سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:15 - یکشنبه 03 خرداد 1394

گزارش کامل از 90 دقیقه پاسخگویی شهردار اصفهان پس از 12 سال - 1

بار شهرداری را تا از من نگیرید بر زمین نمی‌گذارم/در برابر قانون گردنم از مو باریک‌تر و در برابر ظلم گردنم کلفت است

شهردار اصفهان امروز پس از 12 سال از طول مدت مدیریتش بر شهر اصفهان، برای نخستین بار با حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، پاسخگوی دو سؤال اعضای شورا شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای چهارم اسلامی شهر اصفهان مطابق با شنبه هر هفته آغاز به کار کرد. جلسه‌ای که با حاشیه‌های پر رنگ‌تر از متن روبرو بود که در ادامه می‌خوانید.

در ابتدای جلسه سردار کریم نصر اصفهانی که خودش جانباز جنگ تحمیلی است اشاره‌ای مبسوط به عملیات آزادسازی خرمشهر و دلاورمردی رزمندگان در دفاع مقدس داشت و تصریح کرد: پیام مهمی که جنگ تحمیلی به مسئولان و دولت‌مردان داشت،‌ عینیت بخشیدن به شعار «ما می‌توانیم» با وجود تمامی مشکلات و تحریم‌ها بود و امروز نیز باید با پشت پا زدن به تحریم‌ها و امکانات محدود «ما می‌توانیم» را در عرصه‌های مختلف تحقق دهند.

* کسر بودجه و متمم‌های بودجه‌ای حاصل اعمال ضعیف مدیریت منابع و مصارف است

 پس از آن سید احمدعلی عاملی به عنوان دیگر عضو شورا در نطق پیش از دستور به منابع درآمدی شهرداری اشاره کرد و مشکل اصلی را در مدیریت کردن هزینه دانست نه راه‌های افزایش درآمدها و تأکید کرد که کاهش هزینه‌های جاری در شهرداری خود راهی برای کسب درآمد است و در یک کلام متذکر شد که منشأ کسر بودجه‌های سنواتی و متمم‌های بودجه‌ای حاصل اعمال ضعیف مدیریت منابع و مصارف است.

* 4 پیشنهاد محیط زیستی صادقیان

غلامحسین صادقیان آخرین عضو شورا بود که در این جلسه نطق پیش از دستور خود را با چهار پیشنهاد زیست محیطی ارائه کرد. پیشنهادات وی عبارت بود از:

1- با وجود تدابیر لازم در راستای رفع آلودگی هوای اصفهان در دو سال اخیر اما بعضی از دستگاه‌ها وظایف محوله در این باره را به خوبی انجام نمی‌دهند که باید جلسه‌ای در حضور اعضا برای هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

2- با وجود تأیید محیط زیست استان اصفهان مبنی بر آلاینده بودن پالایشگاه اصفهان اما دارایی در ارتباط با اخذ عوارض آلایندگی از این واحد صنعتی اقدامی صورت نداده و اخذ عوارض را منوط به تأییدیه محیط زیست کشور کرده، در حالی که این مصوبه در اصفهان اتخاذ شده و نیازمند بررسی است.

3- یکی از عوامل حفظ و توسعه فضای سبز سم‌پاشی به موقع است که باید نکات ایمنی در آن رعایت شود، بنابراین لازم است به کارگران شهرداری دستورالعملی در این خصوص داده شود و مردم نیز برای حفظ سلامت در جریان زمان سم پاشی قرار بگیرند.

4- معاونت خدمات شهری به معاونت خدمات شهری و محیط زیست تبدیل شود.

پس از پایان نطق‌های پیش از دستور اعضا، منشی شورا به دلیل تعدد رفت و آمد خواستار رعایت نظم بیشتری در جلسه شد و پس از آن نوبت رسید به بیان تذکرات اعضا.

* فلاح در خصوص تذکرات، تذکر داد!

