سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:06 - جمعه 18 اردیبهشت 1394

معاون وزیر آموزش و پرورش:

معلمان مدارس غیردولتی، دولتی نمی‌‎شوند

معاون وزیر آموزش و پرورش کشور گفت: به هیچ‌عنوان معلمان مدارس غیردولتی در بخش دولتی استخدام نخواهند شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از ایسنا، مرضیه گُرد در مراسم نکوداشت معلمان نمونه مدارس غیردولتی (کشوری و استانی) که در مشهد برگزار شد، درباره اقداماتی جهت رسیدگی به مسایل و مشکلات معلمان مدارس غیردولتی، اظهارکرد: در صورتی که مشکلات مالی معلمان بخش غیردولتی برطرف شود، دیگر نیاز به استخدام در بخش دولتی نخواهند داشت.

وی با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی معلمان در سال جاری، ادامه داد: در این طرح آموزش‌های معلمان غیردولتی توسط بخش غیردولتی و با کمک دانشگاه فرهنگیان صورت خواهد گرفت.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سیستم حمایتی به منظور تقویت مدارس غیردولتی در صدور مجوز و حمایت از مجوز مدارس غیردولتی مطرح شده است، تصریح کرد: یکی از بندهای این بسته حمایتی، صدور مجوز برای افرادی است که مایل به سرمایه‌گذاری در مدارس غیردولتی بوده و با کاهش زمان بررسی‌های حراستی، گزینش و توانایی‌های لازم طبق قوانین این مدارس باید بررسی شود.

گُرد با اعلام اینکه در سال جاری براساس برنامه سند چشم‌انداز تحول بنا بر آموزش و پرورش برای همه مدارس در تمام استان‌ها کلاس‌های ویژه‌ای برگزار خواهد شد، عنوان کرد: در تلاش بوده‌ایم که با کسب حمایت حرفه‌ای، رویکرد معلمان را در طی چند برنامه با اهداف سند تحول پیش برده و آنان برای نقش معلمی با رویکرد سند تحول در مدارس حاضر شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بخش مشارکت و مدیریت مدارس، اضافه کرد: بخش مشارکت و مدیریت مدارس با همکاری وزارت کشور و تامین نیروی انسانی بر عهده مدارس غیردولتی است.

رییس سازمان مدارس غیردولتی کشور با تاکید بر راه‌اندازی صندوق حمایت از مدارس غیردولتی، خاطرنشان کرد: با این صندوق می‌توان بر حقوق معلمان، بیمه و حقوق حقه معلمان نظارت کرد و از موسساتی که با توان مالی خود هزینه‌های زیادی برای مدارس غیردولتی کرده‌اند، حمایت خواهد شد.

وی گفت: یک میلیون و 300 هزار دانش‌آموز در 12 هزار مدرسه غیردولتی وجود داشته و امیدواریم با توسعه، کیفیت‌بخشی و توانمندسازی برای کنترل و نظارت بر مدارس غیردولتی برنامه‌ریزی شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: توسعه مراکز آموزش غیردولتی در برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش قرار داشته و امیدواریم که در هر استان یک مرکز غیردولتی بوجود آید.

گُرد با اعلام اینکه نظارت بر مدارس غیردولتی و حمایت از سرمایه‌گذار جزو وظایف اصلی سازمان است، ادامه داد: مدارس غیردولتی که دارای معدل و سطح آموزشی پایین و امتحانات غیر استاندارد هستند، منحل شده و در صورتی که از قوانین نیز تبعیت نکنند با آنان برخورد خواهد شد.

وی تصریح کرد: تا سه سال آینده هیچ معلمی بدون گواهی صلاحیت تدریس وارد مدارس غیردولتی نشده بلکه باید توسط قوانین آموزش و پرورش تائید شوند، هرچند هنوز اشکالاتی در این زمینه وجود دارد، اما رویکرد در سال جاری توانمندسازی معلمان در بخش غیردولتی است.

گُرد افزود: در سال گذشته برای اولین بار الگوی شهریه تصویب شد که برخی از استان‌ها نتوانسته‌اند آن را اجرا کنند و با توجه به تجربه‌ برخی استان‌ها در اجرای این طرح بنا به شرایط هر مدرسه می‌توان تمهیداتی را در نظر گرفت که ممکن است در برخی از مدارس افزایش و در برخی از مدارس کاهش شهریه صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در طی سال‌های گذشته به دلیل عدم اجرای تاسیسات مدارس غیردولتی و از طرفی رویش قارچی مدارس خاص سبب شد که هیچ‌کدام از موسسات از حمایت مالی برخوردار نشوند، آسیب ببینند و مدارسی که اوایل حمایت شده‌اند، بهترین بوده‌اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: برخی مدارس غیردولتی ناخواسته و ناگزیر با جذب افرادی برای کوتاه‌مدت و حقوق ناچیز مردم را مقابل ما قرار می‌دهند که سال جاری به طور جدی پیگیری خواهد شد.

گُرد با بیان اینکه معلمان باید با زبان دانش‌آموزان با آنان ارتباط برقرار کنند، گفت: آمار دقیقی در ارتباط با واگذاری مدارس غیردولتی به دولتی نیست.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های اصلی برای انتخاب معلمان نمونه باید عدالت باشد، یادآور شد: بسیاری از افراد بزرگ مانند شهید بهشتی، دست‌پرورده‌ مدارس غیردولتی بوده‌اند در صورتی که موسسه‌ای ضعیف بوده معلم آن نیز ضعیف است و اگر قوی است به برکت معلمان است. با وجود تمام مشکلات مالی معلمان، تنها عشق به تدریس آنان را در کلاس درس نگه می‌دارد و مردم به معلمان اعتماد داشته زیرا با ارزش‌ترین سرمایه خود را به آنان می‌سپارند.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.