سرویس: سیاسی » بین الملل 12:16 - سه شنبه 08 اردیبهشت 1394

تحليلي بر عناوين روزنامه هاي سراسر كشور؛

گزارش تكان‌دهنده رئيس‌مجلس‌به‌روحاني/ روایت تنها بازمانده تصادف «بی‌ام‌و» در بزرگراه همت

در این گزارش می توانید مهمترین عناوین روزنامه های سراسری کشور و اصفهان را مطالعه کنید.

گزارش‌تكان‌دهنده رئيس‌مجلس‌به‌روحاني
به گزارش اصفهان شرق؛ روزنامه آرمان امروز در گزارشي با عنوان”گزارش‌تكان‌دهنده رئيس‌مجلس‌به‌روحاني ” مي نويسد: به گزارش معاون اول رئيس‌جمهور از ارسال گزارشي كه يك دستگاه نظارتي آن را تهيه كرده بود از طرف رئيس مجلس به رئيس‌جمهور خبر داد. فارس نوشت؛ اسحاق جهانگيري در نشست اعضاي كار گروه‌هاي ارتقاي سلامت نظام اداري دستگاه‌هاي اجرايي كه بعدازظهر ديروز در نهاد رياست‌جمهوري برگزار شد، طي سخناني عنوان کرد: در ماه گذشته آقاي لاريجاني رئيس مجلس گزارشي را به رئيس‌جمهور فرستادند كه ضميمه آن گزارش، گزارش يك دستگاه نظارتي بود كه پس از دريافت آن نيز آقاي رئيس‌جمهور رونوشت مفصلي كردند و به بنده دادند و من هم آن را به اعضاي دولت فرستادم. گزيده سخنان جهانگيري را در ادامه مي‌خوانيد.
اين گزارش كه از سوي دستگاه نظارتي تهيه شده بود واقعا تكان‌دهنده بود، دوستاني كه گاهي مي‌گويند چرا دو ميليارد دلار به آن شكل اختصاص داده شد و بعد جلسه مي‌گذاريم كه مشخص مي‌شود اصلا دو ميليارد دلار نبوده و ۱۴۰ميليون دلار بوده و نتيجه مي‌گيريم كه كلا رانتي در كار نبوده است، بروند و اين گزارش را كه رئيس‌مجلس ارائه داده بخوانند و اعداد و ارقام آن را ببينند.
بخش خصوصي با تمام تلاش‌ها و رنجش‌هايي كه دارد كار اقتصادي را جلو مي‌برد اما در يك لحظه يك نفر مي‌آيد و يكشبه به ثروت باد آورده مي‌رسد. درباره آن آقايي كه پيرامون پرونده ۳هزار ميلياردي اعدام شد من همان موقع در يك مصاحبه‌اي گفتم با توجه به شناخت خوبي كه از بخش خصوصي و صنعت دارم، صنعتگري را مي‌شناسم كه سه نسل كار صنعتي انجام داده و براساس دانسته‌هاي خود اعلام كردم بعيد مي‌دانم سيستم بانكي كشور به اين فرد بيش از ۲۰۰ميليارد تومان وام داده باشد. بعد در همان زمان يك فردي در سال ۸۵ وارد صنعت مي‌شود و در سال۹۰ دستگير مي‌شود و آن وقت مي‌گويند ۳هزار ميليارد تومان تسهيلات استفاده كرده و حتي بعدا كه دارايي‌هايش را بررسي كردند مشخص شد اموالش بيش از آن پولي كه دريافت كرده مي‌ارزد. مگر مي‌شود فردی در عرض ۵ سال بيش از ۳هزار ميليارد تومان پول كسب كند. لذا بدانيد بخش خصوصي وقتي اينها را مي‌بيند مأيوس‌تر مي‌شود.
فساد در كشور ما تبديل به يك بيماري ساختاري شده است. فساد چرخ حكمراني را از كار مي‌اندازد و باعث مي‌شود مردم احساس بي‌پناهي و بي‌دولتي كنند، شما فكر مي‌كنيد موضوع بابك زنجاني از ذهن مردم پاك مي‌شود؟
اينكه يك فردي راحت بيايد يك ميليارد دلار نفت بگيرد و بگويد مي‌خواهم بروم بفروشم و مسئولان اين كار را انجام دهند بدون اينكه سابقه آن را بررسي كنند و اينكه اين فرد چگونه مي‌خواهد ال‌سي باز كند را بررسي كند، وقتي اين ماجرا را واكاوي و بررسي مي‌كنيم متوجه مي‌شويم كه اگر ذره‌اي دقت وجود داشت اين كار نبايد انجام مي‌شد.

