سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:04 - سه شنبه 29 اردیبهشت 1394

گزارش/ آزادپزی نانوایی‌های اصفهان رسما کلید نخورده است؛

یک نان و چند نرخ؛ گرانی که بهانه آزادپزی دارد

حدود ۶ ‌ماه ازمصوبه دولت برای افزایش قیمت نان و تاکید بر آزادپزی ۲۰ درصد نانوایی ها می گذرد اما با وجود نرخ های متفاوت نان در اصفهان هنوز این مصوبه در استان اجرایی نشده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ آذر سال گذشته بعد از افزایش ۳۰ درصدی نرخ نان، مقام وزیر صنعت نیز اعلام کرد که در طرح جدید دولت برای اصلاح مرحله‌ای قیمت آرد و نان، مصوب شده تا در هر استان، ۲۰ درصد نانوایی‌ها، نان را به قیمت آزاد و رقابتی عرضه کنند؛ به این معنا که کارگروه‌هایی که در یک استان تشکیل شده‌اند، اگر تشخیص دهند که به عنوان مثال نان سنگک در آن استان آزادپز باشد، حدود ۲۰ درصد آرد یارانه ای را به تولید نان سنگک اختصاص می‌دهد؛ بنابراین ممکن است تشخیص کارگروه در استان این باشد که نان سنگک را در آن استان آزادپز کنیم. به گفته مجتبی خسروتاج این گونه نانوایی‌ها، نان را به قیمت تمام‌شده عرضه می‌کنند، البته این نانوایی‌ها آرد را نیز به قیمت تمام‌شده خریداری می‌کنند و خارج از مکانیزم کنترل قیمت و در شرایط رقابتی، نان را عرضه می‌کنند؛ بنابراین وقتی نان در فضای رقابتی عرضه شود، بازار رقابت قیمت را تعیین می‌کند؛ البته در چنین شرایطی ممکن است نان سنگک برای هر قرص نان، ۱۰۰۰ تومان در یک استان عرضه شود.
معاون وزیر صنعت همچنین در مصاحبه ای درباره نگاه دولت به یارانه نان، گفت: بسیاری از کارشناسان معتقد بودند باید یارانه نان یکجا حذف شود اما دولت نگاه تدریجی داشت و بر این اساس اجازه داد تا حداکثر ۲۰ درصد نانوایی ها آزاد پز و بقیه به قیمت دولتی باشد.
خسرو تاج تصریح کرد: هم اکنون هر کیلوگرم ۱۱۵۵ تومان از کشاورز خریداری و ۶۶۵ تومان نیز به کارخانه آرد داده می شود، ضمن اینکه نظام یارانه ای و چند نرخی فساد آور است و قاچاق را نیز افزایش می دهد واگر رفته رفته این یارانه در اختیار تولید شود هم این معضلات را کاهش می دهد و از سوی دیگر به تولید و اشتغال کمک می کند.
با وجود اینکه هنوز خبری از اجرای مصوبه آزادپزی نانوایی ها در اصفهان نیست اما نان در اصفهان با قیمت های مختلف و البته بالا عرضه می شود.
تصمیمی برای آزادپزی نانوایی های اصفهان گرفته نشده است
به گفته رئیس اتحادیه نانوایان اصفهان هنوز مصوبه آزادپزی نانوایی ها در اصفهان اجرا نشده و کارگروه ویژه بررسی این موضوع همچنان به نتیجه ای در این باره نرسیده است.
عباس صابری با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰ درصد آرد نانوایی ها در اصفهان آزادپز شده اند به ایمنا، گفت: در حال حاضر خشکه پزها و نانوایان فانتزی در اصفهان آزادپز شده ند اما هنوز تصمیمی برای انواع دیگر نان گرفته نشده است.
وی تاکید کرد: در خصوص آزادپزی نانوایی های اصفهان باید کارگروه ویژه گندم، آرد و نان به ریاست استاندار تصمیم گیری کند البته گفته می شود درباره این طرح در حال برنامه ریزی هستند اما هنوز به نتیجه و تصمیم نهایی نرسیده اند.
رئیس اتحادیه نانوایان اصفهان بیان داشت: احتمال دارد تصمیمات لازم برای آزادپزی نانوایی های اصفهان بعد از ماه رمضان و یا بعد از انتخابات مجلس اتخاذ شود.
وی با اشاره به اینکه به هر حال ۱۰ درصد نانوایی ها آزادپز شده اند، گفت: البته قرار بود نان کمشچه از ۲۰ اردیبهشت ماه آزادپز شود.
صابری در خصوص افزایش نرخ نان برخی از نانوایان که بیش از آنچه مصوبه دولت است، بیان داشت: احتمال دارد وزن هر چانه نان بیشتر آنچه مشخص شده باشد و یا استفاده برخی افزودنی ها همچون کنجد و سایه دانه موجب افزایش نرخ نان می شود.
وی تاکید کرد: البته این با توافق مشتری و نانوا صورت می گیرد.
