سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:02 - دوشنبه 21 اردیبهشت 1394

همایش شهر خلاق در اصفهان برگزار شد

همایش شهر خلاق با محوریت بررسی توضیح چیستی شهر خلاق و ارائه گزارشی از سطح‌بندی مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان با استفاده از شاخص‌های شهر خلاق در فرهنگسرای خورشید برگزار شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ همایش شهر خلاق با محوریت بررسی توضیح چیستی شهر خلاق و ارائه گزارشی از سطح‌بندی مناطق 15 گانه شهر اصفهان با استفاده از شاخص‌های شهر خلاق به همت معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان در فرهنگسرای خورشید برگزار شد.

در این همایش حسین حاتمی نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در مقاله خود که با موضوع شهر خلاق، رویکردی نو در توسعه شهری ارائه کرد، اظهار داشت: متفکران غربی خیلی زود به این نتیجه رسیدند که صنعتی شدن عامل خوشبختی انسان نبوده و انسان‌ها در شهرهای خود در گذشته زندگی بهتری داشتند بنابراین باید یک بازنگری نسبت به سرعت صنعتی شدن شهرها  صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در جریان صنعتی شدن شهرها رابطه بین انسان و طبیعت از بین رفته و پس از مدتی طبیعتی باقی نمی‌ماند، تصریح کرد: انسان‌ها در جریان صنعتی شدن شهرها مواهب طبیعی را مورد تاراج قرار داده و سبب از بین رفتن شهرها شدند و در این جریان روابط کلاسیک و اجتماع محلی شهرها، به جامعه‌ای از خود بیگانه تبدیل شده و سرمایه اجتماعی در آن معنا نداشت.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: در ادامه شهرها به جای پیشرفت و تأمین آرامش تبدیل به فضاهای کاکاتوپیا شد در حالی که توسعه پایدار به معنای آشتی با طبیعت است.

محورهای توسعه پایدار حفظ محیط زیست، اقتصاد پویا و عدالت اجتماعی است

وی محورهای توسعه پایدار را حفظ محیط زیست، اقتصاد پویا و عدالت اجتماعی برشمرد و خاطرنشان کرد: در طراحی شهری برای شهر پویا باید حفاظت از فضای موجود، وجود فضاهای فشرده مانند بافت قدیم اصفهان که فضای پرت نداشته، راحت بودن فضاهای شهری، تشریک مساعی بین نهادها و سازمان‌ها، هماهنگی بین نهادهای موازی و جامعیت از جمله مواردی است که باید مد نظر باشد.

حاتمی‌نژاد نبود برنامه بلند مدت توسعه را مهم‌ترین معضل شهرهای بزرگی مانند اصفهان خواند و گفت: با برنامه‌های عملیاتی باید شهر را به سمت هدف خود هدایت کنیم.

وی در توضیح مفهوم شهر خلاق بیان کرد: شهر خلاق، شهری است که از نظر زیرساخت‌های فرهنگی و هنری، ترویج فرهنگ خلاقیت، اقتصاد خلاق و حضور طبقه خلاق شرایط مناسبی داشته باشد، برای مثال در انگلستان 3 درصد مردم بسیار خلاق هستند و در آمریکا 38 میلیون نفر از نظر فکری خلاق هستند و بقیه افراد از نظر خلاقیت در سطح معمولی و حتی بسیار پایین زندگی می‌کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: یکی از دلایلی که اصفهان همواره شهر خلاق بوده به دلیل وجود طبقه خلاق در آن است، یکی از ویژگی‌های شهر خلاق تنوع است که در اصفهان محله یهودی‌ها، ارامنه، فارس‌ها، بختیاری‌ها وجود دارد.

استعداد و تسامح و تساهل فرهنگی را از متغیرهای شهر خلاق است

حاتمی‌نژاد فناوری، استعداد و تسامح و تساهل فرهنگی را از متغیرهای شهر خلاق برشمرد و اظهار داشت: مردم، بنگاه‌های اقتصادی، چشم‌انداز و آوازه، پیوندها و ارتباطات و فضا از جمله ارکان شهر خلاق است اما در ایران زیرساخت‌های توسعه الکترونیک پایین بوده که باید روی این مسئله کار جدی شود.

