سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 10:39 - یکشنبه 03 آذر 1392

سزارین مد شده است

این روزها موضوعات متفاوت ومتعددی درجامعه پیش آمده است که درصد بالایی رابه خوداختصاص داده اند. یکی ازاین مباحث عمل سزارین در زایمان زنان است که این روزها در محافل پزشکی صحبت های بسیاری درمورد آن می شود.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از  ایمنا با توجه به اطلاعاتی که درمورد خطرهای این روش زایمان ارائه شده است ، متاسفانه درروندکاهش آن  تغییری ندیده ایم وهم چنان درصدر عمل های زایمان قراردارد واکثر زنان باردار رغبت وتمایل زیادی به این زایمان دارند .باید از جامعه یک سوال را پرسید و آن هم این است که باوجود اینکه ازتبعات واثرات منفی آن باخبر هستند دلیل این همه رغبت چیست؟

برای اینکه بادلایل اصلی بالا رفتن درصد این نوع زایمان بیشتر آشنا شویم با دکترمحبوبه والیانی کارشناس ارشد مامایی و عضوهیئت علمی گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به گفتگو نشستیم که در زیر اهم آن را می خوانید:

خانم دکتر والیانی با یک سوال رایج شروع می کنیم ، چرا آمارسزارین بالاست؟

دلایل زیادی باعث افزایش سزارین شده است که در۳قسمت این موضوع تحلیل می شود:

دسته اول :نگاه مردم است ؛دسته دوم :دیدگاه متخصصین و ماماها است؛ودسته سوم:سیستم های بیمارستانی است.

خانواده ها به دلیل ترس وناآگاهی ازقواعد، عواقب ومشکلاتی که به دنبال زایمان سزارین نسبت به زایمان طبیعی هست، سزارین راانتخاب می کنند. وضعیتی درجامعه پیش آمده است که اگرکسی زایمان کند واصلا درد نکشد کلاسش بالاتراست .نکته دیگر اینکه در روز بخصوصی افراد تمایل دارند زایمان انجام شود( سالگرد ازدواج وروزتولدشان) که باید گفت این موضوع درست نمی باشد و باید مردم بیشتر دقت کنند .

ابعادپزشکی که این موضوع رادربرمی گیرد این است پزشک کمترزمان می گذارد، احتمالا استرس کمتری راتجربه می کند (چون شب و یا نیمه شب نیاز نیست به بالین مادر بیاید) وهزینه بیشتری رادریافت می کند واخیرا به خصوص داروهای مسکن قوی استفاده میشود که بعدازسزارین نیز مادردردی رااحساس نمی کند وبه عبارتی شیک زایمان می کند ولی عوارض این داروها و دوری مادر و فرزند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

بیمارستان ها نیز هزینه های بیشتری را دریافت می کنند تا بتوانند طرح خودگردان را در بیمارستان خود بهترهدایت کنند . متاسفانه همه چیزدست به دست هم داده است تامادران مسلمان ما در یک جامعه اسلامی ازمعنویت و پیوند خدایی که در طی زایمان طبیعی برقرار می شود دور بمانند و اسرار الهی این دوره را دریافت ننمایند زیرا که ثابت شده است مادران در زمان زایمان طبیعی خود رمز و رازی را دریافت می کنند که آنها را به حس مادرانه و یک حس والدی مثبت و عاطفی بیشتر نزدیک می نماید.

زایمان سزارین دراستان اصفهان چنددرصداست؟

دراستان اصفهان عمل سزارین 60 درصداست ومتاسفانه ازسطح کشوری که وزارت خانه اعلام کرده است یعنی۴۶ درصدهم بالاترهستیم واین یکی ازمعضلات استان اصفهان است.

برای خوانندگان ما از محسنات زایمان طبیعی بگویید؟

به لحاظ آزاد شدن هورمون اندورفین در طی زایمان طبیعی انسان را با نشاط کافی و حس مادرانه قوی مواجه می کند درنتیجه عاطفه بیشتری نثارکودک خود می کند وشیردهی قوی تری خواهدداشت . ولی شرط آن این است که شرایطی را فراهم نماییم تا این هورمون نشاط بخش و آرامش دهنده، آزاد شود و سیر زایمان طبیعی را به خوبی هدایت نماید. اگرمادران ازمحسنات زایمان طبیعی اگاه شوند و به خدایی بودن این فرایند معجزه آسای الهی پی ببرند به سراغ سزارین نمی روند. در این مرحله، مادران در آغوش خداوند هستند و او بهترین حمایتگر برای آنهاست و مادران ما باید این لحظات عرفانی را دریابند و برای خود و کودکشان انرژی های مثبت ایزد منان را کسب نمایند. این انرژی نه تنها در مراحل زایمان بلکه در دوران شیردهی و رشد و تکامل کودکشان به آنها کمک خواهد کرد که نقش مادرانه خود را به بهترین وجه ایفا نمایند.

