سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 09:11 - دوشنبه 07 اردیبهشت 1394

مدیرعامل اتحادیه مرغداران:

صادرات تخم‌مرغ رکورد زد/ صادرات به روسیه همچنان در ابهام

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار از خرید تضمینی تخم مرغ در سال جاری خبر داد و گفت: در سال گذشته حدود 70 هزار تن تخم مرغ به کشورهای مختلف صادر شد که 80 درصد بیشتر از سال ماقبلش بود.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از راه دانا، رضا ترکاشوند اظهار کرد: بیشترین حجم صادرات تخم مرغ به کشورهای همسایه مانند افغانستان و عراق صورت گرفت و مابقی آن به دیگر کشورها از جمله تاجیکستان، آذربایجان، ترکمنستان، عمان، ارمنستان، بحرین و… صادر شد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار ادامه داد: در تلاش هستیم تا رکورد صادرات تخم مرغ را با تزریق سرمایه 50 میلیارد تومانی صنعت طیور بزنیم، چرا که پتانسیل صادرات 100 هزار تنی تخم مرغ در سال جاری نیز وجود دارد. البته با مذاکراتی که با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته این سرمایه 50 میلیارد تومانی تا هفته آینده به صندوق حمایت از صنعت طیور بازمی گردد و با استفاده از این اعتبار می توانیم به توسعه صادرات تخم مرغ امیدوار باشیم.

صادرات تخم مرغ به روسیه همچنان در ابهام

ترکاشوند همچنین در خصوص صادرات تخم مرغ به روسیه اظهارکرد: صادرات تخم مرغ به روسیه همچنان در حال طی مراحل نهایی است. هیات روسی از مراکز تولید تخم مرغ ایران بازدید کرده‌اند اما هنوز توافق با این کشور برای صادرات صورت نگرفته است به دلیل اینکه آن ها خواهان اجرای برخی استانداردها در تولید تخم مرغ بودند و در نهایت این استانداردها نیز اعمال شده است.

وی همچنین در خصوص میزان تولید تخم مرغ در سال گذشته خاطر نشان کرد: در سال گذشته 920 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شد که پیش بینی می شود امسال نیز به همین اندازه برسد اما نوسانات بازار این محصول در سالی که گذشت به گونه ای بود که در نیمه اول قیمت تخم مرغ حدود قیمت کنونی بود و در نیمه دوم نیز علی رغم انتظار برای افزایش قیمت و جبران زیان تولید کنندگان این گونه نشد و می توان گفت مرغداران در سال گذشته در هیچ مقطعی نتوانستند محصول خود را به قیمت منطقی کیلویی 4100 تومان بفروشند.

خرید تضمینی تخم مرغ از امسال

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار اعلام کرد: خرید تضمینی تخم مرغ از سوی اتحادیه در دستور کار قرار گرفته است؛ به گونه ای که با هماهنگی و تفاهم نامه امضا شده با وزارت جهاد کشاورزی نسبت به خرید و ذخیره سازی تخم مرغ اقدام می کنیم.

ترکاشوند افزود: روند خرید تضمینی و ذخیره سازی تخم مرغ به گونه ای است که با تامین اعتبار مورد نیاز از سوی وزارت جهاد کشاورزی، محصول مازاد از تولیدکنندگان خریداری می شود که البته هر کیلوگرم ذخیره سازی حدود 700 تومان هزینه برای اتحادیه دارد که وزارت جهاد کشاورزی آن را باید تقبل کند.

وی ادامه داد: در مرحله نخست مقرر شده مرغ های پایان دوره تخم گذار کشتار شده را که به صورت کامل تخلیه و بسته بندی شده اند از اتحادیه تحویل بگیرند و معادل 70 درصد آن نهاده بدهند که البته برای ذخیره سازی در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام قرار می گیرد.

ممنوعیت یک شبه خمیرمرغ و آغاز مشکلات مرغداران

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار درباره وضعیت تولید تخم مرغ نیز اظهار کرد: مشکلاتی که مرغداران مرغ تخم گذار دارند به دلیل تجمع مرغ و موانعی که برای حذف آن ها وجود دارد است، چرا که با تصمیمی یک شبه و ممنوعیت کشتار مرغ های پایان دوره تخم گذار که تصمیمی بدون ادله کارشناسی و در نظر گرفتن تبعات آن بود باعث شد تعداد گله های مولد و نهایتا تولید تخم مرغ افزایش یابد و مازاد تولید این محصول حدود 15 هزار تن بیشتر از گذشته شود.

ترکاشوند گفت: این افزایش مازاد تولید تخم مرغ دقیقا در شرایطی به وجود آمده که در فصل بهار قرار داریم و معمولا در فصل تقاضا برای این محصول کاهش می یابد همین عامل سبب شد قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ در مرغداری به حدود 2400 تومان برسد در حالی که قیمت تمام شده این محصول با حاشیه سود منطقی کیلویی 4100 تومان و قیمت تمام شده آن بدون درنظر گرفتن سود برای مرغداران نیز کیلویی 3700 تومان است و این در حالی است که در چنین شرایطی مرغداران کیلویی 1400 تومان زیان می کنند.

وی تاکید کرد: باید بار تولید را کاهش دهیم تا تعادل ایجاد شود و تولید کنندگان بیش از این زیان نبیند اما اگر قیمت تخم مرغ در بازار خرده فروشی و مغازه های سطح شهر بالاست ارتباطی به تولیدکنندگان ندارد و اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار براساس وظایف تنظیم بازاری که از سوی وزارت جهاد کشاورزی بر عهده گرفته تنها موظف به تامین تخم مرغ در بازار است.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.