سرویس: سیاسی » دولت و مجلس 23:56 - سه شنبه 05 آذر 1392

اولین گزارش 100 روزه روحانی:

دولت قبل پول‌دارترین و متأسفانه بدهکارترین دولت بود

رئیس‌جمهور در گفت‌‌وگوی تلویزیونی خود در پاسخ به تورم گفت:‌ اگر بگوییم دولت گذشته یعنی دولت‌های نهم و دهم پول‌دارترین دولت از نظر درآمدهای ارزی،‌ نفتی و غیرنفتی بوده اشتباه نکردیم.

به گزارش اصفهان شرق: رئیس جمهور در ابتدای گفت‌وگوی تلویزیونی خود برای ارائه گزارش عملکرد 100 روزه ابتدایی دولت با اشاره به وعده انتخاباتی خود برای ارائه گزارش عملکرد به مردم گفت:‌ همانطور که وعده داده بودم علاوه بر برنامه چهار ساله دولت تدبیر و امید برنامه کوتاهی نیز برای 100 روز ابتدایی دولت داشتم و در پایان آن عملکرد دولت را باید گزارش می‌دادم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا 100 روز را انتخاب کرده‌ای، اظهار داشت: 100 یک معیار است و در نمره دادن هم برخی نمره‌ها به جای 20 از 100 محاسبه می‌شود.

روحانی افزود: دوره زمانی 100 روزه نه خیلی کوتاه است که نتوان در آن برنامه‌ریزی و کار اجرایی انجام داد و نه آنقدر طولانی است که گزارش‌دهی آن سخت باشد.

رئیس دولت یازدهم، با بیان اینکه گزارش دهی دولت در پایان 100 روز کاری در سه بخش ارائه می‌شود، گفت: یک بخش توسط منتخب مردم ارائه می‌شود و بخش دوم نیز به صورت مکتوب در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر خواهد شد.

وی تصریح کرد:‌ بخش سوم گزارش نیز توسط وزرا و معاونین آنها به اطلاع مردم خواهد رسید.

هر روز ریاست جمهوری برای من بسیار مهم است

روحانی در پاسخ به این سؤال که تصور حال حاضر شما با روزی که شروع کردید چقدر متفاوت است و آیا روزهای ریاست‌جمهوری خود را می‌شمارید، اظهار داشت: به آن صورتی که الآن می‌گویید خیر؛ به هر حال هر روزش برای من بسیار مهم است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه همه تلاش دولت این است که حداکثر استفاده را از این دوره چهار ساله برای خدمت به مردم ببرد، تصریح کرد: شاید برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران بنده در روز تحلیف دولت را به مجلس معرفی کردم و برای رأی اعتماد اسامی را در اختیار مجلس گذاشتم.

وی ادامه داد: این نشانگر این است که دولت تلاش می‌کند هیچ فرصتی را از دست نداده و حداکثر استفاده را داشته باشد؛ گرچه این دولت اولین دولتی است که اسامی را به مجلس ارائه داده، آخرین وزیری که رأی اعتماد گرفت هفته پیش بود و در آستانه 100 روز دولت کامل شد.

روحانی در عین حال از مجلس شورای اسلامی نمایندگان و همه مردم قدردانی کرد.

افتخار دولت پاسخگویی به مردم است

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه البته این گزارش دولت مخصوص برنامه 100 روزه نیست، افزود: از این به بعد در هر مقطعی به طور منظم دولت به مردم گزارش کار خواهد داد؛ دولت باید در برابر مردم پاسخگو باشد و افتخارش پاسخگویی در برابر مردم است.

وی با بیان اینکه مردم باید از جزئیات برنامه مطلع باشند، یادآور شد: این دولت بدون همراهی با مردم و همکاری آنها نخواهد توانست مسئولیت سنگین اداره کشور را به مقصد برساند.

روحانی یادآور شد: دولت با این گزارش‌دهی می‌خواهد مردم و دولت از لحاظ اطلاعات به یکدیگر خیلی نزدیک باشند و اطلاعات در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که منظور شما از اطلاعات روند اجرای امور است؟ اظهار داشت: روند کار و حتی مشکلات؛ دولت ممکن است مشکلات فراوانی داشته باشد؛حتماً این مشکلات را با مردم در میان می‌گذاریم.

وی اضافه کرد: دولت ممکن است پیشرفت داشته باشد و حتماً این پیشرفت را به مردم خواهد گفت. دولت همچنین برنامه‌های بلندمدتی را اگر داشته باشد حتماً به مردم اطلاع می‌دهد؛ حتماً مردم به ویژه صاحب‌نظران، اندیشمندان، اهل اندیشه و قلم می‌توانند به دولت با نقد، نصیحت و پیشنهادات خود کمک کنند.

روحانی با تأکید بر اینکه دولت متعلق به مردم است، اظهار داشت: دولت افتخار می‌کند خدمتگذار این مردم خوب است.

نخستین مشکل دولت یازدهم: تامین کالاهای اساسی

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که بخش عمده‌ای از انتظارات مردم از گزارش 100روزه عملکرد اقتصادی دولت است فوری‌ترین اقدامی که مجبور بود از آغاز کار خود اتخاذ کند، چیست؟ با اشاره به اینکه در چه شرایطی کار دولت خود را آغاز کرده است و در واقع‌ آنچه از دولت گذشته به این دولت به ارث رسیده چیست، گفت:‌ پس از انتخابات اولین مشکلی که با آن مواجه شدیم شرایط کالاهای اساسی بود و گزارش‌هایی در این باره از وزارت صنعت، تجارت و معدن به من رسیده بود و همین مسئله باعث شد تا وضع کالاهای اساسی سبب نگرانی من شود.

وی افزود: تصور من این بود زمانی که دولت بر سر کار آید بین سه تا چهار ماه کالاهای اساسی در کشور وجود خواهد داشت اما در همان زمان گزارشاتی رسید که کشور از لحاظ کالاهای اساسی از جمله گندم دچار مشکل است و برای مثال برای سه روز در سیلوهای یک شهرستان گندم وجود داشت.

رئیس‌جمهور ادامه داد: برخی از این کالاها رسیده بود مشکلاتی در خصوص تأمین ارز وجود داشت و برخی کالاها نیز در بندر بود.

