سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:08 - شنبه 12 اردیبهشت 1394

33 سال پیش در چنین روزی

آرزوی شهید مطهری در سال های آخر عمر چه بود ؟!

آیت الله خامنه ای:‌ مطهری آرزو داشتند که روزی از دانشکده الهیات بازنشسته شوند و به قم برگردند و در آنجا تدریس کنند، ایشان به من گفت:‌« من دوست دارم که بروم قم و مشغول ریاضت و عبادت و عرفان بشوم .»

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از فارس، رخدادهای 12 اردیبهشت 1361:

چکیده

  • آیت الله خامنه ای در مصاحبه ای که روزنامه اطلاعات آن را امروز منتشر ساخت به توصیف ابعاد شخصیتی استاد شهید آیت الله مطهری پرداختند .

  • رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع:  پس از رسیدن به مرزهای بین المللی محاکمه صدام و گرفتن غرامت جنگی دو شرط اساسی ایران است .

  • محمد خاتمی رئیس کمیسیون امور خارجه مجلس شورای اسلامی:  من به عنوان عضو کمیسیون خارجی مجلس اعلام می کنم که ما با آمریکا رابطه ای نداشته و نخواهیم داشت.

  • علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه گفت : افغانستان باتلاق نیروهای شوروی است .

  • خبرهای رسیده از جبهه ها حاکیست که در ادامه عملیات پیروزمندانه بیت المقدس رزمندگان سلحشور اسلام سحرگاه امروز موفق شدند بخش دیگری از اراضی ایران آزاد سازند.

  • با دستگیری 20 تن از مدیران گروه های حج مبلغ 220 میلیون ریال ارز قاچاق تبدیل شده از آنان کشف شد .

شهید مطهری در بیان و توصیف آیت الله خامنه ای

آیت الله خامنه ای در مصاحبه ای که روزنامه اطلاعات آن را امروز منتشر ساخت به توصیف ابعاد شخصیتی استاد شهید آیت الله مطهری پرداختند .

ایشان اظهار داشتند : من خودم را شاگرد آقای مطهری می دانم و با ایشان دوستی صمیمانه و نزدیک داشتم . دوستی ما از پیش از انقلاب خیلی گرم و مهربانانه بود ، بارها اتفاق می افتاد که به منزل یکدیگر (منزل ایشان در تهران و منزل ما در مشهد) می رفتیم و روزها و شب ها با هم بودیم . روزی به ایشان گفتم : «من شاگرد شما هستم .»  تعجب کردند و گفتند : « شما پیش بنده درس نخوانده اید .»

آیت الله خامنه ای افزودند : حقیقتاً هم بنده پیش استاد مطهری درس نخوانده بودم ، اما یکی از عناصری که بنیه اصلی فکر اسلامی من را پایه گذاری کرد ، سخنرانی های بیست سال پیش آقای مطهری بود. این سخنرانی های استاد مطهری برای کسانی که بخواهند در زمینه های اساسی اسلام چیزی بیاموزند ، مانند یک معلم کاربرد دارد.

آرزوی شهید مطهری در سال های آخر عمر چه بود ؟!

ایشان تاکید کردند : این اواخر چند سالی بود که ایشان به قم رفت و آمد و در قم تدریس می کردند ، جزوه های درسی درست کرده بودند و در زمینه های فلسفی مباحث مربوط به هگل و فلسفه غربی و فلسفه اسلامی را بررسی می کردند . قبل ازانقلاب، استاد مطهری آرزو داشتند که روزی از دانشکده الهیات بازنشسته شوند و به قم برگردند ودرآنجا تدریس کنند، من نقش ایشان را در جهت دهی به حوزه های علمیه ایران بسیارمهم می دانم.

آیت الله خامنه ای درباره خصوصیت بارز استاد شهید آیت الله مطهری اظهار داشتند : خصوصیت بارزی که استاد مطهری را از دیگر معتقدان به احیای تفکر اسلامی جدا می کند ، این است که ایشان ضمن این که استدلال محکم و فیلسوفانه را در تمام زمینه ها داشت ، به هیچ وجه از مراجعه به قرآن و حدیث غفلت نمی کرد و لذا در استدلال های ایشان نقش به کتاب رساندن ، نقش بسیار واضح و آشکار است .

