سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 07:07 - دوشنبه 14 اردیبهشت 1394

با حمایت کمیته آب اتاق اصفهان؛

فیلم مستند از بالادست تا پایین دست زاینده رود ساخته شد

فیلم مستند «از بالادست تا پایین دست» با موضوع بیان معضلات، پیامدهای و دلایل اصلی خشکی رودخانه زاینده رود به کارگردانی شهروز محمد صادقی و داود فروتن و با حمایت کمیته آب اتاق اصفهان ساخته شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از ایمنا، شهروز صادقی کارگردان این فیلم، گفت: این مستند ۴۵ دقیقه شامل نمایش برداشت های غیر مجاز از بستر رودخانه زاینده رود در بالادست توسط لوله های انتقال آب و ایستگاه های پمپاژ، خشکی تالاب زاینده رود و بایر شدن زمین های کشاورزی شرق اصفهان و خشک شدن باغات غرب اصفهان است.
وی تصریح کرد: بخشی از این مستند به برداشت بیش از ۷۵۰ لوله آب با کمک ایستگاه های پمپاژ که آب را از حوضه آبریز زاینده رود خارج می کند و هیچ گاه به این چرخه باز نمی گردد.
صادقی خاطر نشان کرد: برداشت های آب به صورت پمپاژ در این فیلم در دو بخش بالادست سد زاینده رود و حدفاصل سد زاینده رود تا سد چم آسمان در استان چهارمحال و بختیاری نشان می دهد که شامل پمپاژ با لوله، شق نهر (جداسازی بخشی از نهرهای آب منتهی به رودخانه زاینده رود)، کشاورزی در بستر رودخانه، چاه های حریمی، پمپاژهای سیار با استفاده از تراکتور است.
وی به موضوع حق آبه داران زاینده رود در این فیلم اشاره کرد و گفت: تلاش شده در این فیلم اظهارات حق آبه داران استان اصفهان به صورت شفاف و بر اساس مستندات تاریخی و منطبق بر واقعیت ها منعکس شود.
کارگردان فیلم مستند از بالادست تا پایین دست تصریح کرد: این مستند به بررسی فرونشست زمین در دشت اصفهان که ناشی از خشکی رودخانه زاینده رود و همچنین خشک شدن و بسته شدن آبراه های زیرزمینی که باعث تخریب آثار تاریخی اصفهان می شود، می پردازد.
صادقی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت شرق اصفهان از کشاورزی ارتزاق می کنند، افزود: در این مستند گوشه ای از زندگی این کشاورزان که باید به تولید محصولات کشاورزی بپردازند اما به خدمتکاری در مجتمع های تجاری و مسکونی در قالب نگهبانی مشغول اند، نمایش داده شده است.
این کارگردان مستند تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی شرق اصفهان بدون مصرف انرژی از طریق رودخانه زاینده رود مشروب و محصولاتی از قبیل گندم، جو، ذرت و خوراک دام تولید می شد اما امروز به زمین های بایر و شوره زار تبدیل شده و به جای آن ۲۰ هزار هکتار از زمین های بالاست به تولید میوه جاتی از قبیل هلو و بادام اختصاص یافته است.
صادقی یادآور شد: این مستند بر اساس واقعیت های موجود و بیان دیدگاه های کارشناسان حوزه آب چه در پایین دست و چه در بالادست رودخانه تهیه و تلاش شده نگاهی بی طرفانه به بحران زاینده رود داشته باشد.

4 نظر در مورد “فیلم مستند از بالادست تا پایین دست زاینده رود ساخته شد”

  1. میراحمدی گفت:

    با سلام و تشکر از اقای صادقی
    بنده حدود یکماه قبل این مستند را دیدم و باید تحسین کرد کار این دوستان را

  2. با عرض سلام امیدوارم مسئولین ما با دیدن چنین مستند ها یی به خود بیان .این مستند در سایت اپارات قابل مشاهده میباشد با سپاس

  3. شهروز صادقی گفت:

    مستنداز بالا دست تا پایین دست زاینده رود
    http://www.aparat.com/v/qEJQR

    فیلم مستند «از بالادست تا پایین دست» با موضوع بیان معضلات، پیامدها و دلایل اصلی خشکی رود

  4. شبنم گفت:

    فیلم ساز خود فروخته
    واقعا جای تاسف داره
    ساختن این فیلم کاملا مغرضانه است
    کافیه بیاین و از نزدیک ببینید چهارمحال و بختیاری سخاوتمندانه آب رو روونه ی استان اصفهان کرده این مستند کاملا یکسویه و جانبدارانه ساخته شده و هزینه اش رو هم مافیای آب در قالب…….پرداخت کرده.است.انباید تحت تاثیر این جوسازی ها قرار بگیرین.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.