سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:08 - یکشنبه 20 اردیبهشت 1394

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان:

توسعه ناپایدار سبب ایجاد کانون‌های گرد و غبار در اصفهان شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: توسعه ناپایدار در سطح منطقه، کشور و استان سبب ایجاد و افزایش کانون‌های گرد و غبار در داخل کشور شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از تسنیم، حمید ظهرابی با اشاره به علت ایجاد کانون‌های گرد و غبار اظهار داشت: نامتوازن بودن توسعه سبب ایجاد و افزایش کانون‌های گرد و غبار در داخل کشور شده است.

وی با اشاره به تأثیر خشکسالی‌ها و مسائل اقلیمی چند سال اخیر کشور در تشدید شرایط غبار آلودگی استان اصفهان افزود: این اثرات، افزایش و نتایج آن سلامت شهروندان را به شکل جدی تهدید می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به آلودگی هوای شهر اصفهان در فروردین و اوایل اردیبهشت‌ماه امسال اشاره و بیان کرد: افزایش ذرات معلق گرد وغبار در هوای شهر اصفهان و شهرهای شرقی استان اصفهان و سایر نقاط کشور ناشی از این آلودگی بوده است.

وی با بیان اینکه کیفیت هوای شهر اصفهان در فروردین‌ماه امسال 2 روز در وضعیت ناسالم قرار داشته، تصریح کرد: منشاء غلظت آلاینده‌های هوا به ویژه غبار، خارجی بوده و از بیابان‌های جنوب عراق و شمال عربستان نشأت می‌گرفت.

ظهرابی با اشاره به اینکه از اوایل اردیبهشت امسال تاکنون 2 روز هوای شهر اصفهان در وضعیت ناسالم و شرایط غبارآلود قرار داشته، گفت: منشاء این آلودگی نیز داخلی و از کویرها و بیابان‌های مرکز ایران بوده که سبب غبار آلودگی شهر اصفهان، کاشان ، نطنز‌، نائین، اردستان و آران و بیدگل شد.

وی بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب و سد‌سازی‌های بی‌ضابطه در کشورهای مختلف را سبب شکل‌گیری بیابان‌ها‌، کانون‌های بحرانی فرسایشی بادی عنوان و خاطرنشان کرد: این روند اگر افزایش پیدا کند به طور طبیعی استان اصفهان، کشور و سایر کشورها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان شرایط زیست محیطی ویژه اصفهان اظهار داشت: از مساحت استان اصفهان نزدیک به یک سوم‌، حدود 3 میلیون هکتار مناطق بیابانی بوده و یک میلیون و 100 هزار هکتار از این مناطق بیابانی، کانون‌های بحرانی فرسایش بادی است.

وی افزود: متاسفانه نزدیک به 250 هزار هکتار از این کانون‌های بحرانی فرسایش بادی چسبیده به شهر اصفهان از حد فاصل شهرستان برخوار تا تالاب بین‌المللی گاوخونی امتداد پیدا کرده است.

ظهرابی بیان کرد: تداوم روند خشکسالی در کشور، خشکی زاینده‌رود‌، کمبود آب در حوضه آب‌خیز زاینده‌رود، آفت منابع آب‌‌های زیر‌زمینی و به تبع آن خشک شدن تالاب بین‌المللی گاوخونی شرایطی را ایجاد کرده که با هم‌افزایی یک‌سری پیامدهای محیط زیستی مانند آفت منابع آب زیر‌زمینی، زوال و از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه، کاهش رطوبت در منطقه و تغییر میکرو کلیما، این روند را تشدید کرده و پیش بینی ما این است که در سال‌های آتی روند خشک شدن تداوم پیدا کند.

وی تصریح کرد: با خشک شدن و فعال شدن این کانون‌ها آلودگی و گرد و غبار تشدید شده و باید هر چه سریع‌تر در این زمینه برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به راهکارها و برنامه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در زمینه جلوگیری از بحران‌های زیست محیطی گفت: در نخستین اقدام باید عوامل مؤثر و فعالیت‌های تشدید‌کننده کانون‌های فرسایشی بادی مانند معدن‌کاری در این کانون‌ها، توسعه فعالیت‌های عمرانی و صنعتی در این مجموعه‌ها متوقف و هر چه سریع‌تر نسبت به احیا و تثبیت کانون‌های بحرانی فرسایشی اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام‌ها اگر‌چه به موقع و مؤثر انجام شود، کانون‌هایی که در فاصله بسیار نزدیکی با کلان‌شهر اصفهان واقع شدند مدیریت می‌شوند.

ظهرابی با اشاره به زیست بوم رودخانه و تالاب بین‌المللی گاوخونی اظهار داشت: تأمین حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی و احیاء اکوسیستم در حوزه آب‌خیز زاینده‌رود می‌تواند نقش مؤثری در تلطیف هوا، کاهش آلودگی و ترمیم برداشت‌های غیر‌مجاز در سفرهای آب‌های زیرزمینی ایفا بکند.

وی افزود: مبارزه جدی با برداشت‌های غیر‌مجاز از منابع آبی سطحی و زیر‌زمینی در حوضه آب‌خیز زاینده‌رود از اولویت‌هایی بوده که باید به صورت جدی دنبال آن باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان بیان کرد: همچنین کاهش مصرف آب در بخش‌های مختلف به ویژه کشاورزی و صنعت نقش بسیار مؤثری را می‌تواند در تأمین آب و احیای حوضه آب‌خیززاینده‌رود ایفا کند.

وی با اشاره به آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان تصریح کرد: این آلودگی به دلیل توسعه بسیار نامتوازن و مخرب بخش‌های صنعت، کشاورزی و شهری بوده، که مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

ظهرابی گفت: در بسیاری از ایام سال به خاطر تجمع آلاینده‌های ناشی از ترافیک، حمل و نقل‌، منابع خانگی و تجاری به اضافه آلودگی ناشی از فعالیت‌های صنعتی و معدنی هوای کلان‌شهر اصفهان آلوده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آلاینده‌های هوا به ویژه در فصل‌های پائیز و زمستان که سکون و وارانگی هوا وجود دارد، کیفیت هوای این شهر را به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به فعالیت‌های این اداره‌کل در زمینه جلوگیری از آلودگی هوای شهر اصفهان اظهار داشت: حذف سوخت سنگین مازوت در تولید برق در نیروگاه‌های استان، بهبود سوخت و تبدیل آن به یورو 4 در بنزین و گازوئیل، مدیریت ترافیک و توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اقدام‌هایی بوده که در این زمینه شکل گرفته و باید تداوم یابد.

وی همکاری و مشارکت مردم را در کیفیت محیط زیست مهم عنوان کرد و افزود: مشارکت مردم با توجه به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و عدم استفاده از خودروهای تک سرنشین می‌تواند نقش بسیار مهمی را در این زمینه ایفا کند.

ظهرابی بیان کرد: بخش عمده آلودگی هوای شهر اصفهان درروز‌های دامنه‌دار آلودگی هوا در فصل پائیز و زمستان ناشی از حمل و نقل و ترافیک بوده که همکاری مردم در این زمینه را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: صنعتگران و تولید‌کنندگان باید به این مهم توجه داشته باشند، تولیدی که اتفاق می‌افتد در شرایطی یک ارزش محسوب شده که سلامت مردم و محیط زیست را به مخاطره نیندازد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: لازم است با مشارکت جمعی و هم‌گرایی و هم‌زبانی دولت و ملت موضوع آلودگی هوا در کلان‌شهر‌های کشور به ویژه اصفهان رفع شود.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.