سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:03 - سه شنبه 22 اردیبهشت 1394

گزارش از ز قیمت کالاهای اساسی در بازار/

‌نوسان قیمت در بازار کالاهای اساسی/ هزینه کالای اساسی خانوار ۴ نفره ماهانه ۸۰۰ هزار تومان

در حالی که حداقل حقوق کارگر در سال جاری ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده، هزینه کالاهای اساسی مورد نیاز هر خانواده در ماه حداقل ۸۰۰ هزار تومان است که با درآمد کارگری که هزینه‌های جانبی چون اجاره مسکن، پوشاک،‌ انرژی و حمل و نقل را هم دارد، همخوانی ندارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ بازار کالاهای اساسی با ورود به سال جدید حال و هوای متفاوتی را تجربه می‌کند. برخی کالاها مانند برنج ایرانی و حبوبات با افزایش قیمت روبه رو شده و برخی کالاها مانند روغن، برخی شوینده‌ها و محصولات سلولزی برخی برندها با تخفیف‌ تا 50 درصد به مشتریان عرضه می‌شود.

قیمت محصولات پروتئینی نیز از ایام نوروز روند ثابتی نداشته تا حدی که مرغ در ایام نوروز برخلاف وعده متولیان تنظیم بازار که گفته بودند، مرغ کیلویی 7هزار تومان در ایام عید عرضه می‌شود تا 8500 تومان هم رسید، ولی پس از ایام نوروز روند نزولی طی کرده و تا 5200 تومان در هر کیلوگرم در هفته گذشته کاهش یافت. اما از روز گذشته قیمت مرغ دوباره افزایش یافته و در برخی نقاط پایتخت تا کیلویی 6100 تومان هم رسید، اما در برخی نقاط عمده فروشی مانند منطقه چهار راه مخبر (میدان خراسان ) و خیابان شهرستانی میدان امام حسین (ع) تهران کیلویی 5400 تومان عرضه می‌شود.

گوشت شقه گوسفندی هم کیلویی 30 تا 31 هزار در قصابی‌ها عرضه می‌شود که قیمت گرد ران در هر کیلو 5 هزار تومان بیشتر عرضه می‌شد، البته این قیمت مخصوص قصابی های منصف جنوب شهر است و قیمت‌ها در قصابی‌های شمال پایتخت به بهانه‌های مختلف تا کیلویی 45 هزار تومان هم بالا می‌رود.

گوشت گوسفندی بسته بندی نیز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کیلویی 43 هزار تومان قیمت خورده است.

تخفیف ویژه روغن و محصولات سلولزی در برخی فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای

روغن 5 کیلویی در مغازه‌ها 21 هزار و 800 تومان، یک کیلو و 800 گرمی 11900 تومان ، 680 گرمی 4960 تومان، روغن سرخ کردنی یک لیتری 4750 تومان به فروش می‌رسد، اما برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برندهای نه چندان معروف روغن را با تخفیف تا 25 درصد در معرض فروش مشتریان قرار داده‌اند.

دو سه برند محصولات سلولزی نیز تخفیف‌های عجیب و غریبی در فروشگاه‌ای زنجیره‌ای روی محصولات خود ارائه کرده اند. تا جایی که یک جعبه دستمال کاغذی 300 برگ 3 هزار تومانی 1825 تومان، دستمال  توالت 6 قلو با قیمت 9 هزار تومان 4675 تومان به فروش می‌رسد یعنی تخفیف 40 درصدی! داده‌اند.

افزایش قیمت برنج و حبوبات

نخود 3500، لوبیا سفید 7 هزارتومان، لوبیا قرمز 6 هزار تومان،چیتی 6500هزار تومان، عدس 4 تا 5 هزار تومان، لپه 5500 تومان در مغازه‌های سطح شهر به فروش می‌رسد.

همچنین هر کیلو برنج هاشمی 8 هزار تومان، صدری دم‌سیاه 8100 تومان، برنج دودی طارم 8800 تومان قیمت‌گذاری شده است.

هر کیلو برنج هندی درجه یک هم کیلویی 5 هزار تومانودر جه دو 4500 تومان در بازار قیمت خورده است.

قدرت خرید مردم کاهش یافته است

م – باقری کارمند بانک است. او در مورد قیمت کالاهای مورد نیاز خانوار می‌گوید: قیمت ها نسبت به سال های قبل افزایش کمتری داشته، اما قدرت خرید ما کاهش پیدا کرده است. قبلاً با یکصد هزار تومان مایحتاج مورد نیاز خانه را برای یک ماه می خریدم، ولی الان با یکصد هزار تومان فقط امکان خرید روغن و حبوبات دارم.

مرد میانسالی که سرپرست خانواده چهارنفره است، با محاسبه سرانگشتی می‌گوید: هزینه کالاهای اساسی ماهانه خانواده‌اش منهای هزینه مهمان 800 هزار تومان است و همه را به سادگی روایت می‌کند.

او می‌گوید: یک شقه گوشت 150 هزار تومان،‌گوشت چرخ کرده گوساله سه کیلو 100 هزار تومان، چهارعدد مرغ 60 هزار تومان، 15 کیلو برنج 120 هزار تومان، روغن و حبوبات 100 هزار تومان،شوینده و میوه و سبزیجات هم 200 هزار تومان،‌روزانه 2 عدد نان سنگک می‌شود، 2500 تومان که در مجموع ماهانه 75 هزار تومان و تمام اینها صرف نظر از ریخت و پاش، تهیه غذاهای خارج از عرف و هزینه‌های جانبی زندگی است.

البته مسئولان دولتی از معاون اول رئیس جمهور گرفته تا معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده همواره در رسانه‌ها اعلام می‌کنند که قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد، ولی واقعیت این است که طی چند سال گذشته تورم‌های پیاپی آن قدر سفره خانوار را کوچک کرده که سال‌ها زمان می‌برد، تا شاید اگر اتفاق خاصی نیفتد، جایی در سبد خانوار برای تامین حداقل نیازها وجود داشته باشد.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.