رئیس جمهور کشورمان در ادامه تاکید کردند : به طور خلاصه می توانیم بگوییم که ایشان فیلسوف و متکلمی بود که اندیشه اسلامی جدید را به میزان زیادی احیاء کرد و برای این کار کوشش فراوانی داشت تا اسلام را از منابع اصلی آن دریافت کند و در این راه کوشش می کرد که رگه های تفکر بیگانه به هیچ وجه در برداشت اسلامی ایشان آشکار نشود . از لحاظ اخلاقی و شخصی ، مرحوم مطهری یک انسان ممتاز ، یک فرد باصفا ، روشندل ، روشن ضمیر و عادل و متین و در روابط شخصی خود با خدا ، انسانی عارف و اهل ذکر ، اهل سلوک و اهل عبادت بود . بارها می گفت که : « من توجه به خدا و عبادت را از پدرم آموخته ام .»

درد  و دل شهید مطهری با آیت الله خامنه ای بر سر چه بود ؟!

ایشان افزودند : یک وقتی در یک حال دل گرفتگی به من و یکی از دوستان مان که در منزل ایشان بودیم و صحبت می کردیم ، گفت : ” من دوست دارم که بروم قم و مشغول ریاضت و عبادت و عرفان بشوم .” این کشش روحی او بود .

آیت الله خامنه ای تاکید کردند : علاوه بر اینها فردی بسیار خوش ذوق و خوش محضر و خوش مجلس بود ، کسی بود که در دیدار با دوستان و در جمع آنان وجودش کاملاً حس می شد . من این توفیق را داشتم که با ایشان دوستی بسیار نزدیکی داشته باشم ، واقعاً زمانی که استاد مطهری شهید شد این ذوق وافر و توجه ایشان به نکات ، دقایق و ظرایف را در دیگر دوستان خودمان نمی دیدم و نمی یافتم .

شهید مطهری به دنبال مرشد کاملی بود که او را در ایران یافت

آیت الله خامنه ای تاکید کردند : وضع رفتار او شبیه عرفای دورانی بود که راه می افتادند تا یک مرشد کاملی را پیدا بکنند ، اصلاً وضع روحانی و اخلاقی او به این صورت بود . تحقیق می کرد تا اطلاع پیدا کند که مثلاً در فلان نقطه عالم یک پیر و مرشد کاملی هست و راه بیفتد برود تا نزد او بماند و معتکف دیار او بشود . اصلاً از نظر روحی به او چنین حالتی می آمد .

ایشان افزودند : منتها ایشان آن مرشد کامل را در خود ایران یافته بود ، به امام و همچنین به مرحوم علامه طباطبایی تا سر حد عشق ، وابستگی قلبی داشت . عاشقانه امام و علامه طباطبایی را دوست می داشت و خیلی مقام اینها را از نظر علمی ، معنوی و عرفانی بالا می دانست.(1)

دو شرط اساسی ایران برای پایان جنگ پس از رسیدن به مرزها

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع در مصاحبه ای با روزنامه جمهوری اسلامی تاکید کردند : پس از رسیدن به مرزهای بین المللی محاکمه صدام و گرفتن غرامت جنگی دو شرط اساسی ایران است . ایشان با تاکید بر این که عملیات اخیر بسیار وسیع و وسیع تر از عملیات فتح المبین است تاکید کردند : در این مرحله از سه قرارگاه فتح ، نصر و قدس دو قرارگاه فتح و نصر به هدف های خود رسیده اند .

آیت الله خامنه ای افزودند : اسرای عراقی که تاکنون در عملیات اخیر دستگیر شده اند بیش از 4 هزار نفر می باشند ، با انهدام تیپ 6 زرهی و لشکر 3 و همچنین انهدام واحدهای دیگری از این لشکر می شود احتمال زیاد داد که لشکر 3 به کلی منهدم و یا متلاشی شده است . (2)

