سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه سفلی 15:03 - پنجشنبه 17 اردیبهشت 1394

معلم نمونه استان اصفهان:

29 سال خاطرات خدمت زیر آسمان کویر/ حق معلمان را به گونه ای مطرح کنیم که سوژه دشمن نشود

معلم نمونه استان اصفهان گفت: حق را باید مطرح کرد و طرق مختلفی دارد که سوژه دست بیگانگان و سودجویان نشود.

به گزارش اصفهان شرق: روزهای تقویم به خوبی یادآور فراموش نشدن افرادی است که شان و منزلت کارشان تا مرز شغل انبیا پییش می رود، آنهایی که هنر عشق را در کتاب علم به تصویر کشیدند تا کودکان دیروز در زیر دستشان به قله های پیشرفت امروز حرکت کنند.
در روزهای پایانی هفته نکوداشت مقام معلم، قرار گفتگویی با معلم نمونه استان اصفهان گذاشتیم.
اصفهان شرق: ضمن تبریک هفته معلم و کسب عنوان معلم نمونه، خودتان را بیشتر برای خوانندگان معرفی کنید؟
داوود رضوانی کارشناس ارشد رسانه های ورزشی و ساکن نیک آباد جرقویه سفلی هستم که سعادت این را پیدا کردم که در اواخر خدمت 29 ساله به عنوان معلم نمونه استان اصفهان انتخاب شوم.
اصفهان شرق: پارامترهای نمونه شدن خودتان را به عنوان معلم نمونه معرفی کنید؟
برخلاف سال های قبل سه بُعد در نظر گرفته شد. یکی از ابعاد امتیاز شخصی همکاران بود و نظریه خود دانش آموزان و نظرات مدیر و اعضای شورای دبیران از ملاک های دیگر انتخاب معلم نمونه بود. تشویقی از وزیر و رییس سازمان، تالیفات و پیشنهادات مورد قبول در سازمان از دیگر ابعاد انتخاب معلم نمونه شدن بود.
به لطف حق 348.5 امتیازی بود که به صورت شخصی جدا از امتیاز دهی دانش آموزان کسب کردم و در گروه معاونین اجرایی نمونه شدم.

IMG_0207
اصفهان شرق: منطقه جرقویه با توجه به محرومیت و فاصله زیاد تا مرکز شهر اصفهان، از تعداد زیادی از دانش آموزان برخوردار است، انگیزه گرایش به شغل معلمی در این منطقه چیست؟
جرقویه سفلی در حدود 420 معلم دارد و به جهت بعد فاصله تا شهر و نیاز مدارس روستاهای این منطقه از سالهای قبل تا کنون گرایش به این شغل زیاد بود.
بنده خود از سال 1365 وارد تربیت معلم شدم و در پستهای مدیریتی و اجرایی و در دو منطقه جرقویه علیا و سفلی خدمت کردم.
می توانم بگویم که برای بنده زیباترین شغل خدمت در کنار دانش آموزانی است که در زیر آسمان کویر به دنبال کسب دانش حرکت می کند.
اصفهان شرق: چه فرصت هایی در شغل معلمی نهفته است که صفتی همچون شغل انبیاء را در کنار واژه خدمت آورد؟
این که معلمی شغل انبیاء است در باطن و ظاهر این شغل نهفته است و به قضیه که نگاه می کنیم این شغل از لحاظ معیشتی و درامدی در حداقل است و معلم با عشق به تدریس، تلاش شبانه روزی را برای تحصیل دانش آموزان انجام می دهد و این انگیزه باعث می شود که فرد به واسطه خدمت خالصانه و نه به خاطر درامد به این شغل نگاه کند.
وقتی معلم می بیند که دکترها، مهندسان و وکلای دادگستری از کلاس دیروزش به اینجا رسیده اند، به خوشحالی وصف نشدنی می رسد که قابل وصف کردن نیست.

