سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 08:09 - پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی اصفهان:

حمله ملخ‌ها و طغیان زنگ گندم، کشاورزی اصفهان را تهدید می‌کند

مدیر حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با توجه به اینکه بارندگی‌های بهاری در روزهای اخیر رطوبت هوا را به دنبال داشته، حمله ملخ‌ها و طغیان زنگ گندم برای محصول گندم پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از تسنیم، حسن علی رحیمی با اشاره به وظیفه مهم و حیاتی اداره جهاد کشاورزی در تأمین غذای سالم برای مردم اظهار داشت: همان‌گونه که امسال شعار سازمان بهداشت جهانی، محصول سالم از مزرعه تا سفره نامیده شده، وظیفه اصلی اداره جهاد کشاورزی تأمین امنیت غذائی جامعه بوده که باید در این باره سعی و تلاش جدی صورت گیرد.

وی افزود: در این راستا فاکتورهای بسیاری از جمله کافی بودن، در دسترس بودن مواد غذائی و تأمین غذای سالم وجود دارد.

مدیر حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: کشور ما در سال‌های اخیر به شعار تأمین غذای سالم از مزرعه تا سفره عمل کرده و دهاقان یکی از شهرستان‌های موفق استان اصفهان در این زمینه بوده است.

وی کارشنا‌سان بخش کشاورزی را یکی از اصلی‌ترین پایه‌های تولید محصول سالم دانست و تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی کارشناسانی را به کار گرفته تا به طور مستقیم در مزرعه حضور داشته و در راستای تولید علمی به کشاورزان کمک کنند.

رحیمی با اشاره به نیاز کشاورزان دهاقان به آگاهی بیشتر برای تولید محصولاتی با کیفیت بهتر گفت: امسال با 125 نفر گیاه پزشک در استان اصفهان قرارداد امضا شده که 4 نفر از آنان در دهاقان مشغول کمک و نظارت به عملکرد کشاورزان شهرستان دهاقان هستند.

وی با بیان اینکه کارشناسان بخش کشاورزی باید پل ارتباطی علم و تجربه باشند، خاطرنشان کرد: کارشناسان با برقراری رابطه با کشاورزان و آگاهی بخشی و کمک به آنان می‌توانند دستورالعمل‌های علمی را به عمل تبدیل کنند تا روش‌های سنتی کنار گذاشته شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار داشت: ما به شناسائی و کنترل زود هنگام آفات محصولات کشاورزی تأکید می‌کنیم، زیرا کنترل زودهنگام آفات و استفاده از سموم زیرنظر کلینیک‌های گیاه‌پزشکی می‌تواند آفات را کنترل کند و پایه و اساس خوبی برای تولید محصول سالم باشد.

وی با اشاره به آفت گندم افزود: سن گندم آفت مضری برای گندم محسوب شده، تا آنجائی که یک عدد سن می‌تواند به 162 کیلوگرم گندم خسارت وارد کند.

رحیمی با بیان اینکه بارندگی‌های بهاری سبب رطوبت هوا شده، بیان کرد: این رطوبت ممکن است طغیان زنگ گندم را به همراه داشته باشد که محصول گندم را با خسارت 70 تا 80 درصدی مواجه می‌کند.

وی تصریح کرد: شبکه مراقبت باید کانون‌های زنگ را شناسائی و با استفاده از سموم با آن مقابله کند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به حمله ملخ‌ها به مزارع کشاورزی شهرضا در سال گذشته گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر، احتمال حمله ملخ‌ها به مزارع شهرستان دهاقان پیش‌بینی شده که باید هر چه سریع‌تر کانون‌های آن توسط شبکه مراقبت جهاد کشاورزی شناسائی و با آن‌ها مبارزه شود.

وی استفاده از تجهیزات روز کشاورزی را نیاز مبرم کشاورزان دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از تجهیزات جدید کشاورزی با افزایش تولیدات کشاورزی به کشاورزان کمک کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.