سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:36 - شنبه 02 آذر 1392

ایرانیان آمریکا را به زانو در آوردند

تيم ملي واليبال ايران در چهارمين بازي خود در مسابقات جام بزرگ قهرمانان، آمريکا را مغلوب کرد.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از صاحب نیوز: در چهارمین روز رقابت‌های والیبال قهرمان قاره‌های جهان در ژاپن، تیم ملی ایران به مصاف آمریکا رفت. آمریکایی‌ها پیش از این دو پیروزی مقابل ژاپن و ایتالیا و یک شکست مقابل برزیل بدست آورده بودند. ایران هم یک برد برابر ایتالیا و دو باخت مقابل برزیل و روسیه در کارنامه داشت.

آمریکایی‌ها همواره در بین مدعیان والیبال جهان برای خود اسم و رسمی داشتند. قهرمانی المپیک سال‌های ۱۹۸۴، ۱۹۸۸ و ۲۰۰۸ در کنار ده‌ها عناوین دیگر کلکسیونی از افتخارات را در تاریخ والیبال این کشور پدید آورده است. فدراسیون جهانی والیبال از آمریکا به عنوان چهارمین تیم پرافتخار تاریخ والیبال جهان یاد می‌کند.

دو تیم ایران و آمریکا تا پیش از این سه بار در میادین رسمی به مصاف یکدیگر رفتند که در هر سه بازی ایران را شکست دادند.

تیم ملی والیبال ایران با پیراهن سفید برابر قرمز پوشان آمریکا به میدان رفت.

سعید معروف، محمد موسوی، شهرام محمودی، فرهاد قائمی، عادل غلامی، مجتبی میرزاجانپور و فرهاد ظریف ترکیب تیم ایران را در شروع مسابقه به نمایش گذاشتند.

*ست نخست: ۲۸-۲۶ ایران

تیم ملی والیبال ایران بازی را مقتدرانه آغاز کرد. سرویس‌های تماشایی فرهاد قائمی و بازی سازی‌های بی‌نقص از سعید معروف خیلی زود ایران را جلو انداخت. در حالی که هنوز آمریکایی‌ها به خودشان نیامده بودند محمد موسوی با تجربه بالای خود سد مستحکمی را برابر حریف پدید آورده بود. آمریکایی‌ها دریافت بسیار خوبی داشتند. ماتیو اندرسون بی شک یکی از بهترین‌های جهان بود که به تنهایی برای آمریکا امتیاز می‌گرفت. ولاسکو برنامه ویژه‌ای برای مهار این بازیکن داشت. ایران با تمرکز بالای بازکنان خود از توپ‌های برگشتی نهایت استفاده را می‌کرد. دو تیم با اختلاف یکی دو امتیاز به سود ایران پیش می‌رفتند. آمریکایی‌ها نمی‌توانستند از ایران پیش بیفتند. شهرام محمودی از کنار آنتن به خوبی و با چشم باز آبشار می‌زد. تیم ملی والیبال ایران در سرویس و دفاع خیلی خوب بود. اما در حمله مثل بازی با روسیه همچنان مشکل داشت. در امتیاز‌های پایانی ایران در آستانه پیروزی قرار گرفت. برخورد میرزاجانپور با محمد موسوی برای تیم ملی گران تمام شد. بهترین مدافع روی تور آسیا بعد از این برخورد احساس ناراحت و مصدومیت کرد و بلافاصله از زمین خارج شد. آرمین تشکری جای او را گرفت. در حالی که مکسول همچنان خوب سرویس می‌زد، ولاسکو دست به یک دو تعویضه جالب زد. او مهدوی را با محمودی و داودی را با معروف تعویض کرد. بدین ترتیب از رحمان داودی در قطر پاسور بهره گرفت. این تعویض جواب داد و داودی دو امتیاز متوالی گرفت. امریکایی‌ها سر تسلیم شدن نداشتند. بازی در امتیاز ۲۶ بر ۲۶ برابر پیش می‌رفت. اما یک اشتباه از حریف و دفاع خوب آرمین تشکری ایران را در ست نخست پیروز کرد.

