیز بیاید، گفت: باید بتوانیم نرخ ارز را به صورت یکسان داشته باشیم به طوری که رویکرد دولت در سال 93 همه چیز را به صورت عادی و طبیعی خود درآورد و به عبارت دیگر یکسان سازی در اقتصاد کشور و در نرخ ارز صورت گیرد.

نوبخت با اشاره به اینکه دولت درصدد است تا در اقتصاد اعتدال را به وجود آورد، بدون اینکه نیازی به فشارآوردن بر روی اقتصاد معیشت مردم باشد، گفت: دولت شرایط بسیار امیدوارکننده تری را برای ماه‌های آینده و یا حتی سال آینده پیش بینی می‌کند، به طوری که در سال 93 شاهد یکسان سازی نرخ ارز خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای مهار تورم صورت گرفته است گفت: ما برای آنکه ببینیم روند نرخ تورم به چه دلایلی می‌تواند نزولی باشد، علت‌های مختلفی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

نوبخت با اشاره به اینکه در اقتصاد ایران حداقل 3 دلیل باعث افزایش نرخ تورم طی سال‌های گذشته شده است، افزود: یکی از دلایل این است که تقاضا افزایش یافته است و این موضوع ناشی از آن است که وقتی نقدینگی بیش از  حد وارد اقتصاد ایران می‌شود، خود این موضوع می‌تواند سبب تقاضا در کشور شود.

وی با اشاره به اینکه نقدینگی ناشی از سیاست‌های انبساطی دولت است خاطرنشان ساخت: زمانی که نقدینگی افزایش می‌یابد عرضه دیگر نمی‌تواند به تناسب رشدی که تقاضا دارد افزایش یابد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، با بیان اینکه فاصله و فزونی تقاضا در عرضه سبب تورم می‌شود، اظهار داشت: نرخ رشد نقدینگی چیزی حدود 40 درصد است به طوری که دولت در طی این صد روز تلاش کرده است تا حجم نقدینگی و یا رشد نقدینگی را که مبالغ قابل توجهی را در اقتصاد کشور به حساب می‌آید، مهار کند.

نوبخت با اشاره به اینکه دولت قانون بودجه سال 92 را با فوریت در مجلس درخواست اصلاح آن را نیز داشت ادامه داد: پول پر‌فشار یکی از منابعی است که سبب افزایش نقدینگی در کشور می‌شود زیرا برای تأمین آن مجبور هستیم که از بانک مرکزی استقراض کنیم. بنابراین دولت برای اینکه این اقدام را انجام ندهد و جلوی موضوع را بگیرد بلافاصله اصلاح قانون بودجه سال 92 را در مجلس مطرح کرد.

وی ضمن قدردانی از رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: خوشبختانه آن‌ها خواسته‌های دولت را برطرف کردند به گونه‌ای که تعامل خوبی میان دولت و مجلس ایجاد شد.

*مجلس خواسته دولت را در خصوص اصلاحیه قانون بودجه 92 برآورده کرد

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه فشار هزینه‌ها موجب افزایش تورم می‌شود، خاطرنشان ساخت: اگر قیمت و عوامل تولید افزایش پیدا کند قیمت نهایی و یا قیمت تمام شده کالا‌ها هم نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

نوبخت با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور به شدت حساس است که هیچ یک از کالا‌ها بدون منطق افزایش قیمت نداشته باشد تصریح کرد: حتی اگر پیشنهادی از سوی وزیری در خصوص افزایش قیمت‌ها مطرح شود رئیس جمهور بلافاصله نسبت به افزایش قیمت از خود مقاومت نشان می‌دهد.

*دولت نسبت به افزایش قیمت‌ها حساسیت دارد

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت نسبت به افزایش قیمت حساسیت زیادی را از خود نشان می‌دهد گفت: دولت اقدام به افزایش قیمت به صورت غیرمنطقی نکرده است.

وی با اشاره به اینکه اگر قیمت ارز بالا برود قیمت تمام شده گندم و نان مردم هم نیز افزایش پیدا خواهد کرد افزود: دولت مابه‌التفاوتی را که میان ارز 1226 تومانی و 2477 تومان وجود دارد را به صورت یارانه پرداخت می‌کند.

نوبخت با اشاره به اینکه دولت از بودجه عمومی هزینه می‌کند تا قیمت کالاهای اساسی گران نشود خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه سطح سقف بودجه را تقلیل داده‌ایم ولی میزان یارانه‌ای را که برای این مابه‌التفاوت در‌نظر گرفته‌ایم نزدیک به دو برابر افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه به شدت مراقب هستیم تا قیمت عوامل تولید بالا نرود افزود: انشاءالله امیدواریم ثبات نسبی در اقتصاد ایران ایجاد شود. به طوری که قیمت ارز تا حدی تثبیت کرده به طوری که ثبات نرخ ارز به مراتب بهتر از کاهش بی‌ثبات آن است.

نوبخت با بیان اینکه از شهریور تا مهر نرخ تورم به صورت نقطه به نقطه تغییر پیدا کرده است خاطرنشان ساخت: این تقلیل به معنای تقلیل قیمت‌ها نیست بلکه سرعت افزایش قیمت‌ها مقداری کم شده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ تورم 37 درصد را خوب نمی‌دانیم اظهار داشت: باید نرخ تورم را تقلیل بدهیم به طوری که نرخ ایده‌آل ما یک رقمی است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: آن چیزی را که ما تا پایان سال هدف‌گذاری کرده‌ایم و براساس آن سیاست‌هایمان را تنظیم کرده‌ایم انشاء‌الله این نرخ را به حدود 35 درصد تقلیل خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه بودجه 93 برنامه یک ساله است که دولت برای سال 93 آن را طراحی کرده است افزود: ما تمامی گزینه‌ها را که می‌توان برای سال 93 انتخاب شود را در نظر می‌گیریم. به طوری که هیئت وزیران لایحه بودجه 93 را کنترل خواهند کرد.