بسیاری از شهروندان تاکید می کنند که خرید نان کنجدی با نرخ های مختلف اجباری است با این وجود هنوز به رسمی آزادپزی نانوایی ها به طور رسمی در اصفهان کلید نخورده است.
آزادپزی نان کمشچه پختگی لازم را ندارد
البته اوایل اردیبهشت ماه جاری نیز نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس با اشاره به اینکه افزایش قیمت نان کمشچه بر افزایش نرخ نان در کل استان اصفهان تاثیر خواهد گذاشت، گفت: تصمیم به آزادسازی نرخ آرد و پخت نان در کمشچه و برخوار برای آزادپزی نرخ نان در استان از پختگی لازم برخوردار نیست.
حسینعلی حاجی با تاکید بر اینکه با اجرای تصمیم کارگروه هدایت و مدیریت آرد و نان استان مبنی بر آزادسازی قیمت آرد و پخت نان در شهر کمشچه شهرستان برخوار مخالفم، تصریح کرد: با توجه به اطلاعات موثقی که به دست ما رسیده بود اصلا این موضوع جزء دستور کار آن روز جلسه کارگروه هدایت و مدیریت آرد و پخت نان استان اصفهان نبود.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد تصمیم به آزادسازی نرخ آرد و پخت نان در شهرستان برخوار و شهر کمشچه و رسیدن به حدود ۱۰ درصد از آزادسازی قیمت نان در استان از پختگی لازم برخوردار نبوده است.
حاجی دلیگانی تأکید کرد: افزایش قیمت نان در کمشچه که به شهر نان و برکت معروف است، نه‌ تنها در منطقه برخوار بلکه بر روی افزایش قیمت نان در کل استان اصفهان تأثیر خواهد گذاشت.
وی با بیان اینکه با اجرایی شدن تصمیم کارگروه هدایت و مدیریت آرد و نان استان مبنی بر آزادسازی قیمت آرد و پخت نان در شهر کمشچه شهرستان برخوار مخالفم، گفت: با کلیات سهمیه ای که دولت در خصوص آزادسازی قیمت آرد و نان به استان اصفهان اختصاص داده است موافقیم اما در رابطه با نحوه اجرای آن پیشنهاد‌اتی داریم.
آزادپزی نانوایی های اصفهان تا پایان شهریور ماه
همچنین عضو هیات مدیره اتحادیه نانوایان اصفهان در خصوص آزادپزی نانوایی ها، به ایمنا گفت: آزدپزی نانوایی ها مصوبه هیات دولت را دارد که توسط وزیر صنعت نیز بر آن تاکید شده که در سال ۹۴ ما نان و آرد دولتی نداشته باشیم.
محمدرضا خواجه با تاکید بر اینکه به گفته وزیر صنعت در سال ۹۴ به طور قطع تمام نانوایی ها آزادپز می شوند، در خصوص اینکه چرا نانوایی های اصفهان آزادپز نشده اند، بیان داشت: یکی از دلایل شاید مربوط به احتیاط و محافظه کاری مسئولان استان بوده همچنین اگر قرار است تصمیمی اتخاذ شود این طرح باید به طور یکجا اجرایی شود تا موجب تشتت در بازار نشود.
وی با بیان اینکه کارگروه آرد و نان استان پیشنهاد داد که تمام نانوایان سنگکی و یا بربری اصفهان آزادپز شوند، گفت: شاید این در راستای اجرای سیاست دولت باشد، اما موجب دوگانگی قیمت ها در بازار می شوند همچنین نانوایی هایی که در کوچه های فرعی قرار دارند با ورشکستگی مواجه خواهند شد.
عضو هیات مدیره اتحادیه نانوایان اصفهان تاکید کرد: البته اتحادیه پیشنهاد داده است ابتدا نانوایی هایی که در چهارراه ها و شاهراه های اصلی هستند آزادپز شوند که مردم حق انتخاب داشته و در مناطق مستضعف به مردم زیاد فشار نیاید.
وی تصریح کرد: پیش بینی می شود تا پایان شهریور ماه تمام نانوایی های کشور از جمله استان اصفهان آزادپز شوند.
خواجه به آزاد پزی نانوایان فانتزی در اصفهان اشاره کرد و گفت: همچنین نانوایانی که نان طرح کمشچه می پزند قرار است آزدپز شوند که اولویت های بعدی آزادپزی نان سنگک و بربری خواهد بود.
وی افزود: اگر قیمت نان براساس قیمت تمام شده باشد و سوبسید از گردن دولت برداشته شود حق به حق دار خواهد رسید.
آزادپزی نان با چه بها و بهانه ای
عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس نیز از نابسامانی در حوزه نرخ گذاری نان و سواستفاده نانوایی ها از برنامه دولت برای آزادپز شدن برخی از نانوایی ها انتقاد کرد و افزود: آزادپزی طرحی است که از سوی دولت قبلا مطرح شده بود و مدت مدیدی از آن می گذرد، البته این بحث اخیرا دوباره مطرح شده تا بخش دیگر از نانوایی ها آزادپز شوند.
