سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:31 - سه شنبه 05 خرداد 1394

در دیدار هیئت 70 نفره دانشگاهیان و فرهیختگان فرانسوی با زرگرپور مطرح شد:

استاندار اصفهان: حقیقت ایران و اسلام را به دوستان خود بگویید/ پروفسور اسفر: سفرای اصفهان و ایران خواهیم بود

رئیس مؤسسه مطالعات روابط بین الملل در پاریس با طرح این سوال که چرا نباید حرف و تخصص های خود را میان هم تقسیم کنیم، گفت: ما سفرای اصفهان و ایران خواهیم بود و خالصانه حقایقی که در ایران دیدیم بدون هیچ پوششی به هموطنان خود خواهیم گفت.

به گزارش اصفهان شرق؛ استاندار اصفهان ظهر امروز در دیدار هیئت ۷۰ نفره دانشگاهیان و فرهیختگان فرانسوی که در تالار اشرف واقع در استانداری اصفهان برگزار شد ضمن ابراز خوشحالی از این دیدار اظهار کرد: سفر این هیئت علمی به شهر گنبدهای فیروزه ای و مناره های بلند، شهر اصفهان باشکوه را به فال نیک می گیرم.

وی با اشاره به صحبت جهان گرد معروف مارکوپلو در سفرش به اصفهان در عهد صفوی که این شهر را ۴ قرن پیش نصف جهان خوانده بود گفت: در دیداری که اخیرا با هیئت اروپایی در همین تالار اشرف داشتم اذعان کردند که به راستی اصفهان تمام جهان است.

زرگرپور همچنین به صحبت ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو در سفر به اصفهان اشاره کرد و افزود: وی پس از بازدیدی که از شهر اصفهان داشت گفت که این شهر گوهر گران قدر و زیبای جهان است که اصفهانی ها از این میراث جهانی حفظ و حراست می کنند.

مدیر ارشد استان در ادامه به ویژگی های اصفهان اشاره کرد.

سابقه ی تمدنی ۷ هزار ساله، تجربه ی ۴ بار پایتختی ایران بزرگ و به یدک کشیدن به حق عنوان پایتخت فرهنگ و هنر ایران اسلامی بخشی از این ویژگی ها بود.

02131

استاندار اصفهان با اشاره به وسعت ۱۰۰ هزار کیلومتر مربعی و جمعیت حدود ۵ میلیون نفری ساکن در استان افزود: اصفهان از قرن سوم به بعد مرکز علم و دانش و هنر بوده است و در طول سال ها این مرکزیت را حفظ کرده است.

وی به اصفهان در دوران صفوی اشاره کرد و گفت: ۴۰۰ سال قبل در دوران صفوی اصفهان به اوج خود رسید و الان نیز جایگاه ویژه ی خود در علم، فناوری، دانش و هنر حفظ کرده است.

زرگرپور با بیان اینکه اصفهان مرکز علوم هسته ای ایران است تصریح کرد: وجود مرکز پژوهش ها و تحقیقات سلول های بنیادین و همچنین مراکز تحقیقاتی بزرگ کشور که در این شهر قرار دارد، حفظ مرکزیت علم و دانش این استان را اثبات می کند.

مدیر ارشد استان همچنین به آمار دانشگاه های استان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: ۵ دانشگاه این استان در رنگینگ بین المللی قرار دارند و وجود بیش از ۱۵۰ آموزشگاه عالی در استان و تحصیل بیش از ۳۳۰ هزار دانش جو در این مراکز، اصفهان را به بزرگ ترین شهر دانشگاهی کشور پس از تهران مبدل کرده است.

0851

شناخته شدن اصفهان به عنوان یکی از اصلی ترین مراکز صنعتی کشور ویژگی دیگری بود که استاندار به آن اشاره کرد.

تولید ۷۰ درصد فولاد کشور، ۵۰ درصد صنایع مورد نیاز ساختمانی، ۶۰ درصد طلا در کشور و همچنین بیش از ۳۰ درصد تولیدات نفتی مورد نیاز کشور بخشی از ویژگی های متمایز صنعتی استان بود که زرگرپور آن ها را برشمرد.

اصفهان جز ۱۰ شهر دیدنی دنیاست

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه اصفهان حرف اول حوزه ی گردشگری در منطقه را می زند تصریح کرد: استان اصفهان با بیش از ۲۰ هزار اثر میراث فرهنگی و طبیعی که ۱۷۰۰ اثر آن ها ثبت ملی و ۵ اثر نیز ثبت جهانی یونسکو شده است به عنوان یکی از ۱۰ شهر دیدنی جهان شناخته می شود.

0451

وی افزود: از حدود ۳۶۰ رشته ی صنایع دستی کشور حدود ۲۰۰ رشته در اصفهان تولید می شود که بیش از ۱۰۰ عدد از این رشته ها دارای مهر اصالت یونسکو است.

زندگی مسالمت آمیز ادیان توحیدی اسلام، مسیحیت، یهود و زرتشتی در کنار هم در اصفهان از ویژگی های شاخص اصفهان در حوزه ی تمدن دینی است که استاندار به آن اشاره کرد.

زرگرپور گفت: سابقه ی بیش از ۱۰۰ ساله ی وجود صفاخانه در اصفهان که رهبران دینی ادیان مختلف در آن جمع شده و با هم صحبت می کنند بر این نکته تاکید دارد.

مدیر ارشد استان در ادامه این دیدار ۳ محور اصلی توسعه ی استان اصفهان را علم و تکنولوژی، گردشگری و صنایع دستی و ارتقا هنر معرفی و بیان کرد: سال گذشته بیش از ۲۵۰ هزار توریست از ۸۶ کشور جهان به اصفهان سفر کردند که بنابر آمار صنعت گردشگری در استان اصفهان در دولت فعلی نسبت به دولت قبل حدود ۲۵۰ درصد (دو ونیم برابر) رشد داشته است.