روحانی گفت:‌بلافاصله و از همان زمان اقدامات خوبی انجام گرفت و دولت کارش را شروع کرد و انبارها به اندازه کافی پر شد و برای آینده نیز خریدهای لازم صورت گرفته است و این اولین مسئله‌ای بود که ما با آن روبرو شدیم.

وی افزود: مسئله دوم که با آن روبرو شدیم تعبیری بود که من از آن به عنوان خزانه خالی نام بردم. می‌دانید که خزانه کشور آن جایی است که درآمدهای دولت از آن تأمین می‌شود. بر طبق قانون بودجه ما می‌بایست در هر ماه 17 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد می‌داشتیم چرا که مخارج ما طبق قانون بودجه مخارج ما 210 هزار میلیارد تومان می‌شد اما در مرداد ماه خزانه ما هزار و 280 میلیارد تومان موجودی داشت و این در حالی بود که ما برای پرداخت حقوق باید 7 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد می‌داشتیم و این به معنای این بود که دولت برای پرداخت حقوق 4 هزار و 600 میلیارد تومان نیاز به استقراض داشت و کل موجودی ما نیز 2 هزار و 800 میلیارد تومان بود.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش تصریح کرد: ما ناچار شدیم قانون بودجه سال 92 را اصلاح و آمار و ارقام بودجه را واقعی کنیم به همین دلیل لایحه اصلاحیه قانون بودجه 92 را با قید دو فوریت برای بررسی و طی مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم که البته هنوز از مجلس بازنگشته است و امروز هم ایرادات شورای نگهبان به این لایحه مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی افزود: بودجه 210هزار میلیارد تومانی به بودجه 171هزار میلیارد تومانی تبدیل شد یعنی خود مجلس 40هزار میلیارد تومان، سقف بودجه عمومی دولت را کاهش داد چون ارقام بودجه، واقعی و قابل تأمین نبود البته همین رقم هم پیشنهاد دولت نبود بلکه پیشنهاد دولت 150هزار میلیارد بود اما مجلس 20هزار میلیارد تومان اضافه کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: برای اینکه مردم خیلی دقیق‌تر بدانند که شرایط به چه صورت بوده است، باید نکاتی را مطرح کنند، پیش از این گفته‌ام که شرایط اقتصادی کشور، شرایط رکود تورمی بود، در سال‌هایی، کشور ما دارای رکود بود، تولید رشد کافی نداشته است به عنوان مثال در سال 1365 رشد اقتصادی ما منفی بوده است حتی منفی 9درصد بوده است اما در عین حال در همان سال تورم بالا نبوده و 23درصد بوده است.

به گفته وی، در سال 1374 تورم بسیار بالا و حدود 49درصد بوده است اما رشد اقتصادی هم 3درصد بوده است اما اینکه تورم بالای 40درصد و رشد اقتصادی هم منفی یعنی رکود باشد، سال 91 بوده است.

با تورم بیش از 40 درصد دولت را تحویل گرفتیم/ در 50 سال اخیر بی‌سابقه بود

روحانی ادامه داد: در سال 91 شاهدید که شرایط رشد اقتصادی منفی 5.8درصد و تورم با بیش از 30درصد است؛ در آن شرایطی که ما دولت را تحویل گرفتیم، شرایطی بود که تورم بیش از 40 درصد بود، بنابراین چنین شرایطی که تا این حد رکود و تورم وجود داشته، در تاریخ 50 ساله کشور ما بی‌سابقه است، به غیر سال‌های 57 و 58 که سال‌های انقلاب و شرایط خاصی بر کشور حاکم بود، در 50 سال گذشته چنین رکود تورمی در کشور ما سابقه نداشته است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این آمار و ارقام نشان می‌دهد که چه شرایطی از دولت گذشته به دولت یازدهم به ارث رسیده است و ما در چه شرایطی باید با مشکلات دست و پنجه نرم کنیم، تصریح کرد: البته بنده این آمار و ارقام را مطرح می‌کنم تا مردم بدانند شرایط چه بوده است نه اینکه ما از مسکلات بهراسیم، ما مشکلات را به حول و قوه الهی و با حمایت و کمک مردم حل خواهیم کرد، ما از تنگناهای اقتصادی عبور خواهیم کرد.

روحانی ادامه داد: در همین مدت کوتاه 100روزه، در تورم توانستیم یک قدم مهم برداریم، آنقدر موضوع تورم برای من به عنوان رئیس دستگاه اجرایی کشور مهم است که تقریباً سه روز یکبار از مسئولان در این زمینه سؤال می‌کنم و هر هفته از آنان از وضعیت تورم کشور آمار می‌خواهم.

وی تصریح کرد: در ماه‌های گذشته هر ماه نسبت به ماه قبل تقریباً 2.2درصد روند صعودی تورم بوده است، در دو ماه اخیر این روند به 1.2درصد کاهش یافته است، یعنی یک واحد کاهش و این برای ما بسیار مهم است، در حالیکه در پایان ماه‌های مرداد و شهریور تورم نقطه به نقطه 43درصد داشتیم اما در پایان مهرماه این میزان به 36درصد کاهش یافت و این خبر بسیار خوشی است.

روحانی بر همین اساس یادآور شد: طبق این آمار، رشد صعودی تورم مهار شده است و تلاش می‌کنیم تا پایان سال تورم از این میزان به نقطه مطلوبی کاهش یابد و یکی از برنامه‌های اساسی دولت برای سال آینده نیز مهار تورم خواهد بود، برنامه‌ریزی ما برای سال آینده این است که تا پایان سال 93 تلاش کنیم تورم به کمتر از 25درصد کاهش یابد یعنی از 43درصد انشالله به 25درصد پیش خواهیم رفت.

وی با بیان اینکه در ماه‌های پایانی سال کنترل تورم بسیار سخت‌تر از ماه‌های ابتدای سال می‌شود، گفت: در عین حال قول مسئولان دولت این است که تورم به 35درصد تا پایان سال خواهد رسید بنابراین دولت یک قدم مهم در موضوع تورم در ماه‌های آینده بر می‌دارد و به لطف خدا در دو ماه گذشته نیز گام‌های خوبی در این زمینه برداشته‌ایم.

دولت قبل پول‌دارترین و متأسفانه بدهکارترین دولت بود

رئیس‌جمهور در ادامه گفت‌‌وگوی تلویزیونی خود در پاسخ به این سوال مجری که تورم ذکر شده از سوی شما چگونه به وجود آمده است، گفت:‌ اگر بگوییم دولت گذشته یعنی دولت‌های نهم و دهم پول‌دارترین دولت از نظر درآمدهای ارزی،‌ نفتی و غیرنفتی بوده اشتباه نکردیم.

