سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 13:06 - چهارشنبه 06 خرداد 1394

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان

زاینده‌رود ۱۰ خرداد بسته می‌شود/ رهاسازی ۲ مترمکعب آب به معنای زنده بودن رودخانه نیست

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه زاینده رود دهم خرداد ماه بسته می شود، گفت: رهاسازی ۲ متر مکعب آب به معنای زنده بودن زاینده رود نیست بلکه به معنای فرو تنها فریب مردم است.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از ایمنا, اسفندیار امینی با اشاره به اینکه رئیس جمهور در سفر خود به اصفهان با توجه به درخواست مردم و مسئولان استان که خواهان جریان رودخانه بودند، دستور داد تا زاینده رود احیا شود، اظهار داشت: برخی از مسئولان وزارت نیرو از صحبت های رئیس جمهور این تفسیر را می کنند که به عنوان مثال اگر یک متر مکعب آب در ثانیه به رودخانه دهند و کف زاینده رود اندکی آب جاری شود به معنای احیای آن است.
وی افزود: هر فرد کم اطلاعی متوجه هستند که با این میزان آب زاینده رود احیا نمی شود  چرا که مردم خواهان رودخانه کاربردی هستند.

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان با بیان اینکه مردم رودخانه را تنها برای زیبایی نمی خواهند، اظهار داشت: زاینده رود زمانی احیا می شود که کاربرد کشاورزی برای کشت زمستانه و تابستانه و جریان همیشگی آب داشته باشد.
وی با انتقاد بر اینکه حرف های وزارت نیرو و شورای هماهنگی زاینده رود فریب مردم است، تاکید کرد: مردم خواهان برگرداندن حق آبه های زاینده رود هستند رودخانه ای که هم زیبایی به شهر بدهد و هم کشاورز و باغدار درآمد از آن داشته باشد همچنین به محیط زیست زیست و تالاب گاوخونی حدقل آب را دهد و رئیس جمهور سال گذشته دستور احیا این رودخانه را داد.
امینی افزود: ما در شورای هماهنگی زاینده رود در سوم خرداد ماه اعلام کردیم برای اینکه ۲ متر مکعب آب در راستای جریان مردابی زاینده رود بدهید باید نزدیک ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب رها کنند تا این میزان آب به شهر برسد.
وی با اشاره به اینکه بر این اساس باید حدود ۱۵ متر مکعب بر ثانیه آب از سد چم آسمان رها شود، افزود: اگر آب از کانال نکوآباد بیاید شاید۲ متر مکعب آب بر ثانیه وارد شهر اصفهان می شود که با این تفاسیر آب در پاییز تحویل کشاورزان نمی دهند.
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان بیان داشت: رها سازی ۲ متر مکعب آب به معنای زنده بودن زاینده رود نیست بلکه به معنای فرو تنها فریب مردم است.
وی تاکید کرد: در سفر رئیس جمهور به اصفهان تاکید شد که حقوقی که به ناحق به دیگران داده شده به صاحبانش برگردد تا زاینده رود دوباره احیا شود.
امینی با تاکید بر اینکه در جلسه سوم خرداد شورای عالی آب قرار است آب زاینده رود دهم خرداد ماه بسته شود، ادامه داد: به اختیار احسانی مدیر حوضه آبریز زاینده رود مقرر شد آب به مدت ۲ ماه حداکثر ۴۰ میلیون متر مکعب برای شهر اصفهان رها شود.
وی با بیان اینکه البته رهاسازی آب دو شرط دارد، گفت: طبق شرط نخست از حداقل موجودی آب در ۳۱ شهریور امسال ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در سد زاینده رود موجود باشد تا بتوانند در پاییز به کشاورزان آب تحویل دهند همچنین اگر ۴۰ میلیون متر مکعب آب به اصفهان نرسد با اختیار این مقام مسئول آب به طور کامل بسته می شود.
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان در خصوص برداشت های بی رویه از زاینده بود، گفت: رودخانه برداشت بی رویه ندارد، برداشت ها مشخص است چرا که فروخته و مجوز آن توسط وزارت نیرو داده شده است.
وی افزود: وزارت نیرو حداکثر می توانسته ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب از محل تونل دوم کوهرنگ و چشمه لنگان بفرشد که متاسفانه تاکنون نزدیک دو میلیارد متر مکعب آب زاینده رود را فروخته است.

امینی در توضیح بیشتر این مطلب، گفت: شورای عالی آب در جلسه ۱۸ فرودین سال ۹۳ در توضیح مقدمه خود عنوان کرده که با محاسبه تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب پساب فاضلاب و ۳۰۰ میلیون متر مکعب استفاده از چاه ها، همچنان حوضه زاینده رود ۶۰۰ میلیون متر مکعب در سال با کمبود آب مواجه است.
وی ادامه داد: در بند دوم این مصوبه گفته شده تونل اول به اضافه کل آورد طبیعی رودخانه متعلق به حق آبه دار است همچنین تونل دوم کوهرنگ و تونل چشمه لنگان با سرمایه دولت احداث شده که مربوط به شرب و صنعت است.
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان افزود: دولت ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب داشته اما آن قدر در حوضه زاینده رود آب فروشی کرده که حتی در آینده نیز با کمبود ۶۰۰ میلیون مترمکعبی آب مواجه خواهیم بود.
وی در خصوص بازگشایی دوباره زاینده رود، بیان داشت: در آبان ماه باید منتظر تصمیمات جدید شورای هماهنگی حوضه زاینده رود باشیم و طبق معمول آب در این تاریخ باید دوباره رها می شود.
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان یادآور شد: در حال حاضر سد زاینده رود ۵۸۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.