محمدرضا فلاح دیگر عضو شورای شهر اصفهان تذکر روی تذکر داد و برای تعیین سرنوشت تذکرات اعضا، خواستار تشکیل کمیته‌ای عملیاتی شد که یا عضو شورا را قانع کنند که تذکرشان عملیاتی نیست یا پیگیر اجرای آن شوند.

البته وی با اشاره به در پیش بودن جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان بر این نکته تأکید کرد که شهرداری بر اساس مصوبه‌ای که از شورا می‌گیرد در این باره هزینه کند و هرگونه هزینه اضافی باید از بستر شورای شهر بگذرد.

* ورودی‌های شهر نیازمند نصب المان‌های جذاب

علیرضا نصراصفهانی نیز با اشاره به طومار مردم شهر در مورد جاری شدن آب در مادی‌ها به منظور آبیاری درختان کهن و پر شدن سفره‌های زیرزمینی درخواست پیگیری این موضوع را کرد و این مورد را هم متذکر شد که از آن جایی که ورودی‌های هر شهر آیینه تمام نمای دارایی‌های یک شهر است، بنابراین المان‌های جذاب که در کوتاه‌ترین زمان تاریخ و هنر اصفهان را به بیننده مخابره کند را طراحی کنند.

* نباید با فامیل‌بازی سیستم یک سازمان را فشل کرد

احمد شریعتی نیز برای سومین بار در ارتباط با مدیریت پدافند غیر عامل تذکر داد و تدبیر عملیاتی اندیشیدن برای این مدیریت را در شهر اصفهان با 2 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت را ضروری دانست. در ادامه نیز نیشی به فامیل‌گرایی در سازمان مشاغل شهری و میوه و تره‌بار شهرداری زد و تذکر داد که نباید با فامیل‌بازی سیستم یک سازمان را فشل کرد و حتی می‌طلبد به دلیل حجم فعالیت‌های سازمان مزبور در دو حوزه مشاغل شهری و میوه و تره‌بار به دو سازمان مجزا تفکیک شوند.

صلواتی دیگر عضو شورا نیز در تذکر خود پژوهش،‌ پایش اطلاع‌رسانی و کاهش آلودگی هوا را سرلوحه کشورهای توسعه یافته دانست؛ آن هم در شرایطی که موضوع آلودگی هوا برای اکثر این کشورها مرتفع شده است و در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و باری اصفهان تذکر داد.

* امینی و سقائیان‌نژاد در قاب دلهره

 

 

در ادامه طرح‌ها،‌ لوایح و نامه‌های رسیده به شورا توسط منشی شورا قرائت شد و پس از استراحتی کوتاه شهردار اصفهان به منظور پاسخگویی به دو سئوال مطرح شده توسط اعضای شورا در جلسه حضور پیدا کرد. این برای دومین بار در سال جاری بود که امینی و سقائیان‌نژاد در جلسات علنی در یک قاب قرار می‌گرفتند. البته این بار دو نفر چهره آرام همیشگی را نداشتند و به قول معروف رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر ضمیر! چراکه اگر اعضا قانع نمی‌شدند کار به استیضاح می‌کشید و آزمونی مجدد برای نمایندگان مردم در شورا رقم می‌خورد و شهردار اصفهان در نخستین سئوال در طول 12 سال از خدمتگزاری خود باید مجدداً از اعضای شورا رأی اعتماد می‌گرفت.

سقائیان‌نژاد را در این جلسه معاونانش صمصام شریعت،‌ قاری قرآن،‌ قاسم‌زاده و حسام‌نژاد همراهی می‌کردند. نکته جالب توجه حضور سیف‌اللهی معاون اسبق عمرانی استاندار اصفهان و مدیر عامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه در سال‌های پیش بود که شهردار را در ادامه در پاسخگویی به بندهای سئوال مطرح شده در ارتباط با مترو یاری کرد. همچنین جواد شعرباف مدیرعامل قطار شهری نیز به مدد آقای شهردار آمده بود.