وی ادامه داد: در طول هشت سال گذشته درآمدهای نفتی و گازی ما 600 میلیارد دلار بوده که در نوع خود بی‌سابقه است که در طی سالیان گذشته بی‌سابقه بود.

روحانی با بیان اینکه جمع درآمدهای ارزی هشت سال گذشته 750 میلیارد دلار بوده است، افزود: متأسفانه دولتی که پول‌دارترین دولت بوده بدهکارترین دولت نیز بوده است.

رئیس دولت یازدهم در ادامه با اشاره به برخی بدهی‌های به جای مانده از دولت گذشته گفت:‌ بدهی دولت قبل به سیستم بانکی در روز تحویل دولت به ما 74 هزار میلیارد تومان بوده و بدهی دولت به صندوق تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی 60 هزار میلیارد تومان بوده است.

روحانی اضافه کرد: آمار و ارقامی که از سوی بخش‌های مختلف می‌رسد حاکی از بدهی‌های دیگری است که به عنوان مثال بدهی دولت به پیمانکاران و بخش خصوصی چیزی حدود 55 هزار میلیارد تومان است و بدهی‌های صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح نیز رقم‌های عجیبی را عنوان می‌کند.

وی با بیان اینکه رقم بدهی‌ها چیزی بالاتر از 200 هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: ما می‌دانستیم که دولت بدهکار است اما دولتی که بیشترین درآمد را در طول تاریخ داشته وقتی می‌خواهد دولت را تحویل بدهد این مقدار بدهکاری و تعهدات دارد.

رئیس‌‌جمهور با اشاره به سفرهای استانی دولت در هشت سال گذشته، اظهار داشت: در این هشت سال در سفرهای استانی میزان تعهدات 211 هزار میلیارد تومان است که از این تعهدات تنها 32 درصد محقق شده و 68 درصد برای دولت بعدی باقی مانده است.

رئیس دولت یازدهم، ادامه داد: تنها 30 درصد اعتبارات و تسهیلات تعهد شده در این سفرها محقق شده و اگر با همین پول و درآمد کشور طی هشت سال گذشته ادامه دهیم 16 سال دیگر عمل به این تعهدات طول خواهد کشید.

پروژه‌های عمرانی دولت قبل 400 هزار میلیارد تومان تعهد ایجاد کرده است

روحانی پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی تعهد شده در دولت قبل را یادآور شد و ادامه داد:‌ پروژه‌‌های عمرانی که آغاز شده، در حال انجام است و یا برخی از آنها در مرحله نهایی شدن قرار دارد مبلغی حدود 400 هزار میلیارد تومان تعهد ایجاد کرده است.

وی افزود: در پنج ماه اول سال که دولت قبل مسئولیت کار را بر عهده داشت تنها سه درصد منابع عمرانی محقق شده است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از گفت وگوی خود با بیان اینکه با نگاهی به بخش‌های مختلف اقتصاد می‌بینیم که رشد تورم کاهش یافته، اظهار داشت:‌ باید کاری کنیم که به تدریج این تورم به جای مطلوب برسد.

روحانی با طرح این سوال که چرا تورم ایجاد شده است، اضافه کرد: اولین عامل بزرگ تورم رشد بی‌حساب نقدینگی بود؛ ما در سال 84، 68 هزار میلیارد تومان نقدینگی داشتیم و در پایان دولت دهم 470 هزار میلیارد نقدینگی در کشور وجود داشت یعنی در طی هشت سال نقدینگی هفت برابر شده است.

وی بخشی از نقدینگی را مربوط به بدهی‌های دولت به سیستم بانکی دانست و گفت:‌ می‌بینید که وقتی نقدینگی افزایش می‌یابد و پول پرقدرت از بانک مرکزی استقراض می‌شود مشکل‌زا است.

مسکن مهر یکی از عوامل تورم امروز کشور است

رئیس دولت یازدهم با اشاره به طرح مسکن مهر، افزود: مسکن مهر برای افراد کم‌درآمد طراحی شد و همه ما ساختن مسکن برای مردم را کار خوبی می‌دانستیم ولی باید پرسید مسکن بسازیم ولی چگونه، با چه حجم، در کجا و با چه پولی؟

روحانی با بیان اینکه برای مسکن مهر 43 هزار میلیارد تومان پول از بانک مرکزی استقراض شده، اظهار داشت: کل پایه پولی کشور صد هزار میلیارد تومان بوده که 43 هزار میلیارد از این خلق نقدینگی و پایه پولی به مسکن مهر اختصاص دارد.

وی ادامه داد: یعنی بخش بزرگ تورم ما از اینجا نشأت می‌گیرد چون پول پرقدرت وارد چرخه شده و حدود 5 برابر می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بخش بزرگی از تورمی که امروز مردم ما را تحت فشار قرار داده به دلیل مسکن مهر است، گفت:‌ من از مسئولان اقتصادی خواهش می‌کنم که توضیح دهند این 43 هزار میلیارد تومان چه مقدار تورم خلق کرده است.

به تعهد دولت قبل در مورد مسکن مهر پایبندیم

روحانی با بیان اینکه مقصود من از این بحث این نیست که مسکن مهر را تکمیل نکنیم، اظهار داشت:‌ تعهدی که دولت قبل به مردم داده این دولت خود را به آن متعهد می‌داند؛‌ قراردادهایی که دولت قبل با مردم راجع به مسکن مهر داشته از نظر ما محترم است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت برای مسکن مردم طرح خواهد داشت و بعداً آن را به مردم عرضه می‌کند اما این تورمی را که سؤال کردید از کجاست، یک بخش بزرگ از آن مربوط به مسکن مهر است.

وی ادامه داد: تورم یعنی مالیات فقرا؛ آیا از مردم اجازه گرفتیم که از پول جیب فقرا بگیریم و برای عده‌ای مسکن درست کنیم؛ مسکن خیلی کار خوبی است و آنهایی که صاحب مسکن شدند حتماً نفس راحتی کشیدند.

