سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:13 - پنجشنبه 10 اردیبهشت 1394

شهرداراصفهان :

چرخ های متروی اصفهان اواسط امسال به حرکت در می آید

شهردار اصفهان به شهروندان این شهر نوید داد که در اواسط سالجاری متروی اصفهان به حرکت در می آید.

به گزارش اصفهان شرق؛ دکتر سید مرتضی سقاییان نژاد در برنامه زنده تلویزیونی “چهارباغ” که از سیمای مرکز اصفهان پخش شد ، به هفته بزرگداشت اصفهان اشاره کرد و گفت: در سال ۸۴ به فکر افتادیم که روزی را به نام “روز اصفهان” برای بازشناسی هویت این شهر تاریخی نامگذاری کنیم، از این رو میان نامگذاری در دو ایام- یکی در آذرماه و دیگری در اردیبهشت ماه نظرهای متفاوتی اعلام می شد اما با توجه به حال و هوای خاص اصفهان در اردیبهشت ماه ، سوم اردیبهشت – سالروز تولد شیخ بهایی را به نام “روز اصفهان” نامگذاری کردیم.
وی ادامه داد: واقعیت این بود که با یک روز نمی شد حق مطلب را درباره این شهر ادا کرد ، ازاین رو از سال بعد روز اصفهان را به “هفته نکوداشت اصفهان” تبدیل کردیم.
شهردار اصفهان تاکید کرد: ما بر این باور هستیم که اگر ظرفیت های این شهر برای نسل جوان شناخته شود و بفهمند شهری که در آن زندگی می کنند ، هویت مثال زدنی دارد، در باور آنها توانایی و خودباوری به وجود می آید و همانند این است که به کوهی تکیه زده اند .

وی با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان هر سال در این ایام به دورانی از تاریخ گذشته می پردازد ، اظهارداشت: سال گذشته میدان امام (ره)را به عنوان میدان صفویه به کانون توجهات آوردیم و امسال در میدان امام علی(ع) دوران سلجوقیه را متصور شده ایم.
دکتر سقاییان نژاد با بیان اینکه میدان امام علی(ع) که قدمتی ۸۰۰ ساله دارد ، میدان اقتصادی دوران سلجوقیه بوده است ، گفت: در دوران سلجوقیه ۱۱ نظامیه در کشور راه افتاد که ۱۱ مورد آن در اصفهان قرار داشت اما پس از دوران آل بویه و سلجوقیه این میدان در دوران صفویه با به وجودآمدن میدان امام تضعیف شد و میدان امام علی به “میدان کهنه” و میدان امام به نام “میدان نو” نام گرفت.
وی اضافه کرد: پس از آن بود که خیابان های اطراف میدان کهنه همچون خیابان های عبدالرزاق ، هاتف و ولی عصر ، میدان کهنه را به ۴ قسمت تقسیم کرد که برای احیای مجدد این میدان تاریخی ، شهرداری اصفهان در طرحی بزرگ حمل و نقل را در فاز اول به پایین میدان امام علی (ع) برد و میدان ذغال و میوه را ساماندهی کرد .
شهرداری در پی عسر و حرج قرار دادن کسی نیست
شهردار اصفهان تصریح کرد: در فاز دوم طرح میدان امام علی (ع) میدان ، جلوخان مسجد جامع اصفهان ترمیم و احیا می شود .
وی با اشاره به اینکه برای تحقق اقداماتی که تاکنون در میدان امام علی(ع) انجام شده است، بیش از ۱۰۰۰ مغازه در این میدان آزاد سازی شده است ، گفت: در این راستا با توجه به اینکه شهرداری اصفهان به دنبال جهنم نذری برای خود نبود و در صدد بود هیچ گونه حق الناسی صورت نگیرد ، سعی شد رضایت کسبه نیز فراهم شود.

دکتر سقاییان نژاد یادآور شد: در آزادسازی این مغازه ها ارزش افزوده ای هم فراهم شد، یعنی ۷ متر آزاد سازی انجام می شد تا یک متر مغازه ساخته شود ، از سوی دیگر بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در این میدان تاکنون هزینه شده است که این ارزش افزوده متعلق به مردم است و کسبه میدان بدانند که شهرداری در پی عسر و حرج قرار دادن کسی نیست .
وی اضافه کرد: البته به هر حال امکان نارضایتی هم در میان کسبه وجود دارد زیرا به هر حال “نان خرده نان دارد” اما اگر مواردی باشد که موجب نارضایتی کسبه باشد ، ما دوباره پرونده را به جریان انداخته و بازبینی می کنیم تا مبادا حقی از کسی ضایع شود.
شهردار اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود درباره هفته نکوداشت اصفهان گفت: هفته اصفهان فرصت خوبی برای بازگرداندن نشاط به جامعه و ایجاد روحیه نشاط و شادابی در میان شهروندان است.
وی با بیان اینکه این هفته فرصت خوبی نیز برای معرفی هنرمندان گمنام این شهر است، اظهارداشت: ۲۰۰ نوع صنایع دستی در این شهر وجود دارد اما کسانی که این صنعت را ادامه می دهند دیده نمی شوند و بیشتر دلالان مطرح شده اند لذا ما باید از این داشته ها استفاده کنیم .
اداره شدن میدان امام اصفهان به صورت هیات امنایی
دکتر سقاییان نژاد در ادامه با اعلام این خبر که میدان امام اصفهان قرار است در آینده ای نزدیک به صورت هیات امنایی اداره شود، بیان داشت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری در بخش های اجرا یک نفر باید پشت فرمان باشد زیرا یک بدن نمی تواند دو قلب داشته باشد ، بنابراین به خاطر حفظ و حراست بیشتر از میدان تاریخی امام ، قرار است هیات امنایی با ریاست استاندار اصفهان شکل بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : شهرداری در گذشته صرفا یک ارگان خدماتی به شمار می رفت اما امروز شهرداری ها به یک ارگان فرهنگی ، خدماتی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی تبدیل شده اند .
شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه باید با وحدت مدیریت از موازی کاری جلوگیری شود ، ادامه داد: متاسفانه در کشور ما جایگاه شهرداری هنوز تبیین نشده است و شورا ها فقط شوراهای شهرداری هستند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بوجه امسال شهرداری اصفهان ۳ هزار میلیارد تومان است ، اگر این میزان را به ۳۶۵ روز سال تقسیم کنیم در می یابیم که در اصفهان روزانه ۷ تا ۸ میلیارد تومان پول از مردم دریافت و خرج می شود .
دکتر سقاییان نژاد یادآور شد: البته ذکر این نکته بسیار لازم است که هر شهر فقط درآمدهای شهر را در خود شهر خرج می کند نه در شهرهای دیگر ؛ به عنوان مثال شهرداری خمینی شهر بودجه و درآمد خود را صرف شهر خمینی شهر می کند.

ایجاد تلفیق بین سنت و تجدد زمان بر است
شهردار اصفهان اشاره ای هم به متروی اصفهان کرد و گفت: اصفهان بیش از دو میلیون نفر جمعیت دارد و مترو لازمه این شهر است که باید برای آن مدیریت واحد فراهم شود .
وی افزود: یکی از دلایلی که هنوز متروی اصفهان راه اندازی نشده و مردم نقدهای زیادی هم دارند این است که اصفهان یک شهر تاریخی است و ما می خواهیم بین سنت و تجدد تلفیق ایجاد کنیم.
دکتر سقاییان نژاد با بیان اینکه اصفهان ، شیراز ، تبریز ، کرج و قم مشکل مدیریت واحد دارند ، اظهارداشت: سازمان مادر تخصصی در حال خرید واگن برای متروی اصفهان است و ۵ ماه پیش نیز یک رام قطار شامل ۵ واگن برای اصفهان فرستاده است ، اما علیرغم آماده بودن ۱۲ کیلومتر از مسیر مترو ، با یک رام قطار نمی توان متروی شهر را به حرکت درآورد.
وی اضافه کرد: نزدیک ۳ رام را نیز شهرداری اصفهان خریداری کرده و قرار است باز هم از طرف سازمان مادر تخصصی تعدادی رام قطار به اصفهان وارد شود که امیدواریم در مرداد و شهریور چرخ های متروی اصفهان به حرکت درآید

شهردار اصفهان در خصوص عملیات ساخت مرکز همایش های بین المللی اصفهان نیز گفت: سالن همایش های بین المللی اصفهان با ظرفیت میزبانی از ۲۵۰۰ نفر به صورت استاندارد، قابلیت سرویس دهی به ۱۸۰ هیات به صورت استاندارد را دارد .

وی تاکید کرد: مرکز همایش های بین المللی اصفهان با معماری شایسته اسلامی به ظرفیت ها و قابلیت های اصفهان اضافه خواهد کرد.
مدیریت واحد شهری خط بطلانی بر نابسامانی ها
دکتر سقاییان نژاد در پاسخ به این سوال که شهرداری چه راهکاری برای جلوگیری از جمع شدن آب به هنگام بارندگی در اتوبان ها دارد، گفت: در حال برنامه ریزی برای دفع آب های سطحی هستیم و آب و فاضلاب نیز از این بابت نگران است که در ایام بارندگی ، باران وارد مخازن آنها نمی شود ، از این رو ساماندهی آب های سطحی برای استفاده بهینه در دستور کار ما قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه نکته حائز اهمیت در این راستا تحقق مدیریت واحد شهری است که به همه نابسامانی ها پایان می دهد، خاطرنشان کرد: با تحقق مدیریت واحد شهری همه ارگان ها مثل شهرداری ، آب ، برق ، گاز و مخابرات در یک مسیر قرار می گیرند و آن لباس نویی را که مردم می خواهند به تن کنند ، هر بار به دست ارگانی قیچی نمی خورد.
شهردار اصفهان در ادامه از برگزاری مسابقات معلولین بین ۸ شهر خواهرخوانده اصفهان در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه در این شهر خبرداد و گفت: ما نباید نسبت به پتانسیل های اصفهان غفلت کنیم چرا که اگر قدر داشته هایمان را دانستیم ظرفیت ها به اصفهان باز می گردد.
وی بیان داشت: ما تا زمانی که آنچه خود داریم را از دیگران طلب می کنیم ، پیشرفت نخواهیم کرد.
دکتر سقاییان نژاد در پایان گفت: من حال و هوای اصفهان را در حال حاضر بسیار خوب ارزیابی می کنم و همه این خوبی ها را به خاطر مشارکت بی دریغ شهروندان این شهر می دانم ./۴۱۰

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.