سرویس: سیاسی » دولت و مجلس 12:07 - یکشنبه 20 اردیبهشت 1394

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

وزیر ارشاد: چرا ما در یوتیوب فیلم نگذاریم؟/پایین کشیدن دیش‌ها چقدر موثر بود؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به طرح سؤالی در مورد پایین کشیدن دیش‌ها و برخورد با آن پرداخت و گفت: وظیفه ناجا اجرای قانون است، قانون هم برای استفاده از شبکه ماهواره‌ای ممنوعیت ایجاد کرده اما باید دید که اقدامات ما چقدر موثر بوده است.

به گزارش اصفهان شرق؛  علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه هجدهمین گردهمایی تخصصی معاونین اجتماعی ناجا به تعداد رسانه‌ها و ارتباط چند سویه آنها اشاره و اظهار داشت: این موضوع نوعی پیچیدگی ایجاد کرده که عملا امکان کنترل رسانه‌ برای حاکمیت وجود ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شبکه‌های اجتماعی هم چون وایبر و واتس‌آپ پرداخت و گفت: برخی از تبادل اطلاعات در این شبکه‌ها به صورت دو سویه و برخی نیز در داخل گروه‌ها است که به هیچ وجه نمی‌تاوانیم در آنها کنترل کرده و مانع از تبادل اخبار شویم.

وی تصریح کرد: افکار عمومی، یک زمانی به شدت تحت تاثیر رسانه‌های سنتی و شایعاتی بود که در سطح جامعه منتشر می‌شد؛ احیاناً گفتگوهای فردی، روابط رو در رو، کتاب و مطبوعات هم بسیار تاثیرگذار بودند و در ساخت افکار عمومی نقش داشتند و اگر دولت‌ها اینها را کنترل می‌کردند افکار عمومی دست خودشان بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کنترل ناپذیر بودن فضای مجازی پرداخت و بیان داشت: در حال حاضر حدود 9 هزار کانال تلویزیونی و شبکه ماهواره‌ای و فرامرزی داریم که بیش از نیمی از آن در داخل کشور قابل دریافت است.

جنتی افزود: حدود 170 شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان نیز فعالیت می‌کنند و بیش از 870 میلیون سایت نیز اطلاعات و اخبار را به مخاطبان منتقل می‌کنند که هر روز هم تعداد آنها در حال افزایش است.

وی مردم را نیز تولید کننده اطلاعات دانست و به سایت یوتویوپ اشاره کرد و گفت: این سایت که اطلاعات را به صورت تصویری منتقل می‌کند در هر دقیقه 300 ساعت فیلم در آن آپلود می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این سوال اساسی را مطرح کرد: تا حالا با چنین وضعیتی در صحنه اطلاع رسانی و ساخت افکار عمومی چگونه باید برخورد کرد.

جنتی تولید محتوا در این عرصه را مهمترین نکته عنوان و تصریح کرد: ما خودمان بایستی صحنه را در اختیار گرفته و به سهم خود تولید کننده باشیم چرا که هر اندازه حجم اطلاعات ما در این فضا بیشتر تولید شود ما هم به همان اندازه در افکار عمومی تاثیرگذاریم.

وی به شبکه‌های ماهواره‌ای که به شدت بر ضد شیعه تبلیغ می‌کنند اشاره کرد و ادامه داد: از چند سال گذشته دهها شبکه ماهواره‌ای شیعی به زبان‌های مختلف تاسیس شده که برنامه پخش می‌کنند و هم اکنون در قم نیز بیش از 400 مرکز تحقیقاتی که هر کدام سایت خبری دارند صدها کتاب حدیث شیعه را روی سایت‌ها گذاشته‌اند.

جنتی به ساخت بازی‌های رایانه‌ای اشاره داشت و گفت: بخش عظیمی از وقت جوانان ما صرف بازی‌های یارانه‌ای می‌شود که اکثرا از خارج وارد می‌شود؛ الان بنیاد بازی‌های رایانه‌ای تشکیل شده و کسانی که می‌خواهند در این حوزه تولید کنند وارد شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بهترین راه مقابله این است که ما نیز از شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی استفاده کنمی و باید دقیقا از همان ابزار نهایت استفاده را ببریم چرا ما در یوتویوپ فیلم نگذاریم.