روحانی اضافه کرد: ضمن اینکه مسکن مهر مشکلات فراوانی برای تسهیلات، حمل و نقل، و مسائل جنبی دارد اما باید تکمیل شود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که این تورم چگونه به وجود آمد و چطور می‌توان آن را مهار کرد، اظهار داشت: اگر ما رشد نقدینگی جامعه را مهار کنیم تورم مهار می‌شود، و در حال حاضر آمار و ارقام طی دو سه ماه اخیر نشان می‌دهد این رشد متوقف شده و حالت نزولی یافته است.

وی افزود: دلیل اینکه ماه‌های گذشته 2.2 بوده و الآن 1.2 شده این است که ما نقدینگی را کنترل و مهار می‌کنیم؛ مخصوصاً در جایی که بحث پایه پولی و پول بانک مرکزی است که باید خیلی حواسمان جمع باشد که چطور از این پول استفاده می‌کنیم.

روحانی در پاسخ به این سؤال که شما چگونه می‌خواهید تورم را کنترل و هدفمندی یارانه‌ها را ادامه دهید و مسکن مهر را هم اجرا کنید، به نظر می‌رسد بین تعهدات شما و اهداف دولتتان حداقل در حوزه اقتصاد کمی تعارض وجود دارد، گفت: شما دو مبحث را مطرح کردید یکی بحث یارانه‌ها که دولت می‌خواهد چه کاری انجام دهد؟

رئیس‌جمهور افزود: دولت برای ادامه پرداخت یارانه نقدی هر ماه باید سه هزار میلیارد تومان پول برای یارانه پرداخت کند؛‌ طبق قانون باید پول یارانه از افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی و سایر موارد به دست آید، تقریباً‌ آن پول حدود بیش از نصف این مبلغ را تأمین می‌کند و بقیه آن باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: بخشی از این مقدار را ما باید از مصوبات مجلس و منابع بودجه‌ای استفاده کنیم در عین حال هرماه کسر داریم؛ دولت حتماً باید روند پرداخت یارانه‌ها را اصلاح کند و ما دو راه داشتیم.

روحانی با بیان اینکه یکی از این راه‌ها این بود که یارانه را کاهش دهیم تا کسری تأمین شود، اظهار داشت: دیدیم که  مردم به ویژه اقشار کم درآمد بر روی یارانه حساب کردند و اگر بخواهیم آن را کم کنیم برای اقشار کم درآمد مشکل‌آفرین است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه راه حل دیگر این بود که به بخشی از جامعه یارانه ندهیم تصریح کرد: در واقع بخشی که کم درآمد است،‌ یارانه بگیرد و اصلاً این یارانه به وجود آمد تا با افزایش قیمت‌ها به ویژه در حامل‌های انرژی در زندگی اقشار کم‌درآمد جبران شود.

وی ادامه داد: اما دولت برای اینکه به چه کسی پرداخت کند و به چه کسی پرداخت نکند با مشکل مواجه شد و در نهایت به همه پرداخت کرد؛ ما خیلی فکر کردیم که چطور می‌شود افرادی که نیازمند نیستند یارانه نگیرند و بقیه آن را دریافت کنند.

روحانی تصریح کرد: راه‌های مختلفی پیش‌بینی شد و ما امسال از آن طرح‌هایی که پیش‌بینی شده بود صرف‌نظر کردیم به این دلیل که بدانیم چه کسی به این یارانه نیاز ندارد راه‌حل‌هایی پیش‌بینی شد که دیدیم باید به زندگی خصوصی مردم دخالت کرد.

رئیس‌جمهور افزود: برای حذف برخی از مردم از گرفتن یارانه، باید حساب بانکی و املاک مردم را چک می‌کردیم و این دخالت در زندگی خصوصی مردم محسوب می‌شد که ممکن است برای کوتاه مدت برای یک موضوعی مفید باشد اما حتماً به ضرر کشور است.

وی تأکید کرد: ما باید به مردم اعتماد دهیم و مردم باید به سیستم بانکی ما اعتماد کنند؛ اگر بخواهیم در زندگی خصوصی مردم به این شکل دخالت کنیم اعتماد مردم سلب خواهد شد و رونق اقتصادی از بین خواهد رفت.

روحانی یادآور شد: یکی از اهداف ما در بحث تورم یک طرف کنترل نقدینگی است و طرف دیگر فضای بهبود کسب و کار و رونق تولید به شمار می‌رود و می‌توان رونق تولید را در جامعه به وجود آورد اما در عین حال در زندگی خصوصی مردم کندوکاو  کنیم. از این رو ضرر این امر بیشتر از نفعش است.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: برای اینکه مردم ما دغدغه خاطر پیدا نکنند دولت تصمیم دارد یارانه را تا پایان امسال ادامه دهد و هر فکری دولت دارد برای سال آینده است؛ دولت حتماً شیوه پرداخت یارانه را می‌خواهد اصلاح کند.

وی در پاسخ به این سؤال که این شیوه نقدی خواهد بود یا دهک‌ها اصلاح خواهد شد، گفت: بر روی دهک‌ها و شیوه ها مطالعه دقیق می کنیم، البته مرحله دوم یارانه را دولت مصمم است سال آینده عملیاتی و اجرایی کند نه امسال.

روحانی تأکید کرد: ما ابتدا می‌خواهیم تورم را تا حدی مهار کنیم و سیستم بانکی را تا حدی اصلاح کنیم سپس سراغ بخش دوم در بحث یارانه خواهیم رفت. البته دولت اقدامکی را امسال برای اقشار کم‌درآمد انجام خواهد داد، در حد توان این دولت که به هر حال آغاز کار است و مشکلاتی وجود دارد.

توزیع دو بسته کالایی میان کارمندان دولت و اقشار کم درآمد

رئیس‌جمهور گفت: ما انشالله برای اقشار کم‌درآمد جامعه تا پایان سال دو بسته کالایی را به مردم تقدیم خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این بسته‌ها به افرادی که قابل شناسایی هستند یا کارمندان و کارگران تعلق می‌گیرد، گفت: کارمندان دولت و اقشار کم‌درآمد مشمول این بسته ها خواهند شد، البته به آن یارانه دست نمی‌زنیم و آن سر جای خودش است؛ در کنار آن برای اقشار کم درآمد در دو نوبت دو بسته کالایی مد نظر قرار می‌گیرد.