* 15 دقیقه اضافی برای اجرای نص صریح قانون / سئوالی که دوبار خوانده شد تا حرف و حدیثی باقی نماند

سئوال اول که در تاریخ 6 دی‌ماه سال گذشته توسط پنج نفر از اعضای شورا در 15 بند در ارتباط با مترو به هیئت‌رئیسه شورای شهر داده و به شهردار ابلاغ شد که منشی شورا متن سئوال در ارتباط با مترو را قرائت کرد که 15 دقیقه‌ای به طول انجامید اما وحید فولادگر پس از قرائت سئوال این تذکر را داد که براساس ماده 37 آیین‌نامه داخلی شورا باید سئوال را یکی از سئوال‌کنندگان بخواند که امینی این سئوال چند صفحه‌ای را به واشیانی یکی از امضاکنندگان سئوال داد تا مجدداً قرائت شود اما تعدادی از اعضاء اعتراض کردند که رئیس شورا در پاسخ گفت باید مطابق با آیین‌نامه عمل شود.

پس از قرائت سئوال امینی رئیس شورا بیان کرد: طبق ماده 73 آیین‌نامه داخلی شورا چنانچه پاسخ‌ها از سوی شهردار، سئوال‌کنندگان را قانع کرد که پرونده این سئوال مختومه است، اما در صورت عدم قبول پاسخ‌های شهردار از سوی اعضای شورا از زمان اعلام کتبی به شهردار 10 روز بعد جلسه استیضاح مطرح می‌شود و در آن جلسه سئوال‌کنندگان یک ساعت فرصت دارند دیدگاه‌های خود را مطرح کنند،‌ سپس شهردار و همراهان وی 2 ساعت زمان دارند و پس از آن یک ساعت به موافقان و یک ساعت به مخالفان زمان داده می‌شود که مباحث را دنبال کنند و در آخر رأی‌گیری مجدد انجام می‌شود.

* شهردار: دو برابر زمان می‌خواهم

شهردار در ابتدا با سیاست فرار رو به جلو این‌گونه پاسخ داد که آیا این همه موارد یک سئوال است یا 15 سئوال و از آن جا که در آیین نامه آمده 15 دقیقه زمان برای قرائت سئوال است، اما دو برابر این از افراد زمان گرفته شد پس ما هم دو برابر زمان می‌خواهیم که امینی پاسخ داد مانعی ندارد.

سقائیان‌نژاد با استناد به ماده 45 آیین‌نامه داخلی شورای شهر گفت: در پاسخگویی به سئوال من از دو نفر از مشاورانم استفاده می‌کنم که امینی واکنش نشان داد و گفت که در آیین‌نامه که پاسخ سئوال را باید شهردار بدهد البته ما برای شفاف‌سازی مانعی را نمی‌بینیم که افراد دیگری نیز شما را همراهی کنند.

* شأنیت سئوال و قانونیت آن مهم است

سقائیان‌نژاد با تبریک اعیاد شعبانیه و گرامیداشت روز آزادی خرمشهر، اظهار کرد: تذکر، سئوال و استیضاح حق شورای شهر است و بحثی در آن نیست، اما شأنیت سئوال و قانونیت آن مهم است که در این خصوص ما تسلیم قانون هستیم، اما تذکری که مربوط به سال‌های قبل و شوراهای پیشین است و افراد زیادی در آن دخیل هستند نمی‌تواند مورد سئوال قرار گیرد و دلیل پاسخ تذکر اعضای شورا را نداده بودم نیز همین بود اما آمده‌ام که برای شفاف‌سازی برای مردم سخن بگویم.

وی با تأکید بر این نکته که مسائل مهمی در ارتباط با علت پیشرفت نکردن پروژه مترو همانند عدم تخصیص میزان اعتبار دولتی، تصمیمات متمرکز دولت،‌ مشکلات میراث فرهنگی مؤثر بوده که خارج از حیطه شهرداری است، عنوان داشت: به من ظلم می‌کنید که تخم مرغ‌های توزیع شده در سبد دیگران را از من می‌خواهید و خودم را مخاطب این سئوالات نمی‌دانم که به آن پاسخ دهم و به همین دلیل از آقای سیف‌اللهی که مشاور من هستند و افراد مطلعی همچون آقای شعرباف و صمصام شریعت خواستم که به این جلسه بیایند و توضیحات خود را ارائه دهند.