چراخانم های باردارتمایل دارند سزارین شوند؟

ترس دلیل اول است و ترس به دلیل نااگاهی است ، مسئله دوم:چشم وهم چشمی است که درجامعه باب شده است و اطلاع رسانی ناکافی و گاهی نادرست پزشک و پیراپزشک (ماماها) باعث تشدید این جریان شده است .

سزارین چه تاثیری برروی نوزاد می گذارد؟

طبق مطالعات انجام شده کودکان مادران سزارینی ۵۰ درصد به آسم و بیش از۲۵ درصد به دیابت مبتلا می گردند . ارتباط عاطفی به موقع بین مادروکودک برقرارنمی شود، چون مادربیهوش است و ساعات زیادی (گاهی ۲۴ ساعت یا بیشتر بر حسب شرایط مادر) ازیکدیگرجدا هستند. اولین تغذیه هم باشیرمادرانجام نمی شود ،چون مادرسزارینی باید به هوش آید و مراحل ریکاوری را بگذراند تا بتواند در کنار کودک خود قرار گیرد. مادر دارو دریافت می کند و شیری هم که به نوزاد داده می شود حاوی داروهای دریافتی اوست . داروها روی نوزاد اثرمی گذارد شیردهی هم دیرترصورت می گیرد.  توجه داشته باشید که ۹ ماه کودک با صدای قلب مادرش آرامش دارد و در طی عمل سزارین این آرامش قطع می شود. نوزاد در بدو تولد وارد محیط جدیدی می شود که دراین محیط محرک های محیطی زیادی هست و آرام آرام با محیط جدید خود را تطبیق می دهد، حال اگر بلافاصله پس از زایمان در آغوش مادر قرار گیرد سریعتر این تطابق محیطی برقرار می شود زیرا مجددا می تواند صدای قلب مادرش را بشنود و همچون دوران جنینی در آرامش به سر ببرد .

سزارین چه تاثیری برروی نوزاد می گذارد؟

طبق مطالعات انجام شده کودکان مادران سزارینی ۵۰ درصد به آسم و بیش از۲۵ درصد به دیابت مبتلا می گردند . ارتباط عاطفی به موقع بین مادروکودک برقرارنمی شود، چون مادربیهوش است و ساعات زیادی (گاهی ۲۴ ساعت یا بیشتر بر حسب شرایط مادر) ازیکدیگرجدا هستند. اولین تغذیه هم باشیرمادرانجام نمی شود ،چون مادرسزارینی باید به هوش آید و مراحل ریکاوری را بگذراند تا بتواند در کنار کودک خود قرار گیرد. مادر دارو دریافت می کند و شیری هم که به نوزاد داده می شود حاوی داروهای دریافتی اوست . داروها روی نوزاد اثرمی گذارد شیردهی هم دیرترصورت می گیرد.  توجه داشته باشید که ۹ ماه کودک با صدای قلب مادرش آرامش دارد و در طی عمل سزارین این آرامش قطع می شود. نوزاد در بدو تولد وارد محیط جدیدی می شود که دراین محیط محرک های محیطی زیادی هست و آرام آرام با محیط جدید خود را تطبیق می دهد، حال اگر بلافاصله پس از زایمان در آغوش مادر قرار گیرد سریعتر این تطابق محیطی برقرار می شود زیرا مجددا می تواند صدای قلب مادرش را بشنود و همچون دوران جنینی در آرامش به سر ببرد .

چه اقداماتی تا کنون انجام شده است که تمایل به زایمان طبیعی درزنان افزایش یابد؟

بیش از ۴ سال است که توسط همکاران محترم ماما کلاس هایی جهت آمادگی مادران برای زایمان طبیعی و ایمن برگزارمی شود. این کلاس ها که در بیمارستان ها، برخی مراکز بهداشتی و کلینیک ها یا مراکز مشاوره مامایی خصوصی تشکیل می شود، ۸ جلسه است وبه مادران آموزش داده می شود، تمرینات بدنی انجام می شود.

که عضلات لگن برای زایمان آماده شده تا بدین وسیله ترس مادران کاهش یابد. همچنین یک یا دو جلسه از این کلاس ها مختص حضور همسران در کنار مادران است که به آنها نیز اطلاعاتی داده می شود و با آنها مشاوره می گردد و مشارکت آنها در طی حاملگی و زایمان افزایش می یابد.