توزیع شیر رایگان در مدارس

روحانی در پاسخ به این سؤال که ارزش این بسته چقدر است، اظهار داشت: هم زمان و هم مقدار این بسته اعلام می‌شود؛ البته گزارشی را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راجع به وضع دانش‌آموزان در مدارس داده بود و ضرورت اینکه باید از لحاظ سلامت و رشد دانش‌آموزان اقدام کند از این رو دولت تصمیم گرفت در همین ماه (آذر) توزیع شیر رایگان را برای مدارس انجام دهد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: توزیع شیر رایگان هم در دوره ابتدایی در سراسر و هم سه سال اول متوسطه از همین ماه شروع می‌شود؛ اینها قدم‌های کوچکی است که دولت تا پایان امسال بر خواهد داشت.

وی تأکید کرد: اقدامات اساسی که دولت در بخش اقتصاد انجام خواهد، در حال برنامه‌ریزی برای سال آینده است؛ در سال آینده چند هدف مهم را این دولت دنبال خواهد کرد؛ به غیر از بحث فضای کسب و کار که تکیه ما بر این است که بخش خصوصی فعال‌تر شود بتوانیم تسهیلات لازم را فراهم کنیم.

روحانی ادامه داد: قبلاً بنده به عرض ملت ایران رساندم که ما در دولت 35 تصمیم برای تسهیل در مسائل اقتصادی به ویژه در تولید، صادرات، بحث گمرکات و پیش‌پرداخت‌هایی که مردم می‌خواهند انجام دهند و ال‌سی‌هایی که می‌خواهند باز کنند و پیش‌پرداختی که باید انجام دهند گذراندیم که این مصوبات ابلاغ شد.

رئیس‌جمهور گفت: بنده در حال حاضر می‌توانم بگویم همه این 35 مصوبه عملیاتی و اجرایی شده و در حال اجراست، علاوه بر این در بخش کشاورزی دولت تلاش زیادی کرد.

وی ادامه داد: دولت توانست نهادهای کشاورزی را  که کشاورزان را  دچار مشکل کرده بود، تأمین کند، انشالله با کاری که دولت انجام داده امیدوارم سال آینده وضع محصولات کشاورزی ما بسیار بهتر از آنچه که امسال شاهد بودیم باشد.

روحانی تأکید کرد: ما امسال ناچار شدیم برای بیش از 7میلیون تن گندم اقدام کنیم و تقریباً باید 7.2گندم امسال وارد کنیم. ما امیدواریم سال آینده وضع ما نه تنها در گندم بلکه در محصولات کشاورزی بهتر شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: قیمت تضمینی را برای اولین‌بار در شهریور اعلام کردیم برای اینکه کشاورزان مطمئن باشند و بتوانند تلاش کنند.

روحانی با اشاره به حل مشکلات کشاورزان و اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در شهریور ماه به منظور اطمینان مالی کشاورزان گفت:‌در بخش ماشین آلات کشاورزی اقداماتی صورت گرفت که به رفع بسیاری از مشکلات کمک کرد. من در همین جا از کشاورزان عزیز که در تأمین امنیت غذایی کشور نقش موثری دارند و در حماسه 24 خرداد ماه نقش سازنده‌ای داشتند تشکر و قدردانی می‌کنم.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به حل بسیاری از مشکلات کشور در بخش دارویی و سلامت گفت: بسیاری از مشکلات کشور در این زمینه به طور کامل مرتفع شده است، قیمت دارو نسبت به گذشته بسیار متناسب شده است. کسانی که بیماری صعب‌‌العلاج دارند و در این زمینه پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه انجام شده است.

روحانی گفت: وضع دارو انشاءالله با اقداماتی که دولت انجام می‌دهد بهتر خواهد شد اصولا بخش سلامت ما قدم‌های جدی را برمی‌دارد گرچه با کمبودهایی از لحاظ منابع مالی روبرو است. تیم‌های مختلفی در سرتاسر کشور به مناطق محروم اعزام می‌شوند و اقدامات بسیار خوبی انجام داده که البته در شأن ملت ایران نیست اما در توان دولت و امکاناتی که دارد به انجام رسیده است.

وی افزود: در عین حال دولت برای سال آینده برنامه‌ریزی‌هایی را دارد. ما چند برنامه را مدنظر داریم یکی مرحله دوم یارانه است که در حال فکر کردن و طراحی آن هستیم.

رئیس جمهور گفت:‌ یکی مهار تورم است برنامه ما در سال آینده این است که تورم را تا پایان سال 93 به زیر 25 درصد برسانیم و امسال هم به 35 درصد برسد. در رشد اقتصادی، رشد اقتصادی ما منفی 5.8 درصد بود. اقتصاد ما نزدیک به شش درصد کوچکتر شد و سفره مردم شش درصد حداقل خالی شد. تلاش ما این است که در سال 92 در پایان امسال کاری کنیم که این رشد منفی به صفر و یا حتی به نیم درصد مثبت برسد.

وی افزود: در سال آینده تلاش ما این است که رشد اقتصادی ما حداقل مثبت 3 باشد. امیدواریم دولت تلاش خود را خواهد داد تا رشد اقتصادی به هشت درصد سالانه برسد و عقب‌ماندگی‌های سابق جبران شود و انشاءالله این کار انجام خواهد شد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: البته ما بحث مربوط به مهار تحریم را خواهیم داشت. تلاش ما برای سال آینده این است که نرخ ارز یکسان سازی شود و جزء هدف‌‌های ما در سال 93 است.

روحانی گفت: یکی از مشکلاتی که این دولت با آن مواجه بود این بود که  مجلس گفته بود دلار از هزار و 200 تومان به 2 هزار و 450 تومان برسد. دولت می‌بایست در اول تیر ماه نرخ دلار را به 2 هزار و 470 تومان می‌رساند. دولت قبل این کار را نکرد و زمانی که ما آمدیم با این مشکل روبرو شدیم.

وی افزود: دولت می‌بایست قیمت ارز را دو برابر می‌کرد و قیمت تمام کالاهای وارداتی دو برابر می‌شود و مردم با چه تورمی روبرو می‌شوند. ما برنامه‌ریزی کردیم در برخی موارد همچون نان و دارو در همان قیمت با پرداخت یارانه قیمت‌ها را ثابت نگه داشتیم و در بقیه موارد نیز با یک شیب بسیار ملایم به قانون دو هزار و 500 تومان رساندیم. اینکه مردم می‌گویند بعضی از اجناس گران شد البته ما این کار را با شیب بسیار ملایمی انجام دادیم و در برخی موارد من خودم به طور مستقیم دخالت کردم تا قیمت اجناس به آن صورت بالا نرود اما مردم بدانند که باری به دوش دولت افتاد که دلار را دو برابر کند در حالی که این قانون قبلا باید اجرا می‌شد.