ملاحظه‌کاری درباره عربستان خائن را کنار بگذارید

“ملاحظه‌کاری درباره عربستان خائن را کنار بگذارید” تيتر نخست روزنامه وطن امروز است. در اين خبر مي خوانيم: «ملاحظات مسؤولان درباره آل‌سعود باید شکسته شود. موج تحولات ان‌شاءالله منجر به سقوط آل‌سعود خواهد شد.» این بخشی از سخنان صریح و بی‌پرده روز گذشته فرمانده کل سپاه پاسداران بود. به گزارش «وطن امروز»، انفعال دولت و البته برخی چهره‌های سرشناس حامی آن در قبال اقدامات ضدایرانی و ضدامنیتی عربستان سعودی در منطقه همواره یکی از محوری‌ترین انتقادات وارد به دولت یازدهم بوده است. این انفعال که در ۲ وزارتخانه خارجه و نفت به صورت همزمان وجود دارد تاکنون به افزایش اقدامات ضد ایرانی عربستان علیه ایران منجر شده است. اقداماتی که در حوزه امنیتی و مالی به خوبی نمود داشته است. به نظر می‌رسد سخنان روز گذشته فرمانده سپاه صراحتا ناظر به همین موضوع بود. سرلشکر جعفری از برخی مسؤولان که ملاحظاتی نسبت به عربستان دارند خواست این ملاحظات شکسته شود. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اگر برخی مسؤولان ما ملاحظاتی درباره عربستان دارند و حرفی نمی‌زنند به‌خاطر مقاطع گذشته است که این [ملاحظات] باید شکسته شود، چرا که آنها با بمبارانی که انجام دادند ملاحظات را شکستند. می‌توان گفت اعلام موضع صریح و واکنش و اقدام مقتضی در قبال اقدامات ضدایرانی و ضدمنطقه‌ای آل‌سعود، می‌تواند مصداق اصلی شکستن این ملاحظات باشد.

روایت تنها بازمانده تصادف «بی‌ام‌و» در بزرگراه همت

“روایت تنها بازمانده تصادف «بی‌ام‌و» در بزرگراه همت” تيتر نخست روزنامه شهروند است. در اين گزارش مي خوانيم: نامش آرمین بخشی است، ٢٤ساله و تنها بازمانده تصادف بی‌ام‌دبلیو در اتوبان همت. آن بامداد دوشنبه که آمد، راحت آمد و سخت رفت، دوستی‌هایشان تمام شد و تنها سیاهی بر جا ماند. حالا پسر جوان همراه با شوک بعد از حادثه، در یک بیمارستان تخصصی بستری است، با این حال اما وضع جسمانی‌اش خوب است و تنها از ناحیه آرنج دست راست دچار شکستگی شد. غم غریبی در صدایش احساس می‌شود و درحالی‌که عزادار دوستانش است به‌عنوان تنها شاهد تصادف در گفت‌وگو با «شهروند» جزییات حادثه را شرح داد.
از شب حادثه بگویید؟
حمیدرضا کمالی، شاهین حسین‌آبادی و حمید چشمه مثل من ساکن کرج بودند. ساعت ١٠ شب یکشنبه بود که برای معامله خودروی حمیدرضا راهی تهران شدیم. به میدان کاج سعادت‌آباد رفتیم و بعد از تنظیم قرارداد قصد داشتیم دوباره به کرج برگردیم. من در صندلی عقب سمت شاگرد نشسته بودم. سرعت خودرو در قسمت‌های کم‌تردد بزرگراه زیاد بود اما همه ما به رانندگی حمیدرضا اطمینان داشتیم و می‌دانستیم او بیشتر از این‌که نگران جان خودش باشد همیشه مراعات سرنشین‌های خودرو‌اش و مخصوصا موتورسواران را می‌کرد. در لحظه تصادف هم مطمئن هستم سرعت ما زیاد نبود، دوربین‌های بزرگراه ٩ کیلومتر قبل از محل تصادف سرعت خودرو را ١٧٦ کیلومتر بر ثانیه، ثبت کرده بودند.
از لحظه تصادف تصویری یادت هست؟
در لاین وسط بزرگراه همت درحال حرکت بودیم که ناگهان یک موتورسیکلت جلوی خودرومان پیچید، حمیدرضا به خاطر برخورد نکردن با او فرمان را به سمت چپ هدایت کرد اما لاین سبقت بسته بود. بعد از آن لحظه که همه چشم‌مان را به جلو دوخته بودیم چیز دیگری یادم نیست. این لحظات در تصویر دوربین‌های پلیس بزرگراه هم ثبت شده است.
به‌عنوان تنها شاهد تصادف، علت حادثه چه بود؟
آخرین تصویری که همراه دوستانم در جلوی خودرومان دیدم موتورسیکلتی بود که ناگهان مقابل خودروی ما پیچید. اگر واکنش سریع حمیدرضا نبود این امکان وجود داشت که حداقل خودش زنده می‌ماند. اما او با از خودگذشتگی قصد داشت تا آسیبی به سرنشین موتورسیکلت وارد نشود به همین خاطر مجبور شد خودرو را به سمت چپ هدایت کند که این حادثه هولناک رخ داد.

