سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 13:09 - سه شنبه 08 اردیبهشت 1394

اين بار مبارزه رسانه اي با شیوع شیگلوزیس جواب داد:

بالاخره کدامیک واقعیت دارد! تکذیب یا تایید

در پی شیوع بیماری اسهال و استفراغ در سمیرم و انتشار سریع آن در بین مردم و رسانه ای شدن این موضوع و بیان اینکه شیگلوزیس عامل بیماری است فرماندار سمیرم این موضوع را تکذیب کرد ولی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان این موضوع را تایید کرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ از اواخر روز ۲۹ فروردین ماه بود که با مراجعه تعداد زیادی از بیماران دچار شده به اسهال و استفراغ به بیمارستان زنگ خطر برای شبکه بهداشت و درمان سمیرم به صدا در آمد.

با وجود شبکه های اجتماعی، شایعه آلوده بودن آب سمیرم سریعا در بین مردم دهان به دهان منتقل شد و مردم از خوردن آب شهری نگران بودند تا جایی که آب شهر را نیز جوشانده و بعد مصرف می کردند.
تكذيب شد
در پی این شایعات بود که دکتر خاکباز رییس شبکه بهداشت سمیرم روز ۳۰ فروردین ماه شایعه آلوده بودن آب سمیرم را به شدت تکذیب کرد و گفت: آب سمیرم از نظر بهداشتی کاملا سالم است.
وی اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری اسهال و استفراغ از صبح روز یکشنبه در بین مردم و شایعات مبنی بر آلوده بودن آب این موضوع را تکذیب می کنیم.
خاکباز افزود: تاکنون ۳۰ نفر از همشهریان به علت ابتلا به این بیماری به بیمارستان مراجعه کرده اند و تحت درمان قرار گرفته اند.
رییس شبکه بهداشت سمیرم گفت: با توجه به بررسی های اولیه تشخیص به بیماری شیگلوزیس یعنی بیماری ناشی از شیگلا می باشد.
وی افزود: همشهریان در صورت بروز علائم این بیماری (اسهال و استفراغ) سریعا به مراکز درمانی برای تشخیص و درمان مراجعه کنند.
رئیس شبکه بهداشت سمیرم راه هایی پیشگیری از این بیماری را شستشوی دست ها با آب و صابون و مراقبت از بهداشت مواد غذائی و آب آشامیدنی دانست و گفت: مردم به هیچ عنوان از آب چشمه ها و آب های غیر بهداشتی استفاده نکنند.
خاکباز همچنین مصرف دوغ و لبنیات را برای اسیدی کردن معده مفید دانست و گفت: با تمام توان در حال پیگیری موضوع و جلوگیری از شیوع این بیماری هستیم.
وی افزود: در صورت بدست آمدن اطلاعات جدید مراتب از طریق همین رسانه به اطلاع مردم خواهد رسید.
تاييد و يا تكذيب نشد
صبح روز ۳۱ فروردین ماه جلسه کمیته بحران در شهرستان سمیرم برگزار شد و متاسفانه هیچ همکاری برای بدست آوردن مصوبات این جلسه صورت نگرفت.
در همین موضوع با شیشه فروش مسوول مدیریت بحران استان و دکتر طلوعی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان برای پیگیری موضوع تماس گرفته شد و متاسفانه هیچ یک پاسخگو نبودند و در حقيقت موضوع نه تاييد شد و نه تكذيب!
تاييد شد
بار دیگر دکتر خاکباز با بیان اینکه تعداد مراجعان مشکوک به بیماری شیکلوزیس از مرز یکصد نفر گذشته است، گفت: تیم معاونت درمان استان برای بررسی بیشتر در حال اعزام به سمیرم هستند.
وی با بیان این مطلب اظهار داشت: از صبح روز یکشنبه ۳۰ فروردین یکصد بیمار مبتلا به بیماری شیگلوزیس مراجعه کرده اند که از این تعداد ۷۷ نفر بصورت سرپایی درمان و ۲۳ نفر بستری شده اند.