روحانی گفت:‌ البته ما از این پیچ‌ها عبور کرده‌ایم و مردم بسیار ما را یاری کردند ما اینقدر از مردم تشکر می‌کنیم که حد ندارد اگر حضور و تلاش مردم و حمایت مقام معظم رهبری نبود امکان گذر از این پیچ‌ها وجود نداشت.

وی درباره استفاده دولت از ابزار سیاست خارجی در حل مشکلات اقتصادی، گفت: سیاست خارجی جزو اولویت‌های این دولت بود و همین را به مردم اعلام کرده بود البته این به معنای این نیست که از نظر دولت سیاست داخلی یا فرهنگی و یا اجتماعی اهمیت کمتری دارد به خاطر مشکلی که کشور با آن مواجه بود دولت برای سیاست خارجی اولویت قائل شد.

رئیس جمهور همچنین گفت: در سطح جهانی متأسفانه دشمنان یک ایران هراسی را در سراسر جهان به وجود آورده بودند، روابط دولت با دنیا در حد بسیار پایینی قرار گرفته بود به جز یک تعداد از کشورهای معدود، روابط با دنیا کاهش پیدا کرده بود، مشکلات فراوانی برای ایرانیان داخل و خارج از کشور به وجود آمده بود که ما در سفرهای خارجی در بیشکک و نیویورک وقتی با ایرانیان خارج از کشور مواجه می‌شدیم، شاهد بودیم که چه شور و عشقی نسبت به وطن‌شان دارند، واقعاً همان علاقه‌ای که مردم داخل به کشور دارند،‌در آنان شاهدیم.

وی افزود: واقعاً  این موضوع سرمایه انسانی بسیار عظیمی است، ان‌شاءالله همه آنها کمک خواهند کرد، آنان چه کمک مالی، چه کمک علمی، و چه حمایت معنوی از کشور داشته باشند، کشور مال خودشان است.

ایرانیان قدرت بزرگی در دنیا هستند

رئیس جمهور با تأکید براینکه ایرانیان قدرت بزرگی در دنیا هستند، به موضوع دیپلماسی اشاره و تصریح کرد: ایرانیان می‌توانند نقش بسیار زیادی در دیپلماسی عمومی در آمریکا، اروپا و سراسر جهان داشته باشند، تقریباً بخش بزرگی از ایرانیان در همه کشورها از نخبگان جامعه هستند، اساتید، بزرگان، پزشکان، متخصصان هستند که می‌توانند نقش بسیار زیادی داشته باشند.

عمده مشکلات اقتصادی مربوط به بی‌تدبیری‌ها بود

وی ادامه داد: یک شرایطی ایجاد شده بود، هم برای داخل و هم برای خارج، و از طرفی هم یک فشار ظالمانه‌ای که به مردم به بهانه مسئله هسته‌ای وارد شده بود، نمی‌خواهم بگویم همه مشکلات اقتصادی ما مربوط به تحریم‌هاست، عمدتاً مشکلات اقتصادی مربوط به بی‌تدبیری‌ها بود.

روحانی متذکر شد:‌درست در شرایطی که به سمت تحریم‌ها پیش می‌رفتیم و دولت هم می‌دانست به سمت تحریم پیش می‌رویم و می‌گفت تحریم‌ها کاغذپاره‌ای بیش نیست، وابستگی خود را در بخش اقتصادی به خارج از کشور افزایش می‌داد.

واردات در سال ۹۰ به ۷۵ میلیارد تومان رسید

وی ادامه داد: در سال‌های قبل از ۸۴، واردات ما حدود ۳۸ میلیارد تومان بوده است و این رقم در سال ۹۰ به ۷۵ میلیارد تومان رسید. باید بدانیم زمانی که با دنیا در حال مبارزه هستیم، باید به خودتان و داخل تکیه کنید، با شعار که نمی‌شود با دنیا مقابله کرد البته نه اینکه ما از فشار دنیا ترسی داشته باشیم اما باید تدبیر کنیم و ایستادگی در برابر دنیا داشته باشیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: اولین راه ایستادگی در برابر دنیا این است که به خودمان متکی باشیم، اینکه مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی بارها تأکید فرمودند، به همین دلیل است، کشوری که می‌خواهد در برابر دنیا ایستادگی کند باید اقتصاد مقاومتی و استقامتی را مدنظر قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۳، هر سال خرید گندم از کشاورز داخلی یک میلیون تن اضافه شد، به طور طبیعی خرید ما از خارج از کشور یک میلیون تن کاهش یافت تا سال ۱۳۸۳ که کشور در تولید گندم داخلی به خودکفایی رسید، در سال ۱۳۸۳ بیش از ۱۱میلیون تن خرید گندم از کشاورزان انجام دادیم و از سال ۱۳۸۴ به بعد سالانه خرید داخلی گندم از کشاورزان یک میلیون تن کاهش یافته است و واردات گندم از خارج کشور یک میلیون تن افزایش یافته است، امسال طب برآورد ناچاریم  ۷.۲ میلیون تن گندم از خارج از کشور وارد کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه زمانی که با چند قدرت غربی مبارزه و مقابله می‌کنیم، باید خودمان را آماده کنیم، تصریح کرد: متأسفانه عمل ما با شعار ما سازگار نبود و این یکی از مشکلاتی بود که کشور با آن مواجه بود و ان‌شاءالله امیدواریم قدم به قدم حرکت به سمت خوداتکایی بیشتر و تکیه بر کشاورزان داخلی باشد.

وی همچنین به مزاح گفت: البته ما در سال‌های گذشته فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد کردیم ولی برای چینی‌ها، کره‌‌ جنوبی‌ها و دیگران مرتب شغل ایجاد کردیم اما در داخل کشور با مشکل اشتغال مواجه بودیم و حضور اقتصادی ما در صحنه بین‌المللی ضعیف بود و امروز ان‌شاءالله به تدریج به دنبال حضور بیشتر در عرصه بین‌المللی هستیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به توفیقات کشورمان در حوزه سیاست‌ خارجی، گفت: لازم است در اینجا هم از آقای ظریف وزیر امور خارجه و از همه وزرا و مسئولان دولت تقدیر و تشکر کنم،‌انصافاً تلاش مجدانه‌ای به کار بردند که ان‌شاءالله گزارش ۱۰۰ روزه هر یک از وزرا منتشر خواهند شد، همه در حد خودشان تلاش وافری انجام دادند.

