اصفهان شرق

دادستان تهران با آزادی مشروط جاسوس CIA موافقت می‌کند؟

کدخبر: 62894
1394/02/29 در ساعت 17:33

به گزارش اصفهان شرق؛ سید محمود علیزاده طباطباییاظهار داشت: مسئول حافظ منافع آمریکا و کاردار سفارت سوئیس هفته گذشته به دفتر من آمدند و صحبت کردیم. به آنها گفتم که حکمتی از نظر قوانین جمهوری اسلامی ایران، یک ایرانی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: آنها گفتند هر چقدر از وزارت امور خارجه پیگیری می‌کنیم پاسخ نمی‌دهند که گفتم قانوناً کار درستی می‌کنند زیرا میرزایی حکمتی یک ایرانی است و فقط از نظر شما آمریکایی است و در قوانین ما تابعیت مضاعف پذیرفته شده نیست.

علیزاده طباطبایی ادامه داد: همه اقدامات قانونی را در این پرونده انجام دادیم و تقاضای آزادی مشروط نیز شده است که امیدواریم پذیرفته شود.

وکیل مدافع میرزایی حکمتی در پاسخ به این سئوال که آیا از سوی موکلش مجدداً درخواست اعاده دادرسی کرده است یا خیر گفت: مجددا درخواست اعاده دادرسی ندادیم زیرا منتظر ببینیم تلکیف درخواست عفو و آزادی مشروط چه می شود.

علیزاده طباطبایی در خصوص فرایند قانونی درخواست آزادی مشروط گفت: درخواست موکلم از سوی زندان برای دادستان تهران ارسال می‌شود و اگر دادستان تهران موفق درخواست باشد، آن را برای اتخاذ تصمیم به دادگاهی که رای قطعی را صادر کرده ارسال می‌کند. در این پرونده شعبه 54 دادگاه تجدید نظر استان تهران رای قطعی را صادر کرده است.

امیر میرزایی حکمتی فرزند علی متولد 1983 اهل ایران و مقیم آمریکاست که 16 آذر سال 90 به‌اتهام همکاری با دولت‌های متخاصم و سرویس جاسوسی سیا علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، دستگیر و بازداشت شد. وی از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به‌ریاست قاضی صلواتی به اعدام محکوم شده بود که این حکم در دیوان‌عالی کشور به‌عنوان مرجع تجدیدنظر نقض شد و شعبه 28 دادگاه انقلاب به‌عنوان شعبه هم‌عرض، میرزایی حکمتی را به 10 سال حبس محکوم کرد که این رأی در شعبه تجدیدنظر استان تهران تأیید شد.

نهم دی ماه سال 93 بود که علیزاده طباطبایی از درخواست آمریکا برای تبادل امیرمیرزایی حکمتی خبر داد و گفت: آمریکا از طریق دفتر حافظ منافع خود در ایران، درخواست مبادله وی را ارائه کرده است. این موضوع از سوی ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا و مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تکذیب شد.

حدود یک ماه بعد از این ماجرا، علیزاده‌طباطبایی از نامه موکلش به حسن روحانی رییس جمهور خبر داد و گفت: این نامه صحبت‌هایی است که میرزایی حکمتی به‌صورت تلفنی با خانواده‌اش داشته و آنها صحبت‌های امیر را در قالب نامه و از طریق وزارت خارجه آمریکا به دفتر حافظ منافع در تهران فرستادند.

میرزایی حکمتی همچنین درخواست اعاده دادرسی کرده بود اما شعبه 33 دیوان عالی کشور درخواست وی را نپذیرفت. وی که حدود یک سوم از مدت حبس خود را گذرانده، طبق قانون می‌تواند درخواست آزادی مشروط کند.

منبع: تسنیم