سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:12 - جمعه 11 اردیبهشت 1394

شیوع شیگلوزیس در اصفهان/سبزیجات عامل بیماری اعلام شد

شیگلوزیس درحالی طی یک هفته چندین هزار نفر از مردم استان را مبتلا کرده که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصرار دارند سبزیجات آلوده عامل آن است اما برخی بیماران اذعان دارند، با آب آلوده مبتلا شدند.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از مهر، در نشست اخیری که اصحاب رسانه اصفهان با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی داشتند، آمار مبتلایان به بیماری شیگلوزیس بیش از ۵۰۰ نفر اعلام شد و این در صورتی که دو روز پیش در همایش ایمنی غذا از مزرعه تا سفره، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبر از ابتلای چندین هزار نفر از مردم استان اصفهان به این بیماری داده است.

رسیدن آمار ۵۷۲ بیمار مبتلا به شیگلوزیس به چند هزار نفری در عرض چند روز خبر از روند پرسرعت این بیماری در استان اصفهان می دهد.

هر چند مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که عامل ابتلا ، مواد خوراکی اعم از سبزیجات ، میوه و صیفی جات است که با آب آلوده آبیاری شدند اما بیش از اینکه این موضوع را بیان کنند بیشتر بر این قضیه تاکید دارند که مصرف سبزیجات آلوده ای که خوب شستشو نشده باشد دلیل ابتلای افراد به بیماری شیگلوزیس شده است.

جریان آبیاری سبزیجات با پساب های فاضلاب که امروز به صراحت از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطرح می شود و عامل اصلی ابتلا به این بیماری عنوان شده در حالیست که سالهاست خطر آن از سوی کارشناسان مختلف به مسئولان بهداشت و درمان اعلام شده است اما تاکنون به یک پیگیری ساده ختم شده است.

هر چند آمارهایی از ارجاع پرونده خاطیان به دادگستری داده می شد اما نه تنها هر سال از بار این کشاورزان خاطی کم نشد بلکه کار به جایی رسید که امروز شاهد بیماری شیگلوزیس بر اثر مصرف سبزجات آلوده که با پساب فاضلاب آبیاری شده اند، هستیم.

اینکه مشکل کجا است و کم کاری ناشی از چه مسئله ای است که دیگر شاهد بهداشت مواد غذایی در مزارع نیستیم پرسشی است که باید ناظران تضمین کننده کیفیت غذای مردم به آن پاسخ دهند.

و از سوی دیگر در هفته ای که به نام سلامت و با شعار ایمنی غذا از مزرعه تا بشقاب نامگذاری شده مسئولان بهداشت و درمان اصفهان قرار است چه اقداماتی در این خصوص انجام دهند تا دیگر نه در حرف بلکه در عمل شاهد رفع این معضل چندین ساله در اصفهان باشیم.

در این میان محمد ابراهیمی، مرد ۳۸ ساله ای که بر اثر خوردن طالبی به بیماری شیگلوزیس مبتلا شده است ، به خبرنگار مهر گفت: خودم و دو دخترم دو ساعت پس از خوردن طالبی به تب و لرز شدید مبتلا و به دلیل استفراغ و اسهال خونی در بیمارستان گلدیس شاهین شهر به مدت دو روز بستری شدیم.

ابراهیمی با اعلام اینکه به هنگام مراجعه به بیمارستان شاهد ابتلا بسیاری از افرادی خواهید بود که بر اثر میوه و سبزیجات آلوده به بیماری شیگلوزیس مبتلا شده اند، اعلام کرد: با اغلب آنها که صحبت کنید متوجه می شوید که اکثر میوه، سبزجات و صیفی جات خود را از میدان میوه تره بار فدک شاهین شهر خریداری کرده اند.

شاید عدم بهداشت فردی و رعایت نکردن اصول ایمنی بهداشت در هنگام شستشوی میوه و سبزیجات عامل ابتلا شده است که به فرهنگ آن خانواده بر می گردد اما خانواده ای که به فرض در شستشوی سبزیجات توجه کامل را نمی کند این عادت چند ساله اش بوده و اینکه چرا هم اکنون مبتلا به این بیماری شده است خبر از جریان عمیق تر و آبیاری میوه و سبزیجات با پساب فاضلاب را می دهد.

