سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:05 - شنبه 09 خرداد 1394

ماجرای برداشت ۵ هزار تومانی بانک ملی چیست؟

روز گذشته بانک ملی با ارسال پیامکی به مشتریان خود اعلام کرد مبلغ ۵ هزار تومان بابت آبونمان خدمات «ساپتا» کسر شده است اما ماجرای این برداشت چه بود؟

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از فارس، روز گذشته بسیاری از مشتریان بانک ملی با دریافت پیامکی مطلع شدند که مبلغ 5 هزار تومان از حسابشان کسر شده؛ اما علت کسر پول چه بود و با چه اجازه ای این مبلغ از حساب مشتریان کسر شده است؟

تا چندی قبل پیامک های ارسالی در مورد تراکنش حساب مشتریان مشمول دریافت هزینه نبود و بانک ها هزینه ارسال را از حساب خود به اپراتورها می پرداختند. با این حال مساله دریافت کارمزد اکنون به مساله ای جدی برای مدیران نظام بانکی بدل شده است و اغلب آنها معتقدند که نظام بانکداری کشور باید به سمت کارمزد محوری حرکت کند.

در فضای مجازی صحبت هایی از برداشت های بیشتر نیز وجود دارد که برخی افراد مدعی هستند به جای 5 هزار تومان، این مبلغ دو بار، یعنی 10هزار تومان، از حساب آنها کسر شده است و بانک این برداشت ها را با ارسال پیامک برداشت اعلام کرده است.

همچنین در فضای مجازی اعلام می شود که بانک ملی در اوایل فصل پاییز نیز 5 هزار تومان دیگر کسر خواهد کرد که مجموع این دو مبلغ پیش بینی معاون بانک ملی مبنی بر هزینه 10 هزار تومانی ارسال پیامک را محقق می کند.

به دنبال واکنش های متعدد مردم در رابطه با کسر پول از حساب هایشان بانک ملی امروز در مطلبی به این ابهامات پاسخ داد.

در توضیح این بانک آمده است: مبلغ مزبور از حساب مشتریانی کسر گردیده است که بر اساس اطلاع رسانی قبلی که طی چندین نوبت از طریق رسانه‌های ارتباطی مختلف اعم از ارسال پیامک ــ سایت بانک و جراید کثیرالانتشار صورت گرفته بود، در بازه زمانی تعریف شده انصراف خود را از دریافت این سرویس اعلام ننموده و تمایل به دریافت پیامک برای تمامی عملیات بانکی خود را کما فی السابق داشته‌اند.

1723853

بانک ملی ایران در سال 1393 مبلغ 24 میلیارد تومان هزینه ارسال پیامک به اپراتورها پرداخت نموده و این مبلغ برای سال 1394 حدود 50 میلیارد تومان برآورد گردیده است که به‌دلیل هزینه بالای این خدمت جهت برقرار ماندن آن و برخورداری مشتریان بانک از این سرویس، تصمیم گرفته شد مشابه تعدادی از بانک‌ها، این سرویس در دو سطح عمومی و ویژه دسته بندی و سرویس عمومی به‌صورت رایگان به مشتریان ارائه گردیده و برای سرویس ویژه که شامل ارسال پیامک برای تمامی عملیات بانکی مشتریان می‌باشد، آبونمان سالانه به‌مبلغ 100000 ریال در دو نوبت (هر نوبت 50000 ریال) اخذ گردد.

بر همین اساس از ابتدای سال جاری الزام پرداخت آبونمان سالانه برای دریافت خدمت ویژه ساپتا، طی چندین نوبت اطلاع رسانی گردیده و بازه زمانی مشخصی جهت اعلام انصراف از دریافت خدمت و عدم کسر آبونمان سالانه برای مشتریان در نظر گرفته شد که در دوره یادشده 49600 نفر از مشتریان خدمت، انصراف خود را اعلام نمودند و خدمات ویژه ارسال پیامک برای آنها غیرفعال گردیده و از این پس فقط عملیات برداشت با مبالغ بااهمیت برای آنها ارسال می‌گردد.

چگونه این پول به حساب مشتریان برمی‌گردد؟

شایان ذکر است با توجه به امکان عدم اطلاع برخی از مشتریان از تغییر نحوه ارائه این خدمت، مشتریانی که تا پایان خرداد ماه سال جاری اقدام به انصراف  از خدمت مزبور نمایند مبلغ آبونمان کسرشده (50000 ریال) به حساب آنان برگشت داده  خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.