ظريف: آمده‌ايم درباره تعهدات آمريكا بيشتر بشنويم

“ظريف: آمده‌ايم درباره تعهدات آمريكا بيشتر بشنويم” تيتر نخست روزنامه ابرار است. در اين خبر مي خوانيم: وزير امور خارجه كشورمان در بدو ورود به نيويورك گفت: علاوه بر شركت در اجلاس بازنگري معاهده عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي، آمده‌ايم تا از طرف آمريكايي توضيح بيشتري درباره آثار توافق احتمالي بر وضع داخلي تعهدات اين كشور بشنويم. به گزارش ايسنا، محمد جواد ظريف افزود: ما دولت آمريكا را مسئول اجراي تعهدات بين‌المللي مي دانيم و طبق مقررات بين‌المللي مشكلات داخلي هيچ دولتي، آن دولت را از اجراي تعهدات بين المللي خود معاف نمي‌كند. وي اضافه كرد: اين مبنايي است كه ما بر اساس آن مذاكره مي‌كنيم و البته مايليم كه توضيح بشنويم و دوستان ما شنيده‌اند و شايد در مذاكراتي هم كه در اين هفته خواهيم داشت، در مورد آثار وضع داخلي ايالات متحده بر اجراي تعهدات آن كشور اگر توافق حاصل شود، بيشتر توضيح بشنويم. وزير امور خارجه در پاسخ به اين سوال كه آيا در نشست اخير وين درباره رفع تحريم‌ها شفاف سازي شده است يا خير? گفت: ما از ابتدا گفته‌ايم كه تحريم و توافق باهم سازگاري ندارند، بايد طرف‌هاي ما يكي از اين دو را انتخاب كنند. وي افزود: در مذاكرات لوزان ما به چارچوبي رسيده بوديم كه با اجراي آن، هم تحريم‌هاي اقتصادي و مالي برداشته و هم قطعنامه‌هاي شوراي امنيت لغو مي‌شوند و يك قطعنامه جايگزين آن مي‌شود كه توافق را تاييد خواهد كرد. ظريف با تاكيد بر اينكه اين توافق مبنايي بوده كه در لوزان به نتيجه رسيده است، گفت: البته بايد در مورد همه زمينه‌ها، چارچوب هايي كه در لوزان درباره آنها توافق شده يا راه حل هايي كه در موردشان تفاهم شده است، به صورت مكتوب درآيند و به سندي كه مورد موافقت قرار بگيرد، تبديل شوند.