لیلا امینی یکی دیگر از بیمارانی است که بر اثر ابتلا به شیگلوزیس در بیمارستان غرضی اصفهان به مدت یک شب بستری شده بود، وی در مورد نحوه ابتلای خود گفت: در آن روز نه میوه خوردم و نه صیفی و سبزیجات بلکه بعد از نوشیدن یک لیوان آب دو تا سه ساعت بعد به تب و لرز شدید ، اسهال خونی و استفراغ مبتلا شدم.

وی اعلام کرد: بسیاری همچون من در بیمارستان غرضی بر اثر آب آلوده به شیگلوزیس مبتلا شده بودند.

امینی با اظهار اینکه پس از ابتلا به این بیماری به شدت دچار کاهش وزن و با افت فشارخون مواجه شدم ، خاطرنشان کرد: در بیمارستان غرضی بخش ویژه ای برای این بیماران در نظر گرفته شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص این بیماری گفت: ۳۰ فروردین‌ماه مواردی از بیماری اسهال از شهرستان سمیرم گزارش شد که به محض رسیدن گزارش، اکیپی از کارشناسان به منطقه رفته و با توجه به فراگیر بودن آن، ابتدا شبکه آب‌رسانی شهرستان مورد ارزیابی و نظارت قرار گرفت و تمام سوابق نظارتی و نمونه‌های گذشته آن و همچنین میزان کلر موجود در آب و سالم بودن آن بررسی شد و مشخص شد که آب منطقه هیچ‌گونه مشکلی ندارد.

وی افزود: پس از آن گزارش‌هایی نیز از شهرستان شهرضا در خصوص بیماری رسید که با بررسی‌های صورت گرفته در آب منطقه شهرضا نیز مشخص شد آب موجود از لحاظ علمی سالم است.

صدری اظهار داشت: روز بعد و همزمان با پیگیری‌های مختلف در این خصوص مواردی از بیماری اسهال از تعدادی از بیمارستان‌های شهر اصفهان نیز گزارش داده شد و پس از آن نیز مشخص شد به غیر از مناطق گرمسیر مانند شهرستان‌های نایین، اردستان، نطنز و خور و بیابانک که همگی این مناطق از سبزیجات محلی استفاده میکند، بقیه مناطق استان نیز دچار این اپیدمی شده‌اند.

وی اعلام کرد: همچنین موارد بیماری نیز در استان چهارمحال و بختیاری نیز گزارش شد.

صدری افزود: با بررسی‌های به عمل آمده و نمونه‌گیری از بیماران، مشخص شد عامل این بیماری میکروبی به نام «شیگل‌لا» است که این میکروب عامل ایجاد تهوع، اسهال و اسهال خونی، استفراغ و نیز مقداری تب است که پس از مشخص شدن عامل بیماری نظام درمانی استان اعم از کلینیک‌ها و مراکز درمانی با آمادگی کامل، به ارائه سرویس‌دهی و خدمات درمانی بیماران پرداختند.

وی با اشاره به خوش‌خیم بودن بیماری تصریح کرد: خوشبختانه این بیماری به سادگی قابل درمان است و درمان اکثر بیماران به صورت سرپایی صورت میگیرد و در کمتر از ۲۵ درصد مواردی که بستری می‌شوند بین ۶ تا ۲۴ ساعت بعد ترخیص می‌شوند.

رئیس مرکز بهداشت استان با تاکید بر رد اتهام از آب شرب مصرفی اصفهان گفت: به دلایل موارد پراکنده بیماری، آب نمی‌تواند گزینه مناسبی برای بوجود آمدن این مشکل باشد، چرا که اگر موضوع آب درمیان بود هم‌اکنون با اپیدمی بیماری میلیون‌ها نفر از مردم مواجه بودیم، مهمتر اینکه در یک زمان مشخص نمی‌تواند سیستم آب تمام مناطق استان آلوده شود.

البته این پزشک مسئول می گوید آب آشامیدنی آلوده نیست اما آبی که برای میوه و سبزیجات با آن آبیاری شده است، آلوده به پساب فاضلاب است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.