محمد خاتمی : اگر ضد انقلاب در ایران پایگاهی داشتند از کشور فرار نمی کردند  

محمد خاتمی رئیس کمیسیون امور خارجه مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از شدت یافتن حملات وحشیانه ضد انقلاب به دانشجویان مسلمان و پیرو خط امام در خارج از کشور پس افشای توطئه اخیر و خلع آیت الله شریعتمداری از مرجعیت و همچنین حمایت کامل پلیس کشورهایی چون آلمان غربی از ضد انقلاب چیست گفت : در میان انجمن های اسلامی در اروپا که خود بنده از نزدیک آن ها را می شناسم حتی یک نفر که از طبقات بالای جامعه برخواسته باشد نمی توان یافت ، به هر حال آن چه در خارج می گذرد ادامه همان است که در ایران می باشد یعنی گروهی که در راس آن ها بنی صدر ، رجوی و معزی می باشند و متکی به امپریالیسم است به جماعتی که ادامه حرکت و شور و ایمان توده های میلیونی ایرانی به رهبری حضرت امام خمینی در خارج کشور هستند حمله می کنند ، این خود دلیل حقانیت ما است .

وی سپس با تاکید بر این نکته که این حملات دلیل استحکام انقلاب اسلامی است گفت : اگر این تفاله های استعمار در ایران پایگاهی داشتند از کشور نمی گریختند تا در آن جا به کمک پلیس سرمایه داری به جوانان مسلمان بی دفاع حمله کنند این امر خود نشان دهنده نهایت ضعف و زبونی آنان و بی پایگاهی شان در میهن اسلامی می باشد .

وی در رابطه با شکست توطئه اخیر نیز گفت : وقتی در سایه ایمان استوار و بیداری تحسین برانگیز مردم مسلمان توطئه آمریکا کشف و عوامل مزدور آن رسوا می شوند طبیعی است که دشمنان انقلاب اسلامی تحت تاثیر خشم حیوانی ناشی از شکست سراسیمه می شوند و چون دستشان به ملت نمی رسد بچه های خوب آن ها را مورد هجوم قرار می دهند .

راه نجات فلسطین توسل به قدرت نظامی است

خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با خروج اسرائیل از صحرای سینا نیز گفت : خروج رژیم صهیونیستی از صحرای سینا دنباله اجرای طرح آمریکایی ، صهیونیستی کمپ دیوید است که تنها هدف آن تثبیت پایه های حکومت غاصب اسرائیل می باشد و آن چه این روزها پیش آمده است هیچ تغییری در موضع تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی پدید نیاورده است .

وی افزود : این بسیار مضحک است که یک نیروی متجاوز بیاید و سرزمینی را بگیرد و بعد از سالیان دراز که می خواهد از این سرزمین عقب بنشیند نیروی ناتو یعنی ابزار استقرار سلطه ظالمانه امپریالیسم در سراسر جهان جایگزین آن شود و این بزرگترین توهین و تحقیر نسبت به ملت مسلمان و قهرمان مصر و همه مستضعفان جهان است و می بینیم که این عمل فریبکارانه هنگامی صورت می گیرد که بلندی های جولان به قلمرو حاکمیت غصبی صهیونیسم ملحق شده است و هر روز جنوب لبنان مورد حمله واقع می شود و احیانا رژیم صهیونیستی در فکر اشغال بخش های دیگری از سرزمین های عربی و اسلامی است ، بخصوص این که جمهوری اسلامی در آستانه پیروزی نهایی بر رژیم وابسته صدام می باشد .

خاتمی با تاکید بر این که موجودیت رژیم اشغالگر قدس نامشروع است گفت : این مولود نامشروع تاکنون با حمایت همه جانبه آمریکا امکان دوام یافته است . وی در مورد راه مقابله با رژیم صهیونیستی نیز گفت : راه مقابله با صهیونیست ها توسل به قدرت ایمان و نیروی نظامی است و رژیم های مرتجع و وابسته که در واقع هم پیمان اشغالگران قدس هستند خود از موانع تحقق این آرمان بزرگ یعنی آزادی کامل سرزمین فلسطین می باشند.