عناوين روزنامه هاي اصفهان

پاي اصفهاني هاي مجلس در ميان است
“پاي اصفهاني هاي مجلس در ميان است” عنوان تيتر روزنامه نصف جهان است. در اين گزارش مي خوانيم: جنـب و جـوش نمـاينـدگـان اصفهاني مـجـلـــس شـــوراي اســـلامـــي طـــي روزهــاي گــذشـتــه دوچنـدان شـده است. نماينده مردم نايين در مجلس شوراي اسلامي وزير كشور را تهديد كرد كه بخاطر عملكـرد استـانـدار اصفهـان در ايـن استان، نمايندگان اصـفـهـــان او را اسـتـيـضـــاح خــواهـنــد كــرد. عـلـيــرضــا طباطبايي نماينده نايين معتقد است كه زرگرپور براي اداره استان از نظرات نمايندگان استفاده نمي كند و آنها تنها نقش ناظر را پيدا كرده اند. از طرف ديگر نماينده نايين وزير راه را هم خطاب قرار داده كه به قول او چرا مـديـر كـل راه و شهـرسـازي اصفهـان را مخفيانه عزل كرده و فرد ديگري را به جاي او به كار گمارده است. او خبر داده كه نامه استيضاح وزير راه به ۵۰ امضا رسيده اسـت. در ايـن ميـان مـوسـوي لارگـانـي نمـاينـده مردم فلاورجان در مجلس نيز همنوا با نماينده نايين به انتقاد از وزير راه پرداخته و ضعف شديد و عدم توانمندي لازم وزير راه را از مهمترين دلايل استيضاح او دانسته است. ‌در همين حال تحركات نمايندگان اصفهان در مجلس به حوزه رياست جمهوري هم كشيده شده و از جمله حسينعلي حاجي دليگاني نماينده شاهين شهر و ميمه و موسوي لارگاني نماينده فلاورجان خواستار طرح سئوال از رئيس جمهور به دليل عدم انتشار گزاره برگ (فـكــت شـيــت) مــذاكــرات لـوزان شـده انـد. لارگـانـي پيرامون موضوع سئوال از حسن روحاني مي گويد: سـئــوال از رئـيــس جـمـهــور يــك حــق قــانــونــي بــراي نمايندگان مجلس است و براي اجراي آن بايد حداقل يك‌چهارم نمايندگان خانه ملت اين طرح را امضا كنند تا در صحن علني مجلس مطرح شود .
در كنار همه اين خبرها، ديروز اعلام شد كه پس لرزه سخنان محمدرضا رحيمي معاون اول دولت محمود احــمـــدي نـــژاد دربــاره پــرداخــت پــول بــه بـعـضــي از نـمـايـنـدگـان مـجـلـس هـنـوز ادامـه دارد و مـحـمـدعـلـي اسفنـانـي نمـاينـده فـريـدونشهـر و چـادگـان در مجلس خـواستـار آن شـده كـه اسـامـي دريـافـت كنندگان پول مشخـص شود. ‌مشروح نقطه نظرات اين نمايندگان مجلس را در ادامه بخوانيد:
‌ما نقشي در اداره اصفهان نداريم
نـمـاينده مردم نايين در مجلس شــــــوراي اســــــلامــــــي ضـــمــــــن نــامـنــاســب خـوانـدن عـمـلـكـرد وزير راه، گفت: عدد نمايندگان مـوافـق براي استيضاح وزير به ۵۰ رسيده است.
او همچنين از عملكرد استاندار اصفهان انتقاد كرد و به وزير كشور اخطار داد كه اگر به اين مسئله توجه نشود استيضاح اين وزير از طرف ۲۰ نماينده استان اصفهان در دستور كار قرار خواهد گرفت.
عليـرضـا طبـاطبـايي در نطق ميان دستور خود، گفت: پيش از اين در نطق ميان دستور خود در مورد عملكرد منفي وزير راه در حوزه حمل و نقل هوايي مطالبي را عنوان كردم. متأسفانه اين عدم كفايت به حوزه‌هاي ديگر وزارتخانه نيز گسترش پيدا كرده است. مهمترين مسائل بي‌برنامه بودن در حوزه ريلي، ترابري و مسكن اجتماعي است كه اقشار ضعيف را در برمي‌گيرد.
او ادامـه داد: اين مطالب در استيضاحي كه همكاران نـمـايـنده نوشته‌اند مطرح شده است. در حال حاضر عــدد اسـتـيـضـاح‌ كـنـنـدگـان بـه ۵۰ نـفـر رسـيـده اسـت. استدعاي من از نمايندگان اين است كه اين وزير كه كفايت ندارد به زودي استيضاح و عزل شود.
طـبــاطـبـايـي تـوضيـح داد: ۲۰ نفـر از نمـاينـدگـان استـان اصفهان نامه‌اي را به آقاي وزير نوشتند مبني بر اينكه مدير راه و شهرسازي استان فردي است كه با پاكدستي خـدمـت كـرده امـا در حـركتـي مخفيانه ايشان را عزل كردند. كجاي دنيا اينطور با نمايندگان مجلس برخورد مي‌شود؟
نمـاينـده مـردم نـاييـن از عملكرد استاندار اصفهان نيز انتقاد كرد و افزود: نقش نمايندگان استان اصفهان در اداره امور اصفهان و برنامه‌ريزي بهتر در امور استان نقشي است كه اصلاً ديده نمي‌شود. در كدام جلسه بــراي بــرنــامـه‌ريـزي و مشـورت از نمـاينـدگـان استـان دعـــوت شـــده؟ چــرا شــوراي اداري اسـتــان تـشـكـيــل نمي‌شود كه نمايندگان مسائل خود را در استان مطرح كنند؟
او ادامه داد: نمايندگان يكي از بزرگ ترين استان‌هاي كشور هيچ نقشي در اداره استان اصفهان ندارند. ما در امور اجرايي دخالت نمي‌كنيم. ما ناظر هستيم و بايد به حرف ما گوش داده شود.
اين نماينده مجلس با اشاره به اينكه امسال سال آخر مجلس است، گفت: اين بي‌محلي‌ها در حال افزايش پيدا كردن است. بايد با وزرا برخورد جدي كنيم. اين مخالف فرمايش مقام معظم رهبري نيست. هر وزيري كه بخواهد به اراده ملت احترام نگذارد كفايت اداره امور كشور را ندارد. مگر ما نمايندگان براي خودمان چيزي مي‌خواهيم.‌آيا غير از اين است هر چيزي كه مي‌خواهيم براي اداره بهتر امور است؟
طباطبايي ادامه داد: من ۲۰ نامه به وزير كشور نوشتم اما حتي يك كلمه هم به من جواب ندادند. ما بايد اين درد را بــه چـه كسـي بگـوييـم؟ بـه نمـاينـدگـي از همـه نـمـايـنـدگـان اسـتـان اصـفـهـان بـه وزيـر كـشـور اخـطـار مـي‌كنـم كـه اگـر به اين بي‌توجهي‌ها ادامه داده شود استيضاح شما از طرف ما ۲۰ نماينده در دستور كار قرار مي‌گيرد.