علی ایرانپور با باین اینکه مسئله مهم این است که آزادپزشدن نانوایی‌ها با چه بها و چه بهانه ای قرار است صورت گیرد، تصریح کرد: آیا هدف از اجرای طرح آزادپزشدن نانوایی‌ها این است که فقط یارانه آرد کمتر شود و یا اینکه دولت به دنبال ارتقای کیفیت هم هست.
وی گفت: درحال حاضر شاهد این هستیم که افزایش قیمت و کیفیت نان به صورت هماهنگ صورت نگرفته، چراکه نه کیفیت نان چندان تغییر کرده و از سوی دیگر نظارت ها بسیار ضعیف بوده و این وضعیت منجر به این شده که برخی نانوایی‌ها از این فرصت سواستفاده کرده و قیمت نان را به صورت خودسرانه افزایش دهند.
نماینده مردم مبارکه درمجلس تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی باید نسبت به این نابسامانی ها و افزایش خودسرانه قیمت نان به بهانه آزادپزی که باعث بلاتکلیفی و سردرگمی مردم شده، پاسخگو باشند و متخلفان را شناسایی و با آنها برخورد کنند.
وی با تاکید بر اینکه بهبود کیفیت و تناسب قیمت نان باید همزمان مورد توجه مسئولان باشد، ادامه داد: اینکه بدون نماد مشخص و نصب تابلو نانوایی ها اقدام به آزادپزی کرده اند و باعث سردرگمی مردم شده اند درست نیست.
ایرانپور با بیان اینکه نصب تابلو و مشخص شدن نانوایی های آزادپز از سایر واحدهای عرضه نان جز ابتدایی‌ترین موارد است، تاکید کرد: اینکه دولت باید قبل از انجام این امور ابتدایی آزادپزی را کلید زده و زمینه ساز سوء استفاده برخی نانوایی ها شده و وارد شدن فشار و تحمیل قیمت های سنیگن بر مردم شده اند باعث تاسف است.
فروش نان گران به بهانه کنجد
نماینده مردم فلاورجان در مجلس نیز به عنوان یکی از مخالفان طرح آزادپزی نانوایی ها، به ایمنا، گفت: برخی از اقشار جامعه مصرف نان آنها بالاست و درآمد چندانی هم ندارند که با آزادپزی نانوایی ها اکنون شاهیدم که این قشر نیز توان خرید نان آنها پایین تر از گذشته شده است.
سید ناصر موسوی لارگانی افزود: در حال حاضر حداقل نرخ نان سنگک ۸۰۰ تومان است که بیشتر نانوایی ها با اضافه کردن موادی از جمله کنجد حتی تا قیمت ۱۵۰۰ تومان هم نان را عرضه می کنند.
وی تصریح کرد: خانواده ای که معیشت خود را با یارانه می گذراند و یا تحت پوشش سازمان های حمایتی است با یارانه ۴۵ هزار تومانی نمی تواند نان مورد نیاز خود را با این شرایط تهیه کند.
وی تاکید کرد: اگر قیمت نان به طور کامل آزادسازی شود و یارانه ای از این بابت به مصرف کننده داده نشود به طور قطع اقشار مختلف جامعه با مشکل مواجه خواهند شد.
افزایش قیمت نان بدون بهبود کیفیت آن
نماینده مردم فلاورجان در مجلس بیان داشت: گفته می شود دولت با آزادسازی نرخ آرد و حتی برداشته شدن یارانه نان قصد دارد که کسری درآمد خود را جبران کند که این اقدام نارضایتی تعداد قابل توجهی از مردم را به همراه خواهد داشت.
وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود با آزادپزی نانوایی ها دولت به دنبال افزایش کیفیت نان است، گفت: متاسفانه نه در دولت فعلی و نه در دولت قبل، با وجود افزایش قیمت نان، کیفیت آن بهتر از قبل نشد و باید تاکید کرد: آزادپزی نانوایی ها هیچ تاثیری در کیفیت نان نخواهد داشت.
موسوی لارگانی با اشاره به اینکه پیش از این گفته شده بود نان ارزان موجب شده بود آرد به سمت شیرینی پزی ها و یا کارخانجات تولید ماکارونی رود، ادامه داد: دولت با گرانی قیمت نان به دنبال افزایش کیفیت آن بود و کشیده شدن آرد به نانوایی ها بود که در عمل موفق به این کار نشده است.
وی تاکید کرد: بی کیفیتی نان را باید در عدم نظارت دستگاه های ذی ربط جستجو کرد چرا که هر روز کیفیت آن، رو به کاهش است.
با این حال و با وجودی که هنوز این مصوبه در اصفهان به طور رسمی کلید نخورده اما نانوایان آزادپز فارغ از هرگونه قیمت مصوب، عرضه نان به قیمت‌های بالا را با اضافه کردن برخی افزودنی‌ها در دستور کار قرار داده‌اند و نان را به قیمت دلخواه خود عرضه می کنند و این اتفاق در حالی در اصفهان رقم می خورد که شهروندان از کیفیت پایین نان گلایه دارند.

منبع: ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.