سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 16:14 - سه شنبه 22 اردیبهشت 1394

عضو کمیته کدکس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان

سموم وارداتی زنگ خطری برای سلامت محصولات کشاورزی اصفهان است

عضو کمیته کدکس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: امروزه آنچه سلامتی محصولات کشاورزی را در اصفهان به مخاطره انداخته است سموم به ویژه سموم وارداتی از هند و چین است.

به گزارش اصفهان شرق؛ مسعود پزشکی اظهار داشت: سموم به نسبت استفاده از کودهای شیمیایی و آبیاری با پساب برای سلامتی محصولات کشاورزی مضر است که باید فکری برای آن اندیشیده شود.

وی بیان داشت: ۹۰ درصد از سمومی که برای محصولات کشاورزی استفاده می شود از سموم وارداتی هند و چین است.

عضو کمیته کدکس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: بخش کوچکی از سموم تولید داخل است و مابقی با توجه به تحریم ها اجبارا از کشورهای هند و چین وارد می شود.

وی اعلام کرد: کیفیت سموم وارداتی از هند و چین به نسبت سموم کشورهای غربی بسیار پائین است.

پزشکی با اشاره به اینکه آبیاری محصولات کشاورزی با پساب به شدت کاهش یافته است، گفت: این در حالی است که مشکل کودهای شیمیایی هم با شناسنامه دار شدن در ماه های آینده رفع و دیگر نگرانی هم از این بابت نخواهیم داشت.

وی با اذعان اینکه سلامت محصولات کشاورزی به نسبت سالهای گذشته که آئین نامه و دستورالعمل های کشت استاندارد وجود ندارد بسیار بهتر شده است، گفت: همچنین در این راستا نیز دستور العمل استاندارد تشویقی محصولات زراعی و باغی به اجرا در آمد و تعداد زیادی از بهره بردارن از این استاندارد استفاده کردند.

وی بیان داشت: مشکلات در راستای سالم سازی محصولات کشاورزی بسیار است به گونه ای که حتی بین عامه مردم هم این فرهنگ سازی پیش نیامده است که به سمت استفاده از محصولات سالم بروند.

عضو کمیته کدکس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از آموزش کشاورزان برای تولید محصولات سالم خبر داد و گفت: مدیریت ترویج سازمان و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در جلسه آموزشی با بهره برداران و تولید کنندگان به آموزش استفاده کمتر از سموم و روش های جدید جایگزین، پرداخته است.

وی علت عمده آفات نباتی محصولات کشاورزی را تغییرات اقلیمی و افزایش خشکسالی در اصفهان عنوان کرد و بیان داشت: بیشتر محصولات کشاورزی اصفهان در معرض آفات نباتی قرار دارد و به همین دلیل بیشتر کشاورزان به استفاده از سموم روی می آورند.

منبع: مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.