وی با تصریح اینکه استان اصفهان یک استان علمی فرهنگی و همچنین صنعتی کشاورزی است، افزود: از هر گونه مبادلات فرهنگی استقبال می کنیم و این گونه دیدارها که در جهت اهداف اصلی توسعه استان است خوشحال خواهیم شد.

استاندار اصفهان در پایان این بخش از صحبت های خود از مهمانان حاضر در این دیدار خواست تا در زمان برگشت به کشورشان واقعیت های ایران که خود مشاهده کردند برای دوستان خود تعریف کنند و آن چیزی را که در بعضی از نشریات غربی در مورد وضعیت ایران می بینند باور نکنند چرا که آن ها بیش از هر کس دیگری با واقعیت موضوع آشنا شده اند.

در ادامه ی این دیدار صمیمانه پروفسور انتوان اسفر شرق شناس، اسلام شناس، نویسنده، مفسر سیاسی لبنانی الاصل فرانسوی و رئیس مؤسسه مطالعات روابط بین الملل در پاریس که در صدر این هیئت علمی با استاندار اصفهان دیدار کرد ضمن تشکر از فراهم آمدن این فرصت، در بیانی طنز اظهار کرد: آقای استاندار! اگر امروز ما در اصفهان هستیم به خاطر آن است که نشریاتی که شما به آن ها اشاره کردید را نمی خوانیم.

وی گفت: آنچه که ما از ایران آموخته ایم از لابه لای کتاب ها بوده است.

0531

پروفسور اسفر افزود: ما یاد گرفته ایم که دولت های ما گذران هستند و این ایران و اصفهان است که همیشه باقی است.

وی با اشاره به صحبت زرگرپور مبنی بر تصمیم توسعه ی گردشگری اصفهان تصریح کرد: گردشگری یعنی ملاقات و احترام به دیگران و آن چیزی که این احترام را به دنبال دارد تلاش برای شناخت جامعه ی کشور مورد گردشگری است.

این شرق شناس آینده ی گردشگری استان اصفهان را بسیار خوب توصیف و تصریح کرد: گرچه آقای استاندار از آمار ۲۵۰ هزار نفری گردشگری استان خبر دادند اما من فکر می کنم این آمار در همین ۳ چهار سال آینده به دو و نیم میلیون نفر برسد که اهمیت لزوم توسعه ی زیرساخت های این صنعت در استان اصفهان را می رساند.

پروفسور انتوان اسفر در ادامه هنر را یک بیان هویت اجتماعی در اشل بین المللی خواند و افزود: مباحثی که آقای استاندار فرمودند به نوعی در فرانسه هم یافت می شود.

وی با طرح این سوال که چرا نباید حرف و تخصص های خود را میان هم تقسیم کنیم تاکید کرد: ما سفرای اصفهان و ایران خواهیم بود و خالصانه حقایقی که در ایران دیدیم بدون هیچ پوششی به هموطنان خود خواهیم گفت.

رئیس مؤسسه مطالعات روابط بین الملل در پاریس تحمل سختی ها در زندگی را قیمت زندگی انسان خواند و گفت: مردم فرانسه نیز رنج ها و مشقاتی را تحمل کرده اند و به قول یکی از شعرای ما تحمل رنج مایه ی درس است و کسی که رنج نکشیده باشد نمی تواند دنیا را بشناسد.

پروفسور اسفر در پایان با تاکید بر اینکه امروز زمان تقسیم مهارت ها است خاطر نشان کرد: همه می دانیم که یک دست صدا ندارد و برای اینکه جوامع دنیا صدای ما را بشنوند باید دو دست را به هم نزدیک باشند.

رسول زرگرپور در ادامه ی این دیدار گفت: در نظر مردم ایران فرانسه مهد آزادی است و هر موقع در مورد آزادی صحبت شود اسم فرانسه به میان می آید.

استاندار اصفهان به زمان حضور مرحوم امام خمینی (ره) در نوفل‌لوشاتو اشاره کرد و افزود: ایشان خیلی از فرانسه تعریف کردند و همین حضور مرحوم امام در این روستا در زمان تبعیدشان باعث شده است مردم ایران نوفل‌لوشاتو را بیشتر از برج ایفل بشناسند.

مدیر ارشد استان با تاکید بر اینکه مردم ما برای مردم فرانسه احترام خاصی قائل اند افزود: همان طور که جناب پروفسور فرمودند دولت ها ممکن است روش دیگری داشته باشند.

وی ادامه داد: میزبانی شما برای ما باعث افتخار است و از شما می خواهیم انچه از ایران در مدت حضور خود برداشت کردید به دوستان خود برسانید.

زرگرپور خطاب به حاضران این دیدار تصریح کرد: آنچه که امروز در دنیا به اسم اسلام مایه ی خشونت و خون ریزی است ربطی به اسلام ندارد بلکه اسلام دین برابری، مسالمت و صلح و آرامش است و همان طور که خود شما در زمان سفرتان به ایران و همینطور اصفهان مشاهده کردید ادیان توحیدی در شهر ما در کنار هم زندگی می کنند.

استاندار اصفهان افزود: واقعیت این است که مردم ایران می خواهند روی پای خود بایستند و ظرف ۳۰ سال گذشته هم ثابت کرده اند علی رغم وجود تحریم ها و فشارها، مستقل و سرافراز دنبال توسعه و پیشرفت خود هستند.

در پایان این دیدار استاندار اصفهان هدیه ای ویژه به رسم مهمان نوازی به پروفسور انتوان اسفر اهدا کرد.

01141

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.