سرویس: اقتصادی » اقتصاد مقاومتی 12:44 - پنجشنبه 07 خرداد 1394

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع):

بی‌هویتی تاریخی معضل بزرگ جامعه امروز

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: شکاف تاریخی چیزی جز بی‌هویتی تاریخی به وجود نمی‌آورد و این بی‌هویتی می‌تواند با هر فرهنگ و هویتی دیگر و حتی فرهنگ مهاجم پر شود.

به گزارش اصفهان شرق: عادل پیغامی ظهر امروز در نشست تخصصی خود کفایی ملی در افق تمدن نوین اسلامی که در خانه بیداری اسلامی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه به راحتی نمی‌توانیم همچون علمای گذشته دینی در امر اقتصادی بیان اسلام در خطر است را بیان کنیم، اظهار داشت: امروز در دانشکده‌های اقتصادی تنها سخن از اقتصاد زده می‌شود و از روش شناسی، تاریخ و فلسفه سخنی به میان نمی‌آید که این مسئله نشان از رویکرد نئوکلاسیک در حوزه آکادمیک دانشکده‌های اقتصاد دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: ما دچار گپ تاریخی شدیم و این گپ تاریخی بی‌هویتی است و انسان بی‌هویت به راحتی با هر چیزی پر می‌شود و این چیزی نیست جز اینکه ما در غرب‌زدگی خود اشراف شده از تاریخ معاصر غرب هستیم اما تاریخ غرب و حتی تاریخ اسلام را نمی‌خوانیم.

وی معضل امروز جامعه را بی‌هویتی تاریخی دانست و خاطرنشان کرد: حافظه تاریخی هر ملتی که پاک شود آن ملت شکننده شده و حافظه تاریخی ما پاک شده که باید در این راستا به مطالعه در تاریخ گذشتگان روی آورد.

استاد اقتصاد با بیان اینکه اقتصاد در حال حاضر از دایره اسلام خارج شده است و به سمت و سویی با فلسفه سودآوری در حرکت است، خاطرنشان کرد: متاسفانه اقتصاد به یک خرده فرهنگ معارض با اسلام تبدیل شده است، این در حالی است که پیوند و رابطه اقتصاد و اسلام را نمی‌توان انکار کرد.

وی با بیان اینکه عبرت‌های تاریخی پایه یادگیری است، اظهار داشت: اگر جامعه‌ای یادگیرنده باشد توسعه یافته است و ما از تاریخ باید الگوها و استراتژی‌ها را یاد بگیریم البته انتقال تاریخی مصادیق الزاما درست نیست برای مثال نهادی به نام کمپانی تنها برای استعمار در دنیا ساخته شده اما روحانیت در آن زمان به جای حذف و یا ترس از این نهاد آن را به شکل و مدل اسلامی بازسازی می‌کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع)افزود: شکاف تاریخی چیزی جز بی‌هویتی تاریخی به وجود نمی‌آورد و این بی‌هویتی می‌تواند با هر فرهنگ و هویتی دیگر و حتی فرهنگ مهاجم پر شود.

وی با بیان اینکه در گذشته منسوجات لوکومتیو اقتصادی بود، تصریح کرد: امروز اقتصاد دانش بنیان لوکومتیو اقتصادی شده اما باید در حوزه اقتصاد مردمی هم کار شود البته ما اکنون بخشی از فرصت‌های تاریخی را از دست دادیم که  همزمان باید رویکرد فعال داشته باشیم، تحریم کالاهای خارجی حرکت انفعالی اما لازم است و این مسئله معادل همان مسئله تقوای ضعف و تقوای قوت شهید مطهری است.

پیغامی اذعان کرد:در حال حاضر اقتصاد دانش‌بنیان موتور متحرک نظام‌ها، دولت‌ها و ملت‌ها است. متأسفانه در عرصه توجه به تولیدات داخلی و ملزم دانستن خود برای استفاده از کالاهای ایرانی کوتاهی کرده‌ایم.

وی به تعبیر رهبر معظم انقلاب که باید درون‌زا و برون‌گرا باشد اشاره و افزود: درونگرایی با درون‌زایی متفاوت است، تمام کشورهای دنیا از درون‌زایی اقتصادی، توسعه خود را آغاز کردند که مصداق بارز آن کشور آلمان است.

معاون پژهشی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: انگلیس در قرن 17 یکی از درون‌گرایانه‌ترین اقتصادهای دنیا را در پیش گرفت اما آدام اسمیت پس از آنکه انگلیس کالاهای خود را تولید کرده و نیاز به صادرات پیدا کرد بحث بازارهای باز اقتصادی و برون‌گرایی را مطرح کرده بنابراین باید در بحث‌های اقتصادی بستر زمان و مکان را درک کرد.

وی با انتقاد از اینکه متأسفانه امروز برخی از افراد درگیر الفاظ و واژگان شده‌اند و به جای جنگیدن با هویت و فلسفه موضوعات، با اسامی مبارزه می‌کنند، گفت:‌ ما باید همچون علمای دینی گذشته خود به دنبال حل مسائل واقعی مردم در جامعه باشیم و از گرفتن حالت‌ها و رفتارهای روشنفکرانه ظاهری پرهیز کنیم.

پیغامی در پایان اظهار کرد: امروز اقتصاددان‌ها و تئوریسین‌های اقتصادی ایران نباید اسیر نئوکلاسیک و رویکردهای نئوکلاسیکی فرار کرده از تاریخ، اندیشه و هویت ایرانی ـ اسلامی شوند.

 

 

 

 

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.