سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:35 - دوشنبه 04 آذر 1392

برخی نمایندگان به ژنو اعتراض کردند

حجت الاسلام و المسلمین «محمدحسن ابوترابی فرد» که ریاست جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس را برعهده داشت این مطلب را در پاسخ به تذکر و اخطار رسایی، «ابوالقاسم جراره»و « بهرام بیراوند» درمورد محتوای توافقنامه هسته ای ژنو ۳ بیان کرد.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از ایرنا: حجت الاسلام و المسلمین «محمدحسن ابوترابی فرد» که ریاست جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس را برعهده داشت این مطلب را در پاسخ به تذکر و اخطار رسایی، «ابوالقاسم جراره»و « بهرام بیراوند» درمورد محتوای توافقنامه هسته ای ژنو ۳ بیان کرد.

وی اظهارداشت: سیر حرکت ما در طول سال های گذشته در دفاع از منافع ملی و در چارچوب حمایت کامل مجلس بوده است و همیشه در این چارچوب حرکت می شود.

نایب رییس اول مجلس خاطرنشان کرد: قطعا آنچه که دغدغه نمایندگان است و مربوط به مصالح ملی و نظام است نظر نمایندگان مجلس رعایت می شود و در این موضوع هیچ تردیدی نداریم.

** قانون اساسی در موافقتنامه ژنو رعایت نشده است

رسایی نماینده مردم تهران در مجلس و عضو جبهه پایداری در اخطاری اظهارداشت: اصل ۱۲۵ قانون اساسی می گوید که امضای عهدنامه ها، موافقتنامه ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت ها و همچنین امضای پیمان های مربوط به اتحادیه های بین المللی پس از تصویب مجلس در اختیار رییس جمهوری یا نماینده قانونی او خواهد بود و اصل ۷۷ قانون اساسی نیز بر همین مطلب تاکید دارد.

در این هنگام نمایندگان مجلس با فریادهای دو – دو ، مخالفت خود را با اخطار رسایی اعلام کردند اما رسایی سخنان دو – دو و نمایندگان را به معنای مخالفت با توافق هسته ای ژنو تعبیر کرد و ادامه داد: یک توافقنامه ای صورت گرفته که پس از آن وزیر امور خارجه ما یک چیز می گوید، نماینده آمریکا یک چیز می گوید و وزیر خارجه آمریکا نیز چیز دیگری اعلام می کند.

وی یادآور شد: اخبار ساعت ۸ تلویزیون نیز نشان داد که این اظهارات با یکدیگر تناقض دارد.

رسایی که با دو دو گفتن نمایندگان مواجه شده بود خطاب به هیات رییسه اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که هیات رییسه مجلس اسم کسانی که دو- دو می گویند را اعلام کنند اما به دلیل این که این افراد معمولا هماهنگ هستند اسم آنها اعلام نمی شود.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس همچنین گفت: تعجب می کنم، آقای ابوترابی فرد صبح امروز چه چیزی را تبریک گفت در حالی که نمایندگان مجلس هنوز در جریان موضوع نیستند؟

رسایی افزود: طبق اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی باید این موضوع به تصویب مجلس برسد هر چند که ما می گوییم اعتماد داریم.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع بسیجیان اظهارداشت: ایشان فرمودند که ما در جزئیات دخالت نمی کنیم معنای این فرمایش چیست؟

این نماینده عضو جبهه پایداری با بیان این که ما می خواهیم به دولت کمک کنیم، گفت: ما به دولت اعلام کردیم که اگر مشکل قانون دارد برای مجلس مطرح کند، این مجلس، یک مجلس منطقی است، حرف ها را می شنود و اگر حرف خوبی باشد آن را تصدیق می کند.

رسایی با بیان این که در موافقتنامه ژنو قانون اساسی رعایت نشده است، اضافه کرد: طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی رییس جمهوری قسم یادکرده است که پاسدار قانون باشد.

وی با یادآوری نشست خبری امروز رییس جمهوری گفت: خبرنگاران امروز از رییس جمهوری بپرسند که آیا طبق اصل ۱۲۵ و ۷۷ قانون اساسی نباید موافقتنامه به تصویب مجلس برسد یا نه؟

رسایی خاطرنشان کرد: شاید اگر ما هم از جزییات توافقنامه خبردار شویم، بگوییم که کار خوبی است.

**توافقنامه ها باید به تصویب مجلس برسد

«ابوالقاسم جراره» نماینده مردم بندرعباس در مجلس نیز در اخطاری با استناد به اصل ۱۲۵ قانون اساسی اظهارداشت: براساس این اصل توافقنامه ها باید به تصویب مجلس برسند.

وی خطاب به ابوترابی فرد گفت: شما پاسخ دهید که آیا این روند درست بوده است یا نه؟

**برخی مطالبی که آمریکایی ها می گویند با سخنان ظریف متفاوت است

در ادامه این جلسه «بهرام بیرانوند» نماینده مردم بروجرد و عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس در اخطاری تاکید کرد: این مساله موضوع مهمی بود که لازم بود به آن پرداخته می شد.

وی خطاب به دکتر «حسن روحانی» گفت: آقای رییس جمهوری مذاکرات محرمانه شما به پایان رسید، ما ممنون شما هستیم به ۱۰۰ روز هم رساندید، اما برخی مطالب که آمریکایی ها می گویند و تصاویری که منتشر شده است با مطالبی که وزیرامورخارجه ما می گوید متفاوت است.

در هنگام بیان تذکرات و اخطارات این نمایندگان فریادهای نمایندگان موافق و مخالف این اخطار در مجلس طنین انداز شد. ابوترابی فرد نیز به این نمایندگان پاسخ داد.

در این هنگام «محمدرضا تابش» نماینده مردم اردکان در مجلس و «ایرج ندیمی» نماینده مردم لاهیجان در مجلس به سمت صندلی رسایی رفتند و به مخالفت با تذکر این نماینده پرداختند.

«حسین سبحانی نیا» عضو هیات رییسه مجلس و «روح الله حسینیان» نماینده مردم تهران در مجلس نیز در این درگیری لفظی دخالت کردند و با آرام کردن آنها، نمایندگان موافق و مخالف رسایی را از اطراف صندلی وی متفرق کردند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.