سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:02 - چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394

در نخستین جلسه ستاد زکات استان مطرح شد؛

رشد ۶۵ درصدی جمع‌آوری زکات در استان/ ضرورت توجه استانداری به فقرا و نیازمندان اصفهانی

امام جمعه اصفهان با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مورد مغفول در بین مسلمانان امر زکات است گفت: مسئولان امر باید در راستای رفع محرومیت‌زدایی همت خود را بر احیای فریضه زکات در بین مردم اختصاص دهند.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز/ آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد صبح امروز در نخستین جلسه ستاد زکات استان در سال جدید در جمع مسئولان این ستاد ، اظهار کرد: زکات از جمله موارد مورد تاکید و با اهمیت قرآن است و همه جا زکات به دنبال نماز و حتی بیش از خمس آمده که این تاکیدات نشان از اهمیت پرداختن امر زکات در بین مسلمانان دارد.

مسئولان همت بیشتری بر احیای فریضه زکات داشته باشند

وی با بیان اینکه موارد مشمول زکات باید متناسب با تولیدات روز شناسایی و گرفته شود، افزود: اصل پرداخت صدقه و روایات تشویقی در مورد زکات باید برای مردم تشریح و گفته شود که زکات، صدقه واجب است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در باب اهمیت زکات تصریح کرد: خداوند برای هر کار ثوابی ۱۰ برابر ثواب در نظر گرفته در حالی که برای صدقه ۷۰۰ برابر در نظر گرفته و در حدیث قدسی آمده است «هر کار خیری را وکیل گذاشته اما صدقه را با دست خود می‌گیرم.»

وی با بیان اینکه ارزش زکات خدمت کردن به مردم است، گفت: کمک به محرومان باید در تمامی نقاط استان توزیع شود و نباید این نگاه باشد که محرومان در برخی از نقاط استان بیشتر هستند، چرا که بسیاری از فقرا در خود شهر به سختی زندگی می‌کنند.

طباطبایی‌نژاد ادامه داد: اصفهان دارای محرومان زیادی است که به معنای واقعی نیازمند بوده و وضع نامناسبی دارند که انتظار می‌رود علاوه بر کمیته امداد در رفع محرومیت‌زدایی استانداری هم توجه بیشتری به این قضیه داشته باشد.

وی تاکید کرد: استانداری اصفهان به همان میزان زکات جمع‌آوری شده مبلغ تشویقی پرداخت.

امام جمعه اصفهان در پایان به امر احیای فریضه بزرگ دینی زکات و کمک به فقرا و انفاق و همچنین صدقه مستحبی پرداخت و از مسئولان امر درخواست کرد در اهمیت این فریضه الهی که هم‌پایه نماز مورد تاکید قرار گرفته، بیشتر توجه کنند.

رشد ۶۵ درصدی جمع‌آوری زکات در استان اصفهان
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان در این جلسه در سال جدید که در محل دفتر امام جمعه استان اصفهان و با حضور اعضای این ستاد برگزار شد، اظهار کرد: میزان زکات جمع‌آوری شده در سال گذشته ۶۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۲ رشد داشته که این رقم در سال گذشته بالغ بر ۱۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان بوده است.

مهدی مجلس‌آرا با اشاره به اینکه طبق جلسات دبیرخانه زکات استان قرار بر این شد که کمک‌های جمع‌آوری شده زکات با اولویت اختصاص به محرومان باشد، افزود: در سال گذشته از ۱۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان کمک جمع‌آوری شده زکات مبلغ ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان و در سال ۹۲ مبلغ ۳ میلیارد تومان به امر کمک به فقرا اختصاص پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: از مبلغ تخصیص یافته به فقرا ۷۰۰ میلیون تومان به کمک هزینه جهیزیه، ۱۷۰ میلیون تومان به امر درمان، یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان به مسکن، ۴۰ میلیون تومان به امر تحصیل، ۳۰۰ میلیون تومان به آزادی زندانیان و دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در بحث معیشت و توزیع کمک‌های سبدهای غذایی اختصاص یافت.

وی در ادامه به هزینه بخش عمرانی از محل جمع‌آوری زکات اشاره کرد و افزود: مبلغ ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پروژه عمرانی در راستای کمک به محرومان در سال گذشته صورت گرفته که ۶ میلیارد تومان آن بابت مرمت و تعمیر از جمله ۱۶۴ مسجد در نقاط محروم استان هزینه شده است.

مجلس‌آرا بیان کرد: همچنین یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان نیز در ساخت ۴۸ حسینیه و تکمیل ۱۶ خانه عالم، پنج غسال‌خانه و یک مورد کتابخانه در قالب پروژه‌های عمرانی هزینه شده است.

وی با تاکید بر اینکه هر سال از سوی مرکز مبلغی را به عنوان پایه جمع‌آوری زکات استانی در نظر می‌گیرند، یادآور شد: میزان زکات مورد هدف مرکز مبلغ ۱۷ میلیارد تومان است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان اصفهان اضافه کرد: یکی از اقدامات بسیار خوب در بحث جمع‌آوری زکات پرداخت معادل تشویقی است که ۱٫۵ میلیارد در سال گذشته مشخص شد که انتظار داریم با توجه به اینکه رویکرد کمیته امداد به سمت رفع محرومیت‌زدایی است این مبلغ تشویقی از سوی استانداری افزایش و پرداخت شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.