آغاز خرید خدمت سربازی از هفته آینده

روزنامه اصفهان زيبا در خبري با عنوان” آغاز خرید خدمت سربازی از هفته آینده” مي نويسد: معاون نظام وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: قانون خرید خدمت سربازی از هفته آینده اجرایی شده و به کسانی که سال گذشته مرحله پیش ثبت نام را انجام داده اند، از طریق پیامک اطلاع رسانی خواهد شد. سرهنگ محمود امینی در جمع نمایندگان رسانه های گروهی اصفهان ادامه داد: نیمه دوم سال گذشته، نهادهای مختلف پیشنهاد خرید خدمت سربازی را طرح کردند که در نهایت به عنوان لایحه بودجه تقدیم مجلس و مصوب شد.وی افزود: با تایید شورای نگهبان، این مصوبه در قالب بودجه عمومی سال جاری ابلاغ و در طول یک ماه گذشته آیین نامه آن تدوین و از هفته آینده اجرایی خواهد شد. به گفته این مقام مسوول، مشمولانی که از هشت سال به بالا غیبت دارند می توانند برای خرید خدمت سربازی اقدام کنند. امینی افزود: نرخ خرید خدمت از۱۰تا۵۰ میلیون تومان بسته به مدرک تحصیلی متفاوت است که به ازای هر سال غیبت بیش از هشت سال، ۱۰درصد جریمه به مبلغ فوق افزوده شده و اگر متاهل باشد۵ درصد از نرخ اعلام شده کسر می شود. همچنین به ازای هر بچه ۵ درصد از مبلغ یاد شده کسر می شود.وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بررسی پرونده افرادی که سال گذشته در دفاتر پلیس۱۰+ ثبت نام کرده اند در دست اقدام است، گفت: ثبت نام بعدی از پایان خردادماه سال جاری آغاز می شود که متقاضیان می توانند به سایت پلیس۱۰+ مراجعه کنند. گفتنی است؛ این طرح تاپایان سال جاری ادامه خواهد داشت.سرهنگ امینی تاکید کرد: مشمولانی که هشت سال به بالا غیبت داشته ولی توانایی خرید خدمت را ندارند باید برای انجام خدمت سربازی کنند. وی با اشاره به اعمال محرومیت برای فراریان از خدمت سربازی اظهار داشت: این افراد برای دریافت گواهینامه، گذرنامه، قطع مستمری و… با مشکل مواجه خواهند شد. شایان ذکر است که در حال حاضر، تعداد غایبان هشت سال به بالا درکل کشور یک میلیون و ۲۰۰تا یک میلیون و۵۰۰هزار نفراست که بیشتر آنها دیپلم و زیر دیپلم هستند.

۲۳۸۹/

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.