* استاندار مخاطب سئوال پیرامون مترو است نه شهردار

شهردار اصفهان اضافه کرد: سئوالات را به استاندار اصفهان نشان دادم و ایشان بیان کردند من باید تعدادی از این سئوالات را جواب دهم و این موضوع را هم به یکی از اعضای شورا گفته‌ام که مخاطب سئوالات، استاندار است.

وی ادامه داد: در اساسنامه سازمان قطار شهری هدف این سازمان طراحی،‌ احداث و بهره‌برداری و نیز توسعه کمی و کیفی قطار شهری اصفهان و حومه مطرح شده است که براساس این اهداف، وظایفی همچون خرید وسایل،‌ آزادسازی املاک، دریافت وام و تسهیلات،‌ انعقاد قرارداد با پیمانکاران، انجام عملیات عمرانی، بازرگانی و تجاری در راستای نیل به اهداف سازمان بر عهده سازمان قطار شهری است و دو نفر از اعضای شورای شهر و معاون عمرانی استانداری و شهردار اصفهان جزو اعضای این سازمان و بعضاً هیئت مدیریت سازمان قطار شهری هستند.

سقائیان‌نژاد تأکید کرد: دولت مسئول اجرایی در بحث قطار شهری را شهردار می‌داند و مسئول اجرایی مقابل دولت است و خود آقای زرگرپور به من گفتند من این سئوالات را به نیابت از استانداران قبلی باید پاسخ بدهم.

وی دوباره بیان کرد: من نه در مقام پاسخ به سئوالات مطرح شده پیرامون مترو اصفهان بلکه در مقام شفاف‌سازی این جا آمده‌ام و آقای سیف‌اللهی پاسخ یک سری از سئوالات شما را می‌دهند که مطلع‌ترین فرد هستند در این زمان یکی از اعضای شورای شهر تذکر داد که فردی که در این هشت سال سمتی نداشته چرا باید سئوالات را پاسخ دهد که امینی در جواب گفت مانعی ندارد ما توضیحات را می‌شنویم.

* مسائل سیاسی و بده و بستان‌ها، مترو اصفهان را قربانی کرد

سیف‌اللهی بیان کرد: به عنوان فردی که 29 سال معاون عمرانی استاندار و شهردار بوده است و در سازمان قطار شهری رئیس بوده، باید بگویم تذکر اعضا قانونی نیست که رئیس شورا با پاسخ تندی گفت شما مباحث کارشناسی و فنی را بیان کنید، در غیراینصورت ادامه ندهید.

وی ادامه داد: توضیحات بسیاری در ارتباط با پروژه قطار شهری اصفهان است که من مستندات آن را در کتاب «گامی به پیش» به صورت مکتوب آورده‌ام و افراد می‌توانند آن را مطلع کنند تا در جریان ریز ماجرای مترو اصفهان قرار گیرند.

سیف‌اللهی تصریح کرد: علت مطول شدن مترو اصفهان خود ما مسئولان هستیم، چراکه یکدل نیستیم، وگرنه در شیراز و تبریز نیز آثار تاریخی هست، اما آنها مترو دارند اما مسائل سیاسی و بده و بستان‌ها در این شهر مترو اصفهان را قربانی کرده است.

* 634 بار به دیوان محاسبات برای مترو مراجعه کردم

مشاور شهردار در امور قطار شهری افزود: ما به جای یک دستگاه TBM دو دستگاه خریداری کردیم و محور قطار شهری ربطی به شورا و شهرداری ندارد، چراکه مصور شورای عالی ترافیک کشور،‌ وزارت کشور،‌ مجلس شورای اسلامی و دولت را دارد و از ابتدا محور یک محور چهارباغ عباسی بوده است و اصلاً شمس‌آبادی مطرح نبود تک‌تک ایستگاه‌ها مصوبه دارد مگر می‌توان همینطوری تصمیم گرفت.