خاکباز با اشاره به اینکه مواردی مشابه نیز در شهر حنا و روستای مورک گزارش شده است، گفت: بحث آلوده بودن آب سمیرم بطور کامل تکذیب شده است ولی برای اطمینان بیشتر آب را برای کشت به آزمایشگاه ارسال کرده ایم.
رییس شبکه بهداشت و درمان سمیرم افزود: تیم معاونت درمان استان برای بررسی بیش تر بیماری و تشخیص نهایی در حال اعزام به سمیرم است.
وی با اشاره به فصل بهار و رفتن همشهریان به طبیعت از آنان خواست تا از مصرف هرگونه آب آشامیدنی و غیر بهداشتی همچنین سبزیجات، کاهو و غذاهای غیر بهداشتی به شدت خودداری کنند.
خاکباز با بیان اینکه بیماری از طریق انسان به انسان منتقل نمی شود، خاطرنشان کرد: همشهریان در صورت مشاهده این بیماری اسهال و استفراغ به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.
وی عنوان داشت: در صورت کسب اطلاعات بیشتر و تشخیص نهایی این بیماری مراتب را متعاقبا در همین رسانه منتشر خواهیم کرد.
شديدا تكذيب شد
در پی این اتفاقات و ایجاد نگرانی در بین مردم فرماندار در پی تماس تلفنی با خبرنگاران همه مطالب بیان شده از طرف رییس شبکه بهداشت سمیرم را تکذیب کرد و درخواست حذف خبرهای کار شده در خبرگزاری ها را داشت.
در پی تلاش های متعدد و تماس های مکرر فرماندار سمیرم راضی به مصاحبه شد و بیماری شگلوزیس را تکذیب کرد و عامل بیماری را یک ویروس التهاب ساده روده دانست.
وی گفت: هیچ نگرانی در مورد بیماری شایع شده چند روز اخیر وجود ندارد و تمام شرایط تحت کنترل می باشد و این بیماری یک ویروس ساده التهاب روده است.
وی افزود: از عصر روز ۲۹ فروردین ماه تعدای از همشهریان مبتلا به اسهال و استفراغ به بیمارستان سیدالشهدا سمیرم مراجعه کرده که تا امروز مراجعه به بیش از یکصد نفر رسیده است.
نصرتی با توجه به نام بیماری هایی که در این چند روز اخیر اعلام شده است، گفت: هیچ یک از این بیماری ها صحت نداشته و تنها یک ویروس ساده التهاب روده باعث بروز این بیماری شده است و اعلام این شایعات باعث به مخاطره افتادن امنیت روانی شهروندان شده است.
فرماندار سمیرم گفت: بیماران مبتلا بعد از ۲۴ ساعت با یک درمان سرپایی بهبود می یابند و هیچ نگرانی در این مورد وجود ندارد.
وی در مورد اینکه خبرهای شهرستانی باید از طریق فرماندار اعلام شود، گفت: موارد مشابه در شهرستان های شهرضا، دهاقان و اصفهان گزارش شده است که هیچ انعکاس خبری نداشته است.
بعد از این مصاحبه دیگر هیچ یک از مسوولین شهرستانی اجازه مصاحبه نداشتند و پاسخگوی خبرنگاران نبودند و حتی در بیمارستان هم اجازه مصاحبه با بیماران به خبرنگاران داده نشد.
تاييد شد
ولی در پی گسترش این بیماری در شهرستان های شهرضا، دهاقان و اصفهان مسوولین دانشگاه علوم پزشکی استان به تکاپو افتاده و رییس دانشگاه علوم پزشکی در نشستی خبری بیماری شیگلوزیس را در استان تایید کرد و بر تمام سرپوش گذاشتن ها برای مخفی کردن این بیماری از مردم پایان داد.
دکتر اصغری رییس دانشگاه طی سخنانی با تاکید براینکه مردم از سالم بودن آب اطمینان داشته باشند، گفت: هیچ مشکل و نگرانی مبنی بر ناسالم بودن آب وجود ندارد و مردم به راحتی و بدون هیچ گونه دغدغه‌ای،‌ می‌توانند از آب شرب استان اصفهان استفاده نمایند.
