سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:08 - یکشنبه 20 اردیبهشت 1394

وقتی اصفهانی‌ها تایید می کنند، چهارمحالی‌ها انکار؛

طرح “گلاب دو” مجوز قانونی دارد/ دور زدن قانون ممنوع!

مسئولان وزارت نیرو معتقدند شرایط تامین آب اصفهان در وضعیت قرمز قرار دارد و با افزایش گرمای هوا به طور قطع وضعیت برای اصفهانی ها سخت تر خواهد شد. به طور قطع تنها راهکار خروج از این بحران اجرای هر چه سریعتر تونل “گلاب دو” است.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از ایمنا,  تونل دوم “گلاب دو” با هدف تأمین کمبود آب شرب در شبکه اصفهان بزرگ اجرا می‌شود. در شبکه آبرسانی اصفهان بزرگ آب تصفیه شده در تصفیه خانه باباشیخعلی از طریق تونلی به شبکه آبرسانی انتقال داده می‌شود. این تونل حداکثر ظرفیت عبور ۱۰ متر مکعب در ثانیه را دارد. به دلیل رشد جمعیت و مصارف، نیاز شبکه آبرسانی از ۱۰ مترمکعب در ثانیه بیشتر شده که این کمبود به صورت نارسائی در شبکه و افت فشار نمود دارد. آثار و نشانه های این نارسایی هم اکنون مشاهده می شود.
تامین کمبود آب شرب اصفهان با “گلاب دو”
موضوع ضرورت تأمین آب شرب برای رفع کمبودها در شبکه آبرسانی اصفهان بزرگ توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مورد بررسی دقیق فنی و کارشناسی قرار گرفت و این واقعیت که شبکه آبرسانی موجود قادر به تأمین نیازهای افزایش یافته در ۱۴ شهرستان زیر پوشش نیست و شبکه موجود با کمبود آب مواجه است به تصویب رسید. تونل “گلاب دو” تماماً در استان اصفهان قرار دارد و هدف از اجرای آن انتقال آب به میزان کمبود آب شرب به محل تصفیه خانه دوم آب که در آینده باید ساخته شود می‌باشد. با اجرا و بهره‌برداری از تونل “گلاب دو” و تصفیه خانه دوم، بهره‌برداری از تأسیسات موجود و تصفیه خانه باباشیخعلی همچنان ادامه خواهد یافت و همچنان معادل حداکثر ظرفیت شبکه آبرسانی موجود از تصفیه خانه باباشیخعلی و تأسیسات موجود تأمین خواهد شد و مازاد بر ظرفیت تأسیسات موجود از طریق تونل “گلاب دو” کمبود آب شرب تأمین خواهد شد.
طرح آبرسانی تونل “گلاب دو” به طول ۱۷ کیلومتر و با هدف انتقال آب از منطقه بالادست زاینده رود در محدوده استان اصفهان به اجرا گذاشته شده است.
طی سال گذشته از سوی مقامات و مسئولان استان بالادست سامانه دوم آب آشامیدنی شبکه اصفهان بزرگ را بارها و بارها از طرق مختلف و با کارشکنی بسیار مورد اعتراض قرار دادند و حتی مدتی اجرای طرح تعطیل شد. اما راه به جایی نبرده و به گفته مسئولان استان این طرح با داشتن مجوزهای لازم از سوی وزارت نیرو و سازمان محیط زیست کشور در حال اجراست. با این وجود حدود دو هفته پیش مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در اظهار نظری عجیب در خبرگزاری ایسنا، عنوان کرد که اجرای پروژه تونل غیرقانونی “گلاب دو” تهدیدی برای زمین پاک و حفاظت از آب و خاک است.
به گفته شهرام احمدی تاکنون شرکت آب‌نیرو برای اجرا و عملیاتی شدن پروژه تونل “گلاب دو” هیچ اقدامی نکرده است، چون انجام هر عملیاتی در این زمینه تنها با دریافت مجوز از اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان امکان‌پذیر است.
وی تاکید کرد: هرگونه عملیاتی که مشمول ارزیابی محیط ‌زیست شود و از این اداره‌کل مجوز اخذ نکند را به لحاظ قضایی متوقف می‌کنیم.
اتمام سامانه دوم آبرسانی اصفهان تا پایان سال ۹۴