وی اضافه کرد: شخصاً در طول فعالیتم 634 بار به دیوان محاسبات برای مترو مراجعه کردم و اصلاً خودسرانه کاری صورت نگرفته است.

سیف‌اللهی با ایراد قسم‌های فراوان به جان اعضای شورا و پیامبر (ص) تأکید کرد: خط یک،‌ دو و سه مترو اصفهان چندین بار مصوب شد و 186 کیلومتر حومه هم مصوبه شورای ترافیک کشور را دارد.

وی ادامه داد: ما باید در کارهای اجرایی پشت سر هم حرکت کنیم و مسائل و کشمکش‌ها را پشت درب‌های بسته رفع کنیم، در غیراینصورت همینی که می‌بینید دودش به چشم مردم و شهر می‌رود.

مشاور شهردار در امور قطار شهری بیان کرد: در سفر رئیس جمهور به تبریز 570 میلیارد تومان فاینانس اختصاص یافت، در حالی که در سفر ایشان به اصفهان اتفاقی نیفتاد.

* مسائل میراث فرهنگی در خصوص خط 2 مترو بسیار کلان است

در ادامه شهردار اصفهان از مدیرعامل فعلی قطار شهری اصفهان خواست تا توضیحاتش را ارائه دهد.

وی بیان کرد: مسائل میراث فرهنگی در خصوص خط 2 مترو بسیار کلان است و تاکنون چندین مرتبه درخواست جلسه با آقای سلطانی‌فر را داشته‌ایم که هنوز میسر نشده است.

در ادامه صمصام شریعت که به تازگی سمت مشاور شهردار در امور مشارکت‌ها را دریافت کرده است، عنوان داشت: آورده شهرداری در خصوص مترو با احتساب صدور پروانه‌های ساختمان برای مترو با احتساب بودجه امسال، 948.5 میلیون تومان بوده و این در حالی است که بودجه مصوب این نهاد برای مترو 785 میلیارد تومان بوده است.

قاری قرآن معاون عمرانی استاندار نیز در ارتباط با واقعه ایستگاه میدان آزادی و کشته شدن دو نفر اظهار کرد: براساس اعلام نظر پلیس راهنمایی و رانندگی، یک دستگاه خودرو سانتافه به همراه دو سرنشین با سرعت 165 کیلومتر در ساعت در حال حرکت بوده‌اند که پس از انحراف به داخل ایستگاه سقوط می‌کنند و مقصر خود افراد بوده‌اند نه قطار شهری.

* سؤال دوم؛ ورود به حریم سلطان

 

 

در ادامه شهردار اصفهان به دیگر سؤال اعضای شورای شهر در ارتباط با استفاده از لفظ مدیرکلی حوزه شهردار به جای مدیر دفتر حوزه شهردار در مکاتبات خود در مقام پاسخگویی برآمد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در مقام سئوال من از اعضا درخواست دارم که شأنیت سئوال و خودشان را حفظ کنند،‌ بیان داشت: پس از 12 سال از خدمت من در شهرداری سئوال می‌پرسید آن هم در مورد یک حکم انشایی! حکمی که هیچ امتیاز و پرداخت ویژه‌­ای از بابت حقوق و مزایا ندارد و ابلاغ کارگزینی و رسمی که ملاک پرداخت حقوق و مزایا است، همان پست «مدیر دفتر حوزه شهردار» است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از عناوین بدین صورت همانند بعضی از ارگان­‌ها و نهادها صرفاً یک سیاست‌‌گذاری اجرایی جهت تنظیم امور داخلی است، به این مثال بسنده کرد که استفاده از برخی عناوین در احکام مسئولان دبیرخانه شورای اسلامی شهر نیز مشابه همین موضوع است.

