سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 17:06 - پنجشنبه 10 اردیبهشت 1394

آیا با رفع احتمالی تحریم ها مشکلات حل می شود؟

وقتی خودکفایی در کشاورزی “مزخرف” خوانده می‌شود/ ادامه توهم مسئولان دولتی در ماجرای رفع تحریم‌ها و حل یکباره مشکلات اقتصادی!

در حالی این جملات در سایت های خبری و شبکه های اجتماعی از زبان مشاور معاون اول دولت یازدهم دست به دست می گردد که تا کنون بارها و بارها دولت یازدهم به دلیل سیاست های غلط وارداتی مورد انتقاد صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از راه دانا، عیسی کلانتری در چند روز گذشته طی سخنانی در نشست کمیته اقتصادی بنیاد امید، خودکفایی در کشاورزی را «مزخرف» خواند و گفت:”آقایان هنوز دارند درباره خودکفایی در محصولات کشاورزی صحبت می‌کنند. برای نوشتن برنامه ششم دوباره موضوع خودکفایی را به میان کشیدند که من برگشتم به آقای نوبخت گفتم تو را به دین و ایمانت بگو این مزخرفات را کنار بریزند”.

در حالی این جملات در سایت های خبری و شبکه های اجتماعی  از زبان مشاور معاون اول دولت یازدهم دست به دست می گردد که تا کنون بارها و بارها دولت یازدهم به دلیل سیاست های غلط وارداتی مورد انتقاد صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی قرار گرفته و به طرق مختلف به ایشان تأکید شده است افزایش بی رویه محصولات استراتژیک مخصوصا محصولات استراتژیک کشاورزی از مهمترین آسیب ها و مسائل کنونی اقتصاد کشور است  و مسئولان موظف بوده اند برای آن چاره ای بیندیشند. به طوری که دو بند از سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری صریحاً بر همین امر تأکید می کند:

بند6ـ افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی(بویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص.
بند7- تأمین امنیت و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید(مواد اولیه و کالا).

عدم برنامه ریزی صحیح و مدیریت مناسب در سالهای گذشته باعث شد تا کشور علی رغم وجود منابع در تأمین کالاهای اساسی خود نیازمند به غیر باشد.البته تجربه وابستگی در این سال ها درس های خوبی هم داشت. نمونه اخیر آن در بحران گرانی مرغ در دو سال پیش بود که شیطنت آمریکایی‌ها سبب تاخیر در واردات نهاده‌های طیور شد و به همین دلیل قیمت مرغ طی چند ماه تا 100 درصد افزایش یافت و در آستانه ماه رمضان سال 1391 مشکلات شدیدی برای مردم پدید آورد.

اما متأسفانه مسئولان و مدیران از این اتفاقات تلخ نه تنها درس عبرت نگرفتند بلکه سیاست هایی را در پیش گرفتند که باعث شد دامنه و گستره وابستگی ها افزایش داشته باشد. به نحوی که در سال 92 طبق آمار گمرگ، چهار قلم از  پنج قلم کالاهای عمده وارداتی مربوط به کالاهای کشاورزی چون گندم، کنجاله سویا، برنج و ذرت دامی بود.

در شرایطی که دیگر بر همگان  اثبات شده است دشمنان نظام از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به نظام و افزایش تحریم ها و فشارها بر مردم فروگذار نمی کنند، به جای اینکه مسئولان عزم خود را جزم کنند که این مشکلات را ریشه کن و نقاط ضعف را برطرف  و راه غلط رفته و ضررهای وارده را جبران کنند، به راحتی با به بکار بردن یک کلمه ” مزخرف” صورت مسأله را پاک و شانه از زیر بار مسئولیت خالی می کنند. امید است تا این اظهارات از سر ذوق زدگی های کودکانه ناشی از توهم رفع تحریم ها و حل شدن همه مشکلات اقتصادی کشور نباشد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.