نوبخت با اشاره به اینکه حدود 6 سناریو توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبری رئیس جمهور برای هیئت وزیران ارائه شده است افزود: سناریویی را انتخاب کرده‌ایم که در آن تورم تقلیل پیدا کند؛ به طوری که پیش‌بینی ما این است که بدون در نظر گرفتن بحث هدفمند‌ کردن یارانه‌ها بتوانیم نرخ تورم را تا پایان سال به 25 درصد برسانیم.

وی با اشاره به اینکه در صدد هستیم تا رشد اقتصادی را در میان رشد‌های مختلف حداقل به سه درصد مثبت برسانیم خاطرنشان ساخت: امیدواریم سال آینده این روند به 3 درصد مثبت برسد.

نوبخت با اشاره به اینکه ایده‌آل ما آن است که نرخ تورم را یک رقمی کنیم افزود: باید علم اقتصاد را دستاورد علم بشری بدانیم نه اینکه بخواهیم دستاورد غربی‌ها ارزیابی کنیم زیرا بسیاری از کشور‌ها موفق شده‌اند که نرخ سه رقمی را به یک رقم برسانند.

وی با اشاره به اینکه تیم اقتصادی دولت هفته‌ای دوبار در روزهای یک شنبه و پنج شنبه به غیر از جلسات متعددی که وجود دارد جلسات خود را برگزار می‌کند افزود: تیم اقتصادی دولت به همراه رئیس‌جمهور در کمیسیون‌های اقتصادی حضور دارد به طوری که گزارش روزانه تیم اقتصادی به رئیس‌جمهور ارائه می‌شود و راهکارهایی را برای آن در نظر گرفته می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه از تولید داخلی حمایت کرده‌اید گفت: شاید بخشی از مشکلات امروزه کشور در خصوص افزایش قیمت‌ انواع حامل‌های انرژی، سوخت و عوامل تولید باشد؛ زیرا متأسفانه ما به تولید کشور یارانه اختصاص داده‌ایم تا تولیدکننده بتواند با اتکا به ان بر روی پای خود بایستد.

نوبخت با اشاره به اینکه ما برای استمرار اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باید به تولید کمک بیشتری کنیم افزود: باید رویکرد‌مان را به سمت تقویت تولید پیش ببریم. زیرا این امر سبب کاهش قیمت‌ها خواهد شد هرچند که برخی از عوامل تولید بالا رفته باشد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه اگر تقاضا بی‌جهت بالا نرود ما بتوانیم عرضه را به خاطر تقویت تولید بالا ببریم، می‌توانیم حتی پس از متوقف کردن رشد و آهنگ تورم شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.

نوبخت با اشاره به اینکه وقتی نرخ تورم کاهش پیدا می‌کند باید انتظار کاهش قیمت‌ها را هم نیز داشته باشیم خاطرنشان ساخت: این امر از مسیری اتفاق می‌افتد که ما یارانه‌ها را به سمت تولید هدایت کنیم که نهایتا منجر به عرضه شود به گونه‌ای که در برنامه‌هایمان از میان انواع حالاتی که می‌توانیم داشته باشیم آن حالتی مورد توجه است که بحث پرداختن به تولید در آن پررنگ‌تر باشد.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نگاه اقتصادی دولت به اقتصاد مقاومتی چگونه است افزود: ما از‌‌ همان زمان که دولت تدبیر و امید فعال شد یکی از بحث‌های اصلی تیم اقتصادی دولت اقتصاد مقاومتی بود به طوری که یکی از ملاک‌های رئیس‌جمهور این بود که چه طرح و برنامه‌ای را باید در جهت تقویت جایگاه اقتصادی دولت به منظور پیش بردن اقتصاد مقاومتی انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم با توافقنامه موافقت‌آمیز هسته‌ای گام‌های نخست برای بهبود اقتصاد کشور برداشته شود اظهار داشت: انتظار داریم که منابع قابل توجهی از ارز در اختیار مسئولین اقتصادی کشور قرار بگیرد. بطوری که امیدواریم این منابع در سال 93 افزایش یابد.

نوبخت با اشاره به اینکه ما برنامه‌های مختلفی را در شرایط مختلف برای اداره کشور در نظر گرفته‌ایم افزود: ما به بهتر شدن شرایط امیدواریم زیرا دولت برای همه چیز برنامه‌ریزی دارد تا اقتصاد مقاومتی محقق شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه عده‌ای در ابتدای کار دولت ما را نیز ملامت می‌کردند که چرا شتاب زده عمل می‌کنید ادامه داد: ما به اقتصاد ایران آشنا هستیم و همه آثار راه‌ها را به خوبی مورد ارزیابی قرار داده‌ایم.

نوبخت در پایان و با بیان اینکه ما از مجلس مجوز گرفته‌ایم تا بتوانیم ورودی‌های درآمدهای نفتی را 6 درصد کاهش دهیم، افزود: ما توانستیم 25 میلیارد دلار پیش پرداخت‌های فاینانس را ایجاد کنیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.