سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:12 - چهارشنبه 13 خرداد 1394

کاهش ۵۵ درصدی آب ورودی به سدها

مدیر گروه ایمنی پایداری سدها گفت: کاهش در میزان بارندگی به معنای تشنه تر بودن زمین و جذب بیشتر آب به خود است که همین امر سبب شده با کاهش ۴ درصدی میزان بارندگی آب ورودی به سدها ۵۵ درصد کاهش پیدا کنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از تسنیم، فرهاد ایمان شعار مدیر گروه ایمنی پایداری سدها  در خصوص شرایط آبی استان های مختلف کشور گفت:متاسفانه به دلیل کاهش بارندگی در سال های اخیر هیچکدام از استان ‌های ما وضعیت مرطوب و حتی نرمال ندارند و از 32 استان کشور 17 استان در تنش آبی کم،10 استان تنش آبی زیاد و 4 استان استان بوشهر،فارس،گلستان و هرمزگان به مرحله خشک رسیده‌اند و وارد بی‌آبی شده‌اند.

وی در خصوص شرایط در حال حاضر سدها گفت:تمام سدها طی برنامه منسجم کشوری توسط مدیریت منابع و مصارف به صورت روزانه پایش می‌شود.ما از 4 ماه قبل برنامه مدیریت سخت گیرانه‌ای برای سدها داشته ایم زیرا پیش بینی بحران برای تامین آب برخی از شهرها را می کردیم.

ایمان شعار با اشاره به میانگین 250 میلی متری بارش در کشور گفت:ما تا آخرهفته اول خرداد ماه باید 220 میلی‌متر باران می‌داشتم که تا امروز 182 میلی‌متر باران آمده است به عبارتی نسبت به میانگین بلند مدت 13 در صد کاهش در بارندگی و نسبت به مدت مشابه سال قبل 4 درصد کاهش داشته‌ایم.

مدیر گروه ایمنی پایداری سدها در ادامه به بیان آثار سو کاهش بارندگی پرداخت و گفت: کاهش در میزان بارندگی به معنای تشنه تر بودن زمین و جذب بیشتر آب در خود است و همین امر سبب شده آب ورودی به سدها 55 درصد کاهش پیدا کنند.

ایمان شعار با اشاره به کاهش نزولات آسمانی گفت: قرار گیری ما در شروع نیمه دوم سال آبی به عبارتی درماه‌های پیش رو امیدی برای ریزش باران نداریم و از طرفی با گرم تر شدن هوا مصرف به صورت صعودی افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: بحث بعدی که غصه ما را پر غصه‌تر می کند کاهش میزان بارش برف نسبت به مدت مشابه سال قبل است به گونه ای که میزان ذخایر برفی 84 درصد کاهش یافته.نکته حائز اهمیت این است که برف در 6 ماه دوم سال آبی یا به عبارتی 6 ماه اول سال شمسی حجم آورده آب به سدها را مشخص می کند.که این ارقام نشان دهنده آن است که امسال تقریبا این بودجه برفی منتفی است.

مدیر گروه ایمنی پایداری سدها در پایان خاطر نشان کرد:با کاهش در حجم آب پشت سدها برای تولید برق در تابستان نیز با چالش مواجه هستیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.