اصفهان شرق

دندان‌ پوسیده را عصب کشی نکنید

کدخبر: 62534
1394/02/24 در ساعت 14:22

به گزارش اصفهان شرق؛ اکبر فاضل دندان پزشک گفت: دندانی که به مرحله پوسیدگی می‌رسد تا زمانی که به عصب نرسیده به صورت معمول آن را پر می‌کنیم و احتیاج به درمان عصب نداریم ولی اگر پوسیدگی آنقدر پیشرفت کند که به اتاق عصب یعنی وسط مغز دندان برسد و پوسیدگی و از بین رفتن دندان زیاد باشد به مرحله‌ی عصب کشی می‌رسیم.

وی افزود: این وضعیت دو حالت دارد یا این رسیدن به اتاق عصب خیلی جزیی است و یک منفذ کوچک، و قابل اغماض است و با روش هیدروکلسیم روی منفذها را می‌بندیم و همانند دندان‌های معمولی آن را پر می‌کنیم هیدروکلسیم اتاق عصب را از منطقه پوسیدگی ایزوله می‌کند.
وی بیان کرد: اتاق عصب عاج ثانویه را ترشح می کند، در نتیجه دندان زنده می‌ماند و احتیاج به درمان عصب ندارد. برای زنده نگه داشتن و معالجه کردن دندان به صورت عصب می‌توانیم به این روش درمان کنیم ولی اگر پوسیدگی خیلی زیاد باشد و حجم زیادی را درگیر کرده و میکروب‌ها وارد اتاق عصب شده باشند آن زمان باید عصب معالجه شود.
فاضل در ادامه اظهار داشت: معالجه عصب دندان ممکن است به صورت هپاتکتومی باشد و حفظ قسمت اتاق دندان را خالی کنیم و مدخل کانال ها را با مواد هیدروکسین ببندیم. عفونت ممکن است وارد کانال‌ها شده باشد آن زمان باید معالجه عصب کامل انجام شود.
منبع: تسنیم