سرویس: غیر تولیدی » نقلی 17:15 - سه شنبه 05 خرداد 1394

در حاشیه بازدید و افتتاح سه طرح زیست محیطی در اصفهان مطرح شد؛

برای جاری بودن دائمی زاینده رود الگوی مصرف در صنعت اصلاح شود/ اصفهان الگوی ارتقا استانداردهای زیست محیطی با فناوری نوین

معاون رییس جمهور با بیان اینکه رشد اقتصادی در کنار توجه به مسائل زیست محیطی صورت بگیرد گفت: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بهترین الگوی مشاوره برای سایر استانها است تا فناوری نوین هرچه بهتر برای ارتقا استانداردهای زیست محیطی استفاده شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ رییس سازمان محیط زیست کشور بعد از حضور در گردهمایی مدیران کل محیط زیست کشور در اصفهان از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بازدید کرد و وبرای افتتاح سه طرح زیست محیطی به سه واحد بزرگ صنعتی اصفهان سر زد.

ابتکار در حاشیه بازدید از شهرک علمی تحقیقااتی اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: حمایت از شرکت های دانش بنیان و ایده های های خلاق گونه یکی از رویکرد های مورد توجه دولت است.

وی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مدل کوچکی از توسعه پایدار است، افزود: شرکت های دانش بنیان نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور برعهده دارد و به صورت کلی فناوری می تواند معضلات موجود در بخش های مختلف محلی را حل کند.

وی استفاده از شاخص های رشداقتصادی در کنار مشکلات ناشی از آلودگی های زیست محیطی ضروری دانست و خاطر نشان کرد: چون کشور در کنار رشد اقتصادی باید بتواند بر مشکلاتی نظیر آلودگی های زیست محیطی غلبه کند بهره وری انرژی و مدیریت پسماند از جمله رشته هایی است که باید مورد توجه شرکت های تحقیقاتی قرارگیرد.

ابتکار باتوجه به اینکه بهبود شرایط محیط زیست در شرکت های تحقیقاتی اهمیت دارد گفت: استفاده از خلاقیت می تواند در بهبود شرایط زندگی ارزش کار را از نظر اقتصادی هم ارتقا می بخشد و نتایج کار را در بهبود محیط زیست شرایط زندگی و افزایش بهره وری در آب و انرژی و  بسیاری از زمینه های و بخش فناوری سبز بوجود خواهد آورد.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با توجه به رشد امیدوار کننده توفیقات جوانان در شرکت های دانش بنیان و تحقیقات و پیشرفت جوانان اصفهانی اشاره کرد و ادامه داد: نمونه هایی که از شرکت های مستقردر شهرک علمی و تحقیقاتی دیدیم بسیار امیدوار کننده بود که همه اینها ثمره تلاش جوانانی است که با توجه به اقداماتی که انجام داده اندبه کارهایی دست یافته اند که به بار نشسته و اجرایی شده است. همچنین در بسیاری از صنایع به کار گرفته شده است.

وی ابراز امیدواری کرد بتوان این فعالیتها را در دولت حمایت کرد و توسعه دهیم و در این زمینه در شهرک های علمی و تحقیقاتی الگوی موفق را معرفی کنیم که شهرک اصفهان به خوبی توانسته با تکیه بردانش جوانان خود را نشان دهد عملا با همت جوانانی که با نوآوری وارد کار شده اند به این مهم دست یابد.

وی با اعتقاد به اینکه رشد اقتصادی کشور باید در کنار توجه به مسائل زیست محیطی صورت بگیرد گفت: بسیاری از صنایع فعال در این شهرک، امروز به مرحله تجاری سازی رسیده‌اند بنابراین می‌توان گفت که شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بهترین الگوی مشاوره و حمایت برای سایر شرکتهای دانش بنیان کشور است.

ابتکار با بیان اینکه نگرش استفاده از فناوری برای رفع مشکلات پیش روی کشور باید مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: به عنوان نمونه امروزه بهینه سازی انرژی از طریق فناوری‌های نوین مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه فناوری در ایران منجر به کاهش یک سومی قیمت استفاده از انرژی خورشیدی براساس تحقیقات صورت گرفته، شده است افزود: علم و فناوری می‌تواند نه تنها در ارتباط با مسائل زیست محیطی بلکه در رفع مشکلات اقتصادی از جمله اشتغال و تورم نیز راهگشا باشد.

افتتاحیه پروژه واحد تصفیه پساب صنعتی شرکت نفت سپاهان
معصومه ابتکار در حاشیه افتتاح این طرح گفت: امیدواریم با اتکا به متخصصان این عرصه و با توجه به کمبود بحران آب در کشور شاهدگام های موثری باشیم و امروزه کار بسیار باارزش از نظر فناوری و روشهایی است که برای تصفیه پساب آلوده به کار گرفته می شود تا پساب قابل قبول برای بازچرخانی و مسائل فضای سبز قابل استفاده شود.