این کلاسهافقط مخصوص خانم هایی است که زایمان طبیعی دارند؟

خیر خانم هایی که بنابه یک سری دلایل بایدسزارین شوند نیز می توانند دراین کلاس ها شرکت کنند واطلاعاتی رادریافت نمایند وازدوران بارداری لذت ببرند.

اما برسیم به فاکتورهایی که در زایمان نقش دارند ، یکی از پارامترها قد است ، این موضوع چه نقشی درزایمان دارد؟

درکشورهایی مثل چین خانم ها قد کوتاهی دارند ولی درصد زایمان طبیعی بیشتراست. قد فاکتورمهمی هست اما اینکه تصور شود هر آدم قد کوتاهی نمی تواند زایمان طبیعی داشته باشداشتباه است .یکسری ازافرادقدکوتاهی دارند اما لگن مناسبی دارنددرمنابع علمی بیان شده است:کسی که قد زیر۱۵۰سانتیمتر داشته باشد احتمال اینکه سزارین شود بالاست .قد زیر۱۵۰ سانتیمتر درمادران ایرانی کم دیده می شود و لگن افراد مهم است ولگن ازلحاظ اسکلتی و عضلانی باید  آماده باشد تااین کانال زایمانی بتواندجنین را از خود گذردهد.

نکته بعدی جنین و سایزجنین است، اینکه جنین چطور وارد کانال یا لگن مادر می شود. با سر و یا پا وارد می شود یا با صورت و یا با دست.اگربا سر و یا پا وارد شده باشد می تواند زایمان طبیعی انجام دهد اما اگر با صورت و یا دست (وقتی جنین در شکم مادر به صورت عرضی قرار می گیرد) باشد سزارین ارجح است. اندازه و سایز کودک نیز مهم است ، گاهی لگن مادر مناسب است ولی جنین درشت است و نمی تواند از کانال زایمانی بگذرد و بنابراین نباید ریسک زایمان طبیعی را پذیرفت چون گاهی سر جنین با موفقیت خارج می شود و شانه کودک گیر می افتد وبنابراین از آنجا که می توان سایز جنین و لگن را تخمین زد توصیه اکید این است که با روش های ارزیابی موجود این بررسی به دقت انجام شود.

رصد زیادی ازمادران ما این مشکل را ندارند ومی توانند طبیعی زایمان کنند. آنچه در بالا ذکر شد کمتر از ۵ درصد موارد ممکن است وجود داشته باشد، بنابراین درصد بسیار بالایی از مادران قادر به انجام زایمان طبیعی خواهند بود.

تغذیه چه تاثیری برزایمان می گذارد؟

در مادری که رژیم غذایی مناسبی داشته باشد و عضلاتش پروتئین وکلسیم کافی دریافت کرده باشند، انقباضات خوب در رحم ایجاد شده و جنین را به خوبی به سمت کانال زایمان هدایت می کند و با انقباضات موثر می تواند زایمان طبیعی را به خوبی انجام دهد. ولی مادری که تغذیه مناسبی ندارد ضعیف بوده و انرژی کافی نخواهد داشت. البته با مراقبت هایی که ماماهای گرامی و متخصصین محترم در مراکز دولتی و خصوصی انجام می دهند معمولا با مشکل تغذیه ای مواجه نیستیم. به طور کلی تغذیه مناسب دردوران بارداری به مادر کمک خواهد کرد که در طی زایمان طبیعی بدون نیاز به داروهای محرک انقباضی (که درد بیشتری نیز ایجاد می نمایند) و با روحیه ای شاداب تر فرآیند زایمان را تجربه کنند و مادر احساس درد کمتری داشته باشد.

سن درزایمان چه نقشی دارد؟

نقش مهمی دارد ، خانم هایی که بالای ۳۵ سال و طبق منابع جدید بالای ۳۸ سال هستند و برای اولین بار می خواهند زایمان کنند پرخطرمحسوب می شوند. همچنین با توجه به اینکه برخی مادران سابقه ناباروری دارند در دسته مادران پر خطر قرار می گیرند و هر چند زایمان طبیعی برای آنها خطری نخواهد داشت ولی به دلیل سرعت بخشیدن به زایمان آنها سزارین توصیه می شود.

