سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:05 - یکشنبه 13 اردیبهشت 1394

آقای رییس جمهور! چرخ صنعت هنوز نمی چرخد

برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید تولید قدرتمند شود و زمانی این اتفاق می افتد که مسوولان باور داشته باشند که به غیر از لوزان و چاه نفت می توان روی دستان کارگران ایرانی و چرخهای صنعت کشور نیز حساب کرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز/ رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران تاکید کردند که اقتصاد ایران به لوزان گره نخورده است.

تاکید بر اقتصاد مقاومتی که نهضت تولید داخل به عنوان زیر مجموعه آن محسوب میشود و استفاده از محصولات تولید داخل میتواند چراغ راهی باشد برای کسانیکه چشم انتظار لوزان نشسته اند.

****بیکاری در پیشانی صنعت کشور
وقتی استاندار اصفهان سال گذشته اعلام میکند که بالا‌تر بودن نرخ بیکاری اصفهان نسبت به متوسط کشوری با وجود زیرساخت‌های فراوان صنعتی در استان، قابل قبول نبوده و باید از این ظرفیت با رفع مشکلات بهره برداری لازم صورت پذیرد، جای اما و اگری باقی نمی ماند که چرخ صنعت اصفهان که قرار است بخشی از اقتصاد مقاومتی را به دوش بکشد، پنچر است!

زرگرپور توضیح می دهد که بر اساس گزارش اتاق بازرگانی، متاسفانه ۱۰ درصد صنایع استان در توقف کامل بوده و۵۰ درصد صنایع تنها با ۳۰ درصد ظرفیت خود مشغول هستند.

سرمایه در گردش و منابع سرمایه‌گذاری دو مشکل اساسی صنایع استان است که موجب شده فعالیت برخی از کارخانجات در سطحی متوقف شده و تسویه حساب با تعدادی از کارگران و ارجاع آنان به بیمه بیکاری را به دنبال داشته است.

مشکل نبود نقدینگی و سرمایه در گردش صنایع کشور به زمان آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و عدم تخصیص سهم یارانه صنعت باز می گردد، یارانه ای که هنوز محقق نشده است.

نماینده اصفهان در مجلس در خصوص پرداخت یارانه بخش صنعت و تولید گفت: از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سازمان هدفمندی درخواست شده تا گزارش عملکرد اجرای قانون هدفمندی به خصوص پرداخت یارانه تولید در مجلس ارائه شود.

فولادگر ادامه داد: پیش از این وزیر صنعت گفته بود که یارانه آنچنانی به بخش تولید و صنعت اختصاص نیافته اما در مقابل سازمان مدیریت معتقد است یارانه را در قالب سود تسهیلات پرداخت کرده و می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر آماری از وضعیت پرداخت یارانه تولید در دست نیست.
برخی از صنایع نیازمند توسعه و یا بازسازی هستند و منابع لازم را برای این منظور در اختیار ندارند.

و حالا قرار است که بانکها همکاری کنند اما استاندار اصفهان میگوید که شورای عالی اشتغال هر سال حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان به استان اصفهان اختصاص داده و این سرمایه می‌تواند بسیار گره‌گشا باشد، ولی به دلیل عدم همکاری سیستم بانکی این منبع به طور کامل محقق نمی‌شود.

رییس خانه صنعت و معدن جوان استان با اشاره به وضعیت بانک های اصفهان درباره نحوه تخصیص منابع به صنایع استان گفت:ا ستان اصفهان سالانه حدود ۳۹۰ هزار میلیارد ریال در بانک های استان جذب می کند ولی از این میزان فقط ۲۸۰ هزار میلیارد آن در اصفهان هزینه می شود.
پاک طینت ادامه داد:معادل ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از منابع بانکی بجای تامین سرمایه در استان صنعت و معدن در خارج از استان و برای تامین منابع دیگر استانها در حال هزینه است.

وی افزود: بسیاری از این منابع صرف هتل سازی در مشهد و تهران می شود و این مسئله قابل تامل است که البته بیشتر به بانکهای خصوصی برمیگردد.

