اصفهان شرق

مرمت نقاشی‌های سر در بازار قیصریه اصفهان از نیمه دوم سال آغاز می‌شود

کدخبر: 61538
1394/02/14 در ساعت 14:19

به گزارش اصفهان شرق؛ فریدون اللهیاری با اشاره به مرمت نقاشی‌های بازار قیصریه اظهار داشت: نقاشی‌های این بنای تاریخی از حساسیت بالایی برخوردار است و در مرمت این بنا باید اصالت آن حفظ شود.

وی افزود: بازسازی و مرمت نقاشی‌های سردر بازار قیصریه زا اولویت‌ای امسال میراث فرهنگی است که در این‌باره عزمی جدی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در پاسخ به اینکه سال گذشته سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قرار بود برای کف‌سازی این بازار اقداماتی انجام دهد اما منصرف شد، بیان کرد: در مورد انصراف آنها و اینکه چرا صرف‌نظر از کف‌سازی داشته‌اند اطلاعی ندارم ولی این را می‌دانم که این سازمان در صدد کمک در کف‌سازی بازار قیصریه همکاری می‌کند و در این‌باره 2 طرف باید مذاکره کنند.

وی با بیان اینکه برای مرمت بازار قیصریه که شامل بدنه، کف‌سازی و بام نیاز به بازسازی دارد، گفت: میراث فرهنگی در زمینه بام اقدامات خود را در استحکام بخشی انجام داده و بدنه بازار نیز قرار شده کسبه برای آن هزینه جهت اقدامات مرمتی را تهیه کنند.

به گزارش تسنیم، بازار «قیصریه» یا «بازار شاهی» 400 سال پیش به دستور شاه عباس ساخته شده است؛ سردر این بنای تاریخی تصویر یکی از جنگ‌هایش در بازپس گیری قسمت‌هایی از سواحل جنوبی ایران، بر سردر بزرگ ترین بازار آن زمان نقاشی شده است.

این بازار به سبب خرید و فروش کالاهای گران قیمت و نفیس، «قیصریه» یا «بازار شاهی» خوانده می‌شود و نمادی از اقتصاد پویا و پررونق آن روزگار پایتخت صفویان است.

منبع: تسنیم