سقائیان‌نژاد این را هم یادآور شد که در ساختار سازمانی پیشنهادی شهرداری اصفهان که براساس ماده 54 قانون شهرداری و با اطلاع شورای محترم اسلامی شهر در سال 89 برای استانداری و سپس جهت تصویب به وزارت کشور ارسال شده بود، عنوان «مدیر کل حوزه شهردار» پیش‌بینی شده بود اما وزارت کشور عنوان «مدیر دفتر حوزه شهردار»را تأیید کرد که به دلیل نیاز به ایجاد هماهنگی در خصوص مدیریت‌های تحت نظر شهردار، مجدداً پیگیری‌هایی در خصوص تصویب این عنوان از طرف این شهرداری و برخی کلان‌شهرهای دیگر صورت گرفت که در ساختار مصوب اخیر شهرداری قم، این عنوان به تصویب رسیده است و شهرداری اصفهان نیز در جهت رعایت تذکر تعدادی از اعضای محترم آن شورا با ارسال نامه شماره 107458/93 مورخ 6/10/93 پیگیری لازم را جهت اخذ مصوبه عنوان مورد نظر انجام داده است.

وی این را هم تأکید کرد که در تعدادی از کلان‌شهرها از جمله شهرهای تبریز و کرج ابلاغ مدیرکل حوزه شهردار در چند ساله اخیر صادر شده که این امر از یک طرف نشانگر نیاز کلانشهرها به ارتقای ساختار مدیریت حوزه شهردار بوده و از طرف دیگر مؤید انجام رویه مشترک در کلانشهرها است.

شهردار اصفهان اضافه کرد: اگر تخلفی صورت گرفته در خصوص مدیر دفتر است و از آنجایی که موضوع داخلی است از اهمیت بالایی برخوردار نیست.

این مسئول با بیان اینکه زمانی که می‌خواستم شهردار شوم نزد یکی از علمای بزرگ شهر رفتم و ایشان به من فرمودند که شهرداری وجه‌سوز است نه وجه‌ساز و اگر نیت الهی دارید در این مسیر قدم بردارید که برکتش را خدا می‌دهد، با بیان کنایه‌ای به اعضای شورای شهر، تصریح کرد: من استاد تمام 35 دانشگاه صنعتی اصفهان هستم و شغل دارم و چشم‌داشتی به شهرداری ندارم، اما این بار را زمین نمی‌گذارم مگر اینکه شما بخواهید این بار را از دوش من بردارید.

سقائیان‌نژاد تبیین کرد: من وظیفه دارم برای مردم شفاف‌سازی کنم و حق را محور قرار دهم و گردنم در برابر عدالت و قانون از مو باریک‌تر است، اما در مقابل ظلم و ناحقی گردنم کلفت است مسئله‌ای که اسلام از ما خواسته است.

وی یادآوری کرد: تخم‌مرغ دیگران را از من نخواهید این سئوالات را من نباید پاسخ می‌دادم، چراکه یک‌بیستم سازمان قطار شهری نیز نیستم.

امینی در انتهای جلسه خطاب به شهردار کنایه‌های وی را این‌گونه پاسخ داد که اعضای شورای شهر توضیحات شهردار و همراهانشان را شنیدند و سئوال‌کنندگان باید به صورت مکتوب از اینکه قانع شده‌اند یا خیر نظر خود را به رئیس شورا تحویل دهند و آقای شهردار نیز همان‌طور که گفتند شغل دارند و استاد تمام هستند و از استیضاح ابایی ندارد.

به گزارش فارس،‌ براساس آیین‌نامه هر یک از دو سئوال مطرح شده از شهردار پنج امضاکننده داشت که این افراد باید نظرات خود را مکتوب به رئیس شورای شهر بدهند و چنانچه افراد قانع نشده باشند، رئیس شورای شهر باید موضوع را مکتوب به شهردار اصفهان ابلاغ کند و 10 روز پس از آن جلسه استیضاح مطرح می‌شود.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.