سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:15 - دوشنبه 21 اردیبهشت 1394

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان:

تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی در دستور کار وزارت نیرو/ مدیریت یکپارچه زاینده‌رود مستقر شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان امسال موضوع تعادل بخشی آب های زیرزمینی در دستور کار وزرات نیرو قرار گرفته است، گفت: یکی از مسائل با اهمیت این مصوبه تشکیل مدیریت یکپارچه حوضه زاینده رود بوده که این مدیریت اکنون مستقر شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از ایمنا، مسعود میرمحمدصادقی  با اشاره به اینکه میانگین بارش ها در سال آبی جاری ۹۰ میلی متر بوده است، اظهار داشت: این میزان نسبت به میانگین ۴۵ ساله که حدود ۱۰۵ میلی متر بود حدود ۴۴ درصد با کاهش بارندگی مواجه شده است.
وی گفت: این اتفاق موجب تنش هایی در بخش کشاورزی و نحوه آبیاری آنها در سال جاری شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه در سرشاخه ها در ایستگاه چلگرد کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری بارش ها امسال امیدوارکننده بود، افزود: میزان بارش ها در این ایستگاه کمی بیش از ۱۵۰۰ میلی متر بوده که ۱۶ درصد بیش از میانگین است، که این میزان بارش بعد از هشت سال اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به اینکه بیشتر بارش ها در سال جاری به شکل باران بوده و حاکی از تغییر اقلیم است، بیان داشت: در کوهرنگ نیز بارش برف و ذخیره آن به صفر رسیده است اما میزان ورودی سد عمدتا به بارش های موجود بستگی دارد.
میرمحمدصادقی با تاکید بر اینکه باید در مدیریت آب دقت کرد، اظهار داشت: یکی از نکاتی که امسال در راس برنامه های وزارت نیرو قرار دارد تعادل بخشی آب های زیرزمینی است و باید با کمک مردم این برنامه را پیش برد.
وی با بیان اینکه چاه های غیر مجاز آب باید بسته شود، تصریح کرد: پر کردن چاه های غیر مجاز در دستور کار در وزارت نیرو در کل کشور قرار دارد چرا که افرادی که اقدام به حفر چاه غیر مجاز می کنند به طور قطع از منابع آبی مجاور استفاده می نمایند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان همچنین به نصب کنتور بر چاه ها و هوشمندسازی آن اشاره کرد و گفت: چاه های مجاز نیز باید آنچه که در پروانه بهره برداری آنها قید شده برداشت آب داشته باشند.
وی با بیان اینکه جلوگیری از برداشت های غیر مجاز آب کار سنگینی است و بدون همدلی مردم امکان پذیر نیست، گفت: امیدواریم در مدت چند سال منابع آب زیرزمینی خود را به تعادل برسانیم که به طور قطع بر آب های سطحی نیز اثر گذار خواهد بود.
میرمحمدصادقی در خصوص طرح ۹ ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود و روند پیگیری مصوبات آن، گفت: مصوبه ۹ ماده ای شورای عالی آب بندهایی از آن اجرایی شده و بخشی از آن نیز در حال پیگیری است که نیاز به برنامه ریزی بلندمدت دارد.
وی با تاکید بر اینکه یکی از مسائل با اهمیت این مصوبه تشکیل مدیریت یکپارچه حوضه زاینده رود بود، افزود: این مدیریت اکنون مستقر شده و میزان برداشت ها در بالادست و پایین دست را رصد می کند همچنین برداشت های غیر مجاز را که می تواند در جریان رودخانه تاثیر گذار باشد را شناسایی و با آن برخورد می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان ادامه داد: در این مصوبه به این پرداخته می شود که هر استانی چه کِشتی انجام می دهد و چه میزان آب برداشت می کند.
وی با اشاره به اینکه در این مصوبه موضوع آب های زیرزمینی نیز در دستور کار قرار دارد، تاکید کرد: همچنین بحث صنایع در استان اصفهان با پیگیری های استان اصفهان در حال بررسی است و همه بندهای این مصوبه ۹ ماده ای در حال اجرا است البته اجرای کامل آن نیازمند حوصله، نظارت و پیگیری است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.