وی اظهار امیدواری کرد: شاهد تداوم این روند باشیم که مجموعه های تحقیقاتی و واحدهای صنعتی در زمینه ارتقا استانداردهای زیست محیطی تلاش جدی داشته باشند و قطعا و در کنار هم بتوان شاهد ارتقا روزافزون این امر باشیم.

ابتکار با توجه به مشکلات پسابها و پسماندها اظهار کرد: مشکلات ناشی باید در برنامه های مدیریتی وزیست محیطی با فناوری و نوین مدیدیرت شود و امیدواریم روند این گونه طرحه در کشور باشیم اتفاق بیافتد و تلاش جدی داشته باشند و در کشور بتوانیم نمونه این طرح ها را هرچه بیشتر داشته باشیم مشکلات ناشی از پساب ها مدیریتی نوین شود

معصومه ابتکار در مراسم افتاحیه شبکه جمع اوری و تصویه خانه فاضلاب شهرک صنعتی جی با اشاره به اهمیت حفاظت از محیط در کنار توسعه صنعت اظهار کرد: احداث تسویه خانه گام بسیار مهمی در حفاظت از منابع آب استان برای بازچرخانی و استفاده مجدد از اب است.

رییس سازمان محیط زیست کشور، با بیان اینکه باید رویداد های حفظ،محیط زیست را در جای جای کشور نهادینه کنیم، گفت: قطعا اشتغال، رشد اقتصادی و تولید در کشور از نیازهست و یکی از اقدامات دولت، حمایت از صنعت، کاهش،تورم و خروج از رکود عنوان میشود که در کنار این مسائل نگاه جدی به محیط،زیست باید نهادینه شود.
وی مساله رشد صنعت را بدون تخریب محیط زیست عنوان و افزود: رشد اقتصادی باید با رشد سبز مواجه شود و نباید به بهانه فعالیت های صنعتی و اقتصادی محیط،زیست را نابود کنیم.

ابتکار با بیان اینکه اگر فعالیت اقتصادی ملازم با تخریب و الودگی باشد ارزش، خود را از دست خواهد داد، لیکن تلاش کنید که فعالیت ها و تلاش های با استانداردهای محیط زیستی ارتقا یابد و با تاکید بر نگاه اقتصادی به آب گفت: تسویه خانه شهرک های صنعتی کار ارزنده ای است و ارزش اقتصادی دارد، باید تلاش کنیم آب به قیمت واقعی خودش محاسبه شود.

این مقام مسئول دولت یازدهم با اشاره به جاری بودن زاینده رود و ارزش آب موجود تصریح کرد: اگر زاینده رود اب نداشته باشد ارزش گردشگری این شهر از بین خواهد رفت لیکن به منظور جاری بودن دائمی آب الگوی مصرف را در صنعت اصلاح کنید.

وی با توجه به شرایط به نادیده گرفتن شرایط اقلیمی مناطق و کشت ناسازگار، افزود: تغییر الگوی کشت بر حسب شرایط اقلیم مهمترین بخش اقتصاد است و باید به منظور  تداوم فعالیت ها، نگاه ها در  جایگاه مصرف آب  سازگار با اقلیم نزدیک شود.

رییس سازمان محیط،زیست کشور، خاطرنشان کرد: طراحی سبز از ابتدای فعالیت واحد صنعتی از چرخه حیات، فراورده نهایی و تولید باید باشد تا انچه تولید میشود به ضرر محیط،زیست نباشد.

وی توجه به توسعه پایدار را بخشی از مسولیت همگان عنوان و افزود: همه ما برای طبیعت و سلامت جامعه گام هایی را برداریم که ملازم فعالیت های اقتصادی باشد و به سمت فعالیت های نوین برویم.

بر اساس گزارش خبرنگار صاحب نیوز  شبکه جمع اوری و تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی جی در شهرک صنعتی با ظرفیت ۲۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز به طول  ۲۵کیلومتر با هزینه ۱۵۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید. جلوگیری از الودگی منابع اب و خاک منطقه ای، استفاده از پساب در ابیاری و توسعه فضای سبز از خدمات این واحد است

بهره برداری از تصفیه خانه شهرک صنعتی جی و شرکت تولید روغن خودرو در اصفهان
تصفیه خانه شرکت تولید فرآورده های روغن خودرو سپاهان و نیز شهرک صنعتی جی روز سه شنبه با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در اصفهان به بهره برداری رسید.
طرح تصفیه خانه شرکت نفت سپاهان با صرف ۱۲۰ میلیارد ریال اجرا شده است که با راه اندازی آن انتقال فاضلاب صنعتی این شرکت به سمت استخرهای پالایشگاه اصفهان قطع و آب مورد نیاز فضاهای سبز از محل از پساب این واحد تولیدی تامین می شود.
کاهش مصرف آب در خط تولید و راه اندازی سامانه های بررسی برخط و پایش لحظه ای پساب از دیگرمزایای اجرای این طرح است.

همچنین شبکه جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی جی با ظرفیت دو هزار مترمکعب در شبانه روزافتتاح شد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.