IMG_0209
اصفهان شرق: تکریم مقام معلم و نامگذاری هفته ای به این نام از منظر شما تا چه اندازه در حفظ منزلت معلمان اثر می گذارد و دانش آموزان به چه نحوی می توانند حق معلمان خود را ادا کنند؟
تکریم شخصیت و احترام متقابل به معلمان یکی از پارامترهای مثبت در حفظ منزلت قشر فرهنگی جامعه است و مسلما این احترام متقابل می تواند در حفظ برخی اخلاق های ارزشی بین معلم و دانش آموز اثرگذار باشد.
اصفهان شرق: همان طور که مستحضرید برخی اعتراضات توسط معلمان طی ماه های اخیر انجام شد که برخی آن را سیاسی جلوه دادند، نظر شما در این مورد چیست؟
حق را باید مطرح کرد و طرق مختلفی دارد که سوژه دست بیگانگان و سودجویان نشود. باید حق افراد محترمانه مطرح شود و مسئولان باید همپای حرکت ارام معلمان در رسیدن به حقوقشان، گام بردارند تا این قشر بتواند بدون داشتن دغدغه و مشکلات در راستای خدمت خالصانه پیش رود.

IMG_0208gfgfgfgfgf
اصفهان شرق: متاسفانه گاهی اوقات شاهد هستیم که در روستاهای شرق اصفهان گاها از حق التدریس ها استفاده می شود که گاها دانش لازم را برای ارتقاء دانش دانش آموزان ندارند، در این خصوص چه تدابیری دیده شده است؟
به نظر بنده برگزاری کلاس های ضمن خدمت برای معلمان آگاهی لازم و کافی را ایجاد می کند و دانشگاه فرهنگیان از مراکز مهم و ایده آل است که در طول 4 سال نیاز لازم در تدریس را به دانشجویان تربیت معلم می دهد البته طی دوسال قبل به سبب کمبود نیرو اموزش و پرورش نیروهای حق التدریس را به کار گرفت که به صورت دائمی نبود.
لیکن باید قشر معلم بدانند که با رشد تکنولوژی روزانه بر سواد دانش آموزان افزوده می شود و خود را در این راستا به روز کنند و با مطالعه روزانه در کنار دانش آموزان حرکت کنند.
سخن آخر شما:
لحظه لحظه خدمت در شغل معلمی برایم خاطراتی جاودان را ایجاد کرد که هیچ گاه از ذهنم بیرون نخواهد رفت تا جایی که اگر به بنده بگویند شغلی را انتخاب کن، معلمی اولین و اخرین اولویت من در خدمت رسانی است و از خدا می خواهم که رنگ اخلاص به لحظات با دانش آموز بودن و خدمت کردن روزانه ببخشد.

همچنین بخوانید:

2 نظر در مورد “29 سال خاطرات خدمت زیر آسمان کویر/ حق معلمان را به گونه ای مطرح کنیم که سوژه دشمن نشود”

  1. حسینی گفت:

    جناب آقای رضوانی
    استاد عزیز و ارجمند
    با سلام و احترام

    به راستی که مشاهده ای این خبر در سال جدید یکی از بهترین اخبار برای بنده بود. بنده در سال۷۴ در دبیرستان امیرکبیر زیار دانش آموز ایشان بودم و بحق جزئ بهترین اساتید در آن زمان بود

  2. حاج ولی گفت:

    سلام
    با عرض تبریک خدمت جناب آقای رضوانی بزرگوار و تقدیر از اصفهان شرق به پاس این اقدام
    بنده توفیق شاگردی این معلم شریف را نداشته ام ؛ اما خدمت ایشان و همه معلمان بویژه عزیزالوجودانی که توفیق تلمذ و شاگردی آنها را داشته ام با نهایت ادب و احترام عرض می کنم:
    ای تو مرا نادر آموزگار
    تاج کرامت به سر روزگار

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.