سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 11:42 - چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان

سهم شرق اصفهان از زاینده رود چقدر بود؟

یک عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه دولت باید در سال جاری برای کشت پاییزه شرق آب ذخیره کند، گفت: قول وزیر نیرو برای تخصیص آب کامل به کشت پاییزه غله شرق اصفهان در سال گذشته عملی نشد، زیرا آب کامل دریافت نکردیم و فقط 40 درصد اراضی زیر کشت رفت.

به گزارش اصفهان شرق: حسین محمدرضایی گفت: منطقه اصفهان، درباره علت بازگشایی زنده رود در سه مرحله و همچنین وضعیت کشت پاییزه، اظهار کرد: در 15 فروردین ماه سال گذشته وزیر نیرو پس از تحصن چهار روزه کشاورزان شرق در امامزاده “چهار میان” از توابع براآن شمالی در جمع نمایندگان اصناف کشاورزی در استانداری حاضر شد.

وی با بیان اینکه وزیر نیرو قول تخصیص آب کامل برای کشت پاییزه شرق را برای آبان ماه همان سال داد، خاطرنشان کرد: البته از ابتدای سال گذشته تا اواخر شهریور ماه آب در اختیار باغات غرب حوضه زاینده رود مانند شهرستان‌های فلاورجان و خمینی‌شهر قرار گرفت.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان با بیان اینکه زاینده رود برای شرق اصفهان دو بار در سال گذشته و یک بار هم در نیمه فروردین امسال بازگشایی شده است، تاکید کرد: کشاورزان شرق به نحوه اعطاء آب انتقاد جدی دارند، چرا که معتقدیم حدود 40 درصد آب وعده داده شده به مزارع رسید و تمام حجم وعده داده شده را دریافت نکردند.

محمدرضایی افزود: آب وعده داده شده کامل بود و آب کامل یعنی آبی که بتواند تمام زمین‌های کشاورزان حق آبه‌دار، سهم آبه‌دار و اشتراکی‌ها را زیر کشت ببرد که متاسفانه قول و وعده وزیر نیرو تحقق نیافت.

وی با بیان اینکه تمامی بخش‌های شرب و صنعت استان‌های اصفهان و یزد، میزان آب اختصاصی خود را در واحدهای صنعتی یا درب منازل تحویل می‌گیرند، تصریح کرد: متاسفانه آب اختصاصی به کشاورزان از سد زاینده رود محاسبه می‌شود که بخش زیادی از آن در مسیر رودخانه دچار تبخیر و فرو رفت در بستر رودخانه و برداشت توسط چاه‌های حریمی، مجاز و غیر مجاز برای زمین‌های مجاور می‌شود.

این عضو کمیته آب ذیل مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شهرداری‌های شهرهای مسیر زاینده‌رود نیز با استفاده از چاه‌های فلمن برای جبران کمبود شرب، آب برداشت می‌کنند که این موضوع موجب انتقاد کشاورزان پایین دست زاینده رود شده است.

3000 سال حق آبه داریم

محمدرضایی یادآور شد: کشاورزان بیش از 3000 سال است که در حوضه آبریز زاینده رود دارای حق آبه و نظام نامه تقسیم آب برای کشت و زمین‌های خود هستند، حال آنکه صنایع خرد و کلان فقط چهار دهه است که مستقر شده‌اند و در هر شرایط آب و هوایی سهم آب خود که در اصل آبی نداشته‌اند را دریافت می‌کنند.

وی با انتقاد از بی توجهی به وضعیت کشاورزان در سال‌های اخیر، اظهار کرد: کسانی که مدعی هستند صنایع فولاد با برداشت آب شغل ایجاد کرده‌اند، چرا در نظر نمی‌گیرند که زندگی بیش از 300 هزار کشاورز شرق اصفهان در این سال‌ها تباه شده است، مگر برای ساخت جایی باید مکان آباد دیگر را خراب کرد.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان تاکید کرد: طومار چند هزار ساله تقسیمات زاینده رود سندی باستانی است و در دوران صفویه بازنویسی شده که در این طومار حق آبه‌های زاینده رود به 33 سهم تعیین شده، که سهم شرق اصفهان در آن 19 سهم است.

محمدرضایی خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه آب کامل دریافت نکرده‌ایم حدود 40 درصد اراضی زیر کشت غله رفت، اما به هر حال کشاورزان نیز پس از سال‌های سختی و مشقت و بدهکاری امسال خرمن محصول خود را برداشت می‌کنند.

وی درباره وضعیت فعلی غله کشت شده گفت: اگر از تنش‌های آب در شرق اصفهان کاسته شود و آب در این چند روز باقی مانده منظم و به حد کافی به زمین‌های کشاورزان برسد کشت‌های انجام شده به ثمر خواهد رسید و در غیر این صورت کشاورزان متضرر خواهند شد.

افزایش بارندگی در سر شاخه‌های زاینده رود

این عضو هیئت مدیر نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان در ادامه درباره آثار زیست محیطی بازگشایی زنده رود، اظهار کرد: جاری شدن آب برای کشت غله شرق موجب افزایش آب ذخایر زیرزمینی، آب چاه‌ها و…. شده و از سوی دیگر بسیاری از درختان مسیر رودخانه و بیشه‌های مجاور آن از خطر خشکی نجات یافتند، هر چند میزان آب در حد رسیدن به تالاب بین‌المللی گاوخونی نبود.

محمدرضایی با اشاره به اهمیت ساماندهی بستر رودخانه گفت: برای انجام این امر مهم نیز باید یک عزم ملی و بودجه دولتی تامین و تصویب شده و کار ساماندهی زاینده رود در بالادست و پایین دست زاینده رود با جدیت پیگیری و عملیاتی شود.

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های خوب در سرشاخه‌های زاینده رود که تا به امروز نزدیک به یک 1600 میلی‌متر بوده و نسبت به میانگین بلند مدت 30 ساله 18 درصد افزایش داشته و تا نیمه‌های خرداد احتمال بارش در آن مناطق می‌رود بنابراین از آب منطقه‌ای استان اصفهان، وزارت نیرو و همچنین از شورای عالی آب درخواست حفظ آب برای کشت پائیزه سال جاری را داریم.

منبع: ایسنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.