قراردادهای دولت باید در مجلس به تصویب برسد

خاتمی در مورد قراردادهای اخیر اقتصادی ایران و برخی کشورهای همسایه نیز گفت : طبیعی است که ما باید روابط خود را با حفظ معیارهای اصولی انقلاب اسلامی با همسایگان و بخصوص مسلمانان گسترش دهیم یعنی هم برای تامین ثبات و امنیت مرزهای جمهوری اسلامی و هم برای فراهم آوردن زمینه ایفای رسالت بزرگی که اسلام برعهده امت ما گذاشته است کوشش نمائیم ولی روابطی که اخیرا برقرار شده است و البته وقتی قرار داد محقق است که مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گیرد که لابد آن ها را به مجلس خواهند آورد باید مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که تا چه حد منافع معنوی و مادی جمهوری اسلامی در آن جا تامین شده است ولی به طور کلی برای قطع وابستگی به قدرت های بزرگ ناچاریم که روابط اقتصادی و بازرگانی – صنعتی و غیره را با جهان سوم بخصوص جهان اسلام افزایش دهیم . زیرا این عمل هم میزان وابستگی اقتصادی ما به بیگانگان را کم می کند و هم میزان وابستگی همسایگان مسلمان ما را و البته این روابط هیچ گاه نمی تواند و نباید به این معنی باشد که ما از نظر سیاسی آن چه را که در کشورهای همسایه می گذرد می پذیریم و امیدواریم که دست اندرکاران محترم دولت نیز متوجه این جریان باشند که روابط نسبتا خوب اقتصادی نباید به قیمت سازش در برابر ماهیت سیاسی این کشورها تمام شود و مطمئنا چنین نخواهد شد .

ما با آمریکا رابطه نداشته ، نخواهیم داشت / ایران بزرگترین دشمن آمریکای جهانخوار است

خاتمی در پایان و در پاسخ به سوالی در رابطه با فروش نفت به آمریکا ضمن اشاره به تکذیب این شایعه از سوی دولت گفت : ما از آغاز پیروزی تاکنون شاهد انواع توطئه های تبلیغاتی امپریالیست ها علیه جمهوری اسلامی بوده ایم و این دروغ اخیر نیز آخرین توطئه آن ها نیست ، اکنون که از یک طرف آمریکا و مزدورانش در صحنه نظامی شکست خورده و یا در آستانه شکست هستند و از طرف دیگر مزدوران داخلی آنان رسوا شده اند و افشاگری آقای موسوی خوئینی ها در باره مدارکی که در رابطه با آقای [آیت الله ] شریعتمداری در لانه جاسوسی وجود داشت عمق توطئه آن ها را نشان داد طبیعی است که امپریالیسم با این هیاهو باید کینه خود را خالی کند و مثلا چهره جهانی انقلاب اسلامی را که چهره ای ضد آمریکایی است خدشه دار نماید .

وی افزود : من به عنوان عضو کمیسیون خارجی مجلس اعلام می کنم که ما با آمریکا رابطه ای نداشته و نخواهیم داشت و انقلاب اسلامی ایران هم اکنون بزرگترین دشمن این ابرقدرت جهانخوار است و به خواست خداوند همه توطئه های او به همت ایمان مردم و تحت رهبری بی مانند امام نقش بر آب خواهد شد. (3)

ولایتی : افغانستان باتلاق نیروهای شوروی است

علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه گفت : افغانستان باتلاق نیروهای شوروی است .  وی در مورد سیاست دولت ایران در قبال مسئله افغانستان گفت : از نظر ما راه حل های ارائه شده از سوی سازمان های جهانی که دور از چهار شرط عادلانه و اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی ایران برای حل مسئله افغانستان می باشد در حل این مسئله موفق نخواهد بود .

وی با اشاره به این نکته که امروز افغانستان باتلاقی است برای نیروهای شوروی آن طور که ویتنام برای آمریکا بود گفت : نیروهای شوروی باید از خاک اشغالی افغانستان بیرون بروند وگرنه مبارزین مسلمان افغانی آن ها را بیرون خواهند کرد . وی افزود : این بدین معنا نیست که نیروهای شوروی بروند و کشور دیگری جایگزین آن بشود.(4)

آخرین خبرها از عملیات الی بیت المقدس

خبرهای رسیده از جبهه ها حاکیست که در ادامه عملیات پیروزمندانه بیت المقدس رزمندگان سلحشور اسلام سحرگاه امروز موفق شدند بخش دیگری از اراضی ایران را در غرب جاده اهواز – خونین شهر در ناحیه حسینیه آزاد سازند و این منطقه را از وجود قوای متجاوز بعثی پاکسازی کنند.

