اصفهان شرق

تربیت اسلامی اولویت قانون‌گذاران باشد/ رسانه‌ها روی مطالبات فرهنگیان مانور ندهند

کدخبر: 61478
1394/02/13 در ساعت 16:04

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از فارس،حجت‎الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی  اظهار کرد: تعلیم و تربیت پیچیده‎ترین فرآیند در عالم هستی است و یک نهاد به تنهایی نمی‎تواند این رسالت سنگین را به دوش بکشد.

وی با تاکید بر اینکه باید حقوق معلم از مباحث صنفی و شخصی خارج شود، تصریح کرد: مسائل معیشتی معلم وی را وادار به فریاد نمی‎کند بلکه لوازم و بسترهای مناسب باید برای ارتقای تعلیم و تربیت فراهم شود، حتی نیازهای مادی معلم باید در قالب نیازهای تعلیم تربیت دیده شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: فکر نکنیم اگر به معلم کم‎مهری شود، معلم آسیب می‎بیند بلکه تعلیم و تربیت آسیب خواهد دید.

ملکی گفت: تا زمانی که آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی و عمومی کشور در اولویت دولتمردان قرار نگیرد، شاهد تربیت اسلامی که هدف سند تحول بنیادین است نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه تربیت اسلامی باید برای دولتمردان و قانونگذاران در اولویت باشد، ابراز داشت: آموزش و پرورش زیربنای توسعه است و اگر می‎خواهیم فرهنگ ایثار، شهادت، خردورزی، قانون‎مداری، عدالت‎محوری، اعتدال و همه ارزش‎ها در جامعه حاکم شود باید از آموزش و پرورش شروع کرد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طرح طبقه‎بندی معلمان از اول مهر کلید می‎خورد، اظهار کرد: با این اقدام یک گام برای ارتقای کمی و کیفی و ابعاد معنوی و مادی فرهنگیان به جلو پیش خواهیم رفت.

ملکی با بیان اینکه طرح طبقه‎بندی معلمان با 150 میلیارد تومان برای شش ماهه دوم اجرا می‎شود، گفت: این مهم سال آینده با گستره کمی و کیفی بیشتری به مرحله اجرا درمی‎آید.

وی بیان داشت: وزارت آموزش و پرورش تلاش کرده به وضعیت خاص کشور کمک کند و یکی از مصادیق آن بازنشسته شدن 25 هزار نفر در سال گذشته بود و 180 هزار دانش‎آموز به سیستم آموزش و پرورش اضافه شدند و در سال گذشته 15 هزار نیروی جدید بکارگیری شد.

ملکی با تاکید بر اینکه صرفه‎جویی در 40 هزار نیرو، یک کمک بزرگ به دولت بوده است، افزود: باید ثمره این حرکت مثبت متقابلا با حرکت‎هایی از سوی دولت همراه شود.

وی با بیان اینکه مجوز استخدام 5 هزار نفر در آموزش و پرورش اخذ شده است، گفت: یکی از اولویت‎های استخدام، به‌کارگیری فرزندان فرهنگیان است که این مهم به منظور عینی کردن تحقق مطالبات فرهنگیان صورت می‎گیرد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تنگناهای اعتبارات پرورشی ابراز کرد: با توجه به اینکه در سال گذشته از نظر اعتبارات پرورشی در تنگنا قرار داشتیم شاهد گسترش و رشد اردوهای راهیان‎نور بودیم تا از این طریق فرهنگ مقاومت و پایداری به نسل‎های سوم و چهارم منتقل شود.

ملکی گفت: توسعه همکاری با مراکز و موسسات آموزش عالی به ویژه حوزه‎های علمیه که نویدبخش استحکام بیش از پیش فعالیت‎های تربیتی است در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه برطرف کردن برخی تنگناهای فرهنگیان دغدغه همه مسئولان است، گفت: اگر یک مدیرکل نگرانی‎هایی در حوزه مطالبات فرهنگیان و بهبود وضعیت تعلیم و تربیت دارد ده‎ها برابر این نگرانی را  مسئولان عالیرتبه دارند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش به فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری در خصوص توجه به تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: امام راحل فرمودند «دبستان‎ها را دریابید که دانشگاه دیر است»، مقام معظم رهبری نیز فرمودند «اگر آمریکا به این نتیجه برسد که با تغییر آموزش و پرورش از انقلاب چیزی نخواهد ماند دیگر اصراری به محاصره نظامی و اقتصادی نخواهد داشت».

وی با اشاره به اینکه دشمن بیشترین سرمایه‎گذاری را روی آموزش و پرورش کرده است، خاطرنشان کرد: باید آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت اولویت قرار بگیرد.

ملکی ضمن انتقاد از برخی رسانه‎های گروهی نسبت به مانور دادن مطالبات فرهنگیان گفت: گاهی مواقع خجالت می‎کشم وقتی می‎بینم رسانه‎های گروهی اعلام می‎کنند سال 1391 حقوق معلم پرداخت نشده است و روی مطالبات فرهنگیان مانور می‎دهند، باید برای تاخیر مطالبات فرهنگیان مخفیانه عذرخواهی کرد، کسی متوجه نشود که مثلا سه سال مطالبات پرداخت نشده چراکه شأن و منزلت معلمان بالاتر از مسائل معیشتی است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مردم از کمبودها ناراضی نیستند بلکه از تبعیض ناراحت هستند، افزود: باید جایگاه معلم همانطور که ائمه معصومین (ع) به آن توصیه می‎کردند باشد.

وی گفت: وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی تعلیم و تربیت گام‎هایی برداشته است همه ما با مشکلات، کمبودها و نقایص آشنا هستیم اما اینها مانعی برای تلاش و پیگیری مطالبات فرهنگیان نمی‎شود.