سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 11:14 - پنجشنبه 17 اردیبهشت 1394

بازخوانی قصه شیگلوز در اصفهان:

آیا پرونده شیگلوز در اصفهان بسته شد؟

تداوم عدم توجه به بازیافت فاضلاب خام و تصفیه چندین باره آن برای مصارف گوناگون، شیوع بیماری‌های ناشی مصرف فاضلاب در تولید محصولات کشاورزی مانند شیگلوز را به سریالی ادامه‌دار در آینده تبدیل می‌کند.

به گزارش اصفهان شرق؛  قصه شیگلوز از 30 فروردین سال جاری با انتشار خبر مراجعه 50 نفر  از مردم سمیرم به بیمارستان سیدالشهدا این شهر آغاز شد.

بیماری که چندی بعد دامن سایر شهرستان‌های استان اصفهان و حتی استان چهارمحال و بختیاری را گرفت.

مسئولان شبکه بهداشت و درمان و علوم پزشکی استان اصفهان چند روز بعد احتمال آلودگی آب را رد کردند و محتمل‌ترین گزینه دلیل شیوع این بیماری را آبیاری سبزی و صیفی‌جات با فاضلاب تصفیه نشده دانستند.

پس از گذشت 15 روز از شیوع این بیماری، مسئولان علوم پزشکی در حالی از کنترل این بیماری در استان اصفهان خبر دادند که هنوز اما و اگرهایی در مورد عامل شیوع این بیماری وجود دارد.

 مستندات کافی برای اثبات عاملیت سبزی و صیفی برای بیماری شیگلوز وجود ندارد، این بخشی از سخنان رئیس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان است.

حمیدرضا رحمانی اظهار کرد: در طی جلساتی که در روزهای گذشته و پس از شیوع شیگلوز در دو استان اصفهان و  چهارمحال و بختیاری انجام شده، مستنداتی که بر اساس آن بتوان سبزی و صیفی را عامل اصلی بیماری شیگلوز اعلام کرد ارائه نشده است.

وی افزود: موارد اعلام شده توسط مراجع ذی‌ربط، جهت رعایت احتیاط لازم و کنترل شیگلوز بوده است.

رئیس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به اینکه عامل اصلی بروز این بیماری همچنان ناشناخته است، خاطر نشان کرد: بر اساس قانون وظیفه، تایید سلامت محصولات غذایی بر عهده معاونت غذا و دارو و مرکز بهداشت استان است.

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان در این باره  گفت: بر اساس نتایج غربالگری، سوابق اپیدمی این بیماری و نمونه‌های مثبت بدست آمده از بیماران، محتمل‌ترین عامل این بیماری، سبزی و صیفی آبیاری شده با فاضلاب بوده است.

غلامحسین صدری با بیان اینکه این بیماری هدیه‌ای از سوی اداراتی است که در رسیدگی و انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند، افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان مسئولیت خود در زمینه سالم‌سازی محصولات در مزارع و شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در زمینه کنترل مصارف پساب تصفیه نشده مسئولیت دارند.

وی تاکید کرد: بیشترین آسیب از محل شیوع این بیماری دچار مردم، دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان شده است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اما در این‌باره می‌گوید: این شرکت نه تنها در انجام وظایف خود کوتاهی نکرده بلکه همواره تمام دستگاه‌ها را در پیگیری این مهم همراهی کرده است.

مجتبی قبادیان با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان وظیفه تصفیه فاضلاب در نقاطی که امکانات دارد را بر عهده دارد، گفت: بخشی از این پساب تصفیه شده در بخش‌های تخصیصی آب منطقه‌ای اختصاص یافته و بخشی دیگر نیز اختصاص نیافته است.

وی با بیان اینکه در هیچ کدام از تخصیص‌های انجام شده مجوزی برای کشاورزی مثمر صادر نشده است، تاکید کرد: هرکجا از فاضلاب خام یا تصفیه شده در کشاورزی مثمر استفاده شود، جرم محسوب می‌شود.

قبادیان خاطر نشان کرد: این شرکت در مواجهه با برداشت فاضلاب خام از شبکه‌های فاضلاب با همکاری نهادهای ذی ربط نسبت به برخورد با خاطیان اقدام کرده است.

وی تصریح کرد: نباید از نظر دور داشت که این شرکت پساب تصفیه شده را در اختیار شرکت آب منطقه‌ای قرار می‌دهد و  ادامه نظارت بر این روند برعهده شرکت آب منطقه‌ای است.

به گزارش فارس، استفاده از فاضلاب خام یا تصفیه شده در بخش کشاورزی در استانی که بیش از یک دهه است با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند، امری غیر ممکن نیست و حتی در آینده نزدیک می‌تواند به بحرانی جدی‌تر تبدیل شود.

رشد جمعیت استان اصفهان، زمین‌های کشاورزی و رشد صنایع در سال‌های اخیر نیاز آبی استان را افزایش داده است، این موضوع در حالی است که منابع آبی استان اصفهان روند نزولی را طی کرده است.

بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری در بخش تصفیه فاضلاب خام از یک سو و حذف کشاورزان از چرخه تولید به علت کمبود آب از سوی دیگر باعث بروز تخلفاتی در حوزه تولید محصولات کشاورزی شده که در صورت ادامه سیاست موجود باید در انتظار بیماری‌های بیشتری  از این دست بود.

این موضوع در حالی است که در کشورهای پیشرفته استفاده چندین باره از پساب تصفیه شده فاضلاب را برای صرفه جویی در مصرف این نعمت ارزشمند را پیش گرفته‌اند.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.