بر اساس گزارش های رسیده در جریان این عملیات که از ساعت یک بامداد آغاز شد صدها تن دیگر از سربازان ، درجه داران و افسران ارتش دشمن به اسارت رزمندگان اسلام در آمده اند و مقادیر زیادی از تجهیزات و ابزار جنگی دشمن منهدم و یا سالم به غنیمت گرفته شده است . (5)

دستگیری 20 مدیر گروه حج

با دستگیری 20 تن از مدیران گروه های حج مبلغ 220 میلیون ریال ارز قاچاق تبدیل شده از آنان کشف شد . دادستانی انقلاب اسلامی مرکز در اطلاعیه ای با اعلام این خبر افزود : به دنبال مبارزه بی امان و پیگیر با عوامل ضد انقلاب و تروریست های آمریکایی این بار برادران دادستانی انقلاب اسلامی مرکز موفق شدند یک شبکه از تروریست های اقتصادی را که از خون شما ملت عزیز ارتزاق کرده و به زندگی ننگین و پلید خود ادامه می دهند کشف کنند ، در این رابطه 20 تن از مدیران گروه های حج که در ارتباط با اشخاص وطن فروش در عربستان سعودی بوده اند دستگیر شدند . (6)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 12 اردیبهشت 1361 ، صفحه 7
2- جمهوری اسلامی ، 12 اردیبهشت 1361 ، صفحه 21
3- اطلاعات ، 12 اردیبهشت 1361 ، صفحه 11 و 13 ، سخنان خاتمی را می توان در چند دسته خلاصه کرده و به نقد آن پرداخت . 1 – خاتمی می گوید اگر ضد انقلاب در ایران جای پایی داشت مجبور به فرار از کشور نمی شد و حال سوال و سخن این جا است که چرا بیشتر کسانی که به دشمنان این مرز و بوم پناهنده شده و در زیر سایه و حمایت آمریکا و دیگر کشورهای غربی به حیات حیوانی و نباتی خود ادامه می دهند اصلاح طلبند ؟ از اکبر گنجی و کدیور و سروش گرفته تا مهاجرانی وزیر ارشاد خاتمی و …2- خاتمی از نقش مجلس در امضای قراردادهای اقتصادی دولت سخن می گوید و می گوید دولت باید روابط خود را با کشورهای جهان سوم و مسلمان گسترش دهد و در عین حال اموری که در این کشور ها می گذرد را تائید نکند سوال این جا است که چرا خاتمی در دولت خود به جای روابط با کشورهای مسلمان و جهان سوم عنان اقتصاد ملک و ملت را به سوی اروپای غربی چرخاند و از تنش زدایی سخن گفت ؟! آیا معنای تنشی که خاتمی از آن در زمانه اصلاحات سخن می گفت که باید زدوده شود همان سخنانی نبود که در ابتدای دهه 60 بر زبان می راند؟! 3 – خاتمی می گوید ایران اسلامی با آمریکا رابطه نداشته و نخواهد داشت و حال سخن این جا است که چرا او و اعوان و انصارش امروز تبدیل به پرچمدار فرهنگ آمریکا و تسلط این فرهنگ بر همه ارکان جمهوری اسلامی شده اند ؟! سخن از رابطه با آمریکا از چه زمانی در جمهوری اسلامی باب شد ؟ جز از سوی خاتمی و دوستان سابق و لاحقش ؟! خاتمی در طول هشت سال زمامداری بر قوه مجریه کار را برای جلب محبت آمریکا به آن جا رساند که یکی از روسای جمهور کشته شده این کشور را شهید نامیده و از فرهنگ آمریکا تجلیل و تقدیر کرد ولی آمریکا و رئیس جمهور وقت آن یعنی بوش به جای قدردانی ایران را  در سخنرانی 29 ژانویه 2002 خود محور شرارت نامید ؟! در این زمینه گفتنی هایی است که در آینده بدان خواهیم پرداخت .
4- اطلاعات ، 12 اردیبهشت 1361 ، صفحه 16
5- اطلاعات ، 12 اردیبهشت 1361 ، صفحه 3
6- کیهان ، 12 اردیبهشت 1361 ، صفحه 2

پژوهشگر:‌ سید روح الله امین آبادی

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.