سرویس: غیر تولیدی » نقلی 05:09 - یکشنبه 03 آذر 1392

اخذ دیرکرد توسط بانک‌های ایران حرام است

آیت‌الله حسین نوری همدانی گفت: اخذ دیرکرد در بانک‌ها حرام است و نوعی رباخواری محسوب می‌شود، مگر از ابتدا شرط شود که اگر در زمانی معین اقساط پرداخت نشد، این میزان جریمه می‌شوید نه اینکه بابت هر ساعت یا روز تاخیر جریمه در نظر گرفته ‌شود.

image19529
به گزارش اصفهان شرق، آیت‌الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در دیدار مدیران و معاونان موسسه مالی اعتباری کوثر اظهار کرد: دین اسلام به همه ابعاد زندگی انسان‌ها توجه دارد که براساس آموزه‌های دینی می‌توانیم جامعه‌ای عزتمند و قدرتمند تشکیل دهیم.

وی خاطرنشان کرد: بعد تعلیم و تربیت در زمینه انسان‌سازی، بعد نظامی برای دفاع در برابر دشمنان و بعد سیاسی برای مدیریت جامعه است.

این مرجع تقلید با خطاب قرار دادن مسئولان موسسه مالی و اعتباری مهر گفت: بعد اقتصادی با کار شما در ارتباط است، در حالیکه فقر یکی از مشکلات جامعه کنونی است و از این نظر در فرهنگ اسلامی در زمینه فقر مزمت شده تا هیچ اثری از این عارضه در جامعه نباشد.

وی با بیان اینکه فقر مشکلات فراوانی را به همراه دارد، گفت: لقمان در سخنی به فرزندش گفت همه مشکلات را چشیدم، ولی هیچ مشکلی از فقر مشکل‌تر ندیدم.

نوری همدانی عنوان داشت: اسلام می‌خواهد جامعه از نظر اقتصادی قدرتمند و توانمند باشد و شما در زمینه اقتصاد گام برمی‌دارید و از این نظر خدمت بزرگی انجام می‌دهید.

وی یادآور شد: یکی از موضوعاتی که ریاست جمهوری و دولت کنونی مطرح می‌کنند و با آن مواجه هستند، این است که پول در مملکت فراوان است، ولی این پول‌ها در بانک‌هاست اگر این پول‌ها در کشاورزی، صنعت، دامپروری و … به کار بیفتد، کار ایجاد ‌شده و تولید و عرضه فراوان می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اسلام می‌خواهد کار و تولید داشته باشیم، در حالیکه اکنون مردم ترجیح می‌دهند در خانه باشند و پولشان بدون هیچ کاری افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به مشکل کشورهای اسلامی گفت: مشکل کشورهای اسلامی مانند بحرین، اردن، عربستان، لیبی، مصر، تونس و… سیاسی است و رهبر اسلامی توانمند ندارند.

آیت‌الله نوری همدانی عنوان داشت:‌ حرکت کشورهای اسلامی با ندای الله اکبر آغاز شده و دشمنان این تصور داشتند که این حرکت‌ها مانند انقلاب اسلامی است بنابراین سعی داشتند این حرکت‌ها را لوث کنند و جلوی آنها را بگیرند.

وی یادآور شد: مشکل کشورهای اسلامی پس از بیداری عدم رهبری است، ولی مشکل اروپا و آمریکا مشکل اقتصادی است زیرا پول این کشورها در دست بانک‌داران جمع شده و 99 درصد مردم روز به روز فقیرتر می‌شوند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: به هیچ وجه نباید در نظام اقتصادی اسلام ربا وجود داشته باشد.

وی با اشاره به سوره انفال گفت: معادن، زمین‌ها، ‌کشتزارها و رودخانه‌ها منابع حکومت هستند و باید در راس حکومت پیامبر و امام معصوم باشد و در صورت غیبت فقیه عادل، مدیر، مدبر، شجاع، آگاه بر اوضاع زمان و جهان مانند آیت‌الله خامنه‌ای در راس حکومت باشد و باید این منابع در اختیار ایشان قرار گیرد.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه بر اساس اقتصاد اسلامی اسراف و ربا وجود ندارد گفت: امیدواریم کار موسسه مالی و اعبتاری مهر الگویی باشد، البته باید رسانه‌ها این فعالیت‌ها را ترویج دهند تا نمونه و الگویی از اقتصاد اسلامی را به جهانیان ارائه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اخذ دیرکرد در بانک‌ها حرام است و نوعی رباخواری محسوب می‌شود، مگر از ابتدا شرط شود که اگر در زمانی معین اقساط پرداخت نشد، این میزان جریمه می‌شوید نه اینکه بابت هر ساعت یا روز تاخیر جریمه در نظر گرفته ‌شود.

این مرجع تقلید عنوان داشت:‌ اکنون از نظر صنایع نظامی قوی هستیم، ولی باید از نظر اقتصادی طوری قوی باشیم که تحریم‌های اروپا و آمریکا بی‌اثر باشد.

وی ادامه داد: اکنون مملکت از نظر امکانات و قدرت غنی است، بنابراین باید طوری اقتصاد را اداره کنیم که اقتصاد قدرتمند و عزتمند داشته باشیم.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.