*ست دوم: ۲۵-۱۹ آمریکا

جای خالی محمد موسوی کاملا در تیم ملی والیبال ایران مشهود بود. ویلیام پرایلی در کنار اندرسون از ضعف دفاع روی تور ایران نهایت بهره را می‌بردند. آبشارهای حریف ویرانگر بود. حتی فرهاد ظریف هم نمی‌توانست به راحتی توپ‌گیری کند. در ست دوم آمریکایی‌ها دریافت بهتری داشتند. بازیکنان ایران مثل ست اول بازی خوب سرویس نمی‌زدند. همین موضوع فضای کار را برای آمریکایی‌ها راحت می‌کرد. از سوی دیگر مصدومیت محمد موسوی موجب شده بود ایران در دفاع روی تور موفق نباشد. همین موضوع ایران را شش امتیاز عقب انداخت. آمریکایی‌ها با امتیاز ۱۸ بر ۱۲ از ایران جلو افتادند. سعید معروف بار سنگینی را به دوش می‌کشید. بازی سازی‌های او تنها راه نجات تیم ایران در این دقایق بود. کارسون کلارک همچنان خوب آبشار می‌زد و از ضعف دفاع ایران بهره می‌برد. کریستین سون پاسور آمریکایی‌ها تمام توپ‌ها را سوی آنتن می‌فرستاد. تقابل او با معروف تماشایی بود. هر گاه دریافت تیم‌ها کامل می‌رسید پاسورها هنر خود را به رخ یکدیگر می‌کشاندند. ایران اختلاف امتیاز‌ها را به عدد سه کاهش داد. عادل غلامی همچنان مفید و موثر بازی می‌کرد. در ست دوم تمرکز دو تیم روی بازی سرعتی بود. تاکتیکی که به دلیل دریافت ضعیف‌تر ایران نسبت به آمریکا برای ایران جواب نداد. آمریکا ست دوم بازی را با امتیاز ۲۵-۱۹ به سود خود تمام کرد.

* ست سوم: ۲۵-۱۶ آمریکا

آمریکایی‌ها خیلی خوب تیم ایران را آنالیز کرده بودند. بر خلاف ایران آبشار از منطقه یک سوم زمین در دستور کار بازیکنان آنها بود. بازی ساده و فارغ از پیچیدگی آمریکایی‌ها با کمک تکنیک بالای بازیکنانی چون اندرسون برای آنها امتیاز گرفت. آنها با فاصله از تور اسپک می‌زدند و محاسبات دفاعی ایران را بهم می‌زدند. میرزاجانپور جوان که در غیاب غفور بازیکن ثابت تیم ملی ایران شده بود، بازی پرنوسانی داشت. وقتی بازی او می‌گرفت دیگر مهار نشدی نشان می‌داد. ولاسکو باز هم دو تعویضه کرد. داودی و مهدوی را به میدان فرستاد. تعویض‌های او آنالیز مربی حریف را بهم می‌ریخت. ایران که در اوایل ست هفت امتیاز عقب افتاده بود اختلاف را به عدد چهار کاهش داد. حمزه زرینی هم که در ست سوم به میدان آمده بود انگیزه زیادی داشت تا توانایی‌ها خود را ثابت کند. مکسول هولت در نبرد با آرمین تشکری جوان کار آسانی نداشت. زرینی نهایت بهره را از پایپ‌های مهدوی می‌برد. سرعتی زن‌های آمریکا در غیاب موسوی ایران عالی کار می‌کردند. شهرام محمودی همچنان در قطر پاسور موفق بود. ایران اگرچه در ست سوم خوب و پرتلاش ظاهر شد اما ضعف در دفاع و حمله اجازه نداد بازی خوب دریافت کننده و پاسور تیم ملی نتیجه دهد. ایران در ست سوم باز هم ۲۵ – ۱۶ بازی را به آمریکا واگذار کرد. سرعتی‌های امریکا تا پایان ست سوم مجموعا ۱۹ امتیاز گرفته بودند. این موضوع بیش از هرچیز دریافت‌های خوب آمریکا و جای خالی موسوی را در دفاع اول ایران یادآور می‌شد.

