سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:15 - جمعه 25 اردیبهشت 1394

توسط مهدی بصیری عنوان شد:

خشکی گاوخونی روی دیگر سکه گرد و غبار!

استاد اکولوژی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: سطح تالاب گاوخونی هنوز نمناک است و به همین دلیل وارد چرخه تولید ریزگرد نشده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ مهدی بصیری اظهار کرد: از بین رفتن کشاورزی و خشک شدن زمین‌های شرق به علاوه خشکی مدام رودخانه زاینده‌رود و سال‌های مداوم خشکی تالاب گاوخونی باعث شده تا کانون‌های ایجاد ریزگرد در اطراف اصفهان فعال شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر اندک رطوبتی که در تالاب گاوخونی وجود دارد اجازه پراکنده شدن خاک تالاب را نمی‌دهد، افزود: ادامه روند کنونی و خشکی گاوخونی قطعاً تالاب را در آینده‌ای نزدیک محل برداشت خاک توسط باد خواهد کرد.

این استاد اکولوژی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: وزش بادهای شرقی – غربی که باد غالب اصفهان است گرد و غبار شرق اصفهان را به سمت شهر اصفهان هدایت می‌کند اما هنوز اندک نمی که در تالاب وجود دارد موجب شده این مشکل چندان حاد نشود.

بصیری به بند بزرگ ریگ در اطراف آران و بیدگل و کاشان اشاره کرد و افزود: این منطقه از اصفهان دقیقاً در کنار کویر قرار گرفته و از یک سطح شنی بسیار بزرگ تشکیل شده که مدت‌هاست با تاغ و مالچ پاشی مهار شده بود، اما برای طولانی مدت رها شد و دوباره در حال تبدیل شدن به کانون گرد و غبار است.

700 میلیون متر مکعب آب یکبار مصرف!

وی با ابراز خرسندی از طرح اختصاص بودجه احیای تالاب‌ها در مجلس گفت: این طرح باعث می‌شود که برای احیای تالاب، کنترل رودخانه را در دست بگیرند و از برداشت‌های غیرمجاز و بیش از حد جلوگیری کنند.

این استاد دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: البته نوع صرف بودجه نیز بسیار مهم است، چراکه در استانی مثل اصفهان تقریباً همه چیز شفاف و روشن است و جواب بسیاری از علل خشکی مشخص است، پس نباید این بودجه صرف تحقیق‌های بی‌مورد شود و اگر چنین اتفاقی رخ دهد یک اشتباه به اشتباهات دیگر اصفهان اضافه می‌شود.

بصیری خاطرنشان کرد: ریشه خشکسالی‌ها و گرد و غبارهای اصفهان مربوط به آب است، اما هنوز 270 میلیون مترمکعب آب در مناطق بالادست اصفهان برداشت می‌شود! هم‌چنین 430 میلیون مترمکعب هم به یزد منتقل می‌شود و این یعنی 700 میلیون متر مکعب آب از رودخانه بدون هیچ بازگشتی خارج می‌شود و این یعنی آب یکبار مصرف!

منبع: ایسنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.