وی با بیان اینکه انعطاف‌پذیری، ابتکار، خطرپذیری و رهبری از جمله اصول شهر خلاق است، خاطرنشان کرد: هنر و فرهنگ، بستر اجتماعی، صنعت و صنایع با فناوری بالا و بسترهای دانشی از جمله زیرساخت‌های شهر خلاق به شمار می‌رود که البته در شهر اصفهان زمانی که صنایع دستی وجود دارد نیازی به های تک نبوده و این هنر می‌تواند جایگزین فناوری بالا باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به خشکی زاینده‌رود تصریح کرد: اصفهان از جمله شهرهای شناخته شده در دنیا است اما بدون زاینده رود جذاب نبوده و گویی مرده است و حیات اصفهان وابسته به زاینده رود است در حالی که باران اصفهان اندکی کمتر از باران زاهدان و کمتر از نصف متوسط کشور است که باید برای آن برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

کامیابی شهری به معنای برابری برای تمام افراد است

وی با بیان اینکه امروز به جای بحث شهر خلاق، بحث شکوفایی و کامیابی شهری مطرح شده گفت: کامیابی شهری به معنای برابری برای تمام افراد و جلوگیری از طرد کردن گروه‌های اجتماعی است.

حاتمی‌نژاد با اشاره به شرایط شهر مشهد اظهار داشت: مشهد در سال 2017 پایتخت جهان اسلام انتخاب شده اما در این شهر 3 میلیون نفری، نزدیک به یک میلیون و 300 هزار نفر حاشیه نشین و در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی زندگی کرده و 100 هزار نفر هر 41 روز یک بار گوشت می‌خورند و به اندازه 50 تا 60 درصد کل جمعیت شهر اصفهان در حاشیه شهر مشهد زندگی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ثروت، رشد اقتصادی، نوآوری، ذوب فرهنگی، استعداد، خدمات متمرکز بر دانش شهر نشینی از عمده‌ترین متغیرهای تأثیرگذار بر خلاقیت در یک شهر بوده و باید در یک شهر خلاق، فضایی برای انتقاد از مدیران شهری وجود داشته باشد.

شهرهای خلاق ایده‌های جدیدی برای رفع مشکلات مردم ارائه می‌شود

در ادامه این جلسه رضا مختاری، استاد دانشگاه پیام نور با بیان اینکه تبلور خلاقیت در نهایت به ایده منجر می‌شود، تصریح کرد: در شهرهای خلاق ایده‌های جدیدی برای رفع مشکلات مردم ارائه می‌شود و پایه‌های شهر خلاق در 3 زمینه اقتصاد، فرهنگ و مکان است همان طور که مقام معظم رهبری نیز همواره در بیانات خود فرهنگ و اقتصاد را به همراه هم نام می‌برند.

وی با اشاره به اینکه یکی از بحث‌ها در شهر خلاق، میراث خلاق بوده که به مردم و فرهنگ مردم برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: رکن اصلی جمعیت و مردم است و بعد از آن صنایع خلاق که مردم باید آن را تولید کنند، برمی‌گردد.

باید برای اصفهان شاخص‌های شهر خلاق بومی را تعریف کرد

این استاد دانشگاه پیام نور خوشه‌های خلاق را جایی از شهر که انباشتگی پیدا می‌کند، ذکر کرد و گفت: باید برای اصفهان شاخص‌های شهر خلاق بومی را در نظر گرفته و تعریف کرد اما در حال حاضر خود را با شاخص‌های یونسکو می‌سنجیم.

وی با تأکید بر اینکه اصفهان پتانسیل تبدیل شدن به شهر خلاق را دارد، اظهار داشت: رشت خود را در بحث غذا به عنوان شهر خلاق معرفی کرده و ما نیز باید بررسی کنیم که در چه زمینه‌هایی می‌توانیم خود را به عنوان شهر خلاق معرفی کنیم.

مختاری به پژوهشی که منظور سطح‌بندی مناطق 15 گانه شهر اصفهان با استفاده از شاخص‌های شهر خلاق انجام شده اشاره و خاطرنشان کرد: ادبیات، موسیقی، سینما، هنر، طراحی و تغذیه از جمله مواردی است که در این پژوهش به آن پرداخته شده است.

میدان نقش جهان بیشترین نماد هویتی شهر از نظر شهروندان شناخته شده است

وی با اظهار تأسف از اینکه در اصفهان در زمینه انتشارات جایگاه مناسبی ندارد، تصریح کرد: میدان نقش جهان بیشترین نماد هویتی شهر از نظر شهروندان شناخته شده و در نتیجه این پژوهش مناطق یک، 5، 3 و 6 برخوردار، 4 و 2 نیمه برخوردار و سایر مناطق محروم شناخته شده است.

این استاد دانشگاه پیام نور بیان کرد: به  دنبال بررسی شاخص‌های شهر خلاق ایرانی هستیم تا شاخص‌های مورد تأکید در آیات و روایات را پیدا کرده و اصفهان را به عنوان برند شهر خلاق اسلامی در جهان معرفی و ثبت کنیم.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.