سرویس: غیر تولیدی » نقلی 17:15 - دوشنبه 21 اردیبهشت 1394

استاندار اصفهان:

منشأ داخلی ایجاد گرد و غبار در اصفهان شناسایی شد

استاندار اصفهان با اشاره به منشأ داخلی ایجاد گرد و غبار در اصفهان گفت: منشأ داخلی ایجاد گرد و غبار در اصفهان شناسایی و عزم مدیریت استان برای مقابله با این ریزگردها جزم شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور در چهارمین جلسه کمیته مقابله با گرد و غبار که با حضور نماینده سازمان حفاظت از محیط زیست و مدیر دفتر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار برگزار شد، اظهار داشت: منشأ داخلی ایجاد گرد و غبار در استان اصفهان شناسایی شده، و عزم مدیریت استان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای مقابله با این ریزگردها جزم شده است.

وی به بیان منشأ داخلی ایجاد گرد و غبار در اصفهان پرداخت و افزود: بستر خشک زاینده‌رود و منطقه خشک تالاب گاوخونی و کانون‌های انسان‌ساز و همچنین کریدور گرد و غبار منطقه آران و بیدگل تا تالاب گاوخونی نیز 3 منبع اصلی ایجاد گرد و غبار در اصفهان هستند.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه نگرانی از وضعیت ریزگردها در آینده وجود دارد، بیان کرد:‌ نحوه برخورد با این پدیده با استفاده از روش‌های مالچ پاشی، نانو و پاشیدن مصالح درشت دانه و تثبیت خاک به وسیله تاغ‌کاری در استان اصفهان بررسی و پیگیری شده است.

وی تصریح کرد: تاغ‌کاری و مالچ پاشی 10 هزار هکتار از مهم‌ترین کانون‌های ایجاد گرد و غبار با یک عزم و مدیریت جهادی در دستور کار قرار گرفته است.

زرگرپور با تأکید بر اینکه فرمانداری اصفهان باید مسائل و مشکلات کوره‌های آجر‌پزی و معادن را به جد پیگیری کند، گفت: تا 20 روز آینده با استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی باید نتایج بررسی‌های انجام شده ارائه شود تا تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شود.

وی با اشاره به استفاده از پساب برای کشت گیاه تاغ، خاطرنشان کرد: معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری باید تا تشکیل جلسه آینده این کمیته موارد را بررسی و وضعیت انتقال پساب به این منطقه را مشخص کند.

استاندار اصفهان اظهار داشت: مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان نحوه اجرای تاغ‌کاری در 10 هزار هکتار از کانون‌های اصلی گرد و غبار را به جد پیگیری کند.

وی خواستار پیگیری مطالعات اساتید دانشگاه‌ها در زمینه مقابله با گرد وغبار شد و بیان کرد: محیط زیست باید پروپوزال مکانی در این زمینه را ظرف یک ماه آینده تهیه و به دولت ارسال کند.

تعداد روزهای غبار‌آلود در شهرهای اصفهان و تهران رو به افزایش است

مدیر دفتر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در این جلسه با اشاره به اینکه میزان گرد و غبار از سال 83 به بعد تشدید شده، گفت: تعداد روزهای غبار‌آلود در شهرهای اصفهان و تهران رو به افزایش است.

ضیاءالدین شعاعی افزود: 17 سال خشکسالی در کشور شرایط را به گونه‌ای رقم زده که امروز علاوه بر خشک شدن تالاب‌ها، آمار گرد و غبار روز به روز در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه توانمند‌سازی دستگاه‌ها برای مقابله با ریزگردها در دستور کار قرار گرفته، بیان کرد: ‌وظیفه ما حمایت از طرح‌ها و برنامه‌هایی بوده که در ستادهای استانی برای مقابله با ریزگردها برنامه‌ریزی می‌شود.

مدیر دفتر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با تأکید بر اینکه سند ملی منشأ ایجاد ریزگردها باید تهیه شود، تصریح کرد: مطالعه برای شناسایی کانون‌های داخلی ایجاد گرد و غبار باید تا پایان امسال تدوین شود.

وی بر تهیه پروپوزال جامع منشأ ایجاد ریزگردها در استان اصفهان تأکید و خاطرنشان کرد:‌ باید خلأ‌های موجود در این زمینه شناسایی شود.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.