اصفهان شرق

لایروبی و مرمت 45 قنات بخش کوهپایه آغاز شد

کدخبر: 64235
1394/03/11 در ساعت 19:35

حسن احمدی در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره با آغاز لایروبی قنوات سطح کوهپایه اظهار کرد:حدود 45 رشته قنات با اعتباری بالغ بر600 میلیون تومان در بخش کوهپایه در حال لایروبی و مرمت است.
مدیر جهاد کشاورزی کوهپایه از کاهش میزان بارندگی به 60 میلی متر در سال و خشکی تدریجی رشته قنات ها خبر داد و تصریح کرد: 120 میلی متر میانگین بارندگی در دوره های تر سالی بود که به تدریج با کاهش میزان بارش به 60 میلی متر در سال گذشته رسید و در این صورت با کاهش میزان آب قنوات، نیاز به آبرسانی سیار در بخش احساس می شود.

555
وی با بیان اینکه آبرسانی سیار به درختان میوه، هزینه ی زیادی را به کشاورزتحمیل می کند به تامین اعتبار جهاد کشاورزی شهرستان طی سالهای 88 و 91 اشاره و گفت: در سالهای مذکور اعتباری تحت عنوان آبرسانی سیار جهاد کشاورزی بخش تخصیص داده و این طرح به صورت رایگان اجرا شد.
احمدی از جهاد کشاورزی شهرستان اعتباری ویژه ای در خصوص اجرای طرح آبرسانی سیار به صورت رایگان و نیم بهادر بخش کوهپایه را خواستار شد تا بتوان از خشکیدن درختان با دام گردو و انار جلوگیری به عمل آورد.

8787878
وی همچنین از پرورش مرغ تخم گذار برای نخستین بار در جبل کوهپایه خبر داد و گفت: سی هزار قطعه مرغ تخم گذار با تسهیلات بانک کشاورزی به منظور اشتغال زایی و تولید توسط سرمایه گذار خریداری شده و اجرای این گونه طرح ها گامی مطلوب در صنعت پرورش دام و طیور است.

87878787
گفتنی است 350رشته قنات در کل بخش کوهپایه به صورت فعال و نیمه فعال وجود دارد که از نظر تعداد در شهرستان اصفهان حائز اهمیت است و از طریق این قنوات حدود 800 هکتار از باغات بادام، گردو و انار آبیاری می شود اما متاسفانه بعلت کاهش نزولات جوی میزان آبدهی قنوات بسیار کاهش یافته و نیاز به اعتبارات بلاعوض دولتی جهت آبرسانی سیار به باغات می شود و از مسئولان مربوطه تقاضا تخصیص اعتبار را خواستاریم.