این صحبت ها در حالی مطرح شده که مسعود میرمحمد صادقی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان ۲۶ شهریور سال گذشته در اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان، گفته بود: تونل گلاب بر اساس تفاهم‌نامه و مجوزی که بین سازمان محیط زیست و وزارت نیرو انجام گرفته با شرایط سخت‌گیرانه سازمان محیط زیست و استان‌های هم‌جوار همراه بوده که مجوز آن صادر شده است.
همچنین رئیس جمهوری در ۱۵ بهمن سال گذشته در سخنرانی خود در میدان نقش جهان اصفهان، گفت: راجع به آب اصفهان كه مهمترين مسئله اصفهان است، مي دانيد در دولت يازدهم جلسات متعدد شوراي عالي آب تشكيل شد و در اين شورا مديريت يكپارچه حوضه آبريزها در سراسر كشور به تصويب رسيد.
حسن روحانی حتی به “تونل گلاب دو” هم اشاره کرد و گفت: سامانه دوم آب شرب اصفهان در دست اجراست و دولت با همه توان آن را دنبال خواهد كرد تا آب شرب ۵ ميليون نفر در اين استان قابل اطمينان و اعتماد باشد.
رئیس جمهوری گفت: با تلاش وزارت نیرو، آب تا پایان سال ۹۴ سامانه آبرسانی چهار شهرستان استان به پایان می رسد.
“گلاب دو” تمام مجوزها را در اختیار دارد
در این خصوص رسول زرگرپور استاندار اصفهان به ایمنا، گفت: هر اقدامی که در بحث تونل “گلاب دو” انجام می شود مجوزهای قانونی آن را به طور کامل گرفته و در اختیار داریم.
همچنین مجری و مدیر پروژه تونل “گلاب دو” نیز بدون اشاره به جزئیات اجرای این طرح، تاکید کرد: پروژه “گلاب دو” مجوز زیست محیطی دارد و موارد قانونی آن از سازمان محیطی زیست کشوری دریافت شده است.
عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان نیز در خصوص “گلاب دو”، به ایمنا گفت: تونل “گلاب دو” بخشی از سامانه دوم آب آشامیدنی اصفهان بزرگ است.
لطف الله ضیایی با اشاره به اینکه شبکه آبرسانی اصفهان بزرگ نیز در حال حاضر ۱۰.۵ متر مکعب بر ثانیه قادر به انتقال آب تصفیه شده است، افزود: در حالی که نیاز حداکثر مصرف آب شرب ۱۴ متر مکعب بر ثانیه است که این کمبود به صورت افت فشار آب منازل و قطعی نوبتی آب خود را نشان می دهد.
وی تاکید کرد: سامانه دوم آبرسانی اصفهان با تایید وزارت نیرو و برای تامین کمبود آب شرب در دستور کار قرار گرفته که تونل “گلاب دو” بخشی از سامانه دوم آب آشامیدنی شبکه اصفهان بزرگ است.
وی تصریح کرد: این تونل به طور کامل در استان اصفهان واقع است و آب را به خارج از حوضه زاینده رود منتقل نمی کند و برای تامین کمبود آب شرب بوده و ارتباطی با استان بالادست ندارد.
بی تردید اگر مسئولان استان چهارمحال و بختیاری این واقعیت را بپذیرند. هیچ گاه بدون اظهار نظرهای غیر کارشناسی طرحی را که تنها برای تامین آب شرب است را این چنین زیر سوال نخواهند برد چرا که تونل “گلاب دو” اکنون به طور کامل با مجوزهای زیست محیطی از سازمان مربوطه در دست اجرا است.

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “طرح “گلاب دو” مجوز قانونی دارد/ دور زدن قانون ممنوع!”

  1. فریدنی گفت:

    شما حقی به احداث تونل گلاب2 وبهشت آبادو مناطق لر بختیاری ندارد بترسید از تحصیل کردگان ،دانشجویان و مردم غیور لربختیاری که به زودی به گستاخی غارت گران مناطق لر بختیاری جواب محکم ودندان شکن می دهند. قسم بر ایل پاک بختیاری/قسم برخاک پاک آسماری..

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.