وی به پیش‌بینی در مورد یکی دو سال آینده پرداخت و گفت: با توجه به برنامه‌هایی که غربی‌ها اجرا می‌کنند ماهواره‌ها را از مدار 36 هزار کیلومتر در مدار 1000 کیلومتری کار می‌گذارند و بدین ترتیب با موبایل هوشمند هر فردی به راحتی می‌تواند 2 هزار شبکه ماهواره‌ای دریافت کند و ما باید از الان به فکر برخورد با پدیده باشیم.

جنتی تصریح کرد: آن موقع که دیش ندارند که پایین بکشیم و برخورد کنیم؛ البته وظیفه نیروی انتظامی اجرای قانون است، قانون هم ممنوعیت ایجاد کرده برای استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای و دیش و … اما ما باید به عملکرد خودمان نگاه کنیم که چقدر موثر بوده، اقدامات ما چقدر حاصل داشته آیا به گسترش استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای انجامیده یا نه.

وی به بررسی پژوهش‌های انجام شده در این حوزه پرداخت و افزود: نتیجه پژوهش‌ها نشان داده که استفاه از شبکه‌ها در حال افزایش است مهم این است که ما بتوانیم آنها را در اختیار خود گرفته و استفاده کنیم.

این وزیر دولت تدبیر و امید اظهار داشت: یکی از بهترین راه‌های کنترل افکار عمومی همراهی با افکار عمومی است نه مقابله با افکار عمومی.

جنتی فضای مجازی امروز را همان فضای حقیقی عنوان کرد و گفت: با وضعیت جدیدی که پیش آمده در شبکه‌های موبایلی نیز باید نرم افزارهای خوبی را خودمان تهیه و ارایه کنیم تا صحنه را برای دیگران باز نگذاریم چرا که صرف نظر از افکار عمومی داخلی افکار عمومی جهانی است و آنچه که به عنوان دیپلماسی عمومی محسوب می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به فرمایشات رهبر راحل انقلاب در مورد صدور انقلاب پرداخت و تصریح کرد: معتقدیم انقلاب ما فرهنگی است و می‌خواهیم فکر، اندیشه، فرهنگ و انقلاب خود را صادر کنیم و باید با استفاه از همه امکانات دیپلماسی عمومی را در دنیا گسترش دهیم تا بتوانیم افکار عمومی سایر ملت‌ها را در اختیار بگیریم.

وی در مورد گروه‌های مرجع گفت: در سال 81-80 یک پژوهش در ارتباط با ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان به صورت ملی انجام شد که نیروی انتظامی در آن به عنوان گروه سوم یا چهارم گروه مرجع و گروه تاثیرگذار معرفی شد.

وزیر دولت تدبیر و امید تصریح کرد: برای کنترل و ساخت افکار عمومی باید از گروه‌های مرجع نهایت استفاده را ببریم؛ امروزه در دنیا کاری که انجام می‌شود گسترش NGO ها و سازمان‌های مردم نهاد است که از طریق اینها افکار عمومی را کنترل می‌کنند و ما به جای آنکه خود سازمان‌های مردم نهاد را کنترل کنیم و جلوی گسترش آنها را بگیریم باید سعی کنیم سازمان‌های خودی وابسته به نظام و آنها که دل در گرو انقلاب را دارند تقویت کنیم.

جنتی به شورای حقوق بشر اشاره کرد و افزود: همین شورای حقوق بشر که مرتب علیه ما بیانیه می‌دهد در آن بسیاری از NGO ها هستند که هر وقت حقوق بشر می‌خواهد اطلاعیه‌ای بدهد گروهان معاند نظام در آنجا جمع می‌شوند و تاثیر خود را می‌گذارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جمع‌آوری صحبت‌های خود پرداخت و خاطر نشان کرد: در چنین صحنه‌ای نمی‌توان به صورت سنتی عمل کرد و راه اساسی برخود و کنترل افکار عمومی آن است که خودمان همراه با فناوری نوین و بهره‌گیری از گروه‌های مرجع تولید محتوا کنیم.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.