سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 12:05 - سه شنبه 22 اردیبهشت 1394

بسته ویژه مشاور سلامت/

عامل ریزش مو/ درمان بی‌خوابی/ دلایل خونریزی بینی

مشاوران سلامت امروز در پاسخ به پرسش‌ شهروندان درباره دلایل ریزش مو، درمان بی‌خوابی و دلایل خونریزی بینی سخن گفتند.

به گزارش اصفهان شرق؛ برای ارتقای سطح دانش سلامت مردم جهت حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود، مطالب آموزشی را منتشر می‌کند،‌ همچنین به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می‌دهد.

دلایل ریزش مو

رضا محمدی، متخصص پوست و مو، در مورد ریزش مو، اظهار داشت: بیش از نیمی از بیمارانی که برای درمان به متخصصان پوست و مو مراجعه می‌کنند به دلیل ریزش مو است.

وی افزود: در طول روز به طور متوسط 70 تا 120 مو ریزش دارد که این میزان طبیعی است و آنچه اهمیت دارد تغییر الگوی ریزش مو بوده که در آن صورت باید ریزش مو جدی گرفته شود.

محمدی افزود: ریزش مو بر اثر عوامل ارثی در ناحیه جلوی سر و کف سر بیشتر دیده می شود. البته دلایل هورمونی نیز تاثیرگذار است به طوری که زنان گاهی در سن یائسگی دچار ریزش مو می‌شوند.

وی تصریح کرد: در هر صورت پزشک معالج با مشاهده ریزش مو در فرد، باید به فاکتورهای عامل وراثت، هورمون، کمبود آهن، بیماری‌های زمینه‌ای، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید یا در برخی مواقع مصرف داروهای نیروزا دقت کند.

این متخصص پوست و مو گفت: گاهی نیز عوامل روحی مثل استرس یا خستگی باعث ریزش مو می‌شود.

درمان بی‌خوابی

علی حسینی، متخصص طب سنتی، اظهار داشت: برای درمان بی خوابی که به دلیل داشتن استرس، خوابیدن در طول روز،مصرف کافئین، استعمال دخانیات و مصرف برخی داروها ممکن است برای فرد ایجاد شود می‌توان از نسخه طب سنتی کمک گرفت.

وی ادامه داد: به همین منظور می توان مصرف گشنیز را آغاز کرد.همچنین برخی دیگر از سبزیجات مثل هویج و کدوتنبل به دلیل داشتن ویتامین A برای رفع بی خوابی موثر است.

این متخصص طب سنتی گفت: مصرف گیاه بابونه نیز کمک کننده است چون این گیاه به آرام‌بخشِی معروف است و برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود.حتی می توان از روغن بابونه برای ماساژ دادن سر استفاده کرد.

حسینی افزود: همچنین مصرف کاهو چون مملو از ویتامین A، B،C، آهن، کلسیم ،فسفر، منیزیم،منگنز، ید، روی و مس است به هضم غذا کمک کرده در نتیجه خواب راحتی را موجب می شود.

این متخصص طب سنتی گفت: دم کرده گل بیدمشک اعصاب را آرام و خواب را زیاد می‌کند.همچنین تخم گیاه شوید خاصیت خواب‌آوری دارد و ترشح هورمون‌های آرامبخش را موجب می‌شود.

دلایل خونریزی بینی

ماریا صادقی، دبیر انجمن علمی مامایی ایران، در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره دلایل خونریزی بینی در دوران بارداری، اظهار داشت: یک پنجم زنان باردار در سه ماهه دوم بارداری به خونریزی بینی یا خون دماغ شدن مبتلا می‌شوند.

وی افزود: علت اصلی این موضوع تأثیرات هورمون استروژن و پروژسترون است که باعث گشاد شدن عروق خونی و بینی می‌شود و با توجه به گشاد شدن این عروق جریان خون در آنها افزایش پیدا می‌کند و احتمال پارگی عروق بیشتر می‌شود.

دبیر انجمن علمی مامایی ایران گفت: معمولاً این خونریزی‌ها خفیف و بی‌خطرند ولی در صورت شدت خونریزی و عدم کنترل آن در زمان بیش از 20 دقیقه باید به پزشک مراجعه کرد و آزمایش‌های CBC و انعقادی را انجام داد.

وی ادامه داد: مصرف مایعات می‌تواند موجب پیشگیری از خشکی بافت‌ها شود که به تبع آن بینی دچار خونریزی می‌شود همچنین تخلیه بینی باید به آرامی صورت گیرد زیرا فشار به مخاط پرخون موجب خونریزی آنها می‌شود همچنین نرم نگاه داشتن مخاط بینی با استفاده از وازلین و پماد ویتامین AD و استفاده از دستگاه بخور برای جلوگیری از خشکی هوای اتاق در کاهش احتمال خونریزی بینی مؤثر است.

وی ادامه داد: گذاشتن کیسه یخ روی بینی و گونه می‌تواند در قطع خونریزی مؤثر باشد. همچنین بهتر است در این هنگام دراز نکشیده و سر را به عقب نبرند.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.