سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:10 - شنبه 09 خرداد 1394

ابتکار «ما نمی توانیم» دولت بنفش برای ملت/معاون رییس جمهور: مردم باید با ریزگردها کنار بیایند

ریزگردها در آسمان استان های غربی کشور و به خصوص کرمانشاه دیگر مهمان نیستند، میزبان همیشگی روز و شب های مردم هستند.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از راه دانا، سازمانی که وظیفه حفاظت از محیط زیست را بر عهده دارد این روزها برای مقابله با معضلات محیطی دست به دامن انداختن مسئولیت کم‌کاری خود به دوش مجلس و سازمان‌های دیگر شده و شانتاژ ریزگردی به راه انداخته است.

به گفته کارشناسان محیط زیست منشا ریز گردها شمال آفریقا، عربستان و تالاب‌های نابود شده بین‌النهرین حد فاصل مرز بین ایران و عراق است، اگرچه دولت اقداماتی را به منظور مقابله با پدیده گرد و غبار انجام داد اما همگی بی‌نتیجه بودند.

یکی از استان‌هایی که همواره در معرض تهدید گرد و غبار قرار دارد کرمانشاه است که جزو بزرگ‌ ترین قربانی‌های این پدیده محسوب می‌شود اما با این وجود تاکنون دولت اقدام مؤثری برای حل مشکل ریز گردها در این استان انجام نداده است.

پنجمین روز متوالی؛ جولان گرد و غبار در آسمان کرمانشاه

سازمان هواشناسی کرمانشاه میزان غلظت رزگردها در آسمان استان را در وضعیت هشدار و بالاتر از استانداردهای جهانی دانست و از ادامه این روند در روزهای آینده خبر داد.

شاهرخ پارسا مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار مغرب اظهار داشت: کاهش دید افقی در مناطق مرزی استان به یک کیلومتر رسیده است.

وی بیان داشت: در حال حاضر دید افقی در شهرستان قصرشیرین دو کیلومتر، سرپل‌ذهاب به یک‌ کیلومتر، گیلان‌غرب به پنج کیلومتر، اسلام‌آباد غرب به 6 کیلومتر، روانسر و هرسین به 7 کیلومتر و کرمانشاه 8 کیلومتر است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه افزود: هوای استان کمی تا قسمتی ابری در برخی نقاط به‌ویژه نقاط مرزی غبارآلود است که انتظار می‌رود به‌تدریج از غلظت غبار کاسته شود.

به گفته پارسا، در ادامه فعالیت سامانه ناپایدار مستقر در جو منطقه هوای استان همچنان تا صبح روز سه‌شنبه در برخی ساعات با وزش باد نسبتا شدید، افزایش ابر و در برخی نقاط رگبار موقت باران و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

ابتکار: مردم باید با ریزگردها کنار بیایند

ابتکار دولت تدبیر و امید برای مردم اما جای تعجب دارد؛ آنجا که معاون رییس جمهور به جای ارائه راهکار و پیگیری موضوعی که با جان مردم رنجدیده استان های غربی و جنوب غربی ارتباط دارد ، اعلام می کند مردم باید با ریزگردها کنار بیایند !

تاسف آور آنجا که معصومه ابتکار به عنوان رییس سازمان حفاظت از محیط زیست وعده چندین ساله وجود ریزگردها در آسمان کشور را می دهد و تاکید می کند که راه حلی برای این مشکل وجود ندارد.

معصومه ابتکار در هجدهمین همایش روز جهانی آسم با بیان اینکه آلودگی‌های محیط زیست نقش بسیار مهمی در بروز بیماری‌ها دارد، گفت: سازمان بهداشت جهانی ۳۵ تا ۴۰ درصد بیماری‌ها را ناشی از مشکلات محیطی می‌داند.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه باید مردم در زمینه کاهش آلودگی هوا مشارکت کنند و از تردد با خودروهای شخصی در شهر بپرهیزند، گفت: در بحث پدیده گرد و غبار، تغییر آب و هوا در شمال آفریقا و غرب آسیا، همچنین کاهش بارندگی و افزایش دما، درست نبودن الگوی مصرف آب و جنگ و درگیری در منطقه و همچنین رهاسازی مناطق کشاورزی بسیار موثر است و همین امر باعث می‌شود که از سوی کشور عراق، مرزهای سوریه و بیابان‌های عربستان طوفان گرد و خاک به سوی ما بیاید.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: در موضوع گرد و غبار هیچ مسئولی نمی‌تواند به مردم وعده دهد که این مشکل تا چند سال آینده حل می‌شود و مردم باید با مشکل گرد و غبار کنار بیایند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.