وی تأکید کرد: در سیاست خارجی قدم‌های بسیار خوبی برداشته شد، از ابتدا هم با بهار خوبی شروع کردیم، می‌گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست، در روز تحلیف شاهد بودید که ۵۵ هیئت از تمام دنیا در مراسم تحلیف بنده شرکت کردند آن هم نه در سطح پایین بلکه ۱۰ هیئت از این ۵۵ هیئت در سطح رئیس جمهور بودند، ۲ هیئت در سطح نخست‌وزیر، ۶ هیئت در سطح رئیس مجلس و ۱۱ هئیت در سطح وزیر امور خارجه حضور یافته بودند و مابقی نیز در سطح وزرا آمده بودند.

رئیس جمهور بر همین اساس یادآور شد: ۵۵ کشور در مراسم تحلیف بنده در مجلس شرکت کردند، در سفری که برای شرکت در اجلاس شانگهای به بیشکک داشتم، شرایطی پیش آمد که بنده با دو قدرت بزرگ از ۵ قدرت بزرگ شورای امنیت، چین و روسیه ملاقات بسیار مهمی داشتم، در این ملاقات‌ها پایه‌ریزی بسیار خوبی برای گسترش روابط بین ایران و روسیه و بین ایران و چین انجام شد.

وی اضافه کرد: به لطف خداوند، توافقاتی که در بیشکک انجام شد، عملاً اجرای آنها آغاز شده است، توافقات ما با این کشورها در زمینه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری آنان در ایران به صورت فاینانس، سیاسی و فرهنگی بود.

رئیس جمهور ادامه داد: البته با برخی از این کشورها در زمینه برخی از فناوری‌های علمی هم مورد توافق بود که همکاری داشته باشیم، گام‌های بسیار خوبی برداشته شده است، البته ما با ۵ قدرت دنیا تقریباً صحبت و از چین شروع کردیم و با روسیه نیز صحبت کردیم و اخیراً هم با آقای کامرون نخست‌وزیر انگلیس به صورت تلفنی گفت‌وگو کردم.

روحانی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه گفت‌وگوی تلفنی شما با نخست‌وزیر انگلیس پیشنهاد شما بود یا آنان؟ توضیح داد: ما برای اجلاس ژنو کلاً به هر ۵ کشور پیغام داده بودیم که می‌خواهیم با آنان مذاکراتی داشته باشیم اما آنان تلفن کردند ولی پیغام اولیه را ما ارسال کرده بودیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی براینکه هیچکس به اندازه شما ظرف ۱۰ سال گذشته با موضوع هسته‌ای گره نخورده است، قفل هسته‌ای آن زمان باز نشد، در ۸ سال بعد از آن هم باز نشد، اتفاقی که هم‌اکنون در حال رخ دادن است، این است که مردم صدای باز شدن این قفل را می‌شنوند، این نگرانی نیز ضمن این همه خوشحالی وجود دارد که مبادا کلید شما در قفل گیر کند یا بشکند، آیا شما می‌توانید گره اصلی سیاست خارجی ما را باز کنید؟ توضیح داد:‌کلید متعلق به ما نیست بلکه متعلق به مردم است، باور کنید کلید از ابتدا هم دست مردم بوده است، حضور و حمایت مردم همواره موثر بوده است، این مردم دنیایی از شور هستند، بنده به عنوان عضو کوچکی از مردم احساس کوچکی در برابر عظمت و فداکاری این مردم می‌کنم.

رئیس قوه مجریه کشورمان در ادامه سخنانش گفت: استقامت، ایستادگی و حضور گسترده مردم موجب شد کلید این قفل را باز کند، حضور مردم در حماسه ۲۴ خرداد باعث شد، اگر این مردم نمی‌آمدند و آن حماسه سیاسی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید فرموده بودند، تحقق نمی‌یافت، این قفل باز نمی‌شد، کلید حضور مردم است، کلید حمایت مردم است البته دولت هم به عنوان خادم مردم و کسی که از طرف مردم کارگزار است، تلاش می‌کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه عده‌‌ای در دنیا می‌خواهند قفل مشکلات باز نشود، گفت:‌ البته ممکن است برخی در داخل نیز شیطنت‌های بچه‌گانه کنند ولی به لطف خدا در داخل وحدت و انسجام خوبی را شاهد هستیم.

روحانی با تأکید بر این نکته که راه زیادی برای رسیدن به مقصد باقی است، اظهار داشت: هرچه بخواهیم به دست‌ بیاوریم از وحدت داخلی می‌‌توانیم آن را کسب کنیم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون آتش‌ها در حال خاموش شدن است ولی عده‌ای سعی می‌کنند هیزم بیاورند و گویی از آتش اختلاف خوش‌شان می‌آید.

رئیس‌جمهور اتحاد را در زمینه‌های مختلف موجب رسیدن به بام پیشرفت خواند و اظهار داشت: اگر در زمینه هسته‌ای پیشرفتی داریم به خاطر حمایت‌های رهبری و مردم است و البته دولت، کارشناسان و تیم هسته‌ای نیز تلاش خود را می‌کنند.

روحانی اضافه کرد: در بحث هسته‌ای اطمینان می‌دهیم همانطور که اولین قفل باز شده ساختمان تحریم‌ها نیز شکسته شود؛ حالا برخی اگر شعاری می‌دهند برای سرخ کردن صورت خود است.

رئیس دولت یازدهم اجرایی شدن توافق ایران با کشورهای 1+5 را موجب تحول سیستم بانکی خواند و افزود: نکته مهم این است که تحریم جدیدی وضع نمی شود و این یعنی ساختمان تحریم‌ها شکسته شده است.

وی با اشاره به طرح شدن موضوع انزوای ایران در مجامع بین‌المللی تصریح کرد: ایران امروز از همیشه فعال‌تر است.