وی هشدار داد که انتقال منابع بانکی توسط بانک های خصوصی که اغلب دارای ریشه ی غیر اصفهانی هستند منجر به تبعات اقتصادی و اجتماعی قابل توجه در آینده خواهد شد.

****کاهش سرمایه گذاری در کشور

بدون شک برای توسعه پایدار باید سرمایه گذاری انجام شود.
با رشد تورم هزینه ایجاد یک شغل در حوزه صنعت برای هر نفر به رقم سرسام آوری رسیده است و این در حالیست که در استانهایی همانند اصفهان سرمایه گذاریهای سالهای گذشته به علت توقف یا کاهش ظرفیت تولید، به هدر رفته و در حال حاضر چنین سرمایه گذاری به ندرت انجام شدنی است.

بررسی آمارها از اول تا آبانماه سال گذشته نشان میدهد که اگرچه صدور پروانه بهره‌برداری صنعتی ایجادی، رشد داشته اما در سرمایه پیش‌بینی شده در این بخش با افت مواجه بوده است؛ به طوری که در این مدت در مجموع ۴٫۷۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای این بخش پیش‌بینی شده که این میزان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۱۰٫۲درصدی داشته است.

افت در صدور جواز تاسیس در ۸ ماه منتهی به آبان ماه افت در اشتغال مجوزهای صادر شده را نیز به همراه داشته است؛ به طوری که در مجموع برای این بخش اشتغال ۲۶۸ هزار و ۸۶ نفری در نظر گرفته شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل می‌توان گفت افتی ۱٫۴۵درصدی داشته است.

از سوی دیگر اگرچه در مدت زمان مورد بررسی صدور پروانه بهره‌برداری صنعتی ایجادی با رشد همراه بوده اما این بخش نیز در ایجاد اشتغال مجوزهای صادر شده با افت همراه بوده است. به طوری که اشتغال پیش‌بینی شده برای این بخش برابر با ۲۹ هزار و ۵۰۹ نفر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت ۴٫۸درصدی داشته است.

****لوایح بهارستانی

در طول سال گذشته، قوانین و لوایح رنگارنگی در حمایت از تولید به قانون تبدیل شده و یا همچنان در پیچ و خم مجلس، شورای نگهبان و هیات دولت مانده است.

لایحه حمایت از تولید و خروج از رکود در سال گذشته در مجلس طرح شد تا شاید سنگ ها از لای چرخ صنعت برداشته شود.
بحث حمایت از تولید در مجلس در حال پیگیری بود که لایحه خروج از رکود دولت هم از راه رسید و نتیجه آن تلفیق هر دو لایحه بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در این خصوصگفت: لایحه دولت ۳۰ ماده داشت که اعضای کمیسیون رسیدگی به این لایحه، اصلاحاتی را با هماهنگی بر روی آن انجام دادند و درنهایت ۳۰ ماده به آن الحاق شد که تقریبا تمام آنها با هماهنگی و حمایت دولت انجام شد.

فولادگر ادامه داد: این لایحه چند بخش دارد که شامل مسایلی همچون مسایل بانکی، مالیاتی، ارزی ، تسعیر ارز، بازار سرمایه ،سرمایه گذاری در بخش بهینه سازی انرژی، صنعت و معدن و کشاورزی، نحوه تسهیلات دهی بانکها و صندوق توسعه ملی و خروج بانکها از بنگاهداری است.
گویا به تازگی این لایحه در نهایت از بهارستان و شورای نگهبان به سلامت خارج شده تا بالاخره ابلاغ شود.

حمیدرضا فولادگر از رفع ایرادات لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر از سوی شورای نگهبان خبر داد و اظهار داشت: این لایحه مورد تأئید شورا قرار گرفته و روند اداری خود را برای ابلاغ به دولت طی می‌کند.

اما همانگونه که گفته شد، در حال حاضر قوانین بسیاری برای حمایت از تولید و صنعت در مجلس به تصویب رسیده و اجرا نشده است.
به بیان دیگر باید گفت که برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید تولید قدرتمند شود و زمانی این اتفاق می افتد که مسوولان باور داشته باشند که به غیر از لوزان و چاه نفت می توان روی دستان کارگران ایرانی و چرخهای صنعت کشور نیز حساب کرد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.