وی همچنین مشکل بیماری بوجود آمده در استان اصفهان را به راحتی قابل رفع قلمداد کرد و گفت: این بیماری که توسط یک میکروبی به نام «شیگل لا» به وجود آمده است به راحتی و با اقدامات ساده قابل درمان می‌باشد و می‌توان از طریق رعایت بهداشت فردی زنجیره انتقال بیماری را قطع نماییم.
باز هم تاييد شد
در ادامه معاون بهداشتی دانشگاه نیز در خصوص بیماری اسهال که در استان اصفهان و چند شهر دیگر شیوع پیدا کرده است، تشریح نمود: در روز سی‌ام فروردین‌ماه مواردی از بیماری اسهال از شهرستان سمیرم گزارش شد که به محض رسیدن گزارش، اکیپی از کارشناسان به منطقه رفته و با توجه به فراگیر بودن آن، ابتدا شبکه آب‌رسانی شهرستان مورد ارزیابی و نظارت قرار گرفت و تمام سوابق نظارتی و نمونه‌های گذشته آن و همچنین میزان کلر موجود در آب و سالم بودن آن بررسی شد و مشخص گردید که آب منطقه هیچ‌گونه مشکلی ندارد.
دکتر صدری در ادامه سخنان خود یکی از مهمترین راه مقابله با این بیماری را رعایت بهداشت فردی عنوان نمود و افزود: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر است که برای جلوگیری از این اپیدمی بایستی به افزایش آگاهی مردم در خصوص رعایت بهداشت فردی بپردازیم که مردم نه فقط برای رفع این اپیدمی بلکه برای یک زندگی سالم حتما دستها را مرتبا با آب و صابون بشویند، به خصوص پس از هر دستشویی و اجابت مزاج به مدت ۱ الی ۲ دقیقه دستها را با آب و صابون بشویند، زیرا این میکروب از طریق لمس دست آلوده به اشیا و انتقال به دیگران و ورود آن به دستگاه گوارش باعث بوجود آمدن این بیماری شود.
سالم‌سازی سبزیجات و میوه‌جات دومین موردی بود که معاون بهداشتی دانشگاه به آن اشاره کرد و افزود:‌ بایستی این موضوع را مد نظر قرار دهیم که هرگونه سبزی و صیفی‌جاتی که خریداری می‌گردد ابتدا بوسیله آب گل و لای آن کاملا شستو و از سبزی جدا شود، سپس به ازای هر لیتر آب ۳ تا ۵ قطره مایع ظرفشویی استفاده و سبزی در آن شسته و پس از آبکشی با آب، از ماده پرکلرین یا محلول‌های ضد عفونی کننده در بازار به میزان ۱ گرم به ازای هر ۵ لیتر به مدت ۵ دقیقه استفاده گردد و پس از آن کاملا شستشو شود.
صدری در خصوص مصرف نکردن سبزی و میوه در مکان‌های عمومی گفت: در حال حاضر مردم عزیز سعی نمایند در این برهه از زمان از رستوران‌ها و مکان‌هایی که نسبت به سالم‌سازی سبزیجات اطمینان ندارد سبزی و سالاد مصرف ننمایند.
لطفا به موقع تاييد يا تكذيب كنيد!
امیدواریم مسئولین استانی و شهرستانی از این آزمون سخت به خوبی و سربلندی بیرون آیند ولی با مخفی کردن واقعیت و تکذیب نمی توان با این مشکلات مقابله کرد بلکه باید با اطلاع رسانی دقیق به مردم از شدت یافتن آن جلوگیری کرد.
نگاهي به اطلاع رساني اين اتفاق مويد اين است كه اعلام آلوده نبودن آب ولي تاييد اين ويروس كه منشا غير از آب آشاميدني دارد خود در آگاه سازي مردم بسيار موثر بوده است.حال اگر همان فرايند تكذيب ها ادامه پيدا مي كرد مشخص نبود چه اتفاقي در استان مي افتاد.

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.