روحانی درخواست سران کشورهای مختلف برای دیدار با رئیس‌جمهور ایران در اجلاس‌های بین‌المللی اخیر را یادآور شد و اظهار داشت: این شور به خاطر شخص نبود و روحانی کسی نیست که بخواهند با وی ملاقات کنند؛ اینکه من نماینده ملت ایران هستم مهم بود و حقیقتا انتخابات اخیر همه دنیا را تکان داد.

رئیس جمهور با اشاره به موضوع هسته‌ای گفت: اطمینان می‌دهم اصولی که مدنظر رهبری، مردم و جزء حقوق ملت است و جزء چارچوب‌های رهبری محسوب می‌شود تا آخر مراعات خواهد شد.

وی با بیان اینکه حق هسته‌ای ما با قدرت بیشتر اجرایی می‌شود تصریح کرد: حتی در زمینه غنی‌سازی ما هیچ وقت شاهد توقف آن در ایران نخواهیم بود و غنی‌سازی خط قرمز ما محسوب می‌شود.

رئیس دولت یازدهم با تأکید بر اینکه غنی‌سازی حق مسلم ماست اظهار داشت:‌ متأسفانه برخی تفسیرهای مختلفی از قوانین بین‌المللی دارند؛ این افراد حقوق‌دان هم نیستند و تعبیراتی می‌کنند که تنها از یک سرهنگ برمی‌آید.

رئیس‌جمهور ادامه داد:‌ بر فرض ما هم‌اکنون می‌خواهیم یک نیروگاه بسازیم؛ این نیروگاه به سوخت نیاز دارد و زمانی که شما سوخت می‌خواهید باید غنی‌سازی انجام دهید.

روحانی تأکید کرد: ما بر روی چارچوب‌های اصلی ایستاده‌ایم و مردم از این بابت مطمئن باشند.

وی هدف دولت را شکستن ساختمان تحریم، رفع تحریم‌ها و برداشتن سایه تحریم از سر ملت خواند و ادامه داد: هدف دیگر ما تعامل سازنده با جهان است.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه باید قدم به قدم پیش برویم تا به توافق کامل برسیم، افزود: راه طولانی است ولی این راه را با همراهی مردم می‌رویم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قول انتخاباتی خود مبنی بر تدوین منشور حقوق شهروندی گفت: هم‌اکنون پیش‌نویس منشور حقوق شهروندی بر روی سایت ریاست جمهوری قرار گرفته و نخبگان و صاحب‌نظران می‌توانند در مورد آن نظر بدهند.

روحانی ادامه داد: ابتدا می‌خواستند این پیشنویس را که توسط معاونت حقوقی رئیس‌جمهور تهیه شده به من بدهند ولی من گفتم ابتدا مردم و نخبگان آن را ببینند و طبق نظر مردم آن را کامل می‌کنیم.

وی با اشاره به برخی اصول حقوق شهروندی افزود:‌ ابتدا باید به حقوق هم احترام بگذاریم و نکته مهم دوم احساس آرامش در بین مردم است.

رئیس جمهور اضافه کرد: حس من از ابتدای دولت این است که در جامعه ما یک احساس آرامش وجود دارد و شما مشاهده می‌‌کنید که در دانشگاه، مدرسه، فرهنگ و ورزش آرامش دیده می‌شود.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به برخی از موفقیت‌های ورزشی در چند ماه اخیر، گفت: البته عده‌ای به شوخی می‌گویند «روحانی مچکریم» ولی همه باید از ملت تشکر کنیم.

روحانی با بیان اینکه ما در این صد روز کار زیادی برای ورزش نکردیم و حتی وزیر ورزش آخرین نفری بود که از کوچه پر پیچ و خم پارلمان عبور کرد افزود: تنها کاری که ما کردیم این بود که سایه سیاست را از سر ورزش برداشتیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع فرهنگ ادامه داد: ما برای فرهنگ کاری نکردیم ولی فضای امنیتی را از سر فرهنگ مقداری کنار بردیم و به امید خدا به طول کامل کنار خواهیم برد.

وی خطاب به مردم گفت:‌ مردم باید بدانند که دولت هر کاری نمی‌تواند انجام دهد و همه کارها دست دولت نیست ولی من پای تمام وعده‌هایی که به مردم دادم ایستاده‌ام.

روحانی با بیان اینکه من از نزاع خوشم نمی‌‌آید اظهار داشت: باید به برخی که می‌‌خواهند پیروز شوند گفت که راه پیروزی دعوا نیست و اگر برخی هنری جز دعوا ندارند این بی‌هنری آنها را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره نحوه تعامل دولت و سایر قوا، گفت: باید با قوای دیگر دست به دست هم دهیم و مجلس و قوه قضائیه به دولت لطف دارند.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه یکی از افتخارات این دولت آرامش رابطه بین قوای سه‌گانه است، افزود: در دوره قبل قوا تا مرز شکایت از یکدیگر در دادگاه پیش رفتند.

وی با تأکید بر اینکه مردم از اختلاف سودی نمی‌برند، اظهار داشت: یکی از دلایل انسجام ما این است که رهبری مقتدری داریم و ایشان هماهنگی قوا را انجام می‌دهند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بخشی از این آرامش به دلیل عقب‌نشینی شما در برخی از موارد نیست؟، گفت:‌ ما عقب‌نشینی نمی‌کنیم اما به هر حال امید، آرامش و کرامت را باید در نظر بگیریم.

روحانی ادامه داد: امید و آرامش در جامعه ما هست و کرامت نیز بخشی از حقوق شهروندی محسوب می‌شود.

رئیس‌ دولت یازدهم، با تأکید بر اینکه دولت از نقد بدش نمی‌آید افزود: هم‌‌اکنون ببینید که رفتار رسانه ملی با این دولت چگونه است و رفتارش با دولت‌‌های گذشته در چند ماه ابتدایی چگونه بوده است.

وی ادامه داد: ‌رسانه ملی رفتارش با دولت ما مثل رفتاری است که در ماه‌های آخر با دولت‌های قبل می‌کرد یعنی به راحتی از این دولت انتقاد می‌شود.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه ما از این نقد ناراحت نیستیم، افزود: اگر نقد سازنده باشد همه از آن نفی می‌بریم و همه ما باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم.

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “دولت قبل پول‌دارترین و متأسفانه بدهکارترین دولت بود”

  1. نقد گفت:

    ابتدای این گزارش رییس جمهور 8 سال دوران احمدی نژاد را توضیح داد ، بجای 100روز دولت امید و تدبیرش……

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.