*ست چهارم: ۲۵- ۲۷ ایران

پرایلی با بهره گیری از پاس های پایپ تمام آبشارهای خود را در زمین ایران می نشاند. آمریکایی‌ها با ارائه یک بازی هماهنگ تیمی کاملا تماشایی بازی می کردند. این در حالی بود که غیبت چند مهره کلیدی در تیم ایران و حضور بازیکنان ذخیره قدری آراش هماهنگ تیم را با مشکل رو برو کرده بود. ولاسکو اصلا راضی نبود. تیمی که ست نخست بازی را مقتدرانه از آمریکا گرفته بود در ست سوم همواره از رقیب عقب بود. در حالی که امریکا وقت استراحت فنی دوم را هم به سود خود تمام کرده بود چند اشتباه از بازیکنان این تیم ایران را به بازگشت مسابقه امیدوار کرد. سعید معروف تمام توانایی خود را به کار می بست تا اختلاف زیاد نشود. ایران در یکقدمی حریف بود. حالا بار حملات تیم ایران روی دوش قائمی بود. تاوانا و مکسول کاملا دفاع روی تور ایران را پشت سر می گذاشتند. ولاسکو حمزه زرینی را به جای میرزاجانپور به میدان فرستاد. باز هم این تعویض آنالیز حریف را بهم ریخت. ایران سر انجام در ناباوری حریف کار را به تساوی رساند. بازی ۱۹ بر ۱۹ مساوی بود. آمریکایی‌ها می دانستند اگر به ایران فرصت دهند و کار به ست پنجم کشیده شود شانس برد ایران بالا می رود. آن ها نمی خواستند ریسک کنند. ایران در امتیازهای پایانی همپای آمریکا پیش می رفت. سرمربی آمریکا تعویض می کرد تا فشار را از روی بازیکنانش بردارد. ۲۳ بر ۲۲ آمریکا جلو بود. رحمان داودی کار را به تساوی کشاند. تماشگران ژاپنی هم ایران را تشویق می کردند. همه چیز مساوی شد. اندرسون با تجربه باز هم آمریکا را جلو انداخت. داودی باز هم برگ برنده ایران بود. ایران ۲۵-۲۴ جلو افتاد. آمریکا همچنان روی سرعت موفق بود. ایران سر تسلیم شدن نداشت. پرواز بلند قائمی ایران را جلو انداخت. حمزه زرینی هم تمام قدرتش را جمع کرد تا آبشارش را در قلب زمین حریف بخواباند. ایران ست چهارم را با امتیاز ۲۷ بر ۲۵ به سود خود تمام کرد.

ست پنجم ۱۸ – ۱۶ ایران

بازی خوب عادل غلامی در برابر ویلیام پرایلی دو امتیاز را برای ایران به ارمغان آورد. زرینی هم در دفاع به کمک او آمد و امتیاز سوم را گرفت. حالا بازیکنان ایران در دفاع موفق بودند. غلامی پرایلی را از بازی خارج کرد و امتیاز چهارم را هم گرفت. تاکتیک های ولاسکو جواب داد. ایران در آستانه خلق یک حماسه بود. زرینی به راحتی از پاس های مهدوی امتیاز می گرفت. مقاومت آمریکایی‌ها شکسته شد. ایران با اختلاف چهار امتیاز پیش بود. والیبالیست های ایران خوش درخشیدند. ایران دلاورانه بازی را به سود خود پیش می برد. مهدوی که دل شیر داشت در این دقایق پایانی جای خالی انداخت و دفاع حریف را تحقیر کرد. آمریکایی‌ها به آب و آتش می زدند تا شکست نخوردند. ماتیو اندرسون با تمام توان آبشار می زد. حمزه زرینی در ست پنجم مسابقه یک فوق ستاره بود. حملات خوب او ایران را به برد نزدیک می کرد. سرمربی تیم امریکا قدرتی زن های خود را تعویض می کرد تا در دریافت تقویت شود. ماراتن والیبال ایران و امریکا با اختلاف دو امتیاز به سود ایران پیش می رفت. رحمان داودی مقتدرانه آبشار می زد. یا خطای سرویس از ایران و هوشمندی از اسپک های امریکا کافی بود تا کار به تساوی برسد. ۱۱ بر ۱۱ همه چیز مساوی بود. اما فرهاد قائمی و رحمان داودی با دو آبشار زیبا از چپ و راست زمین آمریکا را نشانه می رفتند. والیبالیست های ایران در آستانه خلق حماسه بودند. ایران ۱۳ بر ۱۱ از آمریکا جلو بود. آرمین تشکری امتیاز چهاردهم را گرفت. اما داودی سرویس را به توز زد. مسکول بازی را در امتیاز ۱۴ به تساوی کشاند. حساسیت به اوج خود رسیده بود. ولاسکو دو تعویضه کرد. معروف و وحمودی به میدان رفتند. شهرام از روی پاس معروف امتیاز ۱۵ را گرفت. اما باز هم مکسول به فریاد آمریکایی ها رسید. زرینی فرشته نجات ایران امتیاز ۱۷ را به ارمغان آورد. ایران ست پنجم را ۱۸ – ۱۶ به سود خود تمام کرد.

ایران در نهایت با نتیجه ۳بر ۲ و امتیازهای ۲۶-۲۸، ۲۵-۱۹، ۲۵-۱۶ ، ۲۵- ۲۷ و ۱۶- ۱۸ مقابل امریکا پیروز شد. ملی پوشان والیبال ایران فردا در آخرین روز مسابقات به مصاف ژاپن میزبان می‌روند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.