سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 16:06 - چهارشنبه 13 خرداد 1394

رئیس پایگاه پژوهشی مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی:

بحران آب تا سال 1420 ادامه خواهد داشت

رئیس پایگاه پژوهشی مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: منابع آب در شرایط کنونی در جهان با چالش جدی روبه‌رو شده و بحران آبی که در کشور ایجاد شده تا سال 1420 ادامه خواهد داشت.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از فارس، سیدمحمد بهشتی در حاشیه همایش «قنات برای فردا» در ارگ سریزد مهریز در یزد با اشاره به وجود نزدیک به 500 هزار رشته قنات در کشور ایران اظهار داشت: اکنون از آن تعداد تنها 40 هزار رشته قنات باقی مانده است.

وی بیان کرد: خوشبختانه هنوز موفق نشده‌ایم این 40 هزار رشته قنات را خشک کنیم و حال که این اتفاق نیفتاده، باید مانند پرستار از سرمایه نیاکان خود حفاظت کنیم. اگر قرار است در این سرزمین زندگی کنیم، باید عاقل شویم و دست از هدردادن سرمایه‌های آبی خود برداریم وگرنه با بحرانی جدی مواجه خواهیم شد.

رئیس پایگاه پژوهشی مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: با بحران آبی که در کشور با آن روبه‌رو هستیم، نه تنها قنات‌ها از زندگی ما قابل حذف نخواهند بود بلکه هرگز آنها را فراموش نخواهیم کرد و در این بحران‌ آب، قنات دوباره به زندگی ما باز خواهد گشت.

بهشتی خاطرنشان کرد: در سال‌های آینده 50 میلیون نفر با مشکل کم آبی روبه‌رو خواهند بود و قول می‌دهم 15 سال دیگر زندان‌هایی خواهیم داشت که جرم زندانیان آن کشاورزی خواهد بود زیرا به این جرم به زندان می‌روند که سرمایه آب را صرف کشت و زراعت کرده‌اند.

وی یادآور شد: اینکه بخواهیم بحران آب را مخفی کنیم تا بحران اجتماعی حاصل نشود، کار بسیار اشتباهی است و باید به جای آن به فکر راه حل‌هایی برای حفظ منابع آبی موجود خود باشیم. با برگزاری چنین همایش‌ها و نشست‌های تخصصی بتوانیم درباره آب گفت‌وگو کنیم و قنات‌ها را به عنوان یک الگو و شاهکار و ابتکار ایرانی در شیوه‌های آبرسانی به جهانیان و نسل جوان خود معرفی کنیم.

 نشست هم‌اندیشی «قنات برای فردا» با حضور معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، رئیس پایگاه پژوهشی مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیر بخش علوم دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران، صاحب‌نظران برجسته کشوری در حوزه قنات، نمایندگان وزارتخانه‌ها و فعالان حوزه قنات به همت فرمانداری مهریز برگزار شد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.