درمورد زایمان در آب توضیح دهید؟

روش های زایمان طبیعی بی درد و کم درد متنوع اند. روش های بی دردی مثل بی حسی اِپیدرال واِسپاینال که البته تا حدی عوارضی دارند ولی بی دردی مناسبی برای مادر ایجاد نموده که قطعا نسبت به سزارین در اولویت قرار می گیرند. این در حالی است که کاربرد روش های کم درد زایمان هیچ عارضه ایی برای مادر و جنین ندارند و به تقویت انرژی های مادر در طی زایمان کمک می کنند. یکی ازاین روشها زایمان در آب است به این معنی که مادر در داخل وان حاوی آب ولرم با درجه حرارت ۳۷ تا ۴۰ درجه قرار می گیرد. مادر درمرحله اول و دوم زایمان در وان آب قرارمی گیرد و از آنجا که آب نشاط اوراست و اندورفین را بالا می برد،روحیات مادر را بهتر و او را برای زایمان آماده می سازد. همچنین آب سبب می شود مادر سبک ترشود و آسان ترحرکت کند و وضعیت های مختلفی را به خود بگیرد. گرمای آب به شل شدن عضلات کف لگن کمک می کند و پرخونی لگن و بافت های کانال زایمانی به همراه افزایش اندورفین نه تنها درد را کمتر می کند بلکه نشاط مادر افزایش می یابد. همچنین اندورفین ترشح شده باعث افزایش هورمون اکسی توسین که محرک انقباضات رحم است می شود.

نکته مهم اینکه ؛خروج جفت نباید در آب انجام شود و باید خارج از آب صورت بگیرد .

روشهای دیگرکاهش درد چیست؟

گرمادرمانی و استفاده ازکیف آب گرم برای مادر / استفاده ازسرما درمانی و کیسه های یخ / بازتاب شناسی فعالیتی که روی دستها و پاهای مادرانجام می شود تا احساس درد به حداقل برسد / ماساژ/ تن آرامی / رایحه درمانی / استفاده ازطب سوزنی و اوریکولوتراپی/ طب فشاری / استفاده از دستگاه تنس/ موسیقی درمانی/ روش ساده دیگری هم هست و آن اینکه کمتر از نیم سی سی آب

مقطر را در پشت و در ناحیه استخوان ساکروم و در داخل پوست این ناحیه تزریق می کنیم.

حالا که در مورد عمل طبیعی صحبت کردیم در مورد معایب عمل سزارین هم مواردی را بفرمایید؟

موارد زیادی ازعفونت ها وخونریزی های پس ازسزارین اتفاق می افتد. تاکید می کنم که بسیاری ازمرگ ومیرهای مادران به سزارین وعوارض مربوط به آن برمی گردد. به طور کلی عوارض سزارین شامل اثرات منفی داروهای بیهوشی، عوارض داروهای آنتی بیوتیک که باید پس از سزارین به مادر تجویز شود، اثرات این داروها بر روی شیردهی، درد بیشتر پس از سزارین، خونریزی بیشتر (بیش از دو برابر زایمان طبیعی خونریزی دارد)، بستری طولانی تر در بیمارستان ( که باعث دوری از سایر فرزندان و افزایش اضطراب مادران می شود)، عوارضی مثل عفونت های بیمارستانی، افزایش احتمال کم خونی های پس از زایمان و تاثیرات روانشناختی تمام موارد ذکر شده بر روی مادر و در نتیجه کودک او، افزایش احتمال اختلالات خلقی مثل غم پس از زایمان، افسردگی، سایکوز و سایر مشکلات روحی مادران. این نکته نیز حائز اهمیت است که از نظر اقتصادی به خانواده ها فشار مالی بیشتری تحمیل می گردد.

یک باوری در مردم پیش آمده و آن هم این است که آیا زایمان طبیعی درهوش بچه تاثیری منفی می گذارد؟

خیر این نکته کاملا غلط است. تحقیقات نشان داده است که مادرانی که طبیعی زایمان می کنند احتمال اینکه فرزند باهوش تری داشته باشند بیشتراست چون نوزاد آرام آرام تطابق پیدامی کند ومادربا هورمون های درون زاد خود این زایمان راهدایت می کند و جای هیچ نگرانی نیست. چنانچه در طی زایمان اکسیژن رسانی بافتی برای مادر و جنین به طورکامل انجام شود کودک نه تنها با سلامتی کافی بدنیا خواهد آمد بلکه از نظر هوشی نیز بسیار بهتر است. این اطلاعات غلط را نباید به مادران و خانواده ها انتقال داد. ما همه مسلمانیم و بهتر است اخلاق اسلامی را در امور درمانی و مراقبتی و به ویژه پدیده خارق العاده زایمان بکار بندیم و خود را مسئول آگاهی مردم بدانیم . با اطلاعات صحیح و با آگاهی مناسب، مادران و همسران می توانند برای شرایط خود به خوبی تصمیم بگیرند و در امور مربوط به حاملگی